Prestanda i spel med olika kärnantal

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

100% mer är dock inte rätt, man måste se till hela datorns värde, och en hyfsat speldator med 3080 lär ju åtminstone vara värd runt 15000kr

3000kr i skillnad vid 15000kr är ca 20% ökning i pris

Fortfarande inte prisvärt om man ser till hur mycket FPS som ökar, men det ger en mer samlad bild av komponenten.

Mest rättvist är väl typ 5600X + 3080ti vs 5900X + 3080 10GB, då tro jag faktiskt systemet med 5900X är bättre i de flesta fall, men marginellt svagare i spel

Förutsatt att man behöver ett 3080 till att börja med. Vill man spendera mer så får man göra det, men åter igen är det flera faktorer som avgör vilket köp som är bäst för dig. Behöver man inte en 12 core till sitt 3080, varför skulle man då spendera extra pengar på en 12 core, trots att prisökningen i det stora hela kanske rör sig om 10-20% på hela bygget? Jag moraliserar inte, jag sysslar själv med vattenkylning vilket är värderlöst i form av fps-ökning med dagens generation av komponenter. Men det ser snyggt ut så man kan se den visuella fördelen i alla fall. Men detta kan inte sägas om klivet från en 5800X till 5900X eller 11700K till 5900X etc.

Jag kan inte tvinga en casual gamer att inte köpa en 5900X eller 5950X men jag kan heller inte uppmuntra dem att spendera pengar på dessa CPUer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Förutsatt att man behöver ett 3080 till att börja med. Vill man spendera mer så får man göra det, men åter igen är det flera faktorer som avgör vilket köp som är bäst för dig. Behöver man inte en 12 core till sitt 3080, varför skulle man då spendera extra pengar på en 12 core, trots att prisökningen i det stora hela kanske rör sig om 10-20% på hela bygget? Jag moraliserar inte, jag sysslar själv med vattenkylning vilket är värderlöst i form av fps-ökning med dagens generation av komponenter. Men det ser snyggt ut så man kan se den visuella fördelen i alla fall. Men detta kan inte sägas om klivet från en 5800X till 5900X eller 11700K till 5900X etc.

Jag kan inte tvinga en casual gamer att inte köpa en 5900X eller 5950X men jag kan heller inte uppmuntra dem att spendera pengar på dessa CPUer.

Nej men om de har en budget är det väl ungefär lika bra att spendera på 5900X istället för 3080ti i alla fall. Ännu bättre kanske är att spara pengarna till framtida uppgraderingar, men långt från alla fungerar så

En CPU håller ju i alla fall mycket längre på en vettig nivå än många andra komponenter, så det är oftast inte helt bortkastat

Men absolut är varken 5900X eller 3080ti bästa bang4buck för spelande, men så är det alltid... det fanns ju folk med quadCFX på den gamla goda tiden, fick man ens enstaka procent av det i snitt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Visst kanske det skapar värde för dig att betala så mycket för en CPU som uppvisar blygsam prestanda i spel men jag vill gärna utvärdera val av komponenter på ett mer objektivt vis, i syfte att hjälpa andra få så mycket spelprestanda som möjligt för pengarna. Det är sunt förnuft inom privatkonsumtion.

Jag återupprepar det jag skrev innan. Om man inte ens spelar på 1080p, eller bryr sig om marginella fluktueringar i den upplösningen, är det dålig hushållning med pengar att betala nästan 100% mer för kanske 5% prestanda. Man hade lika väl kunnat spara mellanskillnaden och uppgradera när det behövs istället för att binda upp kapital i dyra saker som ändå kommer bli utpresterade av instegsmodeller i framtiden. Nu talar vi om spelande på fritiden, inte affärsverksamhet eller produktivitet där de extra kärnorna och trådarna minskar tiden för bearbetning av video och bild. En person som betalade 10 000 kr för en 5960x för några år sedan hade lika väl kunnat spara 60% av pengarna (genom att köpa en i7 4c/8t) och uppgradera 6 år senare till en mycket bättre cpu för en bråkdel av pengarna.

Jag hade själv kunnat tänka mig en 5900X, den har 12 kärnor och relativt hög IPC. Men priset är cirka 4800 kr. Mycket prestanda för pengarna, visst. Men om någon endast använder systemet till att spela då verkar det vettigt att betala mindre för en CPU som presterar snarlikt trots färre kärnor och trådar, vilket detta test demonstrerar. För argumentet skull, lått oss säga att man tryhardar på 1080p med 240hz skärm och liknande. Inte ens då kan ett köp av en 5900X motiveras. Och är man ute efter en 8 core med 12 trådar (förutsatt att spelet stödjer 8 trådar och nyttjar dem väl på 1080p) går det att välja en 5800X, en 11700KF, eller en i5 12600K istället.

Därför är det korrekt att utgå från min första tes: att anpassa bygget ut efter de spelen man spelar och den upplösningen man föredrar. Att försöka bygga för framtiden är meningslöst då man inte vet om framtidens spel kommer nytta 8 trådar eller mer. Det är svårt att vara "framtidssäker" när varje generation av CPU bara blir snabbare och snabbare och få mer kärnor till mindre peng. Så vit jag vet använder de flesta spel som stödjer "flertal kärnor", ett fåtal kärnor mycket mer än andra och därför är IPC och hastighet också viktigt. Det sägs att 11:e generationens intel hade 19% snabbare IPC än 10:e generationen vilket automatiskt kommer ge en fördel i spel trots att toppmodellen i den 10:e generationen hade 2 extra kärnor och 4 extra trådar.

Du ser det på detta vis men det gäller inte alla. När jag köpte denna cpu så var den väldigt prisvärd(för mig) och efter många egen studier så minskade den upp en av de mindre tapp i prestanda vid den lägsta möjliga upplösningen och andra cpuer kunde uppvisa ganska stora skillnader i fps drops. Visst hade jag kunna köpa en bättre idag men då ser vi genast problemet att vi kan vänta i evigheter på nytt. vi är ändå entusiaster här och alla kollar då inte på pengar primärt och kan kasta ut en del extra för att få det där lilla extra. Det är precis det alla entusiaster symboliserar. Är man en vanlig konsument som du verkar vara så kan det vara svårt att se eller förstå.
Köper jag till andra skulle jag aldrig föreslå min cpu eftersom jag vet att de inte skulle bry sig eller märka av något.

Nya intel cpuer fanns inte när denna köptes...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag är mer intresserad av prestanda för spel som Cities Skylines som har litet andra algoritmer än vad FPS-spel har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Jag är mer intresserad av prestanda för spel som Cities Skylines som har litet andra algoritmer än vad FPS-spel har.

En snabb cpu med många kärnor och trådar samt mycket och snabb RAM. Samma gäller för battlefield multiplayer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

En snabb cpu med många kärnor och trådar samt mycket och snabb RAM. Samma gäller för battlefield multiplayer.

Jo, men mera hur prestanda utvecklas över antal kärnor.

Threadripper 5995wx?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Jag är mer intresserad av prestanda för spel som Cities Skylines som har litet andra algoritmer än vad FPS-spel har.

Behövs det många FPS där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Jag är mer intresserad av prestanda för spel som Cities Skylines som har litet andra algoritmer än vad FPS-spel har.

Man får ju leta med både ljus och lykta efter en maskin som inte klarar att köra Skylines i acceptabel FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Behövs det många FPS där?

Skrivet av Ernesto:

Man får ju leta med både ljus och lykta efter en maskin som inte klarar att köra Skylines i acceptabel FPS.

CS har ingen direkt gräns för hur stora städer man kan bygga, och simuleringen använder enbart CPU. För eller senare tankar simuleringen, men om det sker vid 50k, 100k eller 200k invånare beror på hårdvaran (utom graffe) samt mängden moddar.

Sen tror jag inte FPS är riktigt rätt måttstock, jag har varit med om att fordon i princip slutat röra sig medan FPS varit normal, och det har gått att scrolla runt över kartan som vanligt. Då har det berott på trasiga moddar, men samma borde ske när simuleringen inte hinner med av andra skäl.

Civilization 5 har ett bra sätt att testa simuleringsprestanda, det finns ett testläge som bara kör simuleringen och räknar hur många draw calls per sek som skickas till grafikkortet, utan att faktiskt skicka dem (dvs. ingenting ritas). Det ger ett "rent" mått på simuleringsprestanda oberoende av grafik, användbart om man vill veta var flaskhalsen finns på ett visst system.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX