Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Min senaste beställning från aliexpress som jag följde i postnord-appen fick statusen "försändelsen har levererats till mottagarens postlåda" för en vecka sedan men ingenting har dykt upp där än. Det är rätt postnummer iaf så jag har svårt att tänka mig att jag fick fel trackingnummer. Jag pratade med postnord förra veckan och svaret blev "vänta en vecka och annars får du ta det med avsändaren". Känns spontant väldigt svårt att få aliexpress att acceptera att det inte kommit fram när postnord säger att dom har levererat det. Någon med liknande erfarenheter? Några tips?

Har det gått mer än sju dagar sedan det kom till Sverige?

Skrivet av strigeus:

Jag ringde till Postens kundtjänst, efter lite grävande fick jag svaret att de efter 7 dagar AUTOMATISKT markerar småleveranser från Kina som levererade (det är därför aliexpress visar det som levererat), även om de inte faktiskt har levererats utan bara lagts i högen för vanlig post .. som sedan tappats bort...

Anledningen var att de har ett avtal med China Post som säger att de måste återkoppla med paketets status till China Post inom 7 dagar.

Permalänk
Medlem

Nu var det min tur att bli drabbad av Postnord, dubbelt upp!
Beställde en handväska som julklapp till mor den 26e november, får varan levererad veckan efter(zalando brukar ha 5 arbetsdagar) och ska hämta ut. Han bakom kassan skannar och säger att den ligger på ett annat ombud, Ica Supermarket AnnanOrt xxxx2 istället för mitt ombud Ica Supermarket MinOrt xxxxx0, x:n är identiska siffror men orterna ligger ca 35 minuter med bil emellan.

Fine, det har varit snöstorm och black friday så jag tänker att jag beställer byte av ombud genom appen för 39kr. Betalar med swish och postnord skickar ett mail om att det är nu påväg till Ica Supermarket MinOrt och att det ska ta två arbetsdagar. Två arbetsdagar har passerat och jag får en återbetalning från Zalando. Någon anställd på postnord har alltså gjort ett annat fel och skickat tillbaka varan istället för att skicka vidare och nu kostar väskan dubbelt så mycket och jag har betalat för frakt från Zalando och postombudsbyte men sitter utan väska.

Kontaktat båda bolagen men har inget hopp för postnord ska göra något men hoppas på Zalando kan vara snälla och sälja för samma pris som Black friday priset var...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Har det gått mer än sju dagar sedan det kom till Sverige?

Aha, det låter inte helt osannolikt. Eftersom mitt tidigare paket hamnade som levererat innan det faktiskt var det så är det ju något skumt med hur dom uppdaterar det där. Det senaste kom till Sverige 24/11 och lastades + hamnade i min brevlåda 30/11, så mer än sju dagar. Får se om det dyker upp i veckan, även fast det känns lite tveksamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowcandy:

Nu var det min tur att bli drabbad av Postnord, dubbelt upp!
Beställde en handväska som julklapp till mor den 26e november, får varan levererad veckan efter(zalando brukar ha 5 arbetsdagar) och ska hämta ut. Han bakom kassan skannar och säger att den ligger på ett annat ombud, Ica Supermarket AnnanOrt xxxx2 istället för mitt ombud Ica Supermarket MinOrt xxxxx0, x:n är identiska siffror men orterna ligger ca 35 minuter med bil emellan.

Fine, det har varit snöstorm och black friday så jag tänker att jag beställer byte av ombud genom appen för 39kr. Betalar med swish och postnord skickar ett mail om att det är nu påväg till Ica Supermarket MinOrt och att det ska ta två arbetsdagar. Två arbetsdagar har passerat och jag får en återbetalning från Zalando. Någon anställd på postnord har alltså gjort ett annat fel och skickat tillbaka varan istället för att skicka vidare och nu kostar väskan dubbelt så mycket och jag har betalat för frakt från Zalando och postombudsbyte men sitter utan väska.

Kontaktat båda bolagen men har inget hopp för postnord ska göra något men hoppas på Zalando kan vara snälla och sälja för samma pris som Black friday priset var...

Vänd dig till säljaren, de har ansvar för leverans ingen annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowcandy:

Nu var det min tur att bli drabbad av Postnord, dubbelt upp!
Beställde en handväska som julklapp till mor den 26e november, får varan levererad veckan efter(zalando brukar ha 5 arbetsdagar) och ska hämta ut. Han bakom kassan skannar och säger att den ligger på ett annat ombud, Ica Supermarket AnnanOrt xxxx2 istället för mitt ombud Ica Supermarket MinOrt xxxxx0, x:n är identiska siffror men orterna ligger ca 35 minuter med bil emellan.

Fine, det har varit snöstorm och black friday så jag tänker att jag beställer byte av ombud genom appen för 39kr. Betalar med swish och postnord skickar ett mail om att det är nu påväg till Ica Supermarket MinOrt och att det ska ta två arbetsdagar. Två arbetsdagar har passerat och jag får en återbetalning från Zalando. Någon anställd på postnord har alltså gjort ett annat fel och skickat tillbaka varan istället för att skicka vidare och nu kostar väskan dubbelt så mycket och jag har betalat för frakt från Zalando och postombudsbyte men sitter utan väska.

Kontaktat båda bolagen men har inget hopp för postnord ska göra något men hoppas på Zalando kan vara snälla och sälja för samma pris som Black friday priset var...

Har hänt mig ett flertal gånger, och Zalando brukar alltid ordna så man kan köpa till samma pris. Så bara att ringa in till dem så löser det sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Kan ju bli snott så ingen bra idé. Dom har väl tröttnat på att leverera stora varubrev till ombud som ej går ner i brevinkastet i lägenheter

Jag tror att det handlar om att man vill matcha de andra på marknaden. Mig veteligen gör t.ex. MTD redan detta, hänger på postlådan ifall det inte får plats i.
Avsändaren vet (förhoppningsvis) villkoren för att skicka ex. varubrev och finner det troligtvis "värt risken".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Jag tror att det handlar om att man vill matcha de andra på marknaden. Mig veteligen gör t.ex. MTD redan detta, hänger på postlådan ifall det inte får plats i.
Avsändaren vet (förhoppningsvis) villkoren för att skicka ex. varubrev och finner det troligtvis "värt risken".

Yes MTD/Early Bird har i några år nu lämnat vid dörren om det inte går ner i lådan/postfack. Paketen ska ha ett värde under 500kr och det är helt inräknat att några kommer försvinna. Det är ju företaget som köper tjänsten som valt det.

Men när vi hade villa för 15 år sen så gjorde Posten samma.

Permalänk
Medlem

Härligt. Nu finns det ingen anledning till att inte använda EarlyBird istället för PostNord vid leveranser. EarlyBird är ju snabbare och att de lämnar paketet ovanpå postlådan spelar ingen roll längre - tydligen.

Beställde ett paket för ett värde runt 1000kr (present). Får SMS kl 11:30 att paketet nu finns levererat utanför min dörr i en blå påse. Jag bor i en lägenhet där huvuddörren är låst men väl synlig för genomfarten i området. Du måste ha en nyckel för att låsa upp denna, och är ganska bökigt vid hemleveranser av olika slag - vilket är varför vi då sällan väljer det alternativet.

Men nu har alltså PostNord bakat in leverans till dörr som en del av brev ifall det inte går ner i postlådan.
Måste jag alltså sitta nere vid dörren och vänta 9:30-11:30 (posten har väldigt oregelbundna tider) för att vara säker på att mitt paket inte blir stulet?

Off topic:
Varför envisas företag med att skicka sina paket som brev trots att det aldrig skulle få plats i en postlåda? Inet skickade ofta sina stora "vikta" paket med svarta plastband som brev och fick alltid vänta en dag extra för att få detta då det gick tillbaka till ombudet. Dessa paket är för tusan större än postlådan själv.... Kul om ett grafikkort blir lämnat vid dörren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Aha, det låter inte helt osannolikt. Eftersom mitt tidigare paket hamnade som levererat innan det faktiskt var det så är det ju något skumt med hur dom uppdaterar det där. Det senaste kom till Sverige 24/11 och lastades + hamnade i min brevlåda 30/11, så mer än sju dagar. Får se om det dyker upp i veckan, även fast det känns lite tveksamt.

Mitt paket verkar vara helt borta och AliExpress har nekat återbetalning och kräver bevis på att jag inte fått det. Oklart hur man ska bevisa det däremot. Jag antar att det inte räcker med en bild på min tomma brevlåda. Det här med att det är upp till avsändaren att reklamera verkar inte gälla i Kina.

Permalänk
Medlem

Verkar höra till de få som nästintill aldrig haft problem med Postnord.

Däremot DHL är alltid lite frustrerande tycker jag. Det är olika avdelningar (Parcel, Freight, Express) som tycks vara nästintill helt isolerade ifrån varandra. Senast idag skulle jag hämta ut en försändelse som (tydligen) hanterades av DHL Freight. Jaha, då gick det helt plötsligt inte att identifiera sig med BankID. Något jag har gjort tidigare, men då var det (tydligen) DHL Parcel så då var det något helt annat. Att skicka något med DHL tror jag aldrig jag har gjort och jag skulle aldrig våga prova heller. Hemsidan tycks mest vara en labyrint av olika tjänster och divisioner med flashiga namn. Jag som privatperson struntar väl helt i vad DHL har för olika avdelningar och vilken av dem som sköter vad? För mig är det DHL som DHL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netgear:

Verkar höra till de få som nästintill aldrig haft problem med Postnord.

Däremot DHL är alltid lite frustrerande tycker jag. Det är olika avdelningar (Parcel, Freight, Express) som tycks vara nästintill helt isolerade ifrån varandra. Senast idag skulle jag hämta ut en försändelse som (tydligen) hanterades av DHL Freight. Jaha, då gick det helt plötsligt inte att identifiera sig med BankID. Något jag har gjort tidigare, men då var det (tydligen) DHL Parcel så då var det något helt annat. Att skicka något med DHL tror jag aldrig jag har gjort och jag skulle aldrig våga prova heller. Hemsidan tycks mest vara en labyrint av olika tjänster och divisioner med flashiga namn. Jag som privatperson struntar väl helt i vad DHL har för olika avdelningar och vilken av dem som sköter vad? För mig är det DHL som DHL.

Låter märkligt. DHL är den enda jag aldrig haft problem med. Funkat väldigt smidigt och man får länk på mail där man kan gå in och välja om man vill ha det utkört eller till ombud, och i så fall kan man välja vilket ombud paketet går till, samt även se vilken dag paketet kommer finnas på respektive ombud.
Har väl mest haft med DHL Express att göra förvisso.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Låter märkligt. DHL är den enda jag aldrig haft problem med. Funkat väldigt smidigt och man får länk på mail där man kan gå in och välja om man vill ha det utkört eller till ombud, och i så fall kan man välja vilket ombud paketet går till, samt även se vilken dag paketet kommer finnas på respektive ombud.
Har väl mest haft med DHL Express att göra förvisso.

Får du paket med DHL Freight får du bara valet om hemleverans, eller att hämta på deras terminal, i mitt fall Rosersberg (vid Märsta). Det är 3 mil dit för mig. Väldigt irriterande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Jag tror att det handlar om att man vill matcha de andra på marknaden. Mig veteligen gör t.ex. MTD redan detta, hänger på postlådan ifall det inte får plats i.
Avsändaren vet (förhoppningsvis) villkoren för att skicka ex. varubrev och finner det troligtvis "värt risken".

Fast ibland verkar inte avsändaren veta vad de köpt från Postnord?

https://www.expressen.se/gt/anna-karinas-julklappar--till-bar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Fast ibland verkar inte avsändaren veta vad de köpt från Postnord?

https://www.expressen.se/gt/anna-karinas-julklappar--till-bar...

Spelar det någon roll? Har de inte beställt legitimationkontroll får de räkna med att stå för kalaset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Spelar det någon roll? Har de inte beställt legitimationkontroll får de räkna med att stå för kalaset.

Till viss del gör det väl det. Som handlare borde man väl, även om det kan komma bort där med tycka att något som läggs i din brevlåda eller får hämtas hos ett ombud är säkrare än något som bara lämnas ute på gatan. Eller är det bara jag?
Varför i sådana fall inte skippa posten helt och lägga varan utanför butiken. Har du tur ligger den där när du kommer för att hämta den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Härligt. Nu finns det ingen anledning till att inte använda EarlyBird istället för PostNord vid leveranser. EarlyBird är ju snabbare och att de lämnar paketet ovanpå postlådan spelar ingen roll längre - tydligen.

Beställde ett paket för ett värde runt 1000kr (present). Får SMS kl 11:30 att paketet nu finns levererat utanför min dörr i en blå påse. Jag bor i en lägenhet där huvuddörren är låst men väl synlig för genomfarten i området. Du måste ha en nyckel för att låsa upp denna, och är ganska bökigt vid hemleveranser av olika slag - vilket är varför vi då sällan väljer det alternativet.

Men nu har alltså PostNord bakat in leverans till dörr som en del av brev ifall det inte går ner i postlådan.
Måste jag alltså sitta nere vid dörren och vänta 9:30-11:30 (posten har väldigt oregelbundna tider) för att vara säker på att mitt paket inte blir stulet?

Off topic:
Varför envisas företag med att skicka sina paket som brev trots att det aldrig skulle få plats i en postlåda? Inet skickade ofta sina stora "vikta" paket med svarta plastband som brev och fick alltid vänta en dag extra för att få detta då det gick tillbaka till ombudet. Dessa paket är för tusan större än postlådan själv.... Kul om ett grafikkort blir lämnat vid dörren.

Där vi bor har EarlyBird/MTD inte tillgång till nycklarna till trappuppgången och vägrar kontakta föreningen om det när jag frågade.
Detta har resulterat i att de flertalet gånger "försökt" leverera saker innan 06.00 (när porten öppnas) till boende i föreningen för att sedan skicka tillbaka det till avsändaren. MTD som är samarbetspartner brukar även lämna min facktidning på marken utanför trappuppgången ifall de kommer tidigt. De säljer alltså en tjänst de inte kan leverera till avsändaren, och vill inte göra något åt saken, 0/10 har min erfarenhet varit där.

