Google begränsar Nest-högtalare efter tvist med Sonos

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vi kan väl konstatera att vi har väldigt olika krav på ljudsystem och skilda åsiker på vad som är prisvärt.

Det är jag och alla seriösa och oberoende testare som säger att de låter riktigt bra.

Sedan har vi du som ehhh har en Googlehögtalare för 249 kr eller vad de nu kostar.

Vems åsikter som är mest värda är väl rätt uppenbart.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Barilla08:

Det är jag och alla seriösa och oberoende testare som säger att de låter riktigt bra.

Sedan har vi du som ehhh har en Googlehögtalare för 249 kr eller vad de nu kostar.

Vems åsikter som är mest värda är väl rätt uppenbart.

Eller så har jag betydligt bättre ljudsystem än Gogles (och Sonos) men jag har ett antal Google Nest mini och en home mini som agerar BT sändare och fjärrkontroller, har också ett antal CC audio och CC men jag har hållit mig borta från Sonos för jag har lyssnat på dem i princip från att de kom till Sverige och jämfört med hifiprylar i samma prisklass och Sonos står sig inte, de säljer helt enkelt inte på ljudkvalitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan vi släppa diskussionen ang ljudkvalité?
Inte direkt det tråden och nyheten handlar om...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Problemet med patenten också är att skyddar du den inte så kan du förlorar den också. Tror det va disney(?)

Som för något år sen blev tvungna att hota att stämma en person som gjorde lite intrång på deras revir men disney själva tyckte att det inte gjorde något. Men de va tvungna att ta till rättsligåtgärder för att inte riskera förlorar patenten.

Så patenten i dagens läge är rena juridikträsktet.

Trademark som någon nämnde tidigare. Men Disney är kända för att trycka på det. Varje gång Musen är på väg att gå ut så har de lyckas lobba och förlänga hur länge ett trademark kan gälla.
https://lucentem.com/2018/12/05/disney-vs-the-public-domain-h...

Skrivet av andreas_dock:

Klassikt Google -move ?
Bara stäng ner en produkt.

Https://www.killedbygoogle.com

Även om Google är kända att döda produkter, så är ju detta något helt annat.

Skrivet av Barilla08:

Alla oberoende tester säger att de låter riktigt bra. Men det är poppis att hata Sonos av folk som aldrig ägt en. Jag tycker att de är billiga för vad man får. Allt i form av förpackning till installation och inställningar och användande är det bästa jag varit med om från något teknikföretag.

Vad är det för grundfunktion som inte är bra?

Oberoende tester... ja testar man pest eller kolera så lär de vinna men soundbars eller nu på senare tv högtalare eller mobiltelefoner med Atmos är ju skrattretande. Ljudkvalite på samma nivå som projektorer som kommer med sina 10w högtalare.

Gott att du är nöjd med dina högtalare, men allt är relativt mot vad man jämför. En mopped är bra bättre än att promenera flera mil om dagen också sätt till bekvämlighet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Eller så har jag betydligt bättre ljudsystem än Gogles (och Sonos) men jag har ett antal Google Nest mini och en home mini som agerar BT sändare och fjärrkontroller, har också ett antal CC audio och CC men jag har hållit mig borta från Sonos för jag har lyssnat på dem i princip från att de kom till Sverige och jämfört med hifiprylar i samma prisklass och Sonos står sig inte, de säljer helt enkelt inte på ljudkvalitet.

Nej givetvis säljer de inte bara på ljudkvalitet, det är enkelheten, utseendet osv som säljer.
men att påstå att det är skräp och bondfångeri, det är en lögn.

agera BT sändare? Varför i bövelen skulle man vilja ha det hemma? Låter dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yottabyte:

Finns det något mer frustrerande än när man har köpt teknik för en viss funktion som har fungerat felfritt i flera år och tillverkaren bara kan bestämma en dag att man vill ta bort funktioner? Påminner om när Philips bestämde sig för att original Bridge för Hue-systemet var för gammal och rullade ut en uppdatering som brickade hela enheten så alla måste köpa en ny bridge för att kunna använda sina lampor.

Den risken finns med alla molnbaserade lösningar. Ett bolag kan kursa, lägga ner tjänsten, skicka iväg ett kill-kommando till enheten, ej vara tillgängligt för stunden m.m.

