Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD: "Sockel AM5 blir långlivad"

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Sockel, ja, men inte samma chipset. Inget chipset/moderkort har stöd för alla dem samtidigt

Hade för mig att alla funkade på alla men att vissa brädor hade för litet minne och därför inte kunde flasha med firmware som stöder alla CPUer samtidigt? Jag kan dock ha helt fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Snackar vi sockel är det bara att kolla historiskt. AMD har sjukt mycket bättre stöd och support och har haft det väldigt länge, att säga något annat är bara konstigt.

Att de backade på pcie4 på 400-serien är för att det inte fungerade bra. Samma med 5000-serien. Många kort där det helt enkelt inte gick bra och man riskerade att hamna i konstiga situationer.

Tror inte alls det var planen att vilseleda, utan när de började resta på olika tillverkares kort så hittade man problem som man tyckte var allvarliga nog för att stoppa det. Det är väl seriöst och bra, och de släppte ju till slut ändå möjligheten för slutanvändare att köra på egen risk...

Det har ju bevisats gång på gång att Intels 9000 går fint att göra i brädorna för 6/7-serierna, Intel ville sälja nya chipset och stängde av det helt. Hur är det bättre?

https://www.sweclockers.com/nyhet/26678-intel-core-i9-9900k-o...

Intel har alltid garanterat 2 generationer och har hållt det löftet.
Du vet vad du får.

Att 9900k funkade på z170 var bara en bonus och aldrig ett löfte så vet inte varför du tar det exemplet, spelar snarare mot ditt argument.

Med AM4 sa AMD såhär.
"With the launch of the AM4 platform in 2016 we at AMD
Made a commitment to maintain and support socket AM4 through 2020"

Through betyder alltså genom hela 2020 och eftersom zen3 släpptes 2020 så är det lite skumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Mmm för alla vet ju att en 5950x funkar i ett b350 /s

AMD lovar men håller inte och försökte hoppa över stöd för 5000 serien på b450 men fick ge med sig efter påtryckningar.

Bättre då med intel som gör och lovar det som sägs från början, inget skitsnack.

Inget skitsnack?
Det är ju Intels signum. 😂

Tycker AMD gör helt rätt i att utlova lång livslängd, de brukar ha lång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Mmm för alla vet ju att en 5950x funkar i ett b350 /s

AMD lovar men håller inte och försökte hoppa över stöd för 5000 serien på b450 men fick ge med sig efter påtryckningar.

Bättre då med intel som gör och lovar det som sägs från början, inget skitsnack.

Ptja...

Däremot verkar det som att det inte fungerar på 350 konstigt nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

denna hysteri om uppgraderingsmöjlighet,
är totalt ointresserad av att uppgradera en cpu på samma moderkort ,men kör oftast hedt & byter när det kommer massa nytt på moderkorten tex pci-5 eller ddr uppgradering har inte upplevt att processor varit begränsande sen pentium 1 tiden, utan själv byter jag ut hela klabbet när det dykt upp nåt som gör skillnad. Grafikkort byts betydligt oftare än resten av datorn. visst kan vara av intresse för de i botten av pengar att spendera så är det nog trevligt med att kunna göra en ej så kostsam uppgradering som att uppgradera en cpu men oftast är det bara bortkastade pengar enligt mig. MVH Arne

Intressant ställningstagande.

Det finns uppenbarligen en marknad och "Good-guy" mentalitet som kommer med den i och med detta beslut. Så varför inte köra på liksom? Det skadar ingen utan snarare är något positivt. Både ur ett konsumentperspektiv och ett miljöperspektiv.

Skrivet av JDM:

Mmm för alla vet ju att en 5950x funkar i ett b350 /s

AMD lovar men håller inte och försökte hoppa över stöd för 5000 serien på b450 men fick ge med sig efter påtryckningar.

Bättre då med intel som gör och lovar det som sägs från början, inget skitsnack.

Vad har exakt AMD inte hållit? De var ju klara från dag ett att de själva kommer stödja en sockel men det är upp till varje moderkortstillverkare att fixa uppdateringar till den. Sedan är det intressant att du säger att Intel inte kör med skitsnack.. vilket de uppenbarligen gör.

Skrivet av JDM:

Äpplen och päron, snackar vi sockel eller vad handlar tråden om?

Du var inte specifik nog. Om vi bara snackar sockel så kan du ju ta och läsa på hur Intel i omgångar suttit och spridit påståenden om att de inte kan stödja en viss sockel för att sedan bli motbevisade när folk visar att det visst är möjligt med lite mixtrande med UEFIn.

Skrivet av JDM:

Att 9900k funkade på z170 var bara en bonus och aldrig ett löfte så vet inte varför du tar det exemplet, spelar snarare mot ditt argument.

För Intel bokstavligen påstod att de inte kunde göra det? Vilket de blev, som sagt, motbevisade. Med andra ord. Deras "spärr" var artificiell.. inte mekanisk och därför faller det in i facket "Skitsnack".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Haha, AMD utlovar ny plattform som ska hålla lika länge som förra och alla utgår från att de byggt upp trust och goodwill för att nu kunna lura alla genom att ljuga och bedra? Makes sense. Men Intel som inte alls har samma hållbarhetstänk och använt minst sagt tveksamma mått när de försökt brösta upp sig mot AMD senaste åren är de som ses som tillförlitliga här? Jisses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Intressant ställningstagande.

Det finns uppenbarligen en marknad och "Good-guy" mentalitet som kommer med den i och med detta beslut. Så varför inte köra på liksom? Det skadar ingen utan snarare är något positivt. Både ur ett konsumentperspektiv och ett miljöperspektiv.

Vad har exakt AMD inte hållit? De var ju klara från dag ett att de själva kommer stödja en sockel men det är upp till varje moderkortstillverkare att fixa uppdateringar till den. Sedan är det intressant att du säger att Intel inte kör med skitsnack.. vilket de uppenbarligen gör.

Du var inte specifik nog. Om vi bara snackar sockel så kan du ju ta och läsa på hur Intel i omgångar suttit och spridit påståenden om att de inte kan stödja en viss sockel för att sedan bli motbevisade när folk visar att det visst är möjligt med lite mixtrande med UEFIn.

För Intel bokstavligen påstod att de inte kunde göra det? Vilket de blev, som sagt, motbevisade. Med andra ord. Deras "spärr" var artificiell.. inte mekanisk och därför faller det in i facket "Skitsnack".

Det skrev jag precis, läs igen.

Intel lovar stöd för 2 generationer och inget annat, var du läst något annat kan du hänvisa till, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Det skrev jag precis, läs igen.

Intel lovar stöd för 2 generationer och inget annat, var du läst något annat kan du hänvisa till, tack!

Suck. Läs vad jag skrev istället. Intel påstod att de var tvungna att byta sockel när de övergav t.ex. Z170 men det visade sig inte behövas eftersom allt som behövdes var lite fixande i UEFI och helt plötsligt kunde man köra 9000-seriens CPU:er ända upp till 9900K på brädan. Så trots att Intel påstod att de behövde byta sockel så visade det sig bara vara struntprat.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Detta är vad som gjorde att jag gick över till AMD AM4 med 3700X. Trött på Intel att man måste byta moderkort för varje CPU uppgradering.

Nu är chipset också av betydelse då.

AM4 X370.............Ryzen 9 3950X
AM4 X470/X570....Ryzen 9 5950X

Inte konstigt att AMD "hoppade över" 4000-serien som desktop. Får det att se ut som att plankorna faktiskt stöder fler än 2 generationer. 400-serien hade också sina problem vid övergången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Kan bara hoppas att toppmoderkorten med X670/770? blir billigare än Intels motsvarigheter.
Generellt brukar ju AMD's kort överlag vara billigare, eller? Är sjukt taggad inför ZEN4!

Få se ifall priserna till kommande AMD-moderkort påverkas av att de nu går över till en LGA-sockel.
Mera ansvar förs då över till moderkortstillverkarna att få till kontaktstiften.

Skrivet av Jacob:

Samsung menar på att DDR6 kommer först år 2026 och det är väl först då (eller något senare) AMD blir "tvunget" att byta sockel. PCI Express 6.0 lär också bli aktuellt för faktiska produkter först däromkring. Om de inte behöver göra det innan pga. behovet av fler kontaktstift (pins), men med AM5 ökar de antalet från 1 331 stycken för AM4 till 1 718 stycken för AM5. Man kan väl hoppas, eller rentav anta med hyfsat god säkerhet, att de tagit höjd för flertalet generationer.

LGA1700 sockeln har t.o.m. 1800 st kontaktstift. Även här ska Intel vara "värst". Gissar att de 100 extra pins kommer väl till pass för PCI Express 6.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Detta är vad som gjorde att jag gick över till AMD AM4 med 3700X. Trött på Intel att man måste byta moderkort för varje CPU uppgradering.

För mig blir det nog AMD när jag väl uppgraderar, just på grund av detta. Min nuvarande CPU (i7-6700k) börjar bli till åren och går ej att uppgradera. Övriga systemet funkar finfint, så trist med helt ny burk med nuvarande priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Suck. Läs vad jag skrev istället. Intel påstod att de var tvungna att byta sockel när de övergav t.ex. Z170 men det visade sig inte behövas eftersom allt som behövdes var lite fixande i UEFI och helt plötsligt kunde man köra 9000-seriens CPU:er ända upp till 9900K på brädan. Så trots att Intel påstod att de behövde byta sockel så visade det sig bara vara struntprat.

Jag förstår vad du menar.

Men det är skillnad på att..

Intel lovar stöd i 2 generationer = finns stöd i 2 gen.

AMD lovar stöd i 4 generationer = fanns stöd för 2, och nu 3 efter en hel del påtryckningar ( 400 serien saknade stöd för zen 3 i början ).

I min bok är det helt okej av intel att utesluta stöd i det fallet då det var kristallklart från början att det inte skulle finnas officiellt stöd.

Men spärren kan vara av andra skäl som tex strömförsörjning, vilket inte hade varit konstigt då intel tryckte in fler kärnor vid denna tiden 6 > 8.

Intel har ju en tendens att dra rätt mycket vid tunga laster till skillnad från AMD speciellt om man låser upp strömbudgeten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Jag förstår vad du menar.

Men det är skillnad på att..

Intel lovar stöd i 2 generationer = finns stöd i 2 gen.

AMD lovar stöd i 4 generationer = fanns stöd för 2, och nu 3 efter en hel del påtryckningar ( 400 serien saknade stöd för zen 3 i början ).

I min bok är det helt okej av intel att utesluta stöd i det fallet då det var kristallklart från början att det inte skulle finnas officiellt stöd.

Men spärren kan vara av andra skäl som tex strömförsörjning, vilket inte hade varit konstigt då intel tryckte in fler kärnor vid denna tiden 6 > 8.

Intel har ju en tendens att dra rätt mycket vid tunga laster till skillnad från AMD speciellt om man låser upp strömbudgeten.

Bristol Ridge
Zen
Zen+
Zen2
Zen3
Zen3D

Det är väl ändå minst 5 generationer på AM4

Permalänk
Medlem

Jaha.

  1. Stoppar alla tankar på uppgraderingar av mina AMD AM4 desktops.

  2. Raderar AM4 relaterade prisbevakningar på Prisjakt (moderkort, processor, minne, kylning)

  3. Rensar bort alla AM4 reservdelar man har i lådor och hyllor.

Nu skall det bli AM5, när det nu händer...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Jaha.

  1. Stoppar alla tankar på uppgraderingar av mina AMD AM4 desktops.

  2. Raderar AM4 relaterade prisbevakningar på Prisjakt (moderkort, processor, minne, kylning)

  3. Rensar bort alla AM4 reservdelar man har i lådor och hyllor.

Nu skall det bli AM5, när det nu händer...

Zenare i år är tanken. Zen4 22Q4 har varit planen länge, vi får väl se om de håller den

Permalänk
Medlem

Ja, jag kommer nog inte att ligga på köphanen redan då. Brukar vänta till minst 6 månader efter release.

Visa signatur