Apple Ipad Air med 5G och ny Iphone SE kan lanseras våren 2022

Permalänk
Melding Plague

Apple Ipad Air med 5G och ny Iphone SE kan lanseras våren 2022

När Apples Ipad uppdaterades blev en modell utan 5G. Det ska åtgärdas med en ny Ipad Air, som även får sällskap av tredje generationens Iphone SE.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Apples Iphone SE är bolagets mer plånboksvänliga alternativ, något som i stort möjliggörs av de bygger på äldre modeller. Den nya tros likt dagens Iphone SE få ett likadant chassi som hos Iphone 8, med en 4,7-tumsskärm och en med dagens mått svulstig skärmram. På specifikationsfronten väntas telefonen påminna om Ipad Mini (sjätte generationen), som huserar systemkretsen A13 Bionic och 5G-stöd.

Nja. iPad mini 6th gen har en A15. Nuvarande iPhone SE har en A13, så det hade inte varit någon förändring i så fall.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Nuvarande iPad Air är inte fel förutom en detalj. Den kostar runt 7000kr och alla andra billigare iPads 10" har stora ramar ser ut att komma från 2013 eller något. När den nya iPaden släpps så blir förhoppningsvis den äldre billigare och den äldre är så kraftfull så den varar tills man sliter ut den..

När det gäller iPhone Se så tror jag den är lite som fläkten Noctua berge. Att sälja en ändå dyr mobil med så lite skärmutnyttjande hade knappast gått på någon annan modell.
Men precis som folk känner igen Noctua berge fläktar, så känner folk igen en iPhone Se och det blir mer en klassiker som folk vet har bra kvalite.

Förklaringen på varför Apple inte väljer att göra en enklare och billigare mer "normaltelefon". Är troligen att majoriteten hade klarat sig alldeles utmärkt på en sådan och det hade kunnat minskat deras försäljning av deras dyrare mobiler. Samma sak är det på android, majoriteten klarar sig på otroligt enkla mobiler. Men folk får mobilen i jobbet, genom abonnemang och det går fortfarande se lite skillnad på dem utifrån även om detta minskas. och så köper väldigt många billigare mobiler. Jag har flera bekanta som har köpt nya mobiler för 1000lappen.

Permalänk
Inaktiv

Tänk om Iphone SE kunde få USB-C, då hade jag definivt köpt min första Iphone. Jag gillar deras format i övrigt bortsett från glas-baksida.

Permalänk

Ge den en 120hz MiniLED skärm som inte hackar så kör vi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Tänk om Iphone SE kunde få USB-C, då hade jag definivt köpt min första Iphone. Jag gillar deras format i övrigt bortsett från glas-baksida.

Det hade varit trevligt. Antar den har trådlös laddning men nån högkvalitetsplast som baksida så håller det bättre än glas iallafall. 😊

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Det hade varit trevligt. Antar den har trådlös laddning men nån högkvalitetsplast som baksida så håller det bättre än glas iallafall. 😊

Samsung kör ju med plast på deras s21 och jag ser inget problem med enligt mig så ser betydligt snyggare ut en glas baksidan som blir fylld med fingeravtryck efter någon timmes användning sen så har jag ju alltid skal på mobilen som nästan alla andra så marker inte av någon skillnad med att det inte känns lika premium.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Kommer de kosta 25k+ eller?

Permalänk
Skrivet av lindahlj:

Kommer de kosta 25k+ eller?

Troligtvis ungefär samma. Samsung kommer troligen snart också släppa nya i samma prisklass. https://swedroid.se/hela-galaxy-tab-s8-serien-avslojas-pakost...

Men jag tvivlar till hur bra Samsung försäljning går. Alltså det största problemet jag har med mina surfplattor har inget med att vare sig cpun är för slö, skärmen, kameran etc är för dålig.

Snarare handlar det om att konceptet surplatta begränsar. Visst om man delade filer mer så kanske man hade jobbat mer. Men många filer får man inte dela hur som helst.

När det gäller Apple så kan folk mer tänka att visst 7000kr är mycket för en surfplatta men den håller sitt värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nuvarande iPad Air är inte fel förutom en detalj. Den kostar runt 7000kr och alla andra billigare iPads 10" har stora ramar ser ut att komma från 2013 eller något. När den nya iPaden släpps så blir förhoppningsvis den äldre billigare och den äldre är så kraftfull så den varar tills man sliter ut den.

Det är osannolikt - eller i allafall, det är osannolikt att gamla iPad Air blir kvar till lägre pris från Apple. Någon butik kan ha dem kvar, förstås. Apple gillar att hålla fast vid sina priser och bara uppdatera produkten vid ett visst pris. Detta märks inte riktigt i Sverige eftersom de justerar det svenska priset mot dollarn med nya produkter, men de konstruerar definitivt mot det målet.

Däremot kan jag hålla med om att prisgapet mellan bas-versionen och Air är rätt stort för att vara Apple. De bygger normalt sina prispyramider för att försöka få till en upsell när folk kommer in, och det är svårt i dagens läge när en Air kostar nästan dubbelt så mycket. Jag vet att bas-iPadden verkligen är prispressad (för att konkurrera med Chromebooks i amerikanska skolor), men de fortsätter också att lyfta in uppgraderingar från iPad Pro till Air istället för att sänka det priset med en tusenlapp (till vad iPadden en gång lanserades för). Jag är inte så upprörd äver priset, egentligen - iPaddarna håller så länge att min gamla från 2016 fortfarande är helt OK.

Skrivet av Rallemulle87:

Ge den en 120hz MiniLED skärm som inte hackar så kör vi.

Menar du iPadden nu? Skulle tro att det här är en generation för tidigt för det, eftersom 11" iPad Pro inte har det än. Jag är dock rätt säker på att det är på väg.

Skrivet av MrMadMax:

Det hade varit trevligt. Antar den har trådlös laddning men nån högkvalitetsplast som baksida så håller det bättre än glas iallafall. 😊

Ja, det är trådlös laddning. Finns sen åtminstone iPhone 8. Däremot har inte SE Apples små magneter (nya Magsafe), det skulle de väl kanske kunna få.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Troligtvis ungefär samma. Samsung kommer troligen snart också släppa nya i samma prisklass. https://swedroid.se/hela-galaxy-tab-s8-serien-avslojas-pakost...

Men jag tvivlar till hur bra Samsung försäljning går. Alltså det största problemet jag har med mina surfplattor har inget med att vare sig cpun är för slö, skärmen, kameran etc är för dålig.

Snarare handlar det om att konceptet surplatta begränsar. Visst om man delade filer mer så kanske man hade jobbat mer. Men många filer får man inte dela hur som helst.

När det gäller Apple så kan folk mer tänka att visst 7000kr är mycket för en surfplatta men den håller sitt värde.

Grundproblemet för Android-tablets är att Google verkar ha glömt bort att de finns. Det är Chromebooks för hela slanten därifrån. Jag vet att de vaknade till och skulle pusha appar för tablets igen här strax innan jul, men Android tablets ligger långt ner på prio-listan hos Google. Apple hade efter en stark start rätt stora problem med iPad-försäljningen under en period (för att folk köpte en billig iPad 2 och såg inget behov av att uppgradera nånsin) men har legat på och jobbat med paddorna och deras OS tills försäljningen vände uppåt igen. Google verkar ha sett samma tapp och bara gått vidare till nästa grej.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

Grundproblemet för Android-tablets är att Google verkar ha glömt bort att de finns. Det är Chromebooks för hela slanten därifrån. Jag vet att de vaknade till och skulle pusha appar för tablets igen här strax innan jul, men Android tablets ligger långt ner på prio-listan hos Google. Apple hade efter en stark start rätt stora problem med iPad-försäljningen under en period (för att folk köpte en billig iPad 2 och såg inget behov av att uppgradera nånsin) men har legat på och jobbat med paddorna och deras OS tills försäljningen vände uppåt igen. Google verkar ha sett samma tapp och bara gått vidare till nästa grej.

Min bild av surfplattor är att innan Huaweiblockaden så hade Huawei bra surfplattor som låg i framkant. Jag tyckte min Huawei MediaPad M3 Lite 10 LTE var bättre än de iPads och Samsung plattorna jag använde. Jag gillade bättre ljudet, känslan, funktionerna att man fick en bra penna, lte för simkort etc. Jag testade de båda i en remote desktop app och iPad Pro laggade varken mer eller mindre än min.

Sedan kom blockaden och Huawei helt dog ut förutom några budgetplattor. Inget märke har försökt att täppa till hålet och frågan är om hålet är så stort? Min nämnda surfplatta är 5år och den största bristen jag upplever är ej usb c, sedan kunde ramarna vara mindre.

När det gäller chromebooks så äger jag några såna, trots att jag gör det så förstår jag inte vitsen med att särskilja dem från android. Liksom jag kör exakt samma appar. Det enda jag egentligen märker av är att jag ej kan nyttja skrivbordet och några inställningar.
När jag tänker efter så är den stora skillnaden vilken hårdvara de brukar ha.
*edit*
Om vi tar den penna som jag fick med min surfplatta så imponerades alla som testade den hur bra den faktisk var. Den hade dock en superdålig sak som var att det ej fast någon vettig plats att fästa den på. Det är alltså det den stora bristen är, inte hur plattan registrerade den. Och en ny surfplatta idag 5år senare så är väl den megastora bristen exakt densamma?

Permalänk
Medlem

Iphone SE är ju kung. Haft både första och nu andra. Skaffar gärna en tredje. Fattar inte vitsen med att gå runt med en surfplatta i fickan som alla andra lurar är. Man når över hela skärmen med tummen. Man kan göra allt man behöver. Utmärkt.

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av EW200:

Iphone SE är ju kung. Haft både första och nu andra. Skaffar gärna en tredje. Fattar inte vitsen med att gå runt med en surfplatta i fickan som alla andra lurar är. Man når över hela skärmen med tummen. Man kan göra allt man behöver. Utmärkt.

Iphone 13 mini är perfekt för den som vill ha liten och kraftful mobil problemet med nuvarande iphone se är att skrämen är i väldigt låg upplösning för att vara en mellanstegs varient från 2020 och dessutom har jag hört att batteri tiden är ganska kass eftersom att det igentligen är iphone 8 med prosscorn av en iphone 11 och darmed dålig battari tid.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Min android-platta från 2013 behöver verkligen bytas ut nu... Men jag är nära på att bita ihop bara för att ha använt den i 10 år!!

Är sugen på Air som säljs nu, men då dök spekulationer om en uppdaterad version upp, så siktar på att beställa den nära launch istället

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om vi tar den penna som jag fick med min surfplatta så imponerades alla som testade den hur bra den faktisk var. Den hade dock en superdålig sak som var att det ej fast någon vettig plats att fästa den på. Det är alltså det den stora bristen är, inte hur plattan registrerade den. Och en ny surfplatta idag 5år senare så är väl den megastora bristen exakt densamma?

En iPad Air av den generation som är ute nu (Air 4 tror jag att det är) använder sig av Apple Pencil 2. Den sitter magnetiskt längs långsidan när den inte används och laddas när den sitter där. Funkar igenom skalet också (åtminstone det skalet jag har).

Skillnaden mellan denna Air och den första iPad Pro (från 2016) som jag hade innan är mest minnet. På Pro 9.7” hade Apple snålat in så att det bara var 2GB RAM, vilket var för lite när det gällde portade AAA-spel. Allt annat de har ändrat är småsaker - visst är den enormt mycket snabbare i benchmarks, men vem bryr sig om man mest surfar med den?

Personligen struntar jag i hur stora kanterna är. För en telefon som man skall trycka ner i fickan så kan det väl vara en poäng med små kanter, men för paddan är det lika samma.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Oled eller Miniled samt 120Hz är ett krav om jag någonsin ska köpa en Ipad Air eller Ipad Mini.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Iphone 13 mini är perfekt för den som vill ha liten och kraftful mobil problemet med nuvarande iphone se är att skrämen är i väldigt låg upplösning för att vara en mellanstegs varient från 2020 och dessutom har jag hört att batteri tiden är ganska kass eftersom att det igentligen är iphone 8 med prosscorn av en iphone 11 och darmed dålig battari tid.

Jag tycker inte det är dålig batteritid. Men alla har ju olika preferenser. ✌🏻

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Iphone 13 mini är perfekt för den som vill ha liten och kraftful mobil problemet med nuvarande iphone se är att skrämen är i väldigt låg upplösning för att vara en mellanstegs varient från 2020 och dessutom har jag hört att batteri tiden är ganska kass eftersom att det igentligen är iphone 8 med prosscorn av en iphone 11 och darmed dålig battari tid.

Skrivet av EW200:

Jag tycker inte det är dålig batteritid. Men alla har ju olika preferenser. ✌🏻

Har en SE och jag tycker det är otroligt dålig batteritid. Sen vill jag ha en skärm utan tjocka svarta kanter uppe och nere. Kör de storleken av normal modell kan de få plats med större batteri och en större skärm men behålla yttre mått snarlikt. Jag har varit en "liten skärm" älskare länge men tycker att man kan väl i alla fall utnyttja utrymmet och inte ha stora sorgkanter.

Skrivet av Haziza:

Oled eller Miniled samt 120Hz är ett krav om jag någonsin ska köpa en Ipad Air eller Ipad Mini.

Nyfiken på varför du måste ha 120hz på en platta? Eller på en telefon för den delen. Aldrig förstått varför det är så viktigt på mobila enheter med hög bildfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schiznit:

Nyfiken på varför du måste ha 120hz på en platta? Eller på en telefon för den delen. Aldrig förstått varför det är så viktigt på mobila enheter med hög bildfrekvens.

Det kommer du förstå efter att du har använt dig av en mobil med 120hz skärm. Det är som natt ich dag skillnad ungefär som att gå från 60 till 144hz på datorn allt flytter på så mycket bättre och mjukare en 60hz.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

4K skärm till datorn eller 120Hz till telefonen kanske inte ökar produktiviteten, däremot blir det mycket bekvämare att använda produkterna. För mig underlättar det när jag läser text, när jag slösurfar vill jag göra det med schvung och ackuratess.

Har man väl vant sig vid 4K-skärm (eller mobil med upplösning högre än 1280x720) blir man inte sugen på att gå tillbaks till lågupplösning.

Jag är dock inte fanatiker, spelar gärna i 60Hz, men inte gärna i 25-30, ser dock liten vinst (för mig) med 144Hz exempelvis.

Vi har en Ipad Mini gen 5, tror jag, trevlig sak med prestanda långt över vad man behöver om man mest surfar, ändrar i kalendrar, spelar lite kluriga spel, etc. PPI på 324, större Ipads har kring 265. Tror Apple och många med sina basmodeller är "tillräckligt bra" vilket gör att de måste jobba lite för att motivera köp av dyrare produkter - ibland dummas då billigare produkter ner. Får se hur det går.

Barnen har en Amazon-Android-platta, köpt för ca 800 (Amazon har ofta 30-50% rea på dessa), den är fantastisk till film - bra högtalare som via medföljande kids-fodralet riktas framåt, tålig, bra batteritid. Barnen skulle inte ha något att tjäna på att ha en dyrare Ipad eller Android, inte nu. Kanske framöver, när de är större och ska läsa mer text på plattan, och spela mer avancerade spel som behöver mer processorkraft och GPU. Genshin Impact kanske? Jag vet inte. Men den enda praktiska skillnaden när jag använder Ipad Mini vs Amazon Fire HD 8 är att mini har "retina"skärm, det har inte Amazons snorbilliga variant. Amazons 10" variant är dock inte mycket sämre skärmmässigt än Apples 10"-varianter.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7