Permalänk

Ta bort matt yta från datorskärmar

Hej. Har nyss hittat videor på Youtube om folk som lägger blött toapapper över sina monitorer och låter det torka i 5 timmar, för att få det yttre matta lagret att lossna så att man bara kan riva bort det försiktigt och få en glansig yta. Skulle vara väldigt gött att göra detta på sin 144hz gaming monitor då jag anser att glansiga skärmar ser mycket bättre ut att titta på jämfört med matta (bättre färg, skärpa etc)

Är detta något rekommenderat att göra, eller har jag tolkat fel i hur matta ytor är konstruerade i dagens skärmar?

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av SashaStojanovic:

Hej. Har nyss hittat videor på Youtube om folk som lägger blött toapapper över sina monitorer och låter det torka i 5 timmar, för att få det yttre matta lagret att lossna så att man bara kan riva bort det försiktigt och få en glansig yta. Skulle vara väldigt gött att göra detta på sin 144hz gaming monitor då jag anser att glansiga skärmar ser mycket bättre ut att titta på jämfört med matta (bättre färg, skärpa etc)

Är detta något rekommenderat att göra, eller har jag tolkat fel i hur matta ytor är konstruerade i dagens skärmar?

Osäker på hur du kan få bort det, men den matta ytan gör ju att du inte får samma reflektioner i skärmens yta. Att det är skarpare/bättre färg köper jag inte direkt. Det är inte så att du helt enkelt jämför två helt olika paneltyper med varandra?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Autosol?

(Skojar!)

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Osäker på hur du kan få bort det, men den matta ytan gör ju att du inte får samma reflektioner i skärmens yta. Att det är skarpare/bättre färg köper jag inte direkt. Det är inte så att du helt enkelt jämför två helt olika paneltyper med varandra?

Jag tycker att matta skärmar skapar en slags ful grå hinna över det hela. Jämför t.ex en glansig Macbook Retina-skärm, eller annan högupplöst glansig skärm från en laptop med en standard gaming monitor så är det stor skillnad i bildupplevelse.

Permalänk
Medlem

Snälla tro inte på allt som finns på Youtube. Och även om det är sant så är risken att du pajar skärmen

Missat ord
Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBDZ:

Snälla tro inte på allt som finns på Youtube. Och även om det är sant så är risken att du pajar skärmen

Jag litar på youtube men menar du då att det finns en risk detta inte funkar?
Secret Hack To Get Headphone Jack on the iPhone 7

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Bildexpert 📺

Matt hinna med grov struktur kan var extremt effektiv på att hantera reflexer i miljöer där man inte kan styra över miljön och placering, likt kontorslandskap. Den ytan minskar dock kontrastförhållanden rejält och är överlag något diffuserande "oskarp" och inte full transparent. Ofta med en spräcklig, frostig nästan smörpappersliknande eller kristalliserad hinna särskilt synlig mot ljusa delar.

Kan vara guld i en situation men en också en klar nackdel i en annan, särskilt när man har kontroll över rumsmiljön skärmen befinner sig i. Extra mycket så om man prioriterar färgkvalitet framför exempel läsbarheten av Excel-ark när man har 17 lysrör i taket man inte kan bestämma över.

Så förstår att man vill bli av med det eftersom just datorskärmsbranschen ofta använder den typen av filter medan TV-branschen gör tvärtom. Dock inga tips på hur man gör det och metoden med toapapper är särskilt bra.