Värt att uppgradera en PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera en PG348Q 34"

Hej!

Har precis fått ihop den nya datorn (RTX 3080TI, I7 12700K) och funderade i samband med det om det finns någon skärm som skulle kunna vara en vettig uppgradering från min nuvarande Rog PG348Q. Den har ett gäng år på nacken men specifikationerna är ändå rätt bra med 3440x1440, IPS, G-sync och 100 hz.

Hur är det HDR? Behöver man en ny skärm för att få till det?

Vill nog max ha en 38" i så fall, dvs ingen odyssey G9 eller vad de heter.

En jag har spanat in är Acer Predator X38S men 4" extra och 175 hz för 19 000 riksdaler känns rätt tveksamt.
https://www.webhallen.com/se/product/344296-Acer-Predator-X38...

Vad säger expertisen här, är det ens lönt att försöka hitta en uppgradering eller ska man leva med den nuvarande och vara nöjd med det

Permalänk
Medlem

Är nog värt att vänta och se hur dom nya QD-OLED skärmarna är.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xtermni:

Hej!

Har precis fått ihop den nya datorn (RTX 3080TI, I7 12700K) och funderade i samband med det om det finns någon skärm som skulle kunna vara en vettig uppgradering från min nuvarande Rog PG348Q. Den har ett gäng år på nacken men specifikationerna är ändå rätt bra med 3440x1440, IPS, G-sync och 100 hz.

Hur är det HDR? Behöver man en ny skärm för att få till det?

Vill nog max ha en 38" i så fall, dvs ingen odyssey G9 eller vad de heter.

En jag har spanat in är Acer Predator X38S men 4" extra och 175 hz för 19 000 riksdaler känns rätt tveksamt.
https://www.webhallen.com/se/product/344296-Acer-Predator-X38...

Vad säger expertisen här, är det ens lönt att försöka hitta en uppgradering eller ska man leva med den nuvarande och vara nöjd med det

Jag har likadan skärm och har inga planer på att uppgradera ännu.
Finns ingen riktigt ersättare enligt mig som uppfyller kraven: IPS, GSYNC, >120HZ, >34" UWIDE, rimligt pris.

Tittade också på den skärmen, men tycker deras logga är fruktansvärt ful och tycker inte prislappen känns rimlig =/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Bildexpert 📺

Vad som händer är att skärmarna med snarlika specar kostar betydligt mindre än för några år sedan. Kvaliteten ligger still överlag. Nyare modeller kan även vara sämre och ibland även betydligt sämre beroende på vad man jämför för egenskaper. Priserna är däremot mycket lägre.

Vill man ersätta en befintlig skärm med något som är bättre är det inte helt självklart alla gånger att det finns något som faktiskt kan ersätta. Kan bli att betala mycket pengar för något som kan vara en något större pixelmatris och högre frekvens. Fast det i slutändan faktiskt är lite sämre än det man redan har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vad som händer är att skärmarna med snarlika specar kostar betydligt mindre än för några år sedan. Kvaliteten ligger still överlag. Nyare modeller kan även vara sämre och ibland även betydligt sämre beroende på vad man jämför för egenskaper. Priserna är däremot mycket lägre.

Vill man ersätta en befintlig skärm med något som är bättre är det inte helt självklart alla gånger att det finns något som faktiskt kan ersätta. Kan bli att betala mycket pengar för något som kan vara en något större pixelmatris och högre frekvens. Fast det i slutändan faktiskt är lite sämre än det man redan har.

Ja då låter det som att jag behåller skärmen, är ändå mer än nöjd med den och behöver inga "flera hundra hz".
Eftersom jag byter dator rätt sällan så brukar jag byta ut rubbet men förra gången så var det både g-sync och ultrawide man fick. Nu har det inte hänt något större på flera år känns det som.

Permalänk
Medlem

Hade samma asus och gick upp till en 38 alienware förra året. Mer yta, snyggare design, bättre panel, bättre färger, högre hz, g-sync ultimate och hdr stöd och bättre garanti. Mycket nöjd men skulle jag byta idag så skulle alienwares nya 34 kännas ännu mer intressant med samsungs nya oled panel. Total svärta och riktig hdr står högt på min lista.

Sen är det såklart extra dyr teknik så här i början.

Permalänk
Medlem

Har en Asus PG348Q jag med, jag kan säga att den ska ingenstans på ett bra tag!
Tycker den håller måttet än idag utan problem! Hade jag varit du hade jag hållit kvar i den.

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Entusiast

Jag satt med en X34A (om jag inte är ute o cyklar så var det identiska specs) och kände att nu var det fan dags för en ny. Slog till på en LG 38'' UltraGear 38GN950, men då var prislappen "mer behagliga" 12990kr. 100 -> 160 hz, 4 extra tum, HDR samt lite högre upplösning är som sagt vad man fick för den summan.

Visst är det märkbart med 60hz extra, men kan inte påstå att jag led med den gamla och/eller kände att den var så där överdrivet trött.

Den stora nackdelen är att det finns få tillverkare/alternativ och att priserna håller sig ganska hårt nära 20 mandoliner...

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel läste jag en tråd på reddit. Ultra wide forumet där en person redan fått den nya Alienware skärmen med qdoled och tog bilder samt svara på frågor. Personen var väldigt nöjd.

Edit: https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/t83czt/...