Begagnad bil tre fel på en månad

Permalänk
Medlem

Begagnad bil tre fel på en månad

Hej Sweclockare,

Nu är det så att jag har köpt en ny för mig men begagnad bil. Inte heller under de bästa förhållanderna. Sambon hade fått nytt jobb och behövde en bil inom 2 arbetsdagar så jag sökte på blocket på kombis i närheten och hittade en. Nämligen en Volvo V70n 2.4 årsmodell 2005. 2 tidigare ägare varav senaste haft bilen i 5+ år. Inget trim(överclock), inga coola detaljer(RGB) utan en i princip helt stock bil.
Under provkörning så gick såklart allt bra och vi märkte inga problem. Vi fick 2h på oss att bestämma oss ifall vi ville köpa den eller inte då det fanns fler intressanter. Vi bestämde oss att köpa den då priset låg på marknadsvärde, strax över privatpersoner men samma som andra firmor. 29 990kr.
Sedan började det hända grejer...

Det följde inte med några vinterdäck men vi skrev in i avtalet att det ska fås med vid senare tillfälle.
Nedan har ni händelseförloppet så noga jag kan minnas idag, skrev ej ned från start. Killen på verkstaden har varit nedlåtande och ganska otrevlig. Säljaren är trevlig i luren tills han får veta vilken bil det gäller. Vi har varit mer än förstående och trevliga. Vi bjöd tom på kakor när vi lämnade in bilen sista gången.

Funderar på om jag ska kunna häva köpet eller om jag måste låta dem försöka fixa höger bak igen?

PS. Första bilen jag äger, jag har en MC jag köpte ny så den har aldrig varit problem med.
Hoppas jag lade tråden rätt. Tack på förhand för eventuell hjälp!

Miltal start: 29805. total körning ca 400 mil sedan köp.
2021-09-17 Kontroll och provkörning av bil. Allt verkar ok förutom gnissel vid kopplingspedal.
2021-09-20 Köp bil (Volvo V70 2005 2.4). Sätter mig i bilen och då står det “service erfordras” och farthållare fungerar inte. *Handbroms tar på 2 klick*
2021-09-21 Lämna in bil pga oljud på höger bakdäck som uppstod under körande. Hög smäll och sedan gnissel / oljud. Får info att återkomma dagen efter.
2021-09-22 Får info att återkomma dagen efter men fel ej fixat
2021-09-23 Får info att återkomma dagen efter men fel ej fixat
2021-09-24 Får info att återkomma dagen efter men fel ej fixat
2021-09-24 Hämtar bilen, Givare under kopplingspedal är bytt samt bromsok på höger bak bytt.
Behövde ej betala för detta.

2021-09-24 till 2021-09-30. Nånstans här så går handbromsen från 2 klick till 5.5 klick innan den fungerar. Tickande och knackande ljud på motor upptäcks.

2021-10-15. Nånstans här så slutar handbroms att fungera överhuvud taget. Ingen bromsverkan finns. Ringer (bilhandlare) angående handbroms samt att kontrollera motorn “vi kan fixa den imorgon”.
2021-10-16 Åker och lämnar in bil för lagning vid 10:00 enligt ÖK. Får info att vi kan komma på måndag.
2021-10-18 Får info att vi kan köpa delarna så fixar dem arbetet. Vi ber dem även sätta på vinterdäcken vi blivit lovade vid köp enligt köpavtal. Får info att det ska vara klart när vi hämtar bilen.
2021-10-18 till 2021-10-22 Delar köps in.
2021-10-22 till 2021-10-27 Bil lagas. Komplett utbyte av handbroms höger bak. Påfyllning av motorolja till maxnivå.
Delar: Handbromsvajer, bromsbackar, bromsreparationsklack, tillbehör (fjädrar), justeringsskruv samt ny bromssköld.
Total kostnad för oss: 1700kr.

2021-10-27 Bil hämtas ut, tickande ljud borta och handbroms fungerar. Fortfarande 5.5 klick innan den tar dock. Knackande ljud i motor kvarstår, ej felsökt. Däck ej bytt, ska inte ha hunnit komma ännu.
2021-10-30 Under färd så smäller handbroms till och ligger i på max trots att läget är i botten. Kan ej lyfta handtaget för handbroms. Som tur är så var det bara ett kvarter hemifrån. Kör till parkeringsficka och stannar. Luktar bränd metall och höger bak är supervarm. Damaskusen vid handbromshandtaget lossande vid smällen.

Dold text
Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

2021-10-22 till 2021-10-27 Bil lagas. Komplett utbyte av handbroms höger bak. Påfyllning av motorolja till maxnivå.
Delar: Handbromsvajer, bromsbackar, bromsreparationsklack, tillbehör (fjädrar), justeringsskruv samt ny bromssköld.
Total kostnad för oss: 1700kr.

2021-10-30 Under färd så smäller handbroms till och ligger i på max trots att läget är i botten. Kan ej lyfta handtaget för handbroms. Som tur är så var det bara ett kvarter hemifrån. Kör till parkeringsficka och stannar. Luktar bränd metall och höger bak är supervarm. Damaskusen vid handbromshandtaget lossande vid smällen.

ska defenetivt gå på garantin för deras jobb de utfört på höger bak då något garanterat monterats fel om det inte håller mer än 3 dagar och alla legita firmor lämnar garanti på sitt arbete.

och är det en del ni köpte själva till senaste reparationen som gått sönder får ni ta reklamation med firman ni köpte reservdelen ifrån iom att ni köpte delarna själva.

men hur som helst så får ni köra/bärga tillbaka den till reparatören som gjorde bromsjobbet.
skulle personligen föreslå bärgningsbil eller bilsläp då den defentivt inte ska rulla av egen kraft på vägen utan bromsar.

skulle visserligen kunna vara hjullagret som gett upp när det börjar bli tillräckligt glappt brukar det kunna orsaka påliggande bromsar dock brukar det föra ett jäkla öronbedövande brummande/dånande oljud i bilen långt innan det rasar helt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

är det en riktig seriös verkstad ni åker till? låter som de inte vet vad dom gör? vad är det för tickande/knackande ljud från motorn?
En gammal v70 är inte direkt en avancerad modell, folk med låg erfarenhet kan ofta fixa dessa rätt enkla fel med bak bromsen.
en verkstad borde inte misslyckas med detta.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ska defenetivt gå på garantin för deras jobb de utfört på höger bak då något garanterat monterats fel om det inte håller mer än 3 dagar och alla legita firmor lämnar garanti på sitt arbete.

och är det en del ni köpte själva till senaste reparationen som gått sönder får ni ta reklamation med firman ni köpte reservdelen ifrån iom att ni köpte delarna själva.

men hur som helst så får ni köra/bärga tillbaka den till reparatören som gjorde bromsjobbet.
skulle personligen föreslå bärgningsbil eller bilsläp då den defentivt inte ska rulla av egen kraft på vägen utan bromsar.

skulle visserligen kunna vara hjullagret som gett upp när det börjar bli tillräckligt glappt brukar det kunna orsaka påliggande bromsar dock brukar det föra ett jäkla öronbedövande brummande/dånande oljud i bilen långt innan det rasar helt.

Vanlig broms fungerar bra nu, enbart handbroms som är körd.
Vissa delar är v-parts, andra biltema, och sista köpte bilfirman själva...

Skrivet av Aka_The_Barf:

är det en riktig seriös verkstad ni åker till? låter som de inte vet vad dom gör? vad är det för tickande/knackande ljud från motorn?
En gammal v70 är inte direkt en avancerad modell, folk med låg erfarenhet kan ofta fixa dessa rätt enkla fel med bak bromsen.
en verkstad borde inte misslyckas med detta.

Arbetet är utfört av en bilhandlare i växjö. Ganska litet ställe med 250 bilar och verkstad för 4 bilar.
Tickande ljudet vi hörde var orsakat av oljeteyck. Det löstes genom att ha fullt med olja istället för 3/4.
Knackande ljudet / låter som att motorn dör vid tomgång är troligtvis tändspole eller liknande enligt en kollega med samma bil. Det är inte riktigt en prioritet då det enbart sker på tomgång.

Bakbroms samt handbroms inkl vajer däremot tycker jag dem borde kunna fixa. Hade jag haft en lift hade jag fixat själv mha youtubevideo och en helg...

Vad riktig seriös verkstad betyder vet jag inte. Om du menar auktoriserad volvo-verkstad så nej, iom att jag inte köpte bilen där utan åkte tillbaka till handlaren som sålt bilen.
De ska kunna fixa enkla fel tycker jag. Hade jag vetat detta innan så hade jag tagit smällen (pengamässigt) och åkt direkt till en volvo-verkstad men tänkte att sånt här bör gå på garanti / räknas mot häva bil om det fortsätter.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

är det en riktig seriös verkstad ni åker till? låter som de inte vet vad dom gör? vad är det för tickande/knackande ljud från motorn?
En gammal v70 är inte direkt en avancerad modell, folk med låg erfarenhet kan ofta fixa dessa rätt enkla fel med bak bromsen.
en verkstad borde inte misslyckas med detta.

V70N ser väl ut ungefär som S70 och jag hade handbromshaveri på S70 när jag hade en. Backarna separerade och belägget låg löst i trumman, vilket gjorde det omöjligt att justera handbromsen. Situationen ledde även i samma veva till sprucken handbromstrumma. Dock ingen kärnfysik att laga med hylsnyckelsats o dyl, lite delar, domkraft och två pallbockar. Jävligast var att få loss de fasta tvåkolvsoken som S70 har bak som hade suttit där ett bra tag. Drog sönder adapterhylsan då jag inte hade rätt storlek i 1/2" och fick ta en annan bil och åka och köpa 1/2"-hylsa på OKQ8 och sedan spendera resten av kvällen med riklig återkommande applikation av 5-56... Till slut släppte sattyget runt midnatt. Fick utföra det faktiska arbetet dagen efter.

