Permalänk
Medlem

Förslag hemmanätverk

Innan jag trycker på beställa tänkte jag kolla vad de som kanske vet bättre har några synpunkter. Har kört länge med kombinerad trådlös router från Asus med supoptimal prestanda nu när det är ett överflöd av enheter som kör på wifi hemma med resultat att nätverket går ner i tid och otid. Jag har minst 4st anslutningar som måste anslutas via tråd och skulle vilja ha möjligheten att ansluta upp till två AP (men börjar med en).

Är helt nybörjare på just Ubiquiti och lite osäker på om kombinationen nedan är kompatibel och hur bra/enkelt det är att konfa allt.

Skulle det här fungera?

Permalänk
Medlem

Båda produkterna är äldre. jag skulle tittat på en annan uppsättning. Hur ser budgeten ut, kan du få in en dream machine?
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/u...

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Det kommer garanterat att fungera. Om du behöver ansluta fler enheter med sladd, köp en switch.

Ubiquiti är fint om du kör deras controller-mjukvara, men om du inte ämnar att göra det (går att köra ibland från exempelvis en stationär eller så) behöver du inte låsa dig vid deras grejer. Jag kör själv TP-link (EAP, deras motsvarande grejer) och är mycket nöjd.

Och köp hellre fler access points än den där LR-AP. Du vill ha flera APs som pratar med lägre uteffekt, snarare än en som skriker.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Båda produkterna är äldre. jag skulle tittat på en annan uppsättning. Hur ser budgeten ut, kan du få in en dream machine?
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/u...

Budgeten klarar den men jag har fått nog av kombinerade enheter som lovar mer än de levererar. Har även lite problem att placera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monotux:

Och köp hellre fler access points än den där LR-AP. Du vill ha flera APs som pratar med lägre uteffekt, snarare än en som skriker.

Har du några förslag? Har en villa med två våningar och en inredd källare med betongväggar. Nu har routern placerats i mitten och det fungerar men längst ut i hörnen uppe och nere är signalen svag.

Har funderat på att ha en AP för routern är nu och ser om det fungerar bättre. Annars placera en nere och en uppe, I värsta fall tre. Alla placerade på ungefär samma, position men olika våningar.

Permalänk
Medlem

Köp två: https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-wireless/pr...

Och en:https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-unifi-os-consoles/products/dream-machine-se den senaste har Poe portar så då slipper du köpa en Poe switch om du kan ha den vid patchpanelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boopidoo:

Har du några förslag? Har en villa med två våningar och en inredd källare med betongväggar. Nu har routern placerats i mitten och det fungerar men längst ut i hörnen uppe och nere är signalen svag.

Har funderat på att ha en AP för routern är nu och ser om det fungerar bättre. Annars placera en nere och en uppe, I värsta fall tre. Alla placerade på ungefär samma, position men olika våningar.

Jag bor på tre plan, huset är relativt litet och byggt av betong. Jag har sedan länge en minidator som sköter brandvägg och routing (motsvarar alltså en Edgerouter, mer eller mindre) i källaren, och dit ner har jag dragit nätverkssladdar och där kopplas allt samman i en switch.

På huvudplan och övervåning har jag varsin TP-Link EAP245 v3, och det är nästan lite överdrivet till mitt lilla nätverk (typ 20 enheter). Jag har "bara" 100 Mbps upp/ner i uppkoppling och det är inget som helst problem att få ut det på huvud- och övervåningarna, får ut ca 400 Mbps när jag testar med iperf3. I källaren är det rätt OK mottagning ändå, men när jag arbetat där nere har jag bara kopplat in en sladd i switchen.

Jag tror jag skulle klara mig rätt bra med en EAP i taket på övervåningen, men då rätt kass täckning i källaren.

En fördel med EAP-serien är att det är standard POE, till skillnad från en del av Ubiquitis grejer (som kör en proprietär, passiv PoE), som ger en lite mer valfrihet om en ska ha en PoE-kapabel switch. Jag köpte en äldre enterprise-switch här på SweC (Juniper EX2200-C12p) som driver mina APs + SBC-samlingen, sjukt nöjd även om konfigurationen kanske är pillig första gången.

Jag har hjälpt mamma & man sätta upp nätverk i en lägenhet rätt nyligen. Där kör jag en Edgerouter X för brandvägg och routing, och några Linksys-mesh-noder jag hittade på myrornas för 500 kr. Meshnoderna satte jag i "dumb AP-mode" och kopplade samman med nätverkssladd, och där mätte jag upp runt 600 Mbps över wifi utan problem - där blev istället Edgeroutern flaskhalsen på ~800 Mbps ut på internet.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode