Fractal Design Torrent – ett väl genomfört chassi med högt luftflöde

Permalänk
Medlem

Perfekt chassi med positivt tryck.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Skrivet av exroz:

Det här chassit är som en återkomst till 00-talets Cooler Master chassin där luftflödet skulle MAXAS.

Sitter med original HAF fortfarande och blev lite sugen på detta

Permalänk
Medlem

Jag borde vunnit pris förut i Fractal Design tävlingen över mitt förslag att sätta agget på toppen. I remember!

Permalänk
Medlem

Blir nog detta chassi när det är dags att pensionera gamla R5:an som jag börjar bli ganska less på. Men det blir att invänta en prissänkning på åtminstone en femhundring.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Snyggt men lite för mycket plast, är det Kolink som tillverkat denna?

Permalänk

Varigt mycket intresserad av Fractal Define 7 lådan men har inte känt behovet av att byta då jag inte har köpt nytt grafikkort än pga priserna samt att all min nuvarande hårdvara får plats i min nuvarande låda. Men de nya grafikkorten får inte plats i min låda utan att ta till en vinkelkap och modifiera lådan en del. Är dock mycket intresserad av just denna lådan men 2100:- känns lite väl häftigt men tror att jag skulle kunna rättfärdiga de priset med tanken på mängden fläktar, fläktstyrningen samt luftflödet igenom lådan och USB 3 portarna på framsidan, synd dock att det inte är 2 st usb 2.0 också. Och att uppgradera min gamla Termaltake Armor med nya fläktar och att bygga en fläktkontroller samt modifikationer i lådan för att få in nytt grafikkort samt att jag endast har en plats för 2,5" diskar gör att arbetet samt kostnaden inte är värt det enligt mig. Så om Torrent dyker upp för ett något bättre pris så kommer det troligen att klia alldeles för mycket i fingrarna för att inte köpa en.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem

Hur är kabelutrymmet på baksidan? Står ingenting om det i recension, eller snarare ska det inte vara några problem. För mig går det knappt att stänga den baksidan pga. alla kablar, jag har ett 200mm långt PSU och 6st fractal RGB fläktar, medan i recensionen här så hade de inga RGB fläktar, har inga hårddiskar på baksidan heller. Ni som äger chassit, blir det trångt på baksidan för er med alla kablar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fozzan:

Hur är kabelutrymmet på baksidan? Står ingenting om det i recension, eller snarare ska det inte vara några problem.

Jo, det står i recensionen på sid 2, tredje stycket från botten eller så. (där bilderna på baksidan är )

Citat:

På baksidan av moderkortsplåten finns det gott om utrymme för kabeldragning, där spalten mellan plåten och sidopanelen uppgår till 32 mm

Rätt väl tilltaget låter det som!

Skrivet av fozzan:

För mig går det knappt att stänga den baksidan pga. alla kablar, jag har ett 200mm långt PSU och 6st fractal RGB fläktar, medan i recensionen här så hade de inga RGB fläktar, har inga hårddiskar på baksidan heller.

Vill inte vara sån, men de byggde med 2.5" SSD och en 3.5" hårddisk på baksidan så inte riktigt sant det du skriver...
och de nämner på sid 3 i monteringen att diskar på baksidan krånglar till kabeldragningen lite.
(men jepp inga RGB-fläktar)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Valde Meshify 2 istället då detta chassit kostade 1000kr mer, hoppas jag blir nöjd med detta "budget" alternativ för 1500kr då mitt Define C är för trångt för ett RTX 2080 Ti och har för dåligt luftflöde

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Bra recension och intressant chassi!
Förstår att det är jobbigt att få med allt i en recension, men det vore intressant att se hur det ökade luftflödet påverkar komponenterna i chassit (e.g. temperatur, fläkthastigheter) jämfört med exempelvis Fractal Design R6.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Verkligen trevlig lösning för GPU-stöd, hoppas fler tillverkare hoppar på det tåget så man slipper en gpu som hänger snett. Bra recension också!

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