Visual Studio 2022 har fått autokomplettering

Permalänk
Avstängd

Visual Studio 2022 har fått autokomplettering

Satt precis och skulle börja på min andra skoluppgift i C#, och insåg att förra programmet jag skrev (runt 40 rader på att kalkylera någons kvarstod i arbetslivet) bearbetades av någon AI när det byggdes.
Såg exempel på det i nya programmet. Det underlättar ganska mycket ibland med en autocorrectfunktion i vissa lägen när man som nybörjare inte minns exakt syntax för någon funktion, eller när man för all del vill testa en ny funktion som man inte läst dokumentationen på.

Vad tycker ni andra om den här nymodigheten, hiss eller diss?

Permalänk
Medlem

Trevligt att de kommit ikapp Java Intellij ca år 2010!

Permalänk
Medlem

Intellicode fanns även i 2019, men det har blivit bättre i 2022. Körde preview ett tag innan skarpa versionen släpptes nu häromdan, och bortsett en del underliga grodor så har de trots allt lyckats jämna ut hårda kanter man knappt märkt av innan...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Hedersmedlem

Är detta Github Copilot de lagt in? Det verkar ju ha sina rättsliga problem -- det är typ en AI tränad på kod från Github, som tar med saker oavsett licens.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Avstängd

Är det verkligen nytt? Vad jag minns har det funnits rätt länge. På 2017 körde jag med resharper men på 2019 kändes det överflödigt. Har dock inte hunnit testa 2022 så mycket än.

Permalänk
Medlem

Har aldrig tagit mig till C# ordentligt, men sitter nu och gör ett simpelt litet verktyg till mig själv.
Tycker det är sjukt smidigt ibland. Har hänt två ggr att jag kunnat dubbeltabba två helt nya rader på raken.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk

Känns rent spontant som att den kan vara bra om man inte skriver så avancerade saker (getters/setters/whatever).

Trots detta så känns det ändå som att genvägar på tangentbordet och en modal skrivare med låg input viktigare än något annat.

Men vad vet jag. Har aldrig lyckats förstå mig på vad som ska vara bra med VSCode, känns bara som bloat jämfört med vim.

Permalänk

Jag tänker testa Visual Studio 2022 när windows project installlern fungerar bättre där.

Jag ser det som automkomplittering som en slags IntelliSense som har funnits riktigt länge och bara blir bättre. Men när man ofta kodar dynamisk länkade objekt så får man ändå inte mycket hjälp.
Vill man veta vilka medoder, instansvariabler och ett objekt har så får man absolut ingen hjälp när man kodar. Det gäller att ha såpass bra koll hur objekten är uppbyggda så att man kan detta utantill. Eller sätta starta debuggern och se vad objektet under runtime då har.

Där jag gillar språk som ej kompileras, för då kan man ändra koden under tiden som man stegar den.

*edit*
Windows project Installern verkar ha kommit nu. Ska snart testa Visual studio 2022.