Tillägg:
Är det likadant som på S70, vilket jag antar, så är det en justering av handbromsspänningen i respektive trumma och en gemensam för vajern. På S70 sitter den senare under en lucka under mittarmstödet. Jag minns inte hur det såg ut på S80 som bör vara väldigt lik V70N, även om inredningen skiljer, men troligen är det väldigt likt S70 som sagt. S60/S80/V70N är byggda på en utvecklad plattform av den under 850/S/V70. Det var den i mitten jag pillade på när backarna hade separerat. Ena stunden tog handbromsen tokhögt och andra stunden så gick bilen inte att rulla på garagegolvet. När jag bytte delar så justerade jag förstås direkt i trummorna i första hand. Det är även enda sättet att balansera mellan sidorna om handbromsen inte tar någorlunda lika på båda sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vanlig broms fungerar bra nu, enbart handbroms som är körd.
Vissa delar är v-parts, andra biltema, och sista köpte bilfirman själva...

Arbetet är utfört av en bilhandlare i växjö. Ganska litet ställe med 250 bilar och verkstad för 4 bilar.
Tickande ljudet vi hörde var orsakat av oljeteyck. Det löstes genom att ha fullt med olja istället för 3/4.
Knackande ljudet / låter som att motorn dör vid tomgång är troligtvis tändspole eller liknande enligt en kollega med samma bil. Det är inte riktigt en prioritet då det enbart sker på tomgång.

Bakbroms samt handbroms inkl vajer däremot tycker jag dem borde kunna fixa. Hade jag haft en lift hade jag fixat själv mha youtubevideo och en helg...

Vad riktig seriös verkstad betyder vet jag inte. Om du menar auktoriserad volvo-verkstad så nej, iom att jag inte köpte bilen där utan åkte tillbaka till handlaren som sålt bilen.
De ska kunna fixa enkla fel tycker jag. Hade jag vetat detta innan så hade jag tagit smällen (pengamässigt) och åkt direkt till en volvo-verkstad men tänkte att sånt här bör gå på garanti / räknas mot häva bil om det fortsätter.

Håll koll på oljan. skumt att den börjar "ticka" när det endå är 3/4 olja kvar. det är ganska mycket och trycket ska inte sjunka förrän om pumpen suger luft vilket den inte borde och då borde även oljelampan tändas. kanske vanligt på dessa motorer?

Seriös verkstad menade jag om det är en etablerad versktad och inte peppes meck i någon suspekt källare.

Skrivet av ztenlund:

V70N ser väl ut ungefär som S70 och jag hade handbromshaveri på S70 när jag hade en. Backarna separerade och belägget låg löst i trumman, vilket gjorde det omöjligt att justera handbromsen. Situationen ledde även i samma veva till sprucken handbromstrumma. Dock ingen kärnfysik att laga med hylsnyckelsats o dyl, lite delar, domkraft och två pallbockar. Jävligast var att få loss de fasta tvåkolvsoken som S70 har bak som hade suttit där ett bra tag. Drog sönder adapterhylsan då jag inte hade rätt storlek i 1/2" och fick ta en annan bil och åka och köpa 1/2"-hylsa på OKQ8 och sedan spendera resten av kvällen med riklig återkommande applikation av 5-56... Till slut släppte sattyget runt midnatt. Fick utföra det faktiska arbetet dagen efter.

Tillägg:
Är det likadant som på S70, vilket jag antar, så är det en justering av handbromsspänningen i respektive trumma och en gemensam för vajern. På S70 sitter den senare under en lucka under mittarmstödet. Jag minns inte hur det såg ut på S80 som bör vara väldigt lik V70N, även om inredningen skiljer, men troligen är det väldigt likt S70 som sagt. S60/S80/V70N är byggda på en utvecklad plattform av den under 850/S/V70. Det var den i mitten jag pillade på när backarna hade separerat. Ena stunden tog handbromsen tokhögt och andra stunden så gick bilen inte att rulla på garagegolvet. När jag bytte delar så justerade jag förstås direkt i trummorna i första hand. Det är även enda sättet att balansera mellan sidorna om handbromsen inte tar någorlunda lika på båda sidor.

Den värsta jag bytt handbroms delar på var en saab 900 NG. Otroligt pilligt, ett jobb som borde tagit 10 minuter tog istället en timme.
Annars verkar de flesta bilar ha liknade konstruktion.

har en peugeot 107 och där tror jag backarna kan ha separerat från deras platta. hör ett hårt klunkande ljud när jag svänger och bromsar jag hårt så förvinner det några dagar. få se om jag börjar pilla på det imorgon...eller idag snarare.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vanlig broms fungerar bra nu, enbart handbroms som är körd.
Vissa delar är v-parts, andra biltema, och sista köpte bilfirman själva...

jo men ändå skulle defenetivt ta den tillbaka till handlaren ändå iom att du har dels garanti på arbetet och garanti på delarna om än på olika ställen.

för hur du än vänder på det så tror jag inte de kan diskutera bort att det ev beror på arbetet efter 3 dagar utan iaf måste undersöka det och bevisa motsatsen annars är det ett bara att prata med Arn om någon skulle sätta sig på tvären.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Expertgissare

Det finns alldeles för många oseriösa verkstäder och försäljare, tyvärr.
Har en bror som nyligen köpt en begagnad bil på en firma och det är bara strul, det här med att köpa på firma för att känna sig trygg med garantier är ju bara ett stort skämt. Det är samma/lika procedur för honom som för dig, fel upptäcks och de "lagas" för att sedan komma tillbaka, fler fel upptäcks samt följdfel efter "reparation" mycket snack och lovord med ursäkter/undanflykter och inte mycket blir gjort.

Kan bara säga att jag lider med dig och att jag tycker att det borde bli lite krav på att få ha en verkstad och få kalla sig mekaniker, för det finns det inte idag. Utan vem som helst kan kalla sig mekaniker och skruva bilar mot betalning och så åker folk omkring i bilar som i vissa fall är mer trasiga och farliga i trafik efter reparation än före...

Lycka till och hoppas verkligen det löser sig för er.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

V70N ser väl ut ungefär som S70 och jag hade handbromshaveri på S70 när jag hade en. Backarna separerade och belägget låg löst i trumman, vilket gjorde det omöjligt att justera handbromsen. Situationen ledde även i samma veva till sprucken handbromstrumma. Dock ingen kärnfysik att laga med hylsnyckelsats o dyl, lite delar, domkraft och två pallbockar. Jävligast var att få loss de fasta tvåkolvsoken som S70 har bak som hade suttit där ett bra tag. Drog sönder adapterhylsan då jag inte hade rätt storlek i 1/2" och fick ta en annan bil och åka och köpa 1/2"-hylsa på OKQ8 och sedan spendera resten av kvällen med riklig återkommande applikation av 5-56... Till slut släppte sattyget runt midnatt. Fick utföra det faktiska arbetet dagen efter.

Tillägg:
Är det likadant som på S70, vilket jag antar, så är det en justering av handbromsspänningen i respektive trumma och en gemensam för vajern. På S70 sitter den senare under en lucka under mittarmstödet. Jag minns inte hur det såg ut på S80 som bör vara väldigt lik V70N, även om inredningen skiljer, men troligen är det väldigt likt S70 som sagt. S60/S80/V70N är byggda på en utvecklad plattform av den under 850/S/V70. Det var den i mitten jag pillade på när backarna hade separerat. Ena stunden tog handbromsen tokhögt och andra stunden så gick bilen inte att rulla på garagegolvet. När jag bytte delar så justerade jag förstås direkt i trummorna i första hand. Det är även enda sättet att balansera mellan sidorna om handbromsen inte tar någorlunda lika på båda sidor.

Det är rätt stor skillnad på S70/V70 I och V70N. Kn fortfarande vara likt när det gäller handbromsen förstås men det är inte många gemensamma delar i alla fall.

Hursom borde det gå på garantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är rätt stor skillnad på S70/V70 I och V70N. Kn fortfarande vara likt när det gäller handbromsen förstås men det är inte många gemensamma delar i alla fall.

Hursom borde det gå på garantin.

Att jag påstått att det skulle vara gemensamma delar är en övertolkning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Att jag påstått att det skulle vara gemensamma delar är en övertolkning.

Nja, det säger jag inte. Men V70N är en helt ny plattform jämfört med 850/V70/S70 som fanns tidigare. Ditt inlägg antar att de är lika, det låter som om du blandar ihop första generationens V70 som ju är samma bil som S70 bara kombi, med V70N som har väldigt lite gemensamt med dessa bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Håll koll på oljan. skumt att den börjar "ticka" när det endå är 3/4 olja kvar. det är ganska mycket och trycket ska inte sjunka förrän om pumpen suger luft vilket den inte borde och då borde även oljelampan tändas. kanske vanligt på dessa motorer?

Seriös verkstad menade jag om det är en etablerad versktad och inte peppes meck i någon suspekt källare.

Den värsta jag bytt handbroms delar på var en saab 900 NG. Otroligt pilligt, ett jobb som borde tagit 10 minuter tog istället en timme.
Annars verkar de flesta bilar ha liknade konstruktion.

har en peugeot 107 och där tror jag backarna kan ha separerat från deras platta. hör ett hårt klunkande ljud när jag svänger och bromsar jag hårt så förvinner det några dagar. få se om jag börjar pilla på det imorgon...eller idag snarare.

Det är väldigt vanligt på 2.4 sugmotorn på denna modellen med lågt tickande pga oljetryck.
Om oljelampan tänds är det redan för sent nämligen. Ganska dåligt system men så är det. Iaf enligt kollega som äger en likadan.

Skrivet av Rouge of Darkness:

jo men ändå skulle defenetivt ta den tillbaka till handlaren ändå iom att du har dels garanti på arbetet och garanti på delarna om än på olika ställen.

för hur du än vänder på det så tror jag inte de kan diskutera bort att det ev beror på arbetet efter 3 dagar utan iaf måste undersöka det och bevisa motsatsen annars är det ett bara att prata med Arn om någon skulle sätta sig på tvären.

Precis, ska ringa dem imorgon och diskutera hur vi skall gå vidare. Jag är redo att gå till ARN om det skulle krävas men jag hoppas kunna lösa utan det.

Skrivet av Edvin-89:

Det finns alldeles för många oseriösa verkstäder och försäljare, tyvärr.
Har en bror som nyligen köpt en begagnad bil på en firma och det är bara strul, det här med att köpa på firma för att känna sig trygg med garantier är ju bara ett stort skämt. Det är samma/lika procedur för honom som för dig, fel upptäcks och de "lagas" för att sedan komma tillbaka, fler fel upptäcks samt följdfel efter "reparation" mycket snack och lovord med ursäkter/undanflykter och inte mycket blir gjort.

Kan bara säga att jag lider med dig och att jag tycker att det borde bli lite krav på att få ha en verkstad och få kalla sig mekaniker, för det finns det inte idag. Utan vem som helst kan kalla sig mekaniker och skruva bilar mot betalning och så åker folk omkring i bilar som i vissa fall är mer trasiga och farliga i trafik efter reparation än före...

Lycka till och hoppas verkligen det löser sig för er.

Japp och jag har ju läst massvis med historier. Jag kände ändå att jag gjort min research, ägaren till denna bilfirma har även ett annat bolag som handlar med däck. Helt ok omsättning i båda bolagen sedan 2016. Gjorde research om vanliga fel om bilen innan köp och den är i bra skick när det kommer till rost osv.
Får se vad handlaren säger imorgon.

Skrivet av snajk:

Nja, det säger jag inte. Men V70N är en helt ny plattform jämfört med 850/V70/S70 som fanns tidigare. Ditt inlägg antar att de är lika, det låter som om du blandar ihop första generationens V70 som ju är samma bil som S70 bara kombi, med V70N som har väldigt lite gemensamt med dessa bilar.

V70N har samma system som S60 mellan 2000-2007, finns ett par delar som fungerar mellan andra modeller men primärt de två karosserna. S70 tillverkades väl bara 97-00 tror jag.
"År 2000 presenterades en ny Volvo V70 baserad på den nya P2-plattformen som först sågs i Volvo S80 år 1998 och senare i S60, XC90 och ett par Ford-modeller i USA."

Tack för responsen allihopa. Skrev detta lite lack igår efter jag skulle hämta sambon från halloweenfest och vi kom som sagt nästan hela vägen utan att bilen rasade.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, det säger jag inte. Men V70N är en helt ny plattform jämfört med 850/V70/S70 som fanns tidigare. Ditt inlägg antar att de är lika, det låter som om du blandar ihop första generationens V70 som ju är samma bil som S70 bara kombi, med V70N som har väldigt lite gemensamt med dessa bilar.

Så jag påstår inte att de har samma delar och blandar ändå ihop med bilar som har exakt samma delar? Du verkar läsa saker jag faktiskt inte har skrivit. Vi hade en* 850 från när modellen var ny, sedan en S80 och därefter även en S70 (som var kvar längst) samtidigt som S80. Jag har fortfarande inte påstått att det är samma bilar. Däremot behöver man inte vara något större geni för att att se att P80 och P2-plattformarna har många gemensamma nämnare i hur de är byggda. Vissa saker skiljer mycket, andra rätt lite. S80/S60/V70N har ju t ex ett helt annat elsystem. Volvo slog ju på stort om att de hade en hel hög datorer ihopkopplade via nätverk när de lanserade S80 t ex. Något som märktes på att S80:n hade lite lustiga elektronikspöken ibland, trots att det hade gått några årsmodeller. Sedan gick vissa saker baklänges ned i S/V70 på sluttampen, som elektroniskt gasspjäll från -99 (om jag minns rätt) och framåt.

P2 är ju Volvo sista helt egna plattform utvecklad innan Ford köpte Volvo PV. Att de tog med sig saker från P80, där 850 väl per lanseringsdatumet påstods var det största eller ett av de största industriprojekten i Sverige någonsin är väl föga förvånande. Som sagt, det är två olika plattformar, men det betyder inte att det på en hel del håll finns påtagliga likheter.

En lite "kul" notering är att alla, 850, S70 och S80, led av samma Volvo-sjuka med glappande positionsljus bak. Och nu pratar vi om när bilarna bara gått några tusen mil. S80 glappade minst och 850 mest, men gemensamt var att plötsligt så hade någon lampa slocknat bak. Antingen bara smälla igen bakluckan och hoppas på det bästa eller ta bort panelen och pilla lite på lamphållaren... Ibland kunde det hända nära inpå och ibland gå många månader.

Men ok, om jag tittar på bilder på handbromsen så sitter justeraren horistontellt på V70 och lodrätt på V70N, dvs backarna etc är vridna 90 gader i jämförelse. Det klarar man nog av att reda ut... Och justeraren för hela vajern inne i bilen sitter inte under en lucka, utan man lyfter av panelen med damasken som sitter runt handbromsspaken. Spaken sitter ju inte rakt framför mittarmstödet, utan på sidan, till skillnad från 850/S/V70, där den sitter mitt framför. Det verkar vara hylsa för att justera på V70N, medan det nog är torxbits på S/V70. Däremot har P2-bilarna flytande ok bak, medan de äldre P80 har fasta ok.

*Egentligen två, för den första brann upp på ett biltåg när flera vagnar fattade eld, när den fortfarande räknades som helt ny försäkringsmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

V70N har samma system som S60 mellan 2000-2007, finns ett par delar som fungerar mellan andra modeller men primärt de två karosserna. S70 tillverkades väl bara 97-00 tror jag.
"År 2000 presenterades en ny Volvo V70 baserad på den nya P2-plattformen som först sågs i Volvo S80 år 1998 och senare i S60, XC90 och ett par Ford-modeller i USA."

Tack för responsen allihopa. Skrev detta lite lack igår efter jag skulle hämta sambon från halloweenfest och vi kom som sagt nästan hela vägen utan att bilen rasade.

S/V70 är i princip en extremt påkostad ansiktslyftning av 850. Volvo ändrade mycket mer än vid en normal ansiktslyftning, men det är inte en helt ny bil egentligen. En hel del nya karossdelar där både front och bak är helt nya, ny inredning även om grundplaceringen av det mesta är på samma ställe, en del tekniska uppdateringar under skalet osv. Volvo påstod att bilen var ändrad på, om jag minns rätt, 1800 punkter i sin marknadsföring.

Att de bytte namn var ju också för att de med S/V40 hade börjat ändra till de nya modellnamnen. Från början skulle de ha hetat S4 och V4, men Audi, som Volvo köpte sin diesel till 850 ifrån, blev inte så glada (S4 var ju prestandaversionen av A4), så de fick klistra dit en nolla. 960 blev också alldeles på slutet S90 och V90.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Så jag påstår inte att de har samma delar och blandar ändå ihop med bilar som har exakt samma delar? Du verkar läsa saker jag faktiskt inte har skrivit. Vi hade en* 850 från när modellen var ny, sedan en S80 och därefter även en S70 (som var kvar längst) samtidigt som S80. Jag har fortfarande inte påstått att det är samma bilar. Däremot behöver man inte vara något större geni för att att se att P80 och P2-plattformarna har många gemensamma nämnare i hur de är byggda. Vissa saker skiljer mycket, andra rätt lite. S80/S60/V70N har ju t ex ett helt annat elsystem. Volvo slog ju på stort om att de hade en hel hög datorer ihopkopplade via nätverk när de lanserade S80 t ex. Något som märktes på att S80:n hade lite lustiga elektronikspöken ibland, trots att det hade gått några årsmodeller. Sedan gick vissa saker baklänges ned i S/V70 på sluttampen, som elektroniskt gasspjäll från -99 (om jag minns rätt) och framåt.

Jag vet att du inte påstod att de var samma, men du skriver att du antar att de är lika när de faktiskt inte är särskilt lika. Mer lika än vad exempelvis en Hyundai och en Volvo är förstås men ändå var det en jätteskillnad när de gick från gamla 850 till V70N.

Citat:

P2 är ju Volvo sista helt egna plattform utvecklad innan Ford köpte Volvo PV. Att de tog med sig saker från P80, där 850 väl per lanseringsdatumet påstods var det största eller ett av de största industriprojekten i Sverige någonsin är väl föga förvånande. Som sagt, det är två olika plattformar, men det betyder inte att det på en hel del håll finns påtagliga likheter.

Det finns en del likheter absolut, 850 var ju Volvos första primärt framhjulsdrivna bil (som de utvecklade själva och byggde i Sverige alltså) och det är klart de tog med sig mycket därifrån, men skillnaderna är ju ändå mycket större än exempelvis en generations VW Golf mot nästa eller så.

Citat:

En lite "kul" notering är att alla, 850, S70 och S80, led av samma Volvo-sjuka med glappande positionsljus bak. Och nu pratar vi om när bilarna bara gått några tusen mil. S80 glappade minst och 850 mest, men gemensamt var att plötsligt så hade någon lampa slocknat bak. Antingen bara smälla igen bakluckan och hoppas på det bästa eller ta bort panelen och pilla lite på lamphållaren... Ibland kunde det hända nära inpå och ibland gå många månader.

Det vet jag inget om, jag började jobba på Volvo när XC90/P28 var ny så jag har mestadels erfarenheter från de modellerna som fanns då. Dock hade vi ju en del gamla V70 som internbilar i början när jag jobbade där och det var inget jag märkte på de i alla fall, eller på senare P2X-bilar.

Citat:

Men ok, om jag tittar på bilder på handbromsen så sitter justeraren horistontellt på V70 och lodrätt på V70N, dvs backarna etc är vridna 90 gader i jämförelse. Det klarar man nog av att reda ut... Och justeraren för hela vajern inne i bilen sitter inte under en lucka, utan man lyfter av panelen med damasken som sitter runt handbromsspaken. Spaken sitter ju inte rakt framför mittarmstödet, utan på sidan, till skillnad från 850/S/V70, där den sitter mitt framför. Det verkar vara hylsa för att justera på V70N, medan det nog är torxbits på S/V70. Däremot har P2-bilarna flytande ok bak, medan de äldre P80 har fasta ok.

För mig låter det som det är mer skillnader än likheter. P-bromsar, i alla fall innan elektroniska kom, är ju ändå rätt lika, så många sätt finns det inte att konstruera dem liksom.

Citat:

*Egentligen två, för den första brann upp på ett biltåg när flera vagnar fattade eld, när den fortfarande räknades som helt ny försäkringsmässigt.

Ok.

Skrivet av ztenlund:

S/V70 är i princip en extremt påkostad ansiktslyftning av 850. Volvo ändrade mycket mer än vid en normal ansiktslyftning, men det är inte en helt ny bil egentligen. En hel del nya karossdelar där både front och bak är helt nya, ny inredning även om grundplaceringen av det mesta är på samma ställe, en del tekniska uppdateringar under skalet osv. Volvo påstod att bilen var ändrad på, om jag minns rätt, 1800 punkter i sin marknadsföring.

Nej det är ju ganska uppenbart när man sitter i bilarna, V70N var ju verkligen helt ny jämfört med uppgraderingen mellan 850 och V70 I. V70 II (Y-plattformen) är ju en helt annan bil igen, men nu var det Ford som kom in med sin plattform och en massa av sina komponenter. Lite intressant att P-plattformen som V70N bland annat byggdes på också användes av Ford trots att det var en plattform utvecklad av Volvo. I mina ögon tappade Volvo rejält i kvalitet när de gick över till Fords plattform med Y-bilarna som de inte har kommit tillbaka från än egentligen. Jag minns specifikt att jag hade något jobb med krängningshämmarna just då och de gamla bilarna hade sådana i tjock gjuten aluminium medan de nya bilarna hade någon klen plåt istället.

Citat:

Att de bytte namn var ju också för att de med S/V40 hade börjat ändra till de nya modellnamnen. Från början skulle de ha hetat S4 och V4, men Audi, som Volvo köpte sin diesel till 850 ifrån, blev inte så glada (S4 var ju prestandaversionen av A4), så de fick klistra dit en nolla. 960 blev också alldeles på slutet S90 och V90.

Jo det är inte ovanligt med sådana misstag inom bilbranschen, det känns som om de borde ha tänkt på sånt innan. Volvo/Audi S4, S6 och S8 borde väl ha varit ganska uppenbar (Saab V4 verkar inte ha vart något problem dock), men Tesla gjorde ju samma misstag med Model E som jaguar redan hade och därför blev Model 3 exempelvis. Rena sifferkombinationer kan man dock inte skydda på samma sätt så det är väl därför vi kan ha en 323 från både Mazda och BMW exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

S/V70 är i princip en extremt påkostad ansiktslyftning av 850. Volvo ändrade mycket mer än vid en normal ansiktslyftning, men det är inte en helt ny bil egentligen. En hel del nya karossdelar där både front och bak är helt nya, ny inredning även om grundplaceringen av det mesta är på samma ställe, en del tekniska uppdateringar under skalet osv. Volvo påstod att bilen var ändrad på, om jag minns rätt, 1800 punkter i sin marknadsföring.

Att de bytte namn var ju också för att de med S/V40 hade börjat ändra till de nya modellnamnen. Från början skulle de ha hetat S4 och V4, men Audi, som Volvo köpte sin diesel till 850 ifrån, blev inte så glada (S4 var ju prestandaversionen av A4), så de fick klistra dit en nolla. 960 blev också alldeles på slutet S90 och V90.

Lite fun facts:
S4 och F4 skulle de heta. De hann till och med trycka en del broschyrer. Hade sparat dem ganska länge men slängde dem för ett par år sedan. Kanske dumt...
Enligt ett rykte hade de fått OK till namnen av Audi, men när bilarna väl skulle visas och materialet tryckts sade Audi Tyskland ifrån. Då fick de byta i panik och lade till en nolla. F40 var dock problematiskt (Ferrari F40) så bytte bokstav. Om jag minns rätt så stod F för Flexibility och de fick byta till V som stod för Versatility.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Lite fun facts:
S4 och F4 skulle de heta. De hann till och med trycka en del broschyrer. Hade sparat dem ganska länge men slängde dem för ett par år sedan. Kanske dumt...
Enligt ett rykte hade de fått OK till namnen av Audi, men när bilarna väl skulle visas och materialet tryckts sade Audi Tyskland ifrån. Då fick de byta i panik och lade till en nolla. F40 var dock problematiskt (Ferrari F40) så bytte bokstav. Om jag minns rätt så stod F för Flexibility och de fick byta till V som stod för Versatility.

