Reportage: Tekniken bakom Musikhjälpen

Permalänk
Melding Plague

Reportage: Tekniken bakom Musikhjälpen

Den populära traditionen Musikhjälpen samlar årligen in pengar för en god sak. För att sända live i en vecka krävs dock en hel del teknik och planering, något SweClockers kikat närmare på.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Bildexpert

Bara jag som minns denna klassiker?
https://sverigesradio.se/artikel/3315931

”Det måste vara minst 386DX!”

Permalänk
Vila i frid

Vafalls? Är det inte bara så enkelt som att sätta upp en smartmobil på en selfiestick och köra?

Permalänk
Medlem

Intressant och trevligt reportage!

Permalänk
Medlem

Kul att ni gjorde repotage från dem!

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

Håller med föregående avsändares inlägg, intressant, kul och trevligt reportage, sånt här höjer klassen när den emellanåt går ner sig rejält i form av andra artiklar som nya uppdateringar till något spel etc.

Permalänk
Avstängd

Förflackningen i Sweclockers "tekniska reportage" är numera total.

Kan nästan förkortas till "Oj vad mycket sladdar och där borta har vi minsann ett gäng batterier."

Hur var redundansen med datakommunikationen uppbyggd? Hur mycket störningar orkar den med?
Kraftredundansen likaså.
Leverantörerna av kraft och fiber - hur såg samarbetet ut mellan SVT/SR och dessa?
Det finns ju hur mycket teknik som helst att grotta ner sig i här om bara ambitionen, viljan och främst kunskapen fanns hos Sweclockers.

Om ni inte själva ids försöka så plocka in folk med kunskap. Jörgen Städje publicerade ju saker här innan.

https://www.sweclockers.com/artikel/21639-det-hander-nar-du-s...

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Scepticer:

Intressant och trevligt reportage!

Skrivet av Mullvaden83:

Kul att ni gjorde repotage från dem!

Skrivet av sʍǝɔןoɔʞǝɹs:

Håller med föregående avsändares inlägg, intressant, kul och trevligt reportage, sånt här höjer klassen när den emellanåt går ner sig rejält i form av andra artiklar som nya uppdateringar till något spel etc.

Tack, kul att höra! Alltid lika roligt att spana in bakom kulisserna, vilket inte varit lika lätt att få till nu i pandemitider. Jag har några uppslag som jag är nyfiken på och förhoppningsvis blir det möjligt under 2022 Tips på fler ställen som ni är nyfikna på är alltid välkomna.

Det här reportaget har under dagen inte fått särskilt mycket respons från läsarna, men det kanske främst är ett tecken på att det finns julstök och annat att stå i!

Permalänk
Medlem

En ISP eller nät ägare vore kul o se. typ hur IP-Only knyter ihop Uppsalas statsnät? eller nåt sånt.
Eller mobiltelefon operatör. Alltså vägen från telefon till stolpe o vägen till nästa telefon. typ.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Samsung Sverige

Otroligt skoj att ni också är med i musikhjälpens vägnar. Otroligt bra arrangemang som gör mycket gott i Sverige

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag kan fortfarande inte sluta förundras över hur mycket som är hemmasnickrat. Sjukt kul att det är så mycket RPI och Arduino bakom ett så stort projekt.

Permalänk
Medlem

Har ingen aning om vad Musikhjälpen är men de verkar ha mycket resurser iaf.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Tempel:

Har ingen aning om vad Musikhjälpen är men de verkar ha mycket resurser iaf.

Musikhjälpen anordnas av Sveriges Radio (SR), SVT och Radiohjälpen Har dålig koll på hur resursläget ser ut där så det vågar jag inte svara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Musikhjälpen anordnas av Sveriges Radio (SR), SVT och Radiohjälpen Har dålig koll på hur resursläget ser ut där så det vågar jag inte svara på.

Det är nog mer än hyggligt med tanke på att vi som inte använder oss av deras tjänster betalar ändå numera. TVfri sen jag flyttade hemifrån i mitten på 80talet.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Tempel:

Det är nog mer än hyggligt med tanke på att vi som inte använder oss av deras tjänster betalar ändå numera. TVfri sen jag flyttade hemifrån i mitten på 80talet.

Ur det perspektivet tycker jag att det är trevligt att de väljer att bygga mycket eget för några tusenlappar istället för att beställa valfri färdig ljudlåda för 50 papp

Permalänk
Medlem

Riktigt kul och lite annorlunda reportage, uppskattas verkligen!

Jag kan förstå att det kanske inte skapar lika mycket "engagemang" som valfritt fanboy-krig men betydligt mer intressant!

Permalänk
Medlem

Bra läsning, gött mos. Tack Arvid!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Om ni inte själva ids försöka så plocka in folk med kunskap. Jörgen Städje publicerade ju saker här innan.

Tack men nej tack, kunskapen kanske finns men hans texter var nästan alltid värdelösa, hade extremt låg kvalitet.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av BMac:

Förflackningen i Sweclockers "tekniska reportage" är numera total.

Kan nästan förkortas till "Oj vad mycket sladdar och där borta har vi minsann ett gäng batterier."

Hur var redundansen med datakommunikationen uppbyggd? Hur mycket störningar orkar den med?
Kraftredundansen likaså.
Leverantörerna av kraft och fiber - hur såg samarbetet ut mellan SVT/SR och dessa?
Det finns ju hur mycket teknik som helst att grotta ner sig i här om bara ambitionen, viljan och främst kunskapen fanns hos Sweclockers.

Om ni inte själva ids försöka så plocka in folk med kunskap. Jörgen Städje publicerade ju saker här innan.

https://www.sweclockers.com/artikel/21639-det-hander-nar-du-s...

Det finns absolut utrymme och intresse – både från läsare och redaktion – att göra mer djuplodande och nördiga artiklar och reportage om olika ämnen.

I det här fallet handlar det om ett reportage planerat med kort varsel, där jag anser att helheten är bra mycket viktigare än att snöa in sig på ett fåtal detaljer. Jag klev in bakom glasburen under pågående direktsändning och stal en dryg halvtimme från de teknikansvarigas arbetsdag. Med begränsad tid finns alternativen att få en bild av hur hela systemet är uppbyggt, eller att sitta och prata om några enstaka specifikationer. Av säkerhetsskäl och affärsmässiga skäl är det heller inte säkert att exakta specifikationer kan eller bör presenteras offentligt, men hur som helst blir en sådan artikel inte lika läsvärd om den övergripande nivån helt saknas.

Permalänk
Medlem

Musikhjälpen är fantastiskt, blev många donationer i år, som vanligt.

Teknikmässigt undrar jag dock hur de år efter år har så ojämn bild/ljudsynk. Inland bra, ibland lite delay och ibland som en gammal dubbad jif reklam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Det är nog mer än hyggligt med tanke på att vi som inte använder oss av deras tjänster betalar ändå numera. TVfri sen jag flyttade hemifrån i mitten på 80talet.

Finns online på svt.se och sr.se, det enda du behöver är någon form av dator/ipad/smartphone/liknande och internetanslutning.

OnT: Trevligt reportage som höll jämn nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Finns online på svt.se och sr.se, det enda du behöver är någon form av dator/ipad/smartphone/liknande och internetanslutning.

OnT: Trevligt reportage som höll jämn nivå.

Var nånstans bad jag om den infon om nått jag inte saknat?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Hur var redundansen med datakommunikationen uppbyggd? Hur mycket störningar orkar den med?
Kraftredundansen likaså.
Leverantörerna av kraft och fiber - hur såg samarbetet ut mellan SVT/SR och dessa?
Det finns ju hur mycket teknik som helst att grotta ner sig i här om bara ambitionen, viljan och främst kunskapen fanns hos Sweclockers.

Tänker att det nog räcker (för ett sånt här reportage) att konstatera att man levererar över redundant svartfiber. Exakt hur designen ser ut känns inte riktigt som Sweclockers kanske är målgrupp för. Eftersom det bara är en enkel tv-signal samt en radiosignal som ska skickas är det som krävs i nätverksväg väldigt enkelt, krävs väldigt lite bandbredd etc. Det är ju sedan typ 10 år tillbaka väldigt standardiserat att skicka ljud/bild från produktioner av detta slag via fiber. Vad är det för störningar du pratar om?

Kraftredundansen är ju inte heller jättekonstigt. Man smäller upp en gäng feta UPS:er som man kopplar in tekniken på. Naturligtvis segmenterar man dessa en del.

Samarbetet med leverantörer av kraft och fiber brukar fungera typ i stil med att man helt enkelt köper det men behöver och skriver avtal på det. När det gäller kraft så brukar kommunen man samarbetar med vid denna typ av produktion vara behjälpliga och skapa bra förutsättningar för inkoppling, etablering etc.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Kul läsning!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Tempel:

Var nånstans bad jag om den infon om nått jag inte saknat?

Jag tror hen försökte ge dig bra tips på hur du kan ta del av innehållet trots att du är tvfri

Det var väl trevligt och hjälpsamt, i sann anda av communityt ❤️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Intressant läsning som gav en bra överblick. Kul med en del hemmasnickrade lösningar då vet man att de engagerar sig.

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant och kul artikel! 👏

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag tror hen försökte ge dig bra tips på hur du kan ta del av innehållet trots att du är tvfri

Det var väl trevligt och hjälpsamt, i sann anda av communityt ❤️

Av ordvalet TVfri så borde man förstå att det är ett aktivt val, att då ändå komma med förslag är lite som att truga på en rökfri cigg. Dvs allt annat än trevligt och hjälpsamt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Vilken kul läsning!

Tack för artikeln @wittwang !

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Tempel:

Av ordvalet TVfri så borde man förstå att det är ett aktivt val, att då ändå komma med förslag är lite som att truga på en rökfri cigg. Dvs allt annat än trevligt och hjälpsamt.

Så kan det vara, alla tänker och tolkar saker olika
Jag säger då aldrig nej till att få möjligheten att artigt tacka nej

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord