Spam eller på riktigt? IQ Zone 60 kr/vecka i 52 veckor

Permalänk

Spam eller på riktigt? IQ Zone 60 kr/vecka i 52 veckor

Hej!

Morsan installerade någon SMS app från Play Store, godkände förmodligen något hon inte borde göra och fick ett sms:
"Du har beställt en prenumeration på IQZONE, pris 60.00kr/vecka under 52 veckor. För att bekräfta beställningen: Skicka IQZ till 72688."

Här gjorde hon inget, men fick då nya sms:
"Du har startat en prenumeration på IQZONE, pris 60.00kr/vecka under 52 veckor. För att avsluta: Skicka STOPP IQZ till 72688. Kundtjänst: 0200898322

IQZONE 60.00kr/vecka i 52 veckor: https://bit.ly/3nwAWBI"

Därefter skickade morsan STOPP IQZ, men detta gick inte fram.

Hon har halebop, så jag tog kontakt med dem direkt och undrade om detta är lurendrejeri, om det går att se om tjänsten är aktiv på riktigt och om de kan stoppa det, men fick svaret:
"Du har då beställt en betaltjänst via ett företag som heter IQZONE. Önskar du avsluta denna behöver du då ta kontakt med tjänsten direkt, det är dessvärre inget vi kan avsluta härifrån då det gäller ett externt företag."

Jag testade att skicka STOPP IQZ igen till 72688, men då blev jag upplyst av SMS-appen att det kostade pengar att skicka till detta nummer.

Så frågan här är, försöker de lura folk att skicka sms till detta nummer och därmed ta betalt, eller vad?

Behöver lite hjälp här så morsans fakturor inte drar iväg.

Tack på förhand!

Edit: Det var efter att ha installerat appen "Classic SMS" på Play Store detta hände.

Bättre rubrik och förtydligande av app som installerats.
Visa signatur

Stationär: R4 ROG: Maximus VI Formula i7 4770K, 16GB RAM, GTX 760
Skärm: Acer Predator XB271HU
Bärbar: Lenovo Ideapad 720S 14"

Permalänk
Medlem

https://www.180.se/nummer/0200898322
Mycket bra kommentarer i tråden. Vissa verkar ha lyckats avbeställa, men några har ändå tagit i kontakt med sin operatör som har tagit bort tjänsten. Medans andra inte har så mycket tur alls. Så skulle nog försöka ligga på Halebop mera.
Om det kommer extra på halebop fakturan så skulle jag nog bestrida den (efter du varit kontakt med dom igen och sagt att det är inget du ska betala för)

Säg att de har startat tjänsten utan personens medgivande (såsom du skriver så skulle man ju bekräfta beställningen vilket ni inte gjorde).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Mycket bra kommentarer i tråden. Vissa verkar ha lyckats avbeställa, men några har ändå tagit i kontakt med sin operatör som har tagit bort tjänsten. Medans andra inte har så mycket tur alls. Så skulle nog försöka ligga på Halebop mera.
Om det kommer extra på halebop fakturan så skulle jag nog bestrida den (efter du varit kontakt med dom igen och sagt att det är inget du ska betala för)

Säg att de har startat tjänsten utan personens medgivande (såsom du skriver så skulle man ju bekräfta beställningen vilket ni inte gjorde).

Nu gissar jag lite, men det är baserat på ett par års erfarenhet i kundtjänst hos en av våra större mobiloperatörer i landet.
De på sidan som säger att de fått det borttaget har antagligen ringt till kundtjänst för att bli av med kostnaden och personen i Kundtjänst har tagit bort kostnaden på den månadens fakturan. I princip all kundtjänst för mobiloperatörer är outsourcad och man mäts hårt på samtalstid, man tar därför bort kostnaden på 60-100kr och får ett snabbt samtal och en för stunden nöjd kund. Nästa månad kommer kostnaden troligtvis tillbaka, men då är det ju någon annans problem. Prenumerationen man har "köpt" finns ju fortfarande kvar.

Tror det bästa vore att försöka spärra abonnemanget för betaltjänster och hoppas att kostnaden slutar komma då, eftersom det verkar svårt att få kontakt med/Avbeställa skiten.

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Tack som tusan för det svaret! Jag tar direkt och kontaktar Halebop igen och ber dem göra samma sak som andra operatörer lyckats med som i länken du delade. Om inte annat så får de spärra abonnemanget för betaltjänster.

Stort hjärta till dig!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av hax1:

Nu gissar jag lite, men det är baserat på ett par års erfarenhet i kundtjänst hos en av våra större mobiloperatörer i landet.
De på sidan som säger att de fått det borttaget har antagligen ringt till kundtjänst för att bli av med kostnaden och personen i Kundtjänst har tagit bort kostnaden på den månadens fakturan. I princip all kundtjänst för mobiloperatörer är outsourcad och man mäts hårt på samtalstid, man tar därför bort kostnaden på 60-100kr och får ett snabbt samtal och en för stunden nöjd kund. Nästa månad kommer kostnaden troligtvis tillbaka, men då är det ju någon annans problem. Prenumerationen man har "köpt" finns ju fortfarande kvar.

Tror det bästa vore att försöka spärra abonnemanget för betaltjänster och hoppas att kostnaden slutar komma då, eftersom det verkar svårt att få kontakt med/Avbeställa skiten.

Ja, halebop svarade med att de inte kan avsluta tjänsten från deras sida, men precis som du skriver så spärrade de abonnemanget för betaltjänster. I bästa fall så innebär det att det bara blir 50 kr extra på nästkommande faktura från halebop, och det kan morsan absolut leva med.

Tackar för ditt svar också! Uppskattas!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hax1:

eftersom det verkar svårt att få kontakt med/Avbeställa skiten.

Det är därför det känns som operatören borde kunna göra något. Om man inte kan få tag i någon för att avbeställa tjänsten (som man inte beställt) så känner jag ansvaret flyttas till operatören.
En sak vore väl om man inte testar, men om man pratar med operatören och säger
"Jag har inte godkänd premurationen och jag får inte tag i någon på företaget för att säga upp det" så borde väl kundtjänsten kunna hjälpa på något sätt.

Annars skulle jag nog börja fundera med att skaffa nytt nummer hos någon annan operatör om de inte kan vara hjälpsamma

Permalänk
Medlem

En arbetskamrat till mig råkade ut för nåt liknande och kunde inte bli av med det. Till slut hjälpte jag henne att bara skapa ett helt nytt abonnemang med ett nytt nummer hos samma operatör och då kom det inga fler sms. Dessa abonnemang är inte lagligt bindande heller då inga kontrakt är tecknade, varken skriftligt eller muntligt så man kan egentligen bara blocka numret och strunta i det. Får man räkningar eller inkasso så kan man bestrida eller kasta dem. Dessa företag har ju ett riktigt skumt upplägg så det är nog rätt att kalla det för scam. Själva tanken är att du inte ska förstå att det kostar pengar förrän det redan är för sent att ångra. Det är lite "går det så går det" upplägg över det så de ger garanterat upp så fort nån struntar i dem.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Tycker det är intressant att operatören kan avsäga sig allt ansvar för den typen av tjänster då det är trots allt är de som fakturerar. Antar att man som kund godkänner det genom någon obskyr text dold i paragraf 13577c i de allmänna villkoren...