Skulle inte förvåna mig om t.ex. Tesla centralt får problem så kommer även deras kunders bilar att få uppleva konsekvenserna utav problemet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Oberoende tester... ja testar man pest eller kolera så lär de vinna men soundbars eller nu på senare tv högtalare eller mobiltelefoner med Atmos är ju skrattretande. Ljudkvalite på samma nivå som projektorer som kommer med sina 10w högtalare.

Detdär är ju bara löjligt. Varför skulle en soundbar vara skrattretande?
Påstår du att en Arc t ex är i klass med en 10w högtalare i en projektor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Givetvis låter ett dedikerat system bättre. Men för storleken låter de riktigt bra. Vilket också alla tester visar. Dina subjektiva och färgade åsikter är inget värt.

https://www.whathifi.com/reviews/sonos-arc

Regel nummer ett, vad What Hifi skriver och katta skit ska man stoppa i samma påse. 😉

Tror deras snittbetyg ligger över 4,5 av 5, eller något liknande. Hifi-pressen är och har alltid varit en reklampelare för producenterna. Herre jisses, om högtalare hade förbättrats år för år som dom vill få oss att tro skulle vi kunna lira Crysis på dom vid det här laget. 😂

Med det sagt så har jag inget emot dyra soundbars. Folk får köpa vad dom vill och kan man ordna bra ljud med DSP:er i sämre rum så är det bara bra för mina och allas öron. 😃

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Sonos tar hutlösa överpriser i förhållande till hur de låter, sedan må de ha bra kundsupport men de har inte en bra grundfunktion. Jag förstår inte hur folk kan vara villiga att betala så mycket för så lite ljud.

De låter bra, men inte fantastiskt. De är enklare än det mesta och billigare än Apple. De har funnits länge, och är vad jag förstår ”sticky”, dvs köper man en pryl tenderar man att fastna i ekosystemet. Det räcker att leva på.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av heatm:

Regel nummer ett, vad What Hifi skriver och katta skit ska man stoppa i samma påse. 😉

Tror deras snittbetyg ligger över 4,5 av 5, eller något liknande. Hifi-pressen är och har alltid varit en reklampelare för producenterna. Herre jisses, om högtalare hade förbättrats år för år som dom vill få oss att tro skulle vi kunna lira Crysis på dom vid det här laget. 😂

Med det sagt så har jag inget emot dyra soundbars. Folk får köpa vad dom vill och kan man ordna bra ljud med DSP:er i sämre rum så är det bara bra för mina och allas öron. 😃

Du kan söka på vilka tester du vill, jag tror inte det finns ett enda test som sågar dem som personerna i denna tråd som framställer Sonos som de sämsta högtalarna i världen.

Jo de gör ett fint jobb att anpassa sig till alla möjliga rum, och det är som sagt helheten från utseende (lätt att få godkänt av frugan) till enkelheten och ljudet är riktigt bra för storleken.

Permalänk
Skrivet av mpat:

De låter bra, men inte fantastiskt. De är enklare än det mesta och billigare än Apple. De har funnits länge, och är vad jag förstår ”sticky”, dvs köper man en pryl tenderar man att fastna i ekosystemet. Det räcker att leva på.

Billigare än Apple? De säljer väl inte ens högtalare i Sverige.

Ja, man får testa dem i 100 dagar och sedan returnera helt utan kostnad om man vill. De flesta behåller just för att de låter riktigt bra för storleken och är så otroligt smidiga.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Barilla08:

agera BT sändare? Varför i bövelen skulle man vilja ha det hemma? Låter dåligt.

För att det låter bra nog och för systempriset ibland väldigt bra om man låter dem driva enklare system i tex sovrum och kök där man inte lyssnar aktivt utan främst har det som väckarklocka kökstimer och köksradio, kombinera Nest mini med Ikea Enby 30 så blir det nått som utklassar de mindre Sonosmodellerna för en bråkdel av kostnaden.

Skrivet av mpat:

De låter bra, men inte fantastiskt. De är enklare än det mesta och billigare än Apple. De har funnits länge, och är vad jag förstår ”sticky”, dvs köper man en pryl tenderar man att fastna i ekosystemet. Det räcker att leva på.

Sonos tilltalar idag ungefär samma köpare som förut köpte Bose och kanske till viss del B&O medan de som prioriterar ljudkvalitet inte vill ta i dem med tång på samma sätt som med B&O och Bose.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

don't be evil, fan vidrigt det där jävla företaget, bra att nån lyckades vinna mot dom. Dom snodde ju google earth rakt av också

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem

Snälla släpp sonos ljudkvalitet diskussionen nu... det räcker!

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

För att det låter bra nog och för systempriset ibland väldigt bra om man låter dem driva enklare system i tex sovrum och kök där man inte lyssnar aktivt utan främst har det som väckarklocka kökstimer och köksradio, kombinera Nest mini med Ikea Enby 30 så blir det nått som utklassar de mindre Sonosmodellerna för en bråkdel av kostnaden.

Sonos tilltalar idag ungefär samma köpare som förut köpte Bose och kanske till viss del B&O medan de som prioriterar ljudkvalitet inte vill ta i dem med tång på samma sätt som med B&O och Bose.

Ironin när du säger att de som har Sonos inte prioriterar ljudkvalité men du själv kör någon redneck lösning med en Nest mini och en Ikeahögtalare.

Och nej, din rednecklösning låter inte bättre än en Sonos One. Samt att de är extremt fula.

Permalänk
Skrivet av Veni:

Den risken finns med alla molnbaserade lösningar. Ett bolag kan kursa, lägga ner tjänsten, skicka iväg ett kill-kommando till enheten, ej vara tillgängligt för stunden m.m.

Skulle inte förvåna mig om t.ex. Tesla centralt får problem så kommer även deras kunders bilar att få uppleva konsekvenserna utav problemet.

Ytterligare en anledning varför vi behöver en lag för "right to repair" även här i EU som även täcker exempelvis "right to root" så att man kan väcka liv i gammal hårdvara som överges av tillverkaren. Man förstår ju att de stänger ner servrar osv men om man har köpt en fysisk produkt så är det ändå rimligt att man kan ta över hårdvaran och göra vad man vill med den. Lär bli ett otroligt slöseri på resurser framöver utan en sådan lagstiftning.

Visa signatur

Driver sajten Komponentkoll. PMa mig gärna om du har feedback!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Snälla släpp sonos ljudkvalitet diskussionen nu... det räcker!

Håller med, snacka om att gå totalt off topic.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag använder denna funktion dagligen med Spotify (spela nyheter / musik i hela lägenheten på 4 olika Home-enheter

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

Jag använder denna funktion dagligen med Spotify (spela nyheter / musik i hela lägenheten på 4 olika Home-enheter

Samma här, vet ej om man ska vara arg på Sonos som egentligen bara nyttjar patentskyddet, eller på google som inte har någon lust att betala licensavgiften och som hellre tar bort den helt från sitt system så att slutanvändarna istället får lida.

Suck...

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket Sonos hat här bara för att de skyddade sina patenter (och fick rätt på) mot ett företag som har en årlig inkomst på 2000x(!) det som Sonos har. De flesta verkar glömma här att det inte var Sonos som ville att Google skulle ta bort funktionerna, utan detta valde Google helt själv att göra. Skulle inte överraska mig alls om de gjorde detta av anledningen att folk skulle börja se Sonos som boven i dramat och sätta press på dem.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Grundsyftet med patent är att skapa motivation för uppfinnaren att publicera sin tekniska lösning istället för att försöka hålla den hemlig, detta då i utbyte mot att tilldelas tidsbegränsad ensamrätt.
Dvs, syftet är i grund och botten att främja kunskapsutbyte och teknisk utveckling.

Håller med om att patent används på oönskade sätt i många lägen, men det råder också mycket förvirring kring vad det faktiska syftet med patent är. Blir rätt skevt att diskutera missbruket av patent när många inte vet vad avsett bruk är.

