Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Specifikationer för Ryzen Threadripper Pro 5000 hittar ut på webben

Permalänk
Melding Plague

Specifikationer för Ryzen Threadripper Pro 5000 hittar ut på webben

Upp till 64 kärnor Zen 3 kan framöver inta arbetsdatorer, men av motsvarigheterna för kärnentusiaster syns fortfarande inte ett spår.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Lagring och ram är ofta den stora flaskhalsen. Nu när den finns att köpa 16 core i mainstream både från AMD och Intel blir detta ännu tydligare. Jag tycker att AMD gör ett vettigt beslut att inte satsa så mycket på Threadripper just nu. Den dagen då DDR5 och SSD är billigt så kanske marknaden blir större.

Kortfattat att bygga en schysst 16 core mainstreamdator är idag svindyrt. Och i praktiken är det lite förenklat när dessa inte räcker till som man går upp i HEDT plattformen.

*edit*
Jag tycker mig se många recensera och liknande prata om 32 core system med 32GB ram och kanske 1TB ssd. Självklart finns det benchmarkprogram och andra specifika program som nyttjar detta.
Men den vanlig användaren som går upp i denna system har extrema saker av precis allt annat och då menar jag även skärmar och kontorsstol med massage. Där poängen är att det blir ett svindyrt system.

Permalänk
Medlem

Bara att lägga ner. Threadripper är en skräpprocessor och jag ser verkligen fram emot att gå tillbaka till Intel när dom uppdaterar sin HEDT arkitektur.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Skrivet av Aje:

Bara att lägga ner. Threadripper är en skräpprocessor och jag ser verkligen fram emot att gå tillbaka till Intel när dom uppdaterar sin HEDT arkitektur.

Motivera. När Threadripper kom så erbjöd den något nytt. Men när mainstream blir bättre så kommer Hedt plattformen bli sämre om hårdvaran där ligger på samma nivå. Och just nu har vi problemet att ddr5 minne är dyrt och ändå inte presterar så bra. Det känns då som att konsumentmarknaden nu för Threadripper under rådande omständigheter är för liten.

Jag tänker mig Threadripper på system där man kanske minst har 256GB ram och 20TB ssd. Dessa system är idag så dyra så få skulle köpa det. Och alltefter mainstream blir bättre höjs bara hårdvaran man borde ha för att gå över till en mycket dyrare plattform. -Angående mängden ssd. Man jobbar då ofta med mycket skit, tid är pengar man har ej råd att vänta på att förflytta data från hdd.

På den tid då mainstream bara var 4 core så räckte det typ bara att man jobbade med något krävande, men som sagt när mainstream idag är 16 core. Så inom konsumentmarknaden går behovet av mer åt extrema datorsystem som blir svindyra.

Permalänk

Hade önskat att nya Threadripper var baserad på Zen 4. Zen 3 är gammal skåpmat nu. Om de nu släpps för DIY marknaden så är Zen 4 bara några månader borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Bara att lägga ner. Threadripper är en skräpprocessor och jag ser verkligen fram emot att gå tillbaka till Intel när dom uppdaterar sin HEDT arkitektur.

Om jag inte minns fel så tog Intel 118 000 :- för sin 18 core, när AMD tog 40 000:- för 64 cores.
Om Intel inte har något tryck på sig går vi nog tillbaka till liknande scenarion.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hade önskat att nya Threadripper var baserad på Zen 4. Zen 3 är gammal skåpmat nu. Om de nu släpps för DIY marknaden så är Zen 4 bara några månader borta.

Håller med. Totalt ointressant för egen del.
Det är väl kanske för att segmentera folk till att köra som mig (sign).

Hade threadrippern varit från 5000-serien hade jag aldrig rört mina 5950x.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Bara att lägga ner. Threadripper är en skräpprocessor och jag ser verkligen fram emot att gå tillbaka till Intel när dom uppdaterar sin HEDT arkitektur.

skräp processor? du får väldigt gärna utveckla lite vad du menar med detta ?

Med tanke på att intel inte har något som kan direkt mäta sig med dessa "skräpprocessorer" betyder det att intel är sämre än skräp?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Varför skulle inte AMD fortsätta med denna serien när det inte finns någon som för närvarande kan konkurrera. Kräver jobbet en Pc på denna nivån så är det endast AMD som kan leverera. Vi får hoppas att intel framöver tar fram en ny serie som minst kan komma upp i nivå med AMD

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av sesese:

Varför skulle inte AMD fortsätta med denna serien när det inte finns någon som för närvarande kan konkurrera. Kräver jobbet en Pc på denna nivån så är det endast AMD som kan leverera. Vi får hoppas att intel framöver tar fram en ny serie som minst kan komma upp i nivå med AMD

Det finns konkurrens som är servrar främst Xeon. Och när mainstream är såpass bra så blir det en liten skara som är i behovet mellan mainstream och serverplattformen.
Man kan säga gruppen inte är liten, men det behövs stora volymer

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Varför skulle inte AMD fortsätta med denna serien när det inte finns någon som för närvarande kan konkurrera. Kräver jobbet en Pc på denna nivån så är det endast AMD som kan leverera. Vi får hoppas att intel framöver tar fram en ny serie som minst kan komma upp i nivå med AMD

AMD har redan bortprioriterat denna serie. Dom har inte släppt några nya modeller på två år trots att Milan kom för nästan ett år sedan och det är ett extremt knapert utbud av system på denna platform, finns väl knappt mycket mer alternativ än lenovo p620. Troligen så är det intressantare för AMD att göra epyc-modeller av dessa kretsar. Och att köra threaddripper som desktop/HEDT (och inte workstation) blev ju kanske lite väl nishat efter dom började släppa 16C på mainstream.

Detta till min besvikelse kan jag tillägga, har tittat på threadripper sen det lanserades då jag köper in mycket workstations. Men det har helt enkelt inte vart möjligt att byta från xeon-w tyvärr. Men jag hoppas iaf att denna serie släpps på bredfront med backning från AMD.

Permalänk
Medlem

Ganska säker att 5965WX har 48/96 för botten av den siffran som syns lite matchar

Tror det skulle vara första 48c modellen för stora threadripper?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

... av motsvarigheterna för kärnentusiaster syns fortfarande inte ett spår.

En riktig "kärnentusiast" köper förstås Epyc med 128 kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ganska säker att 5965WX har 48/96 för botten av den siffran som syns lite matchar

Tror det skulle vara första 48c modellen för stora threadripper?

Känns ju ologiskt om den ligger mellan 5975 på 32/64 och 5955 på 16/32, dessutom var XX6X 24C på föregående serie. Det finns dock utrymme för en 5985 med 48C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Känns ju ologiskt om den ligger mellan 5975 på 32/64 och 5955 på 16/32, dessutom var XX6X 24C på föregående serie. Det finns dock utrymme för en 5985 med 48C.

24/48 passar också med bilden, så du har nog rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

AMD har redan bortprioriterat denna serie. Dom har inte släppt några nya modeller på två år trots att Milan kom för nästan ett år sedan och det är ett extremt knapert utbud av system på denna platform, finns väl knappt mycket mer alternativ än lenovo p620. Troligen så är det intressantare för AMD att göra epyc-modeller av dessa kretsar. Och att köra threaddripper som desktop/HEDT (och inte workstation) blev ju kanske lite väl nishat efter dom började släppa 16C på mainstream.

Detta till min besvikelse kan jag tillägga, har tittat på threadripper sen det lanserades då jag köper in mycket workstations. Men det har helt enkelt vart möjligt att byta från xeon-w tyvärr. Men jag hoppas iaf att denna serie släpps på bredfront med backning från AMD.

Tyvärr är det såhär det bli när det inte finns någon motspelare. Intel måste komma med något om AMD ska skynda på nya släpp till denna serien.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Tyvärr är det såhär det bli när det inte finns någon motspelare. Intel måste komma med något om AMD ska skynda på nya släpp till denna serien.

Det jag säger är att läget är tvärtom. Det är Intel som i praktiken inte har någon motspelare då AMD inte prioriterar denna serie. Dell? Xeon-W; HP? Xeon-W; Apple? Xeon-W. Lenovo? Går knappt att få tag på en P620. AMD vill uppenbarligen inte lägga tillverkningsresurser på detta segmentet, något jag hoppas kommer ändras...

Men med tanke på levaranstiderna på Epyc-servrar bara verkar öka på för tillfället så tvivlar jag dock lite på att det kommer bli så mycket bättre. Och som sagt, det är nog Epyc som är största bromsklossen för threadripper, inte Intel.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av sKRUVARN:

Det jag säger är att läget är tvärtom. Det är Intel som i praktiken inte har någon motspelare då AMD inte prioriterar denna serie. Dell? Xeon-W; HP? Xeon-W; Apple? Xeon-W. Lenovo? Går knappt att få tag på en P620. AMD vill uppenbarligen inte lägga tillverkningsresurser på detta segmentet, något jag hoppas kommer ändras...

Men med tanke på levaranstiderna på Epyc-servrar bara verkar öka på för tillfället så tvivlar jag dock lite på att det kommer bli så mycket bättre. Och som sagt, det är nog Epyc som är största bromsklossen för threadripper, inte Intel.

Ja det finns 0 konkurrens tyvärr på företag sidan, AMD bryr sig 0 finns typ 0 biddar inga lev av produkter eller ens tider på lev av produkter så ja....
Går jag till Intel får jag svar på 5 min efter et samtal på hur mycket produkter som helst och kan få lev tid direkt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Sista versionen av EPYC har versioner med högre MHZ så behovet av Threadripper är inte så stort

Permalänk
Medlem

När det begav sig att Intel utvecklade HEDT så låg även dessa efter något i arkitektur. Faller sig naturligt att prioritera efter vad kunderna är beredda att betala och att produkterna inte ska kannibalisera varandra, följdaktligen #1 Epyc, #2 Ryzen, #3 Threadripper.

Ser fram emot att bygga en dator för hela hushållet när de små blir gamers, annars har jag svårigheter att nyttja alla lanes vilket är plattformens främsta USP..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

När det begav sig att Intel utvecklade HEDT så låg även dessa efter något i arkitektur. Faller sig naturligt att prioritera efter vad kunderna är beredda att betala och att produkterna inte ska kannibalisera varandra, följdaktligen #1 Epyc, #2 Ryzen, #3 Threadripper.

Ja, intels E-serie låg väl runt 6-12 månader efter mainstream segmentet, dock bör det väl poängteras att dessa släptes ungefär samtidigt som Xeon-modellerna som dom delade kretsar med. Milan, som släptes runt ett år efter zen3 på Ryzen som dessa kretsar bygger på släpptes i mars förra året. Jag fortsätter hålla fast vid att det handlar om att dom helt enkelt prioriterar epyc, där efterfrågan fortfarande är högre än tillgången. Denna "PRO"-serie är ju dessutom tänkt att användas av systembyggare, och då måste man dessutom kunna garrantera volymer, så papperslansering är det inte mycket vits med heller.

Permalänk
Medlem

Jag hade en 1950x med x399. Men när man räknar på corekostnad så har de nyare processorna ej kommit ned i corepris. Det är vad som skulle få mig att uppgradera.