Helgens snack - Sparar ni kartong och emballage

Permalänk
Medlem

Helgens snack - Sparar ni kartong och emballage

Sparar ni kartonger och emballage från TV, mobiltelefon, datorkomponenter och andra produkter i hemmet?

Kommentera gärna varför.

Jag själv sparar ett tag för att veta om produkten fungerar, ifall man vill lämna tillbaka eller sälja produkten, men sen glömmer man bort kartongerna och de ligger och skräpar i något hörn.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Brukar spara kartongen ett tag men sen slängs den bort. Mindre kartonger får vara kvar längre.

Permalänk
Medlem

Om jag köper en ny TV så sparar jag inte den stora kartongen. Inte heller lite billigare prylar som inte har något andrahandsvärde.

Men allt som man kan tänkas sälja vidare sparar jag absolut kartongen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr sparat absolut alla lådorna.

En gång ibland undrar jag varför då jag sällan säljer mina prylar. Bruka stoppa grejorna tillbaka i lådorna och så samlar jag på dem i ett skåp. När jag köper begagnat eller "gammalt nytt" letar jag alltid efter oöppnade lådor eller grejer som kommer med lådorna.

Ett annat trick jag använder - är att jag alltid sparar kvitto i själva lådan, då behöver jag aldrig hitta garantin eller bevis på köp, den finns alltid händig direkt tillsammans med produkten.

Permalänk

Sparar de på vinden, dels för om det skulle gå sönder och enkelt kunna skicka tillbaka vid garantiärenden.
Eller för att om man i framtiden ska sälja produkten är det snyggt att kunna skicka den i original emballage

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Medlem

Såg min egen idioti när jag nyligen flyttade lägenhet...av typ 8 flyttkartonger...2-3 av dem var tomlådor till dator, oculus, simracing etc...
Inte så att jag tänker sluta....men man började inse hur mycket plats det tar.
Har ingen direkt platsbrist så än så länge får de existera men om det blir fullt i förrådet så åker det äldsta och de mer generiska papplådorna direkt.
Kommer iallfall alltid ha kvar lådan under garantitiden.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Sparar lådor ifall jag vet att dom kan komma till användning vid eventuell försäljning, flytt eller om jag behöver säkerställa att produkten funkar som den ska under en period. I regel så nyttjar jag inte mer yta än ett mindre garderobsskåp till mina tomlådor. I ett nötskal så har jag sparat lådor för GPU, moderkort, PSU samt telefon och saker som hör till jobbet (dom ska flytta till kontoret såsmåningom).

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Beror på vara. T.ex. högtalarna jag precis köpte så är det vettigt att behålla lådorna eftersom det underlättar vid t.ex. flytt.
Sen så är det enklare att sälja vissa saker när originallådan finns kvar.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Sparar så länge det är garanti kvar, sen åker de på återvinningen. Bra att ha ifall man behöver skicka in något, eller om det är stort (tex teve) och ska ha in det i bilen.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Är hamster så spar på lådar. Bra att ha när något skall flyttas även om det sker sällan. Hade man haft mindre förråd hade man väl fått tänka om dock.

Permalänk
Hedersmedlem

Sparar en del, beror lite på vad det är.

Ser till att prova att grejerna är hela och fungerar innan kartongen åker i återvinningen om det är "vanliga" saker. Efter nån månad så borde eventuella ursprungsfel ha visat sig och är det inga speciella saker och kartongen är stor så finns det ingen jätteanledning att ha den kvar.

Kartonger till datorprylar sparar jag längre, men de är oftast inte så stora. En del finns kvar sen innan 2000, de var ganska kul att hitta nu när jag kollade igenom en garderob med smått okänt innehåll. Försöker spara kartonger till lite mer speciell hårdvara som nån gång kan bli kul att ha kvar. Troligen är det nog bara jag som kommer att tycka att det är kul.. men så länge det får plats så kan det få vara kvar

Lego-kartonger är jag lite kluven kring, de tar mycket plats och användningsområdet är ganska smalt. Har ett gäng som ligger och väntar på beslut om de ska bort eller de ska få ligga kvar något år till.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Lego-kartonger är jag lite kluven kring, de tar mycket plats och användningsområdet är ganska smalt. Har ett gäng som ligger och väntar på beslut om de ska bort eller de ska få ligga kvar något år till.

LEGO-kartonger är de enda förpackningarna som jag ALDRIG skulle slänga. Dessutom så är de flesta LEGO-set jag har fortfarande oöppnade.

Funderar dock på att börja avveckla, eller iallafall minska ned på samlingen. Det känns nästan inte rimligt längre att man ska behöva flera förrådsutrymmen för att lagra LEGO. xD

Permalänk

Sparar kartonger/boxar till allt som i framtiden kan tänkas säljas och för mig är det oftast en dealbreaker åt andra hållet - jag köper sällan något där låda inte finns. Skulle aldrig slänga en kartong till en datorkomponent och blir uppriktigt förvånad när verkligt dyra prylar (läs grafikkort) annonseras ut i marknaden utan orginallåda.

Permalänk
Medlem

Det beror på. Mobiltelefoners kartong sparar jag, lika så grafikkort och moderkort. Sparade också lådan robotdammsugaren kom i, för om jag skulle behöva skicka iväg dammsugaren, eller om jag i framtiden säljer den, så är det mycket enklare att ha en box att skicka den i, så som den kom till mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av jnsson:

Det beror på. Mobiltelefoners kartong sparar jag, lika så grafikkort och moderkort. Sparade också lådan robotdammsugaren kom i, för om jag skulle behöva skicka iväg dammsugaren, eller om jag i framtiden säljer den, så är det mycket enklare att ha en box att skicka den i, så som den kom till mig

Jag brukar också tänka typ så, saker där det är praktiskt att ha kvar lådan vid ett eventuellt garantiärende eller om man skulle vilja sälja det vidare begagnat blir kvar, förutsatt att det inte tar absurt mycket plats. Om det sedan inte händer slänger jag det sedan, efter något år eller så, när det är dags att rensa förrådet igen

Permalänk
Medlem

Ibland. T.ex. till moderkort, grafikkort och mobiltelefon. Eller en del kartonger som man kan använda som flyttlåda eller förvara saker i. Opraktiska kartonger som till en TV har jag inget behov av att spara.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Klart jag gör. Vad skulle jag annars ha mitt vindsförråd till ?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Sparar.

Lägger mina tillbehör i lådan. Utan lådan försvinner de...

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag brukar också tänka typ så, saker där det är praktiskt att ha kvar lådan vid ett eventuellt garantiärende eller om man skulle vilja sälja det vidare begagnat blir kvar, förutsatt att det inte tar absurt mycket plats. Om det sedan inte händer slänger jag det sedan, efter något år eller så, när det är dags att rensa förrådet igen

Sedan fick jag också med en hel del tillbehör till min robotdammsugare som jag inte använder, så det är också ett bra ställe att kunna lägga alla tillbehör, så de inte kommer bort

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Sparar en viss mängd kartonger av olika storlekar. Har två och ett halvt bohag i lägenheten som mer eller mindre liknar ett lager. Eftersom barnen spritts över landet och har relativt små lägenheter har de dumpat det de inte kan ha i nya lägenheterna hos mig. Då och då behöver de något och då har jag bra emballage för att skicka grejerna. Är dessutom mycket tacksam varje gång de vill ha något skickat eftersom det innebär lite mer utrymme hemma hos mig. Att de har för mycket grejer beror på att studentlyor är för stora, så de hann samla på sig innan de tvingades flytta i samband med att de tog examen.

Permalänk
Medlem

Nej, har ingen plats över för tomma kartonger. Sedan så finns det ingen anledning att spara på dem heller.

Permalänk
Medlem

Hifi-prylar: Ja
Datorprylar: Nej
TV: Nej
Konsol: Ja
Mindre prylar: Ibland lite beroende på om jag tänker att jag kanske kommer sälja dem längre fram.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Sparar så länge jag har garanti och om jag kanske säljer de vidare.

Permalänk
Inaktiv

Om det är någon mindre grej där kartongen inte är så viktig sparas den oftast ett kortare tag medan kameragrejer där kartongen kan öka värdet / chanserna att sälja ökar så sparas de tills jag säljer.

Permalänk
Medlem

Kartongerna till mina Oled 65" sparar jag. Känns verkligen som det skulle vara omöjligt att frakta vid eventuell flytt utan att de går sönder om man inte har originalkartong?

Sen sparar jag alltid till moderkort, grafikkort osv. Även vissa andra varor iaf tills garantin gått ut.

Permalänk
Hedersmedlem

Sparar på en hel del kartonger men brukar gallra lite då och då.

Kartonger till chassin och bildskärmar sparas så länge jag har kvar chassina eller bildskärmarna, det underlättar något enormt om man behöver skicka ett chassi, komplett dator, eller bildskärm med posten.

För mindre grejer och tillbehör så sparas de inte alls lika länge. En kartong till ett RAM-minne till exempel kastar jag ganska omgående.

Permalänk
Lego Master

Meh. Lagom stora lådor (komponenter, mobiler, mindre tillbehör...) kan jag tänka mig att spara, speciellt om det finns mycket smågrejjor kvar i lådan efter montering. CPU-kylare är ju ett klassiskt exempel eftersom det finns monteringsgrejjor för alla möjliga socklar kvar.

TV-lådan rök samma kväll som TVn åkte upp på väggen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Nästan lite för ofta... men har ett enormt förrådsutrymme att fylla så det gör inte så mycket.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Enbart dyra komponenter, typ grafikkort, Processorer etc. Sånt som man kan tänkas sälja i framtiden.

En speciell skatt för mig som jag sparat med kartong och allt, är ett Gravis Ultrasound MAX. Men DET kommer jag nog aldrig ha hjärta att sälja.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Nej, har ingen plats över för tomma kartonger. Sedan så finns det ingen anledning att spara på dem heller.

Jag sparar mycket kartonger i och med frakt och försäljning.
Finns visst anledning att spara så där har du fel.
Tv-kartongen är den bästa kartong du kan spara iom flytt/försäljning...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"