Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag tycker det är värre med de som åker omkring med dimljusen på, eller har sjuttiofemton lampor på (dvs allt som lyser fram)

Felinställda halvljus eller att folk inte bländar av i tid är värre än dimljusen.

Att sedan biltillverkarna inte klarar av att man kan tända dimbakljus utan att tända dimljusen fram är en bidragande faktor till irritationen med dimljusen. Fast det finns alltid någon fårskalle som tror att dimbakljus är bra att tända när det regnar också, blir bara rött glitter av allt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Fy fan.. det där lät inte nådigt.
De är alltid snabba in och riva sen börjar problemen hopa sig för då är man under hantverkarens nåd.
Här dök de upp med 4 man som slet ut all inredning och bilade bort alla plattor på första dagen, sen kom det ingen på 2 veckor.
Jag höll på med andra delar i huset under tiden och kunde ha ganska bra koll på hur mycket som gjordes under tiden och kan lätt säga att under de 3 månaderna som det pågick så var det ingen här 50% av tiden.

Nej det är bara att stå på sig, jag vet inte vad jag mer kan säga för att trösta din tråkiga situation.
Du kan ju alltid be om att flytta in hos chefen för byggfirman som kompensation under tiden de "bygger"?

För min del så hade vi delmål på vägen för fakturering, 25% efter rivning, 50% efter de tyckte de var färdiga och 25% efter dokumentation och slutbesiktning var på plats.
Jag vägrade betala de sista 25% och sa att om de tog mig till rätten så ska jag gå in på alla rating-siter och ge er en stjärna och skriva om hur ni har behandlat oss. Fick aldrig nån sluträkning och 6 månader senare hade de gått i konken.

Jusr att de sliter ut allt och sen inte dyker upp på ett tag är väl för att dom har planerat in annat eftersom det ofta hittas fukt som måste torka. Hittar dom ngt kan det ju ta en månad innan det är torrt nog.

Hade vattenskada i köket, slet ut typ allt och sen en torktid på 5-6 veckor tror jag det var.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stgr:

Suck.
Handlade på CityGross och köpte Favorits "Con queso ostdipp", helt besviken, inte alls "dipp-bar", med som koagulerad geleig stompmassa. CG har inte den riktiga santa maria(har jag för mig) som är dippig.

https://www.tiniskitchen.com/cheddardipp/

Det är värt de 15 min man får lägga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Jusr att de sliter ut allt och sen inte dyker upp på ett tag är väl för att dom har planerat in annat eftersom det ofta hittas fukt som måste torka. Hittar dom ngt kan det ju ta en månad innan det är torrt nog.

Hade vattenskada i köket, slet ut typ allt och sen en torktid på 5-6 veckor tror jag det var.

Samma här, grannen ovanför renoverade köket och trodde att kulventilerna på vettenledningarna skulle hålla tätt. Vi var i Japan i tre veckor hos frugans släktingar och när vi kom hem hängde alla skåphyllor så de nästan brast. Som tur var så brast de inte men väggen mellan kök och badrum var förstörd och golven i båda rummen fuktiga. Tog 6 veckor att få betongen torr innan återuppbyggnad av mitt kök och badrum kunde komma igång.

Edit: Glömde att det var värre i källarvåningen under mig eftersom det mesta vattnet runnit utmed rören och ner på golvet i ett källarutrymme som tog runt 8 veckor att få torrt.

edit + stavfel
Permalänk
Avstängd

Nu får i h* CSN modernisera sig och sluta förlita sig på att skicka ut enbart fysiska betalkort. Ge mig för i h* OCR och tjofset online så jag kan betala skiten fortare. Tack å häj!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Nu får i h* CSN modernisera sig och sluta förlita sig på att skicka ut enbart fysiska betalkort. Ge mig för i h* OCR och tjofset online så jag kan betala skiten fortare. Tack å häj!

E-faktura absolut, men att få räkningar till typ Kivra är ju värre än att få de på papper. En pappersräkning läser jag in på typ tre sekunder när jag väl är inne i bankappen. En faktura i Kivra kan jag betala via deras tjänst som då vill ha min data för detta, eller så får jag logga in på Kivra på en annan enhet och scanna av räkningen där liksom. Oavsett så blir det flera inloggningar med BankID än med bankappen och pappersräkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

E-faktura finns iaf. Sen vet jag inte om det är bankspecifikt eller om alla banner stödjer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag får då efaktura månadsvis till min bank.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

E-faktura absolut, men att få räkningar till typ Kivra är ju värre än att få de på papper. En pappersräkning läser jag in på typ tre sekunder när jag väl är inne i bankappen. En faktura i Kivra kan jag betala via deras tjänst som då vill ha min data för detta, eller så får jag logga in på Kivra på en annan enhet och scanna av räkningen där liksom. Oavsett så blir det flera inloggningar med BankID än med bankappen och pappersräkning.

Kör man Kivra kan man ta ut fakturan som PDF, därefter kopiera OCR m.m. till sin bank, du behöver inte någon annan enhet inblandad.

Däremot så har i alla fall Kivra haft någon konstig "offset" mellan vad man markerar och vad man kan kopiera om man kör via webbgränssnittet så att OCR-numret och andra nummer blir stympade och det blir inte bra.

Permalänk
Medlem

Blir lite irriterad på skolväsendet nu i pandemitider.

Vad fan håller de på med? Tvinga in hundratals ungdomar i små salar NU? Det har väl inte funnits någon sämre tid.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Kör man Kivra kan man ta ut fakturan som PDF, därefter kopiera OCR m.m. till sin bank, du behöver inte någon annan enhet inblandad.

Däremot så har i alla fall Kivra haft någon konstig "offset" mellan vad man markerar och vad man kan kopiera om man kör via webbgränssnittet så att OCR-numret och andra nummer blir stympade och det blir inte bra.

Jo absolut, men det är rätt mekigt på en telefon ändå. På datorn är det säkert bra men det är ju segt att göra sina bankärenden där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo absolut, men det är rätt mekigt på en telefon ändå. På datorn är det säkert bra men det är ju segt att göra sina bankärenden där.

Jag skulle säga tvärtom - köra bankärenden på telefon är kul om man är masochist.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanandersson:

https://i.imgur.com/9yd3vzL.png

Vad fan håller de på med? Tvinga in hundratals ungdomar i små salar NU? Det har väl inte funnits någon sämre tid.

På tal om det så blir jag förbannad på mig själv och hyresgästföreningen (HGF) i skrivande stund.

Låg och sov sedan 16:00 och det plingade på cirka 19:00 och jag trodde först det var någon granne men det var HGF och så klart var han omaskad, höll ej avstånd, så troligen 100% antivaxxer och då jag bara har 2 doser (sedan juli 2021) så räknas det som sämre skydd än faktiskt naturlig infektion och immunitet från nuvarande variant. Bästa skydd är 3 färdiga doser.

Med 18 ggr smittsammare än ursprungsvarianten från 2019 så innebär det att vad som tidigare tog cirka 15 minuter för färdig infektion (som märks flera dagar senare) så krävs det nu bara cirka 50 sekunders (15*60/18) prat utan förebyggande åtgärder för samma sluteffekt.

Varför i h* öppnade jag dörren och pratade med en antivaxxer från HGF??? Och varför är jag fortfarande inte med i HGF? Får skylla mig själv rejält nu om detta blir det sista jag kmr få att gnälla på trots att jag är 32 år gammal bara, och väger cirka 79 kg som 1,7 m lång (BMI~25 = riskgrupp). H*!!! .... T_T

Vi snacka bara i 30 sek innan jag sa att jag ej hade möjlighet att prata mera. Denna skit varje år. Det fungerar ju trots att jag inte är med och jag tror inte alla andra drar sig ur varje år så? Ber till "Folkbildningsgudarna" att snubben inte var en anti-science-snubbe men det känns som det med tanke på hur helt obrydd han var med att hålla avstånd och bara sätta igång sitt jädrans "tal" om HGF på autopilot...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Logga in på CSN och välj hur du vill ha din faktura, eller välj autogiro.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johanandersson:

https://i.imgur.com/9yd3vzL.png

Tror de vill skynda på den där beryktade flockimmuniteten

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Jag skulle säga tvärtom - köra bankärenden på telefon är kul om man är masochist.

