Fractal Design Torrent Nano – Mini ITX-chassi med fokus på högt luftflöde

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design Torrent Nano – Mini ITX-chassi med fokus på högt luftflöde

Fractal Design skjuter med krympstrålen på sitt Torrent-chassi och lanserar Torrent Nano – en Mini ITX-modell med fokus på högt luftflöde.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var en gullig rackare

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

ser ut att vara ett bra modernt chassi för att bygga en normal dator i, möjligen moderkortsalternativen som kan begränsa?

Gillar luftflöde, men har redan meshify

Permalänk
Medlem

Gullig men inte särskillt liten för att vara mITX....större än de mATX jag har hemma och på jobbet.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Satan vad bulky det ser ut. Designen med Torrent ger ju ett massivt intryck. Sen har man krympt detta koncept?! Nej fyfan. mATX hade varit en grej men det börjar bli löjligt med massiva ITX-chassin. Flera av de större ITX-chassina där ute skulle kunna göra plats åt mATX, men man väljer heller att slösa med utrymmet. Nej, ta bort eller minska ner på djupet av den där massiva fronten eller tillåt att fläkten monteras på "utsidan" och kapa djupet på chassit med några centimeter. Skippa kammaren i taket och nyttja baksidan av moderkortsplåten för montering av 2.5" enheter istället.

Det här budgetchassit såldes under fabrikatet "gembird" av proshop för typ 230:- härom dagen. Och jag hade i ärlighetens namn valt ett sådant över det här.https://www.amazon.se/gp/aw/d/B09466YFCS/

Hade velat se ett lika avskalat och kompakt och utrymmeseffektivt mATX i fractal design-kvalitet. Gärna med sluteb topp, öppen front av det där slaget, gärna utan härdat glas och i olika färgalternativ och lägre pris än meshify C som jag tycker är för stort och bulky.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av medbor:

ser ut att vara ett bra modernt chassi för att bygga en normal dator i, möjligen moderkortsalternativen som kan begränsa?

Gillar luftflöde, men har redan meshify

Ja, urvalet av Mini ITX-moderkort är fortfarande ganska skralt (och dyrt). Man tycker ju att det borde börja röra på sig någon gång för de mindre formfaktorerna, men det är väl någon bönräknare som konstaterat att det är mer lönsamt att tillverka 42 olika ATX-brädor istället.

Permalänk
Medlem

Synd att man inte får in ett mATX MoBo och en 140mm fläkt där bak.
Sedan verkar fötterna höja upp chassit ganska bra, men jag hade nog ändå funderat på att lägga chassit ner för att ge grafikkortet mer luft.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Funderade på det där med "pliktskyldigt stöd för vattenkylning" från recensionen..
Jag har inte kollat videon än, men en 140mm rad kan man väl få in i fronten utan att blocka grafikkortets längd alls gissar jag?
Det är väl någorlunda OK?

Förresten är det på gång ett Torrent Compact också!
https://www.inet.se/produkt/6905117/fractal-design-torrent-co...
Mindre än vanliga Torrent men tar ATX och mATX.

Behöver se lite recensioner först, men det skulle kunna bli min nästa låda

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Chris_Kadaver:

Satan vad bulky den ser ut. Designen med Torrent ger ju ett massivt intryck. Sen har man krympt detta koncept?! Nej fyfan. mATX hade varit en grej men det börjar bli löjligt med massiva ITX-chassin. Flera av de större ITX-chassina där ute skulle kunna göra plats åt mATX, men man väljer heller att slösa med utrymmet. Nej, ta bort eller minska ner på djupet av den där massiva fronten eller tillåt att fläkten monteras på "utsidan" och kapa djupet på chassit med några centimeter. Skippa kammaren i taket och nyttja baksidan av moderkortsplåten för montering av 2
5" engeter istället.

Det ena behöver inte nödvändigtvis utesluta det andra. Chassimarknaden idag är så pass sprängfylld av olika modeller att det är ganska lätt att välja precis den storlek man vill ha. Är man ute efter ett väldigt litet fotavtryck på skrivbordet så kan man exempelvis satsa på en 8 liters-modell som Ghost S1, men då får man också dras med extremt mycket restriktioner gällandes både processorkylare och grafikkort samt överhuvudtaget hur pass värmealstrande komponenter man kan stoppa in.

Chassidesign är i mångt och mycket en prioriteringsfråga kring vilka kompromisser man vill göra gällandes storlek kontra expansionsmöjligheter/värmehantering. Sett till populariteten kring Fractals gamla chassi Define Nano S så verkar det definitivt finnas en ganska stor marknad för den här typen av halvsmå modeller, där man inte tummar för mycket på just komponentrestriktionerna. Och då var det chassit inte särskilt bra till att börja med.

Jag personligen tycker fortfarande att Cooler Master Masterbox NR200P ligger bäst till på marknaden när det gäller balansen mellan den fysiska storleken på chassit och vad som faktiskt går att stoppa in i det i komponentväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Funderade på det där med "pliktskyldigt stöd för vattenkylning" från recensionen..
Jag har inte kollat videon än, men en 140mm rad kan man väl få in i fronten utan att blocka grafikkortets längd alls gissar jag?
Det är väl någorlunda OK?

Förresten är det på gång ett Torrent Compact också!
https://www.inet.se/produkt/6905117/fractal-design-torrent-co...
Mindre än vanliga Torrent men tar ATX och mATX.

Behöver se lite recensioner först, men det skulle kunna bli min nästa låda

Inet har gjort en video på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det ena behöver inte nödvändigtvis utesluta det andra. Chassimarknaden idag är så pass sprängfylld av olika modeller att det är ganska lätt att välja precis den storlek man vill ha. Är man ute efter ett väldigt litet fotavtryck på skrivbordet så kan man exempelvis satsa på en 8 liters-modell som Ghost S1, men då får man också dras med extremt mycket restriktioner gällandes både processorkylare och grafikkort samt överhuvudtaget hur pass värmealstrande komponenter man kan stoppa in.

Chassidesign är i mångt och mycket en prioriteringsfråga kring vilka kompromisser man vill göra gällandes storlek kontra expansionsmöjligheter/värmehantering. Sett till populariteten kring Fractals gamla chassi Define Nano S så verkar det definitivt finnas en ganska stor marknad för den här typen av halvsmå modeller, där man inte tummar för mycket på just komponentrestriktionerna. Och då var det chassit inte särskilt bra till att börja med.

Jag personligen tycker fortfarande att Cooler Master Masterbox NR200P ligger bäst till på marknaden när det gäller balansen mellan den fysiska storleken på chassit och vad som faktiskt går att stoppa in i det i komponentväg.

Jag håller med om NR200P är snyggaste och bästa layouten. Inte minst i prisklassen. MEN den skulle kunna göra utrymme åt fullstora mATX moderkort vilket chassit inte har. Och detta trots installation av fullstort ATX-nätagg i fronten. Har redan spånat på att köpa ett och modda. Men det som inte skulle funka är att lajna upp PCI-E platserna med moderkortet som jag förstått det utan man tvingas då använda den medföljande riserkabeln som är av version 3.0 och blir däremed en dealbreaker i mitt fall.

Här är ett hyfsat alternativ men verkar vara överprissatt i EU om man vill ha vita versionen. Den jag vill ha var den utan fönstersida och vitt fläktfilter i toppen verkar inte finnas alls. https://www.amazon.se/gp/aw/d/B096TGMWWW/

Men det finns i princip inga kompakta mATX-chassin med smart och utrymmeseffektiv layout om man inte kollar på ultrabudgetchassin som av någon anledning har lyckats med detta konststycke. Jag uppdaterade mitt tidigare inlägg där jag skrev om gembird för 230:- som lyckats med detta. Det var ett chassi som proshop sålde fram tills igår. Men för låg kvalitet för min smak, men hade hellre valt det över torrent faktiskt. Jag offrar gärna bakeldragnimg på baksidan till fördel för kompaktare layout.

Planerar nu att ta fram vinkelslipen och kapa ner mitt gamla silverstone fulltowerchassi från 05. Ska nåt bli rätt verkar det som man tvingas ta saken i egna händer. Ska bara orka få tummen ur...

Vad gäller Define Nano S så skulle det med lätthet kunnat göra plats åt fullstora mATX-moderkort och man hade alternativet att montera nätagget hängandes i fronten med insug fram och utblås upptill. Funderade på att köpa ett och modda på det sättet. Men det verkade jobbigt att moderkortplåten inte var plan hela vägen vilket gjorde att man hade behövt kapa den och ja, det hade blivit rörigt.
Jag har ingen emot dessa modeller om de bara ger alternativ för installation av mATX chassin också.
Kliver man sen upp till chassimodeller som faktiskt har stöd för mATX så är nästan alla onödigt stora. Inte minst från tillverkare som normalt sett levererar kvalitet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag håller med om NR200P är snyggaste och bästa layouten. Inte minst i prisklassen. MEN den skulle kunna göra utrymme åt fullstora mATX moderkort vilket chassit inte har. Och detta trots installation av fullstort ATX-nätagg i fronten. Har redan spånat på att köpa ett och modda. Men det som inte skulle funka är att lajna upp PCI-E platserna med moderkortet som jag förstått det utan man tvingas då använda den medföljande riserkabeln som är av version 3.0 och blir däremed en dealbreaker i mitt fall.

Här är ett hyfsat alternativ men verkar vara överprissatt i EU om man vill ha vita versionen. Den jag vill ha var den utan fönstersida och vitt fläktfilter i toppen verkar inte finnas alls. https://www.amazon.se/gp/aw/d/B096TGMWWW/

Men det finns i princip inga kompakta mATX-chassin med smart och utrymmeseffektiv layout om man inte kollar på ultrabudgetchassin som av någon anledning har lyckats med detta konststycke. Jag uppdaterade mitt tidigare inlägg där jag skrev om gembird för 230:- som lyckats med detta. Det var ett chassi som proshop sålde fram tills igår. Men för låg kvalitet för min smak, men hade hellre valt det över torrent faktiskt. Jag offrar gärna bakeldragnimg på baksidan till fördel för kompaktare layout.

Planerar nu att ta fram vinkelslipen och kapa ner mitt gamla silverstone fulltowerchassi från 05. Ska nåt bli rätt verkar det som man tvingas ta saken i egna händer. Ska bara orka få tummen ur...

Låter som att du skulle vilja ha en ny version av Silverstones SG09. Det var väldigt imponerande hur pass mycket de lyckades pussla för att få in mATX i det chassit, men satan i helvete vad jobbigt det var att bygga i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Låter som att du skulle vilja ha en ny version av Silverstones SG09. Det var väldigt imponerande hur pass mycket de lyckades pussla för att få in mATX i det chassit, men satan i helvete vad jobbigt det var att bygga i.

Jamen precis! Men gärna med samma mjukare former som NR200P. 😀
Det känns som att tillverkarna skulle kunna erbjuda detta om de bara ville? Det känns dessutom kontraproduktivt att köpa ett dyrt ITX-moderkort för att trycka in i ett chassi som i princip är stort nog att platsa ett fullstort mATX som ofta är en tusenlapp billigare än sin ITX-motsvarighet. Det blir att allt tar emot i slutendan. Inte minst för oss med svår beslutsångest. 😆

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jävlar vad coolt. Mer intresserad av Compact då. Jävligt sugen blev jag nu. Let the reviews roll!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Varför i hela fridens namn gör man ett chassi med TRE kortplatser? Fyra så hade man ju fått in ett uATX med allt vad det innebär för mer plats för RAM och SSDer - djupet finns ju ändå eftersom man lämnat plats för länga expansionskort. Obegripligt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Roger W:

Funderade på det där med "pliktskyldigt stöd för vattenkylning" från recensionen..
Jag har inte kollat videon än, men en 140mm rad kan man väl få in i fronten utan att blocka grafikkortets längd alls gissar jag?
Det är väl någorlunda OK?

Förresten är det på gång ett Torrent Compact också!
https://www.inet.se/produkt/6905117/fractal-design-torrent-co...
Mindre än vanliga Torrent men tar ATX och mATX.

Behöver se lite recensioner först, men det skulle kunna bli min nästa låda

Torrent compact såg faktiskt riktigt användbar ut! Ska kika närmare på den.

Vad gäller nano så tycker jag det blir för mig en sån där varför då?… för stor för sitt eget bästa. Jag bygger nästan uteslutande med itx kort idag och anledningen är att man nästan aldrig behöver mer än en pcie (gpu) för en gamingburk. Det blir så overkill med en jättelåda som denna för att få plats med det. Kolla bara vad mycket tom yta det blir över i lådan! Det finns ju några trevande försök med stående lådor typ raw s1 men ingen har väl riktigt lyckats än kan jag tycka, men det är en utveckling åt det hållet jag gärna skulle vilja se. HYTE Revolt 3 har jag inte testat själv men på papperet så är det en riktigt najs itx burk. Om någon tog det konceptet och vågade göra det bara liiite större!

Edit:
Fixade lite stavning och knorren

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gillar att moderkortet vart osynligt 😂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det är ju gigantiskt... NR200p är redan stort för klassen så jag fattar inte riktigt vem den tilltänkta kunden är för detta chassi. Någon som råkar ha en mITX-bräda men som egentligen inte tycker om SFF kanske.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Går det att få utan transparent fönster så man slipper se komponenterna?

Finns det andra frontpaneler, skulle vilja ha en mer modern med bara USB -c

Permalänk
Medlem

Fractal vet vad som kommer gälla framöver när grafik korten dumpar 1kw värme i burken

Skulle vilja ha ett mellanting mellan denna och den stora med bra luftflöde dom släppte rätt nyligen. så att compact fanns ju

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Satan vad bulky det ser ut. Designen med Torrent ger ju ett massivt intryck. Sen har man krympt detta koncept?! Nej fyfan. mATX hade varit en grej men det börjar bli löjligt med massiva ITX-chassin. Flera av de större ITX-chassina där ute skulle kunna göra plats åt mATX, men man väljer heller att slösa med utrymmet. Nej, ta bort eller minska ner på djupet av den där massiva fronten eller tillåt att fläkten monteras på "utsidan" och kapa djupet på chassit med några centimeter. Skippa kammaren i taket och nyttja baksidan av moderkortsplåten för montering av 2.5" enheter istället.

Det här budgetchassit såldes under fabrikatet "gembird" av proshop för typ 230:- härom dagen. Och jag hade i ärlighetens namn valt ett sådant över det här.https://www.amazon.se/gp/aw/d/B09466YFCS/

Hade velat se ett lika avskalat och kompakt och utrymmeseffektivt mATX i fractal design-kvalitet. Gärna med sluteb topp, öppen front av det där slaget, gärna utan härdat glas och i olika färgalternativ och lägre pris än meshify C som jag tycker är för stort och bulky.

In win 301(c för usb ca och rgb front) var jag nöjd att jag hittade. Sluten top och lite unortodox luftflöde med 3 fläktar som uttblås och suger in i botten av trycket men varit tyst, snygg rätt liten för Matx med vanlig layout.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Varför ser typ alla chassin ut som rymdskepp?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem

Chassijesus! Måste kollas på när jag kommer hem, länge sedan man såg chassirecensioner på video.

Permalänk
Medlem

Så ett "modifierat" Fractal Meshify Compact 2, fast du har INTE stöd för mATX, typ.

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem

Nr200p känns som ett bättre val

Permalänk
Medlem

Kommer ni köra ett test på compact?

Permalänk
Medlem

Hittar ingenstans där man specificerar fläktarna på botten. jag gissar att om du har fläktar på 25mm så begränsar det grafikkortets utrymme. Vad får plats i grafikkortsväg om man monterar in antingen 25mm eller 15mm fläktar i botten? Ändå läst här, och tittat på fractals hemsida och någon extra video, ingen säger något om detta

Permalänk
Medlem

Trevlig review, love it

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Hittar ingenstans där man specificerar fläktarna på botten. jag gissar att om du har fläktar på 25mm så begränsar det grafikkortets utrymme. Vad får plats i grafikkortsväg om man monterar in antingen 25mm eller 15mm fläktar i botten? Ändå läst här, och tittat på fractals hemsida och någon extra video, ingen säger något om detta

Det framgick ganska bra i Inets video vill jag minnas.
se här: https://youtu.be/s27PKSrRMao?t=459

Så en standard 25mm fläkt i botten tar upp typ halva understa slotten ungefär?
(Ett rent tvåslots grafikkort som på bilden lär få kanske 5-8mm glipa mellan fläkten och kortet?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jamen precis! Men gärna med samma mjukare former som NR200P. 😀
Det känns som att tillverkarna skulle kunna erbjuda detta om de bara ville? Det känns dessutom kontraproduktivt att köpa ett dyrt ITX-moderkort för att trycka in i ett chassi som i princip är stort nog att platsa ett fullstort mATX som ofta är en tusenlapp billigare än sin ITX-motsvarighet. Det blir att allt tar emot i slutendan. Inte minst för oss med svår beslutsångest. 😆

Jag gillade faktiskt Zalman ZM-T2 när jag byggde i den. Inte mycket plats till spillo där! Finns även ZM-T1 med lite mjukare front.
Bygget finns i mitt galleri.