Permalänk
Medlem

Ni som köpt 5800x3d, nöjda?

Är ni nöjda med prestandan?
Vilken upplösning spelar ni i?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Gick från en överklockad 5800x till en 5800x3d och med facit i hand så tror jag att jag hade stannat kvar på 5800x.

Vissa spel ser en boost och andra inte. Men det är inte dag och natt.

Men om man nu kommer från en 3000 serie eller lägre så är det nog inget dåligt alternativ.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Gick från en överklockad 5800x till en 5800x3d och med facit i hand så tror jag att jag hade stannat kvar på 5800x.

Vissa spel ser en boost och andra inte. Men det är inte dag och natt.

Men om man nu kommer från en 3000 serie eller lägre så är det nog inget dåligt alternativ.

Okej, jag trodde även mellan 5800x och 3d att de skulle vara en rejäl bump!
Ja kommer från 3700x och står i valet och kvalet mellan 5800x3d eller 5900x

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Okej, jag trodde även mellan 5800x och 3d att de skulle vara en rejäl bump!
Ja kommer från 3700x och står i valet och kvalet mellan 5800x3d eller 5900x

Ja det verkar vara väldigt olika vilka spel som drar stor nytta eller inte.

Av den extra cachen alltså.

Jag spelar nog spel som kanske inte drar så stor nytta.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Det är väl med cache som med annat minne, antingen så får det man gör plats i minnet, och då spelar mer minne ingen roll, eller så får det inte plats och då gör mer minne potentiellt stor skillnad.

Nu är väl de flesta spel optimerade efter de processorer som gällde vid tiden då spelet utvecklades, och vanliga ZEN 3 har ingen direkt brist på cache jämfört med konkurrenterna. Om några år kommer skillnaden säkert att vara större, så det är väl en fråga om pris och hur snart du väntar dig uppgradera nästa gång.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Gick från en överklockad 5800x till en 5800x3d och med facit i hand så tror jag att jag hade stannat kvar på 5800x.

Vissa spel ser en boost och andra inte. Men det är inte dag och natt.

Men om man nu kommer från en 3000 serie eller lägre så är det nog inget dåligt alternativ.

Det är nog inte en slump att AMD äntligen till slut fick tummen ur och la till support för X370/B350 efter flera år så att även de som skaffade Ryzen tidigt nu kan uppgradera till senaste.
Samtidigt känns det inte jättelönt att lägga 5500:- på en döende platform med PCI-E 3.0 och DDR4 när en helt ny generation sockel+CPU snart kommer släppas. Vill man spara pengar kommer man kunna få typ 5950X och X570 moderkort begagnad för det priset snart.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det är nog inte en slump att AMD äntligen till slut fick tummen ur och la till support för X370/B350 efter flera år så att även de som skaffade Ryzen tidigt nu kan uppgradera till senaste.
Samtidigt känns det inte jättelönt att lägga 5500:- på en döende platform med PCI-E 3.0 och DDR4 när en helt ny generation sockel+CPU snart kommer släppas. Vill man spara pengar kommer man kunna få typ 5950X och X570 moderkort begagnad för det priset snart.

Om man ändå planerar att hoppa över nästa generation, samt sitter med en 1000 eller 2000 CPU så ser jag absolut att detta kan vara en bra mellanlandning

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det är nog inte en slump att AMD äntligen till slut fick tummen ur och la till support för X370/B350 efter flera år så att även de som skaffade Ryzen tidigt nu kan uppgradera till senaste.
Samtidigt känns det inte jättelönt att lägga 5500:- på en döende platform med PCI-E 3.0 och DDR4 när en helt ny generation sockel+CPU snart kommer släppas. Vill man spara pengar kommer man kunna få typ 5950X och X570 moderkort begagnad för det priset snart.

Jag sitter med X570 och 3700X och tänkte väl just det att det borde gå att få tag på nån kul processor beggad när nästa gen kommer.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Om man ändå planerar att hoppa över nästa generation, samt sitter med en 1000 eller 2000 CPU så ser jag absolut att detta kan vara en bra mellanlandning

Absolut, det är ingen dålig processor. Men det känns som priset just nu är ganska högt i förhållande till vad man får, med tanke på hur nära förestående Zen4 är. Har man inget emot att köpa beggat kommer marknaden fyllas av Zen3-processorer i alla dess former för betydligt lägre priser än idag. Just 5800X3D blir nog ganska sällsynt, men däremot 5900X5950X.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av sINsen:

Okej, jag trodde även mellan 5800x och 3d att de skulle vara en rejäl bump!
Ja kommer från 3700x och står i valet och kvalet mellan 5800x3d eller 5900x

Får hem min idag. Har ett 3700x sen innan så blir gött

Skrivet av eXeem:

Ja det verkar vara väldigt olika vilka spel som drar stor nytta eller inte.

Av den extra cachen alltså.

Jag spelar nog spel som kanske inte drar så stor nytta.

Vilka spel spelar du? Verkar vara ändå vara 10-20% ökning beroende på spel.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

Denna cpu i kombination med en uppdatering av spelet gjorde att Star Citizen fick en brutal ökning i fps. Så för dom spelarna kan det vara värt det.

Kan fler spel få en uppdatering med vad det nu än var för kod som gjorde denna skillnad så kan det i längden bli en väldigt långvarig cpu i systemen. Lite som en I7 2600k som en del fortfarande är nöjda med.
Så planeras köpet för användning i många år ser jag verkligen att det kan vara värt det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag sitter med X570 och 3700X och tänkte väl just det att det borde gå att få tag på nån kul processor beggad när nästa gen kommer.

Samma här, slog till på ett X570S när Inet körde SweC-rea (satt på ett sjukt dåligt X370 tidigare) för att just köra på en 5700X eller 5800X3D när väl nästa generation kommer. Om inte sänkt pris så begagnad.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Riktigt nöjd! Trodde på en liten bättre upplevelse från 3700x fick en jävla mycket bättre upplevelse i Lost Ark. Och vad jag ser från andra gör det stor skillnad i alla mmos vilket är det jag var ute efter.

Spelar i 3440x1440

Permalänk
Medlem

Är det någon som har hunnit testa 5800X3D i Squad? Är lite nyfiken på huruvida cachen gör underverk på de tyngre stadskartorna (t.ex. Fallujah). Med 9900k och 3080 så är det ofta FPS'en sjunker utan att varken CPU eller GPU är maxbelastade.

Permalänk
Medlem

Kompisen köpte båda 5800X3D och 5600 (icke-X). I Csgo fick han högre fps_avg med R5 faktiskt (OC'd till 4700 MHz).

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem

Gick från en 3700x till en 5800X3D, har ett 3070 och spelar i 1440p. Sjukt förvånad över hur stor uppgraderingen faktiskt blev. Flera spel presterar bra mycket bättre men det som är riktigt imponerande är 1% och .1% lows som är markant mycket bättre än innan. Warzone t.ex. var knappt spelbart på 3700x (det var egentligen spelbart och låg i typ 90-120 fps dock med mycket framedrops och stutter men jag är otroligt kräsen :3) men flyter nu på fantastiskt bra.

Sen hade ju en 5800X eller en 5900X också varit ett stort lyft från 3700X men känner att jag ville klämma ut det sista ur AM4 i spelprestandaväg och då passade X3Dn perfekt!

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

Såg på youtube-kanalen Hardware Numb3rs att han testat 5800X3D i WoW (Processortungt) och att, om man jämför stock mot stock, så sopar den mattan med allt annat.

Det var väl kanske två saker som satte emot. Dels att testerna, för att vara kliniska, bara var /timetest på en flight path, medan WoW typiskt tuggar som mest CPU-kraft när man parsar combat data. Det är tyvärr väldigt väldigt svårt att kliniskt reproducera så det blir likadant när man ska testa flera gånger. Jag vill ju tro att de resultat han fått med /timetest ändå möjligen kan relateras till "actual gameplay", men det är svårt att konstatera det med all säkerhet.

Den andra saken var att om man börjar tweaka memory timings och överklocka och leka runt med andra high-end processorer så börjar marginalen knappas in på och 12900K vann till slut i hans tester. Men det är ju en helt annan prisklass oavsett.

HUR som, som sagt i andra tråden av någon, jag välkomnar att man testar processorer som dessa på spel som faktiskt är processortunga och där det spelar roll Det saknas i princip från de flesta stora tech-publikationer, där det oftast bara blir tester på stortitlar i låg upplösning. CoD-spelare behöver inte en bättre processor än vad som fanns på marknaden för 6 år sedan, medan MMO/RTS/Simulation fortfarande jagar ST-prestanda.

För att sätta saker i perspektiv, som designerad combatloggare och abuser of add-ons och weakauras så kan jag med min CPU i signatur glida under 40 FPS när alla knapprar som ivrigast i en raid. Nästan cinematiskt!

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av icogniito:

Gick från en 3700x till en 5800X3D, har ett 3070 och spelar i 1440p. Sjukt förvånad över hur stor uppgraderingen faktiskt blev. Flera spel presterar bra mycket bättre men det som är riktigt imponerande är 1% och .1% lows som är markant mycket bättre än innan. Warzone var knappt spelbart på 3700x (det var spelbart och låg i typ 90-100 fps med mycket framedrops men jag är otroligt kräsen :3) men flyter nu på fantastiskt bra.

Tack för detta! Satt precis och knåpade på precis denna fråga, sitter med ett 2600 och ett 3070 och har haft fundering på att uppgradera men har ändå rätt ok fps i de spel jag kör. Men om det är på samma sätt i andra spel att 1% och 0.1% är bättre så är det nog en ide ändå! Eller om man ska ha en typ 56(8)00x eller något, men ditt svar gav iallafall ett högt villhöver-begär!...

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Ja det verkar vara väldigt olika vilka spel som drar stor nytta eller inte.

Av den extra cachen alltså.

Jag spelar nog spel som kanske inte drar så stor nytta.

Extra cache och extra cash

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Uppgraderade från en Ryzen 3600 till en 5800X3D och det har varit ett överlag bra prestandalyft. Spelar mest FFXIV nuförtiden men i områden med mycket spelare, såsom städer så ser jag ett lyft på 20 till 30 fps. I andra spel så märker jag främst att det är bra mycket färre framedrops vilket gjort det till en jämn och fin upplevelse.

En uppgradering till Ryzen 5700X hade nog givit mig en nästintill likartad upplevelse men det känns även skönt att ha kunnat maxa AM4 plattformen och inte känna av ett behov av uppgradering de nästkommande åren.

Permalänk
Medlem

Jag lirar bara quake champions. Köpte 5600X för några veckor sen när inet sålde den för 1999:- Jag hade på velat veta på förhand hur 5800X3D står sig i det spelet jömfört med exempelvis 5800X. Det är brutalt mycket pengar om det visar sig att 3D-cachen inte gör någon skillnad alls i just det spel man spelar, eller ännu värre som i CSGO, presterar sämre än den vanliga 5800X. Men ingen har gjort den här jämförelsen så därför står jag över. Hade jag vetat att den slog 12900K i spelet hade jag antagligen köpt den direkt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Såg på youtube-kanalen Hardware Numb3rs att han testat 5800X3D i WoW (Processortungt) och att, om man jämför stock mot stock, så sopar den mattan med allt annat.

Det var väl kanske två saker som satte emot. Dels att testerna, för att vara kliniska, bara var /timetest på en flight path, medan WoW typiskt tuggar som mest CPU-kraft när man parsar combat data. Det är tyvärr väldigt väldigt svårt att kliniskt reproducera så det blir likadant när man ska testa flera gånger. Jag vill ju tro att de resultat han fått med /timetest ändå möjligen kan relateras till "actual gameplay", men det är svårt att konstatera det med all säkerhet.

Den andra saken var att om man börjar tweaka memory timings och överklocka och leka runt med andra high-end processorer så börjar marginalen knappas in på och 12900K vann till slut i hans tester. Men det är ju en helt annan prisklass oavsett.

HUR som, som sagt i andra tråden av någon, jag välkomnar att man testar processorer som dessa på spel som faktiskt är processortunga och där det spelar roll Det saknas i princip från de flesta stora tech-publikationer, där det oftast bara blir tester på stortitlar i låg upplösning. CoD-spelare behöver inte en bättre processor än vad som fanns på marknaden för 6 år sedan, medan MMO/RTS/Simulation fortfarande jagar ST-prestanda.

För att sätta saker i perspektiv, som designerad combatloggare och abuser of add-ons och weakauras så kan jag med min CPU i signatur glida under 40 FPS när alla knapprar som ivrigast i en raid. Nästan cinematiskt!

Det är definitivt svårt att hitta tester som ger en verkliga resultat som även kan upprepas i flesta spel som är riktigt cpu tunga.. Det är mest därför det är så svårt att hitta youtubers/publikationer som inte bara kör nån benchmark slinga i "standard" AAA single player spel för de har oftast saker som ger upprepningsbara och inkluderar inte saker som multiplayer. Vem vill publisha resultat som inte är reliable?

Nått jag såg som ja tyckte var väldigt intressant var att hardware unboxed testade factorio, även om det testet är rätt syntetiskt jämfört med normal gameplay och inte är representativt av alla scenarios så var resultaten så absurt höga att det ändå var väldigt intressant. https://youtu.be/ajDUIJalxis?t=451 Där är det testet med timestamp.

Det mest intressanta för mig är hur den här processorn kommer påverka tester och industrin som helhet, startar de nu cache marketing kriget? Vi får se när nästa processor utvecklingscykel är klar om några år.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av icogniito:

Gick från en 3700x till en 5800X3D, har ett 3070 och spelar i 1440p. Sjukt förvånad över hur stor uppgraderingen faktiskt blev. Flera spel presterar bra mycket bättre men det som är riktigt imponerande är 1% och .1% lows som är markant mycket bättre än innan. Warzone t.ex. var knappt spelbart på 3700x (det var egentligen spelbart och låg i typ 90-100 fps med mycket framedrops men jag är otroligt kräsen :3) men flyter nu på fantastiskt bra.

Sen hade ju en 5800X eller en 5900X också varit ett stort lyft från 3700X men känner att jag ville klämma ut det sista ur AM4 i spelprestandaväg och då passade X3Dn perfekt!

Jag spelar oftast warzone också i 3440x1440 med 3080 och 3700x, ja ligger på typ 100-110 fps utan dlss, de ja har funderat på som ingen sagt något om är hur 5800x presterar i 1440p i warzone, men de låter som att de kan bli ett köp då

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Det mest intressanta för mig är hur den här processorn kommer påverka tester och industrin som helhet, startar de nu cache marketing kriget? Vi får se när nästa processor utvecklingscykel är klar om några år.

Vi lär få se starten av det redan till hösten. X3Dn är ju mest av allt ett beta test inför Zen4 kretsarna och intel kommer definitivt hänga med på tåget så fort de kan.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av icogniito:

Vi lär få se starten av det redan till hösten. X3Dn är ju mest av allt ett beta test inför Zen4 kretsarna och intel kommer definitivt hänga med på tåget så fort de kan.

Helt klart så kommer Intel definitivt vilja hänga på så fort det går, frågan är om de såg det här komma eller inte. Om de inte alls var beredd så kan jag tänka mig det tar ett tag innan deras respons kommer då det inte direkt är något som bara kan snabbt kastas ihop, om de redan hade ett svar i deras pipeline så tar det nog inte så värst länge.. Ska bli intressant att se!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Helt klart så kommer Intel definitivt vilja hänga på så fort det går, frågan är om de såg det här komma eller inte.

Vettig Broadwell uppföljare vore trevligt att se. Intels 10900K var ju inte den bästa Intel processorn i en del spel när den släpptes, utan förlorade mot en del Intel 5th-gen som vid den tiden var ~5 år gamla.

Permalänk
Medlem

Gick från 3600 (ej X) som var avsedd som en tillfällig prolle, till 5800X3D, så jag är föga förvånande väldigt nöjd.

Gjorde lite enkla benchmarks för att stilla den egna nyfikenheten.
Kan vara kul att se för andra som uppgraderar från något äldre / billigare.

Moderkort: ROG STRIX X570-F Gaming, RAM: 4x16GB G.Skill 3600-16-19-19-39
GPU: Gigabyte AORUS Master RTX 3070 8GB, Driver Version: 512.15
Gamla prollen (3600) över bild. Nya (5800X3D) nedre bild.

Civ6

Dold text

Unigen2

Dold text

Cyberpunk

Dold text

Forza 4

Dold text

Tomb Raider

Dold text

AotS: Escalation

Dold text

CPU-Z

Dold text

Sammanfattning

Den skönaste ökningen är min-FPS som stigit rejält i vissa titlar, samt givetvis ren CPU score i spel som Civ (Ai) resp. Forza (fysik). I de spel där benchmarken ger grafer kan man även tydligt se att prestandan är mindre "jittrig" - Forza 4 är ett väldigt tydligt exempel vari man kan se hur molnet av punkter med Ryzen 3600 kondenserar ihop till fina tjocka linjer med 5800X3D.

Utöver det har laddtiderna minskat i vissa titlar. Detta var något som slog mig i efterhand så tyvärr har jag ingen mätdata för laddtiderna med 3600'an att jämföra med. :/

Hoppas mitt basic-benchande hjälper någon!

Anekdot
En väldigt konstig sak som hände när jag bytte cpu var att alla mina ljudinställningar resetades för samtliga 5 ljudkort - enabled/disabled, ljudkvalite, vilka appar som route'ar till vilket kort osv.
Win10 som fick lite hicka... (Fick göra om inställningarna bara.)

(RAM ska vara 4x16, inte 2x32 - tankevurpa från två kits om 32)
Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Gick från 2600x till 5800x3D. Trots att jag spelar på min lg oled i 3840x2160 med rtx2070 så blev det en brutal skillnad i alla spel jag spelar.
Gjorde ingen före/efter, men gick från hack till flyt i allt

Permalänk
Medlem

Uppgraderade till en 5800x3d från en 2700x igår.

Ploppade bara i den i mitt x470 moderkort samt 16 gig minne till så totalt 32 gig nu. ( brorsan gjorde samma uppgradering så jag tog hans 16 gig och han köpte 32gig nytt )

Jag missar ju några småfinesser på att inte köra det senaste moderkortschipset, men satan i gatan vilket flyt! Nu hade jag ju iofs ett lite snedbalanserat system med ett 6900xt grafikkort parat med 2700x:en, så det blev ett väldigt bra lyft.

I benchmarks och sådant är det är det en bra skillnad, men i spel så är flytet så mycket mer påtagligt. Jag spelar på en 1440p skärm i 144Hz och kör med freesync och chill på oftast, så från 90 fps och uppåt vill man ha.

Jag känner även en viss skillnad i flytet i windowsmiljö och rappheten när man startar program osv. Men kan vara placebo Jag har dock inte ominstallerat windows utan en oerhört simpel uppgradering för mig.

Jag är väldigt nöjd, även om processorn i sig var ganska dyr, så var det en bra slutspurt på denna plattformen som nu kommer att hålla ett bra tag till för mig.

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Skrivet av TryNotD[oo]:

Uppgraderade till en 5800x3d från en 2700x igår.

Ploppade bara i den i mitt x470 moderkort samt 16 gig minne till så totalt 32 gig nu. ( brorsan gjorde samma uppgradering så jag tog hans 16 gig och han köpte 32gig nytt )

Jag missar ju några småfinesser på att inte köra det senaste moderkortschipset, men satan i gatan vilket flyt! Nu hade jag ju iofs ett lite snedbalanserat system med ett 6900xt grafikkort parat med 2700x:en, så det blev ett väldigt bra lyft.

I benchmarks och sådant är det är det en bra skillnad, men i spel så är flytet så mycket mer påtagligt. Jag spelar på en 1440p skärm i 144Hz och kör med freesync och chill på oftast, så från 90 fps och uppåt vill man ha.

Jag känner även en viss skillnad i flytet i windowsmiljö och rappheten när man startar program osv. Men kan vara placebo Jag har dock inte ominstallerat windows utan en oerhört simpel uppgradering för mig.

Jag är väldigt nöjd, även om processorn i sig var ganska dyr, så var det en bra slutspurt på denna plattformen som nu kommer att hålla ett bra tag till för mig.

Jag är Brorsan som "donerade" minnena. Sanningen är att vi broderligt delade på kostnaden och spelade sten/sax/påse om vem som skulle ha de nya minnena med RGB. Jag förlorade och fick regnbågspuke

Oxo väldigt nöjd. Lite uppgraderande av bios och justerande av fläktkurvor i efterhand eftersom den nya skiljer sig en del ifrån den gamla visavi temps o sådant.

Men som sagt väldigt nöjd med prestandan och hur enkelt det var att uppgradera.

La rätt mycket tid på att "tweaka" 2700x:en, men med 5800x3D så är där ju inte så mycket att pilla med så man går full Stenmark istället (Dä ä bar o åk! )

/A