Edit:
Angående villkoren för varubrev, så verkar det onekligen vara en risk avsändaren är villig att ta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madz9007:

Där vi bor har EarlyBird/MTD inte tillgång till nycklarna till trappuppgången och vägrar kontakta föreningen om det när jag frågade.
Detta har resulterat i att de flertalet gånger "försökt" leverera saker innan 06.00 (när porten öppnas) till boende i föreningen för att sedan skicka tillbaka det till avsändaren. MTD som är samarbetspartner brukar även lämna min facktidning på marken utanför trappuppgången ifall de kommer tidigt. De säljer alltså en tjänst de inte kan leverera till avsändaren, och vill inte göra något åt saken, 0/10 har min erfarenhet varit där.

Edit:
Angående villkoren för varubrev, så verkar det onekligen vara en risk avsändaren är villig att ta.

EarlyBird har verkligen vart sista valet av mig med. Helt otroligt hur man kan hänga en kasse på postlådan som sitter efter en hårt trafikerad väg. PostNord la iofs iallafall påsen utanför porten... Men ändå.

Jag väntar hellre en dag extra pga omsortering sen till ombud än att riskera att någon annan bestämmer sig för att paketet är deras.

Permalänk
Medlem

Har haft problem med postnord nu 1 vecka. Paket släpar efter på terminalen i Örebro som ska vidare sen till Gävle. Får alltid paket dagen efter om jag beställt I tid på respektive företag. Har ett paket nu som skickades från netonnet som var en Textil tvätt dammsugare. Den kom dagen efter men medlet som dom skickade i ett separat paket har fastnat i Örebro och ett ärende är upprättat för att hitta paketet. Beställde igår den 10 Januari via cdon och ena paketet skickades av Inet och ena från min mobil. Har fått min mobil paketet men inet paketet är fast i Härryda och åkte inte vidare till Örebro natten som var och vidare till Gävle. I appen stod det att paketet från inet skulle komma idag den 11e oxå. Postnord sa själva att det har något fel temporärt just nu. Hoppas dom löser detta snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Har haft problem med postnord nu 1 vecka. Paket släpar efter på terminalen i Örebro som ska vidare sen till Gävle. Får alltid paket dagen efter om jag beställt I tid på respektive företag. Har ett paket nu som skickades från netonnet som var en Textil tvätt dammsugare. Den kom dagen efter men medlet som dom skickade i ett separat paket har fastnat i Örebro och ett ärende är upprättat för att hitta paketet. Beställde igår den 10 Januari via cdon och ena paketet skickades av Inet och ena från min mobil. Har fått min mobil paketet men inet paketet är fast i Härryda och åkte inte vidare till Örebro natten som var och vidare till Gävle. I appen stod det att paketet från inet skulle komma idag den 11e oxå. Postnord sa själva att det har något fel temporärt just nu. Hoppas dom löser detta snabbt.

Jag har själv upplevt problem med paket som hanteras i Härryda och Örebro de senaste veckorna. I flera fall har det blivit minst en dags försening. Dock har inget paket försvunnit

Permalänk
Medlem

Herregud vad trött man blir. Beställde en vara från Tyskland som anlände till Sverige den tredje januari. Fick en länk där jag kunde välja var jag ville hämta det, och valde det lokala ombudet. Paketet felsorterats sedan två gånger och fastnar på en postterminal. Den fjärde januari står det "paketet returneras". Kontaktar Postnord som säger att paketet kommer att skickas tillbaka till a sändaren och att jag måste kontakta dem för att lösa problemet. Det står samma sak fortfarande, och jag kontaktar Postnord en gång till som nu säger att paketet går att hämta på terminalen, det är för tungt för att skickas till ombudet. Men risken är att det går i retur eftersom det legat där så länge. I appen står det dels att paketet är på väg, och samtidigt att det kommer skickas i retur. Ett meddelande som säger "ditt paket är för tungt för att kunna skickas till ombud, var vänlig ta med ID och hämta det på terminal X" hade gjort att man sluppit denna skit. Amatörer.

Permalänk
Medlem

Genomgående så verkar problemet vara att Postmord inte tycker att de har något som helst ansvar att utföra de tjänster de säljer...

Permalänk

suck, fått svar på min fråga om aliexpress och posten från tråden. Paket magiskt "levererat" efter fem dagar i terminalen. Någon som testat CC reklamation om aliexpressäljaren vägrar återbetala självmant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdt43rszvdssdg_anon:

suck, fått svar på min fråga om aliexpress och posten från tråden. Paket magiskt "levererat" efter fem dagar i terminalen. Någon som testat CC reklamation om aliexpressäljaren vägrar återbetala självmant?

Har du inte provat att använda AliExpress köpskydd?