Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Någon som testat MG MG5 ? Väldigt billig att leasa. Jag är inte alls sugen på att slänga ut närmare en halv mille på en bil, så att leasa en billig elbil är det jag är ute efter just nu.. MG5 kommer ju inte på något sätt vara bäst i klassen, frågan är mest hur rackig den kommer vara? Prismässigt är den intressant iaf 🙂

Jodå, den provkördes. Inredningsmässigt tyckte jag den såg bättre ut än MG ZS EV. Hela bilen kändes inte plastig, man har lagt in lite borstad aliminium som hjälper till t.ex. Det var inte många minuters testkörning och i stadsmiljö så det var ju svårt att få en vettig uppfattning. Men upplevde den som väldigt normal. Rätt lika med ZS EV fast man satt lite lägre. Den känns antagligen mer stabil på vägen eftersom den inte är lika hög men det var svårt att känna i 40km/h.

Enligt min presskontakt så ska dom börja levereras runt oktober i år. Dom fick tydligen in fler beställningar på MG5 under april än vad dom fick för alla sina bilar totalt under mars, så det är hård åtgång på den. Rekommenderar att om du funderar på den så åk och provkör nu och lägg en beställning, går alltid att avboka senare.

Blev även lovad en pressbil, oklart när dock men det ska jag försöka tjatat till mig ASAP

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Medlem

Det jag sagt länge, i norr är det mycket besvärligare med elbil. Nu har jag likväl slagit till på en i4 M50 då jag kunde få den snabbt men jag räknar med lite besvär om jag vill norrut och mot inlandet men det får jag lösa då.

Permalänk
Medlem

Bra att det synliggörs, men de hade ju gärna fått lägga till hur lång tid det tar att få upp en ny laddplats från att någon valt en plats till att alla papper gått igenom och de faktiskt byggt det.
Sen kan jag tycka att DC är en sak, men destinationsladdare är ännu viktigare. Hade det funnits så hade jag t ex kunnat skippa en laddning ner till Skåne. Nu måste jag fylla upp i Kristianstad för att komma hem igen...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Bra att det synliggörs, men de hade ju gärna fått lägga till hur lång tid det tar att få upp en ny laddplats från att någon valt en plats till att alla papper gått igenom och de faktiskt byggt det.
Sen kan jag tycka att DC är en sak, men destinationsladdare är ännu viktigare. Hade det funnits så hade jag t ex kunnat skippa en laddning ner till Skåne. Nu måste jag fylla upp i Kristianstad för att komma hem igen...

Jo precis. Snabbladdare kan bli ett problem när alla ska åka långt samtidigt, som sportlov och liknande, men fler publika långsamma laddare hade ju gjort att fler kunde ha elbil och att de som har en hade klarat sig med mindre snabbladdning.

Permalänk
Medlem

Dags för förmånsbil för mig och landade tillslut i en ID4 Pro Performance, lade bara till komfort och assistanspaket i enlighet med företagets riktlinjer.

Men vad lönlöst det känns med leveranstiden, försäljaren nämnde att man jag eventuellt har den innan årsskiftet men att inget går att lova med tanke på vad som händer i vår omvärld. Någon som har beställt en ID4 senaste månaderna och fått någon indikation på leveransdatum?

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av isbjoern:

Dags för förmånsbil för mig och landade tillslut i en ID4 Pro Performance, lade bara till komfort och assistanspaket i enlighet med företagets riktlinjer.

Men vad lönlöst det känns med leveranstiden, försäljaren nämnde att man jag eventuellt har den innan årsskiftet men att inget går att lova med tanke på vad som händer i vår omvärld. Någon som har beställt en ID4 senaste månaderna och fått någon indikation på leveransdatum?

Har du kollat på om GTX har snabbare leveranstid? Den är inte så fruktansvärt mycket dyrare, kanske inte faller i linje med företagets riktlinjer dock.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot

Ber om ursäkt på förhand om det redan har diskuterats men är inte detta konceptet coolt?

https://alltomelbil.se/volkswagen-id-buzz-som-pickup-vw-grupp...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Har du kollat på om GTX har snabbare leveranstid? Den är inte så fruktansvärt mycket dyrare, kanske inte faller i linje med företagets riktlinjer dock.

Tack för svar, det var samma situation med GTXen enligt försäljaren, möjligtvis att den hade kunnat gå någon månad snabbare men den är precis som du misstänker utanför riktlinjerna ändå.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Cool absolut, men jag har aldrig riktigt fattat vad en pickup är bra på. Det känns som om en skåpbil är bättre på typ allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Cool absolut, men jag har aldrig riktigt fattat vad en pickup är bra på. Det känns som om en skåpbil är bättre på typ allt.

Sett till just originalet i det här fallet kunde man ju fälla ned sidorna så att man hade full tillgång från alla håll utom vid hytten, och därmed även möjlighet att hantera något som sticker ut åt något håll. Så är dock inte en typisk pickup av idag. Då får man nog mer leta efter ett lätt lastbilschassi med flak på istället för skåp i segmentet någon storlek upp.

De större amerikanska pickuperna förekommer som dragfordon med "fifth wheel" för tunga släp också, men det är väl inte riktigt något för den svenska marknaden.

felsnavning
Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Sett till just originalet i det här fallet kunde man ju fälla ned sidorna så att man hade full tillgång från alla håll utom vid hytten, och därmed även möjlighet att hantera något som sticker ut åt något håll. Så är dock inte en typisk pickup av idag. Då får man nog mer leta efter ett lätt lastbilschassi med flak på istället för skåp i segementet någon storlek upp.

De större amerikanska pickuperna förekommer som dragfordon med "fifth wheel" för tunga släp också, men det är väl inte riktigt något för den svenska marknaden.

Jo absolut. De flesta amerikaner jag pratar med som köper pickups gör dock det för att slippa ha ett släp. Deras motivering är typ "Jag kör plank till min sommarstuga en gång per år så jag måste ha en 7,2 liters diesel pickup (som bara lastar några hundra kg)." Men visst finns det sådana som drar båtsläp dagarna i ända också förstås.

Permalänk
Medlem

Så, då börjar en otålig väntan på att få sin Q4, har precis undertecknat avtalet
Beräknad att börja byggas under q2 2023, men det var iofs väntat.
Fick en bra rabatt till slut (tycker jag) så det blev kanske en del "villhöver" saker man slängde in också

Permalänk
Medlem

Har vi någon early-adopter som rullar runt i en Ioniq 28kwh? Hur står sig batteriet? Köpte nyligen en från 2019, fungerar prima för sambon som kör 10 mil om dagen... Hade gärna haft en med "modern" batteristorlek tbh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Så, då börjar en otålig väntan på att få sin Q4, har precis undertecknat avtalet
Beräknad att börja byggas under q2 2023, men det var iofs väntat.
Fick en bra rabatt till slut (tycker jag) så det blev kanske en del "villhöver" saker man slängde in också

Kul, men vad jobbigt med ett helt år! Lider med dig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Att sitta bra är rätt viktigt då man kommer sitta där rätt många timmar. Det är viktigare än många andra saker man kan leva utan. Trist att höra.

Jag provsatt en Peugeot E2008 och det var samma känsla, stolen var 10-15 cm för kort i bredd så axlarna var utanför stolen och stolens kant kom någonstans mitt i skulderbladet. Gick bort direkt när grabben och jag provsatt de (han är lika lång och bred som mig i princip).

Jag har svängt mellan att bojkotta och avboka, och att ha is i magen och behålla beställningen. Kanske hade jag felaktiga förväntningar. Kanske behöver jag uppleva den medan jag kör. Det var tajt men inte direkt obekvämt. Annorlunda, utan möjlighet till att ändra sidostödet. Det stör.
En sak kan jag säga: dynan hade perfekt lårstöd, för mig. Precis två fingrar mellan vad och framkant på dynan.
Fortsättning följer.

Man kan ana att någon på Kia googlade på den ultimata 4-dörrars GT: n och landade på en bild på AMG GT. Sedan kopierade man mer eller mindre (skal-) stolarna från den.

Mercedes AMG GT 63 S

KIA EV6 GT

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av snajk:

Cool absolut, men jag har aldrig riktigt fattat vad en pickup är bra på. Det känns som om en skåpbil är bättre på typ allt.

Inte jag heller faktiskt men den ser så ball ut.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av MacAllan:

Så, då börjar en otålig väntan på att få sin Q4, har precis undertecknat avtalet
Beräknad att börja byggas under q2 2023, men det var iofs väntat.
Fick en bra rabatt till slut (tycker jag) så det blev kanske en del "villhöver" saker man slängde in också

Jag konstaterat att jag beställde min elbil i rätt tid.

Det är sugigt lång leveranstid nu. En kompis till mig sa att även V60 T6 är 14 mån lev.tid

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo absolut. De flesta amerikaner jag pratar med som köper pickups gör dock det för att slippa ha ett släp. Deras motivering är typ "Jag kör plank till min sommarstuga en gång per år så jag måste ha en 7,2 liters diesel pickup (som bara lastar några hundra kg)." Men visst finns det sådana som drar båtsläp dagarna i ända också förstås.

https://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_El_Camino#/media/File...

Nu verkar det ju vara inne att göra retroversioner i elektrisk form och El Camino vore väl lysande i och med att de inte är så höga som de moderna pickisarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

https://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_El_Camino#/media/File...

Nu verkar det ju vara inne att göra retroversioner i elektrisk form och El Camino vore väl lysande i och med att de inte är så höga som de moderna pickisarna.

Jo jag har alltid gillat El Camino och förstås Ranchero. Och när jag var liten gillade jag de flesta pickisar. Men de är ju inte praktiska utan tvärtom.

Vad kan man ha på flaket liksom? Saker som tål att bli blöta och skitiga och som man inte bryr sig om ifall de blir snodda. Jag ser inte riktigt behovet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag konstaterat att jag beställde min elbil i rätt tid.

Det är sugigt lång leveranstid nu. En kompis till mig sa att även V60 T6 är 14 mån lev.tid

Ja det är bara att bita i det sura äpplet, jag hade chansen att beställa en Q4 för 6 månader sedan till ett mycket förmånligt köp men just då föll det på ett par saker, men då hade den varit på plats detta året iaf.

Sen kan man alltid hoppas på att det är väl tilltagna leveranstider för att inte göra kunden besviken med förseningar, ingen säger ju nej om den kommer före utlovat.

Såg även att den står listad som my 2022 i avtalet, men om den tillverkas 2023 borde det väl bli my 2023?
Har aldrig hört talas om tillverkare som bygger "gamla" modeller när det nya modellåret väl infallit.

Permalänk
Medlem

Är det någon mer än jag som är förvånad att många inte sätter upp ”parkering under pågående laddning och hårdare med att lappa”?
Var på hotell förra veckan med 6 gratisladdare 4 av dessa var upptagna av plugin bilar som stod där i över 24h. Istället för att ladda och sen flytta bilen, när det ändå finns 100 lediga parkeringar. Känns som att det är så på nästan varenda ställe.

Permalänk
Medlem

”Det är svårt att betala för att ladda bilen längs vägen. Många elbilsägare anser att krånglet med appar och betalning är en av de sämsta sakerna med att äga en elbil.”

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/han-har-10-appar-for-att-k...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Är det någon mer än jag som är förvånad att många inte sätter upp ”parkering under pågående laddning och hårdare med att lappa”?
Var på hotell förra veckan med 6 gratisladdare 4 av dessa var upptagna av plugin bilar som stod där i över 24h. Istället för att ladda och sen flytta bilen, när det ändå finns 100 lediga parkeringar. Känns som att det är så på nästan varenda ställe.

Problemet är väl att det inte går att fastställa om bilen laddar eller inte när kabel är ansluten, tror endast det är snabbladdare som visar om laddning sker eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

”Det är svårt att betala för att ladda bilen längs vägen. Många elbilsägare anser att krånglet med appar och betalning är en av de sämsta sakerna med att äga en elbil.”

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/han-har-10-appar-for-att-k...

Visst hade det varit fint att ha en app för alla laddstationer (utan att det kostar massa extra), men tycker ni verkligen att det här "app-krånglet" verkligen är ett så stort problem?

Innan jag ens har en elbil så satte jag mig ner en kväll med mobilen och laddade ner alla apparna som jag kan tänkas behöva. Det är typ max 10 stycken, varav kanske 3-4 som man kommer använda 99% utav gångerna man laddar. Registrerade mig och la in kortuppgifter. Tog kanske en timme. På samma gång beställdes ett gäng taggar och laddkort som dök upp ett par dagar senare.

Har man gjort det här en gång så behöver man väl aldrig göra det igen? Nästa gång man laddar så öppnar man bara respektive app och betalning sköts automatiskt. Mobilen har man ju ändå alltid med sig. Nuförtiden går man inte ens på toa utan mobil i fickan.

Folk installerar appar till all möjligt meningslöst. Finns ju appar till allt nuförtiden. Vädret, nyheter, spel, sociala medier, bonus-konto på alla affärer mm. Så varför är laddnings-apparna ett så stort problem helt plötsligt?

Jag blir alltid förundrad över folk som