Snabbkoll: Vilken paneltyp har din TV?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Vilken paneltyp har din TV?

Vi missade några väsentliga typer av bildvisarteknik i vår förra omröstning så nu kör vi igen, favorit i repris!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Konsolgrävare

OLED, att skaffa sig en Oled tv var nog det bästa teknik-köpet jag har gjort på länge!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Vart är valet för tjock-tv? ^^

Permalänk
Medlem

Är det inte större chans att man har en CRT än bakprojektion?

Permalänk
Medlem

Min undran är varför vill ni veta, varför är det här viktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Min undran är varför vill ni veta, varför är det här viktigt?

Tänkte säga för att fiska tv-licenspengar. Betalt samarbete med Radiotjänst.
Men sen kom jag på mig själv att så inte kan vara fallet längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Min undran är varför vill ni veta, varför är det här viktigt?

Ta inte pollsen på så stort allvar, det är mest för skojs skull.

Skrivet av Triton242:

Är det inte större chans att man har en CRT än bakprojektion?

Då vet vi redan nu vad nästa veckas snabbkoll kommer att blir, tredje gången gillt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrezZeR:

Tänkte säga för att fiska tv-licenspengar. Betalt samarbete med Radiotjänst.
Men sen kom jag på mig själv att så inte kan vara fallet längre

RiP good ol days när du inte betalade om du inte ägde en.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Avstängd

Jag har faktiskt ingen aning. En LG C9.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Segas:

Jag har faktiskt ingen aning. En LG C9.

OLED

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

OLED sedan 2019, kan inte se oss gå tillbaka till LCD nu när OLED Evo och QD-OLED står för dörren. Annars kunde jag tänkt mig en QLED i Vrummet eftersom att det blir väldigt ljust.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Avstängd

Smått inbränd OLED LG55B7V.

Jag får skylla mig själv!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Nästa fråga är kanske vem som fortfarande använder sin TV med de vanliga kanalerna eller digital-tv?

Det var lääänge sedan vi använde det. Många år.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

QLED då jag gillar ljusstyrkan mer än hos OLED.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Skrivet av SellahiR:

RiP good ol days när du inte betalade om du inte ägde en.

Och när radiotjänst knackade på, hade man precis köpt den på blocket 😄 och sålt vidare dagen efter, när dom undrade varför man inte betalat 😁

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Nästa fråga är kanske vem som fortfarande använder sin TV med de vanliga kanalerna eller digital-tv?

Det var lääänge sedan vi använde det. Många år.

Fortfarande överlägset vid stora sportevenemang, tänk Fotbolls-EM/VM. Skönt att kunna måljubla cirka 30sekunder innan grannarna som kollar stream.

Permalänk
Medlem

Väldigt ljust vardagsrum med fönster från tre håll. Det blev en QLED Q90 65 tum när det blev inköp för nåt år sedan. OLED kändes inte passande i en sån miljö...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Nästa fråga är kanske vem som fortfarande använder sin TV med de vanliga kanalerna eller digital-tv?

Det var lääänge sedan vi använde det. Många år.

Var och varannan dag står linjär-tv på i vårt hushåll, kabel-tv från Tele2 (Com Hem).

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Wolfkin:

Min undran är varför vill ni veta, varför är det här viktigt?

Samma alla andra veckans fråga och liknande. Nyfikenhet, start för diskussioner, någon slags aktivitet att delta i osv.
Så "viktigt" är nog inte rätt ord.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Min undran är varför vill ni veta, varför är det här viktigt?

Jag tycker det är intressant iaf.

Viktigt? Jag tycker nästan ingenting på sweclockers är "viktigt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

RiP good ol days när du inte betalade om du inte ägde en.

De gångerna jag köpte tv och dom frågade efter personnummer så sa jag alltid att det var en present till farsan och sa hans personnummer.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av tyvar1:

OLED, att skaffa sig en Oled tv var nog det bästa teknik-köpet jag har gjort på länge!

Jag kan inget annat än hålla med. Sen får vi se om inbränning kommer vara ett problem eller inte, om tio år.

Efter att jag testpilotade en LG OLED 48" C1 så har jag inte tittat tillbaka efter det. Svärtan och kontrasterna som OLED ger trumfar allt vad tokig ljusstyrka a la "HDR" på vanlig baklyst LCD-panel.

FALD med micro-LED och tusentals zoner kan kanske komma nära men så länge de inte blir ett 1:1-förhållande mellan pixlar och bakbelysningszoner så kommer vi inte få helt svart.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Fortfarande överlägset vid stora sportevenemang, tänk Fotbolls-EM/VM. Skönt att kunna måljubla cirka 30sekunder innan grannarna som kollar stream.

Jag är inte intresserad av sportevenemang, men vore det inte roligare om alla jublade samtidigt?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Äkta OLED, säger som många andra ångrar mig verkligen inte, ändä är att när jag köpte den var 65"+
i storlek såpass dyrt så tog 55", men jag har stort vardagsrum så hade gärna haft 65 eller 75".
Så jag hoppas inte att diskmaskinen är nästa sak att gå sönder, utan TVn

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem

Projektor, Sony HW55ES, kan inte se att jag skulle gå tillbaka till TV om inte priserna för stora paneler sjunker drastiskt så att man kan köpa 100"+ för rimliga pengar. Mest intressant att prova idag skulle nog vara en UST-laserprojektor, typ VAVA Chroma eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Vart är valet för tjock-tv? ^^

Efter feedback från förra gången så fick vi lite mer val, var glad för förändringen istället för att trycka det för långt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag sitter lugnt i båten med min något gamla Samsung 7005 från 2016? Tror jag den är, var nära ett köp av LG C9 för 1,5 år sen, men insåg snabbt det bättre att vänta till barnen är äldre. Dom har lyckats förstöra en zon för lokal dimming på något sätt, skärmen har otaliga repor och fingeravtryck... Men det är roligt med barn

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Musikälskare

LG OLED, en 55" i sovrummet samt en 65"are i vardagsrummet

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Nästa fråga är kanske vem som fortfarande använder sin TV med de vanliga kanalerna eller digital-tv?

Det var lääänge sedan vi använde det. Många år.

Har frivilligt obligatoriskt Telia Play (Telia TV?) för 49kr per månad via hyresgästföreningen så har inte riktigt något val, lika bra att köra.

Sedan, som någon skrev ovan, så är det 5 - 10 sekunder snabbare än streamen så det är väl alltid något...

Visa signatur

Krusidullen är stulen