Ok, mitt uttalande passar sig nog inte för gubbgnällstråden, gubbar är väl de som fortfarande håller kvar vid gamla sätt att göra saker på.

Men det är väldigt mycket trevligare att använda telefonen av följande orsaker:
Kameran och bankappens scanning-funktionalitet gör att man i princip aldrig behöver skriva in några OCR-nummer, kontonummer eller liknande.
BankId på samma enhet och hyfsat bra integrerat (till skillnad från bankid på en dator) gör att det funkar automatiskt och enkelt att logga in, skicka transaktioner och liknande.
Biometrisk säkerhet gör att man inte behöver skriva in långa koder för att få åtkomst till ens bankid utan man bara använder fingeravtrycksläsaren eller vad man nu har.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av snajk:

Kameran och bankappens scanning-funktionalitet gör att man i princip aldrig behöver skriva in några OCR-nummer, kontonummer eller liknande.

Gnäll:
De enda fakturor jag får på papper nuförtiden är såna från lokala hantverkare som inte har lyckats behärska konsten att skriva ut en normal jävla faktura så min bankapp kan hitta OCR-numret. Det finns "fakturanummer" och bg-nummer utspridda på pappret som konfetti. Man borde neka fakturor som inte går att läsa av maskinellt. Sattyg.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

Många gnäller över att posten bara vill dela ut varannan dag eller liknande men jag skulle gärna ta det ett steg längre och kasta bort min postlåda helt och slippa ha den stående. Vi lever på 2020-talet och all information går att få via appar eller mail så varför ens hålla på med brevlåda. När skickade du ett vykort sist?
Paket får gärna köras ut en gång om dagen till utlämningsställen.

Själv kollar jag nog postlådan max en gång i veckan och oftast är det tomt eller någon ointressant gratistidning som används till att tina räkor på.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Stefflo:

Vi lever på 2020-talet och all information går att få via appar eller mail så varför ens hålla på med brevlåda.

Har du försökt swisha en hälsning och en peng till någon idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Många gnäller över att posten bara vill dela ut varannan dag eller liknande men jag skulle gärna ta det ett steg längre och kasta bort min postlåda helt och slippa ha den stående. Vi lever på 2020-talet och all information går att få via appar eller mail så varför ens hålla på med brevlåda. När skickade du ett vykort sist?
Paket får gärna köras ut en gång om dagen till utlämningsställen.

Själv kollar jag nog postlådan max en gång i veckan och oftast är det tomt eller någon ointressant gratistidning som används till att tina räkor på.

Jag är 25 och hämtar fysisk post i min brevlåda dagligen?
Vi (jag + Sambo) tar till och med emot en tidning i pappersform.

Mitt gubbgnäll är snarare "varför ska alla eländiga prylar och tjänster envisas med att alltid försöka skicka mig saker på mejl, kivra mfl. ?"
Mycket bättre med riktiga papper i brevlådan som sedan kan få ligga i pärmar, där man kastar ut pärmarna efter 10 år och fyller på med nya papper.
Spårbart och jag slipper lita på att någon annans server är uppe.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Nbwu:

Mitt gubbgnäll är snarare "varför ska alla eländiga prylar och tjänster envisas med att alltid försöka skicka mig saker på mejl, kivra mfl. ?"
Mycket bättre med riktiga papper i brevlådan som sedan kan få ligga i pärmar, där man kastar ut pärmarna efter 10 år och fyller på med nya papper.

Farsan försökte få mig att spara alla mina räkningar i en pärm när jag flyttade hemifrån.
"För att kunna visa att den är betald" menade han. Hur fan ska ett papper i en pärm där det står "betald" skriven i bläck tvärsöver bevisa nånting öht?
Nej, digitalt är framtiden. Och den är här.

Visa signatur

* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Detta inlägg är väl både gnäll och objekt för andras gnäll... Men vid handling på mataffär/köpcentrum parkerar jag alltid längst bort och gärna över två rutor (om det uppenbart finns plats...). Tydlig markering från min sida att jag vill ha bilen i fred. Har väl 10-15 case hos försäkringsbolag tidigare med parkeringsskador just från mataffärer, inget har löst sig annat än att jag fått punga upp full självrisk.

Att folk är för fega för att erkänna sina misstag är ju sen gammalt. Men trots att jag parkerar på detta sätt är det återkommande att det minsann står en bil precis bredvid mig när jag kommer tillbaka. Hur är det möjligt? Vill man bara jävlas eller vad är grejen?

Förstår att man inte gillar när en bil står på två rutor men det finns bokstavligen hundratals parkeringar närmre entrén för den som är hugad spekulant. Jag orkar bara inte få fler dörruppslag och repor från oansvariga människor.

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Bra sagt då swish tycks ligga nere idag men posten tycks ligga nere mer eller mindre varje dag
Nej, jag har inte haft behovet att swisha en hälsning till någon idag så har inte haft problemet.

Skrivet av Nbwu:

Har inget emot fysiska papper då jag oftast själv skriver ut allt jag får via kivra och mail när det gäller räkningar och dylikt. Det är mest hanteringen av allt som ska köras ut till postlådorna.
Klart det är annorlunda att läsa en tidning på nätet och i pappersformat, läser tusen gånger hellre i pappersformat men tar mig sällan tiden att sitta ner och läsa en nyhetstidning så det blir nätets upplaga där man läser deras korta notiser om allt, mest skit ändå om IDOL vinnare eller influenser som fått barn eller en förkylning.

Jag är absolut ingen människa som lever det digitala livet hela vägen ut men just det som kommer i postlådan känns förlegat.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Farsan försökte få mig att spara alla mina räkningar i en pärm när jag flyttade hemifrån.
"För att kunna visa att den är betald" menade han. Hur fan ska ett papper i en pärm där det står "betald" skriven i bläck tvärsöver bevisa nånting öht?
Nej, digitalt är framtiden. Och den är här.

Jag har själv en pärm med lönespecar sen jag började jobba för 33 år sen, kanske ska ta och digitalisera den

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Julkatten:

Detta inlägg är väl både gnäll och objekt för andras gnäll... Men vid handling på mataffär/köpcentrum parkerar jag alltid längst bort och gärna över två rutor (om det uppenbart finns plats...). Tydlig markering från min sida att jag vill ha bilen i fred. Har väl 10-15 case hos försäkringsbolag tidigare med parkeringsskador just från mataffärer, inget har löst sig annat än att jag fått punga upp full självrisk.

Att folk är för fega för att erkänna sina misstag är ju sen gammalt. Men trots att jag parkerar på detta sätt är det återkommande att det minsann står en bil precis bredvid mig när jag kommer tillbaka. Hur är det möjligt? Vill man bara jävlas eller vad är grejen?

Förstår att man inte gillar när en bil står på två rutor men det finns bokstavligen hundratals parkeringar närmre entrén för den som är hugad spekulant. Jag orkar bara inte få fler dörruppslag och repor från oansvariga människor.

På en större parkering utanför köpcentrum är det väldigt få som bryr sig om parkeringsrutor utan man ställer sig bara bredvid den andra bilen. Problemet med dörruppslag har jag haft samma problem med och man blir lika less varje gång. De flesta jag fått är på bakdörrarna så gissar att man låter sina barn hoppa ur bilen själva och de har noll koll på att en bildörr kan slå emot saker och ting, det gäller även vuxna ska tilläggas. Ingen vill någonsin ta ansvar för skadan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Visst, det gick alldeles utmärkt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasenfrasen:

Sannolikheten att Swish börjar fungera igen efter downtime inom de 1-3 arbetsdagar det tar för posten är dock otroligt stor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Gnäll:
De enda fakturor jag får på papper nuförtiden är såna från lokala hantverkare som inte har lyckats behärska konsten att skriva ut en normal jävla faktura så min bankapp kan hitta OCR-numret. Det finns "fakturanummer" och bg-nummer utspridda på pappret som konfetti. Man borde neka fakturor som inte går att läsa av maskinellt. Sattyg.

Jo det är ett problem när de inte kan följa standarden. Ett liknande problem är om man har en faktura på autogiro och därmed inte får hem någon faktura men så misslyckas autogirot av någon anledning och man får en påminnelse, men ingen faktisk faktura så man måste försöka lista ut vad som är OCR av alla olika nummer som står på påminnelsen. Det händer mig då och då eftersom jag inte har mer pengar än nödvändigt på kontot, och min bil dras på autogiro några dagar in i månaden av någon anledning.

Det är inte många fakturor jag får på papper, men minst en varje månad och då är ju telefonen guld. Idag fick jag en faktura för fordonsskatt till Kivra och således får jag antingen logga in på kivra på datorn och scanna pdf:en med telefonen eller kopiera från kivra-appen och klistra in i bank-appen på telefonen, vilket inte är smidigt med touch. Hade jag fått den på papper hade jag varit färdig på max 30 sekunder med allt, nu kräver det mer tid och för att slippa frustration två enheter. Jag kan förstås logga in på internetbanken och kivra på datorn och kopiera hej vilt, men det är ju stenålder.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av snajk:

Jo det är ett problem när de inte kan följa standarden. Ett liknande problem är om man har en faktura på autogiro och därmed inte får hem någon faktura men så misslyckas autogirot av någon anledning och man får en påminnelse, men ingen faktisk faktura så man måste försöka lista ut vad som är OCR av alla olika nummer som står på påminnelsen. Det händer mig då och då eftersom jag inte har mer pengar än nödvändigt på kontot, och min bil dras på autogiro några dagar in i månaden av någon anledning.

Det är inte många fakturor jag får på papper, men minst en varje månad och då är ju telefonen guld. Idag fick jag en faktura för fordonsskatt till Kivra och således får jag antingen logga in på kivra på datorn och scanna pdf:en med telefonen eller kopiera från kivra-appen och klistra in i bank-appen på telefonen, vilket inte är smidigt med touch. Hade jag fått den på papper hade jag varit färdig på max 30 sekunder med allt, nu kräver det mer tid och för att slippa frustration två enheter. Jag kan förstås logga in på internetbanken och kivra på datorn och kopiera hej vilt, men det är ju stenålder.

Men...Kivra stöder ju direktbetalning från bank nu? Jag hanterar mina fakturor till Kivra på samma sätt (nästan) som min vanliga bank; direkt i mobilen utan hålla på med PDF-läsning och annat jox.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Det beror väl på vad man gör. För mig är bankärenden inte så komplicerade, och då är det smidigare på telefonen.

Att logga in i bankappen på telefonen är fyra tryck: Bankappen - Logga in - "Identifiera med fingeravtryck" - lägg fingret på läsaren.
Att lägga till en pappersräkning: Lägg till betalning ("+") - "Skanna faktura" - filma fakturan, pling pling pling - lägg till.
Att skicka inlagda betalningar och e-fakturor: Betalningar - bocka för eventuella e-fakturor (eller klicka på dem för att granska närmare) - Godkänn - Bankid.

Är det smidigare på datorn? Jag har svårt att se det men jag har ärligt talat inte betalat en enda räkning på datorn på rätt många år nu så jag vet inte.