Du har rätt, det var F4. Just det är lite udda på ett annat sätt, för F4 är en gammal Volvo-lastbil och på den tiden låg ju PV under AB Volvo.

Annars är väl fadäsen med Honda Fitta, efter upptäckt istället Jazz, rätt rolig på ett pubertalt vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Det finns alldeles för många oseriösa verkstäder och försäljare, tyvärr.
Har en bror som nyligen köpt en begagnad bil på en firma och det är bara strul, det här med att köpa på firma för att känna sig trygg med garantier är ju bara ett stort skämt.

Ja det är ju känt att verkstäder och bilhandlare i många fall är skräp. Men man borde väl kunna känna sig hyfsat trygg om man håller sig till att köpa ex en volvo hos en volvohandlare?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja det är ju känt att verkstäder och bilhandlare i många fall är skräp. Men man borde väl kunna känna sig hyfsat trygg om man håller sig till att köpa ex en volvo hos en volvohandlare?

Kanske, men de säljer ju inte bilar i den här prisklassen. Märkeshandlare dumpar normalt sett inbyten av det här slaget till någon annan.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja det är ju känt att verkstäder och bilhandlare i många fall är skräp. Men man borde väl kunna känna sig hyfsat trygg om man håller sig till att köpa ex en volvo hos en volvohandlare?

Precis som @ztenlund skriver så är det andra prisklasser hos de stora handlarna, de säljer (skänker) bort de inbytesbilarna som ligger i en för låg prisklass till mindre handlare, just för att de ska ha problemfria bilar att sälja bara.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Edvin-89:

Precis som @ztenlund skriver så är det andra prisklasser hos de stora handlarna, de säljer (skänker) bort de inbytesbilarna som ligger i en för låg prisklass till mindre handlare, just för att de ska ha problemfria bilar att sälja bara.

Jo men det är ju också rätt stor skillnad mellan olika mindre handlare. Är det tre gubbar i en barack vid en parkering i något industriområde så är riskerna rätt höga trots att det är en handlare, men går man till någon lite större affär med showroom och så så brukar de försöka hålla en nöjd i alla fall inom vissa gränser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du har rätt, det var F4. Just det är lite udda på ett annat sätt, för F4 är en gammal Volvo-lastbil och på den tiden låg ju PV under AB Volvo.

Annars är väl fadäsen med Honda Fitta, efter upptäckt istället Jazz, rätt rolig på ett pubertalt vis.

Den har nog gått till historieböckerna. Finns ju en del roliga exempel på namn som gått allvarligt fel och behövt ändras

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Kanske, men de säljer ju inte bilar i den här prisklassen. Märkeshandlare dumpar normalt sett inbyten av det här slaget till någon annan.

Ja självklart. Men även en bil för 150 000kr kan ha fel som en mindre seriös handlare döljer/fusklagar medan en märkeshandlare förhoppningsvis inte tar sig an bilen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Youjimbo:

Den har nog gått till historieböckerna. Finns ju en del roliga exempel på namn som gått allvarligt fel och behövt ändras

Det konstiga är ju de som inte ändrades trots att det borde varit uppenbart att namnet inte passade. Ford Escort exempelvis, alla vet ju vad en eskort är liksom. Hummer är amerikansk slang för en viss akt. Pajero på spanska betyder onanist. Det finns säkert fler roliga.

Permalänk
Medlem

Försökte nå verkstaden (verkar vara 1 person) utan svar, ringde sedan säljaren som skulle se till att jag blev uppringd. Detta vid 10:20.
Inget samtal till 16:20 då jag ringde säljaren igen. Fortfarande inget. Ska ta ett mer allvarligt snack imorn med säljaren om hävning av köp / återköp av bilen...

Kommer iaf avråda alla jag känner från att köpa därifrån.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Det kan var knepigt att reklamera en bil som har köpts till ett lågt pris. Framgår inte miltal ovan, men jag antar på grund av priset att bilen har gått långt. En bilfirma ansvarar inte för fel som inte är onormala med hänsyn till ålder, miltal och pris.

Den tickande motorn skulle kunna vara ett typiskt sådant fel som en bil som har gått exv 25 000 mil kan ha och därför är det inte säkert att säljaren ansvarar för det.

Hade det däremot varit en bil som gått 10 000 mil blir bedömningen annorlunda.

Sen ska felet också ha funnits vid leveransen av bilen. Fel som inträffar inom 6 månader från köp anses dock normalt ha förelegat vid leveransen.

Den här artikeln beskriver ganska bra:
https://d-jur.se/rattsomraden/tvist/biljuridik/stamma-bilhand...