Jo, men det var väl så gott som det jag skrev, förutom att jag skrev att personen kunde få ut lite kosing, medas du formulerade det som ensamrätt. Men om syftet i grund och botten är att främja kunskapsutbyte o teknisk utveckling så borde inte patenten inte finnas alls så folk kan bygga vidare o skapa fritt utifrån det nån annan kommit på, eller menar du att folk i så fall skulle hålla det för sig själva o inte bygga prylen dom kommit på? Jag menar, det är ju ganska precis det open source går ut på.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är självklart att det ska inte gå att patentera funktioner: Det ska bara gå att patentera sätt att implementera funktioner på.

Jag är generellt emot mjukvaru-patent, men ibland kan jag nästan övertygas. då vill jag i alla fall se att uppfinningen i patentet har en riktigt hög verkshöjd — dvs. att det är riktigt osannolikt att en annan ingenjör skulle kunna komma fram till samma lösning, och att det ska ha kräft rejält nytänkande.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

@snajk: Svenska patentsystemet kan enligt lagen bara skydda något som har verkshöjd och som utgör en teknisk lösning på något, så du kan skydda en teknisk lösning för något (typ HE-AAC) men du ska inte kunna beskriva och skydda generella metoder (typ ljud från en dator). I amerikanska systemet behöver det inte vara någon teknisk lösning men kan likväl upphävas på liknande grund de skulle kunna upphävas här.

Kan du göra samma sak med en annan teknisk lösning så gör du inte intrång på något patent.

Jo, det svenska systemet fungerar hyfsat, men det gör inte det amerikanska då de liksom har slutat bry sig om att kolla så noga ifall någon redan har patent för samma sak eller ifall den är "uppfunnen" tidigare. De överlåter det till domstolarna att hantera eventuella felaktigheter samtidigt som domstolarna verkar anse att det krävs rätt mycket för att göra ett patent ogiltigt. Det är också kostsamt att driva denna typ av rättsfall där så många mindre företag har helt enkelt inte möjligheten att försvara sina patent. Och det är väl därför vi har patenttroll i så stor utsträckning i USA.

Skrivet av Brodholm:

Poängen är att om ett företag som har väldigt mycket större resurser förlorar ett mål i domstol, mot ett företag som i jämförelse är mycket mindre resurser så tyder det på att google i detta fallet har gjort något som är fel.

Jag är inte någon expert på patent och förstår inte riktigt vad du vill säga men jag tror att du har fel.(https://www.prv.se/sv/patent/ansoka-om-patent/innan-ansokan/v...)

Som sagt är det rätt stor skillnad på reglerna kring patent här och i USA, kraven är i praktiken mycket högre här och patentet undersöks mycket grundligare. Hade Google förlorat mot ett litet företag så hade det absolut kunnat vara en indikation på att de inte hade några hållbara argument, men Sonos är inget litet företag även om det bara är en bråkdel av Google.

Citat:

Och i detta fall har Sonos flera ideer och tekniker, som de sen implementerat till ett system/produkter som sedan tillverkat och producerat. Och enl sonos så har google kopierat dessa funktioner/tekniker som de nu fick rätt i domstol för. Du säger att det "ser ut som" men de har fått fel i domstol så jag gissar att sålänge ingen läser på exakt vad detta fall handlar om så misstänker jag att domstolen har bättre koll på detta än vi har? Och jag misstänker även att googles advokater och sonos advokater har förklarat detta ganska utförligt inför domstol med expertvittnen etc från båda sidor. Det är inte första gången dessa jätteföretag är i tvister med andra företag...

En kabel i alla rum från en förstärkare är ju inte i närheten av samma sak här. Vad jag läste i andra kommentarsfält var att det var bra mycket mer än att höja och sänka volym:
"The patents aren't on "a control that changes the volume on speakers", they're on the systems that allow automatic wireless setup and seamless integration between multiple speaker devices. There was undoubtedly a fair bit of engineering work that went into that, and how to make it all "Just Work (tm)" without any specialized knowledge on the user's part was definitely non-obvious in 2013."

Patenten tar upp en massa saker men det är inte vad Google har behövt ändra, de synkar fortfarande högtalarnas uppspelning, förenklar inkoppling och liknande. Det är bara den centralt kontrollerade volymen som de behövde ändra och således var det den som domstolen ansåg inkräktade på Sonos patent. Huruvida de har prövat övriga delar av patentet eller ej vet jag inte, men det har inget med saken att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, det svenska systemet fungerar hyfsat, men det gör inte det amerikanska då de liksom har slutat bry sig om att kolla så noga ifall någon redan har patent för samma sak eller ifall den är "uppfunnen" tidigare. De överlåter det till domstolarna att hantera eventuella felaktigheter samtidigt som domstolarna verkar anse att det krävs rätt mycket för att göra ett patent ogiltigt. Det är också kostsamt att driva denna typ av rättsfall där så många mindre företag har helt enkelt inte möjligheten att försvara sina patent. Och det är väl därför vi har patenttroll i så stor utsträckning i USA.
Som sagt är det rätt stor skillnad på reglerna kring patent här och i USA, kraven är i praktiken mycket högre här och patentet undersöks mycket grundligare. Hade Google förlorat mot ett litet företag så hade det absolut kunnat vara en indikation på att de inte hade några hållbara argument, men Sonos är inget litet företag även om det bara är en bråkdel av Google.

Din beskrivning passar ganska bra på USA för säg 10 år sen, men de har ändrat sitt system rätt rejält det senaste. Dels har högsta domstolen tagit en av domstolarna (Appeals Court of the Federal Circuit) i örat och förklarat att de inte bara kan döma till kärandens fördel hela tiden, och dels har kongressen infört en ny överklagandenämnd hos amerikanska patentverket, där svaranden kan försöka få patent underkända om de blir stämda utan att det går via den legendariska federala domstolen i Östra Texas. Detta har lett till att vinster för patenttrollen har gått ner rejält de senaste åren, och det gör också systemet mer likt europeiska eftersom patentverket själva tar besluten i större utsträckning. Jag skulle inte vilja påstå att det är ett bra system, men det är mycket bättre numer.

Just det här fallet är dock ett som utnyttjar ett av all knepiga kryphål i systemet. Google har inte förlorat i domstol, utan det är ITC, International Trade Commission, som har beslutat att Google ägnar sig åt orättvis konkurrens genom sitt patentintrång och därför inte får importera chip som hjälper dem att göra det. Eftersom de inte gör sina prylar i USA, innebär det att de i praktiken inte får sälja dem där, och måste reagera på det här sättet. Om de har stängt av "rätt" funktioner är svårt att avgöra - det kan mycket väl vara PR att de stänger av en som märks så mycket som volymkontrollen - men det får vi väl se i hur ITC (och Sonos) agerar.

(Ser att artikeln skriver FTC, vilket är Federal Trade Commission - ungefär amerikanska konkurrensverket. Det är fel i det här fallet - det är ITC det handla om.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mpat:

Din beskrivning passar ganska bra på USA för säg 10 år sen, men de har ändrat sitt system rätt rejält det senaste. Dels har högsta domstolen tagit en av domstolarna (Appeals Court of the Federal Circuit) i örat och förklarat att de inte bara kan döma till kärandens fördel hela tiden, och dels har kongressen infört en ny överklagandenämnd hos amerikanska patentverket, där svaranden kan försöka få patent underkända om de blir stämda utan att det går via den legendariska federala domstolen i Östra Texas. Detta har lett till att vinster för patenttrollen har gått ner rejält de senaste åren, och det gör också systemet mer likt europeiska eftersom patentverket själva tar besluten i större utsträckning. Jag skulle inte vilja påstå att det är ett bra system, men det är mycket bättre numer.

Det har absolut blivit bättre på senare år, men ändå rätt långt ifrån hur det funkar här i mina ögon. Men det har ju att göra med det grundläggande problemet i USA: Att företaget har alldeles för mycket makt, över politiken, ekonomin, journalistiken och så vidare. Enda anledningen till att de genomförde dessa reformer var ju att amerikanska företag med stora resurser drabbades.

Citat:

Just det här fallet är dock ett som utnyttjar ett av all knepiga kryphål i systemet. Google har inte förlorat i domstol, utan det är ITC, International Trade Commission, som har beslutat att Google ägnar sig åt orättvis konkurrens genom sitt patentintrång och därför inte får importera chip som hjälper dem att göra det. Eftersom de inte gör sina prylar i USA, innebär det att de i praktiken inte får sälja dem där, och måste reagera på det här sättet. Om de har stängt av "rätt" funktioner är svårt att avgöra - det kan mycket väl vara PR att de stänger av en som märks så mycket som volymkontrollen - men det får vi väl se i hur ITC (och Sonos) agerar.

(Ser att artikeln skriver FTC, vilket är Federal Trade Commission - ungefär amerikanska konkurrensverket. Det är fel i det här fallet - det är ITC det handla om.)

Jo vi får se hur det utvecklar sig. Sannolikt blir det någon mer eller mindre hemlig uppgörelse där Google betalar för att bygga sin egen variant av denna uppenbara funktionalitet, och kanske andra funktioner.

Permalänk
Skrivet av Lusekofte:

Var tvungen att testa nu. Har 2st Nest Audio som är stereo kopplade, det vill säga inte i en grupp (där jag tidigare hade en grupp med Nest audio och två chromecasts) och än så länge fungerar det precis som vanligt. Den nämner inget om att man inte kan ändra volymen på högtalarparet som de säger i denna artikeln: https://piunikaweb.com/2022/01/03/google-acknowledges-volume-...

Kanske är det ett USA problem? Eller så har det dykt upp där först och kommer hit sen. Men än så länge fungerar allt som det skall. *tar i trä*

Edit: Okej där sprack det. Kan inte längre justera volymen via röstkommandon. Får bara "Jag kan tyvärr inte ändra volymen på den här enheten". Ännu en anledning till att bojkotta Sonos. Jag är säker på att Google har en del i det hela att skylla också men det är Sonos jag väljer att ta ut min besvikelse på.

Så du som inte har några Sonos ska bojkotta dem? Satan. Nu släpper de nog sina patent fritt. 😉

Givetvis är detta bara Googles problem som inte vill göra rätt för sig och betala licens för att sina kunder ska få bästa möjliga upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det har absolut blivit bättre på senare år, men ändå rätt långt ifrån hur det funkar här i mina ögon. Men det har ju att göra med det grundläggande problemet i USA: Att företaget har alldeles för mycket makt, över politiken, ekonomin, journalistiken och så vidare. Enda anledningen till att de genomförde dessa reformer var ju att amerikanska företag med stora resurser drabbades.

Om folk gnäller på att vi pratar om Sonos produkter i den här tråden, så är väl detta om något off topic, men en kort utvikning då:

Du har naturligtvis rätt i din kritik av USA. Den lagstiftande makten (kongressen) är lamslagen då det i princip alltid krävs 60 röster i senaten för att få igenom något. Det enda sättet något blir gjort är när någon part med djupa fickor betalar folk från båda sidor, eller när pressen från allmänheten blir för stor. Det gör att de två andra grenarna, domstolarna och presidenten, blir allt viktigare, vilket är skälet till att det är sådan fokus på tillsättningen av domare och presidentvalet. Vad gäller patenten så började oredan egentligen redan på 80-talet, och den lag som slutligen gjorde något åt det kom så sent som 2011. Det är 30 år av patent-troll, och det som till slut gjorde att något hände var när trollen började jaga in pengar från slutkunder. När det kom kravbrev till småföretag i mellanvästern ringde telefonerna i kongressen och det blev äntligen ändring på de värsta avarterna.

Tech-företagen är ganska återhållsamma med sin lobbying. Apple har exempelvis som policy att inte ge några pengar alls direkt till kandidater, utan bara till partier eller andra organisationer (däremot donerar naturligtvis enskilda anställda, och de har ju Al Gore i styrelsen om de behöver kontakter). De har därmed begränsat inflytande, och techbolagens gemensamma satsning sprack strax innan jul, eftersom Microsoft (som inte är under lupp just nu) inte ville sitta i samma lobbyinggrupp som Facebook och Google (som jagas). Den enda av de stora som jag vet lobbar hårt är Amazon. MS har gjort det historiskt, när de jagades för antitrust-förbrytelser och donerade massor till George W Bush för att komma undan, men det är ju länge sen nu.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Samma här, vet ej om man ska vara arg på Sonos som egentligen bara nyttjar patentskyddet, eller på google som inte har någon lust att betala licensavgiften och som hellre tar bort den helt från sitt system så att slutanvändarna istället får lida.

Suck...

Fanns inget att licensera när Google lanserade sina system. Första rättsfallet mot Denon blev klart först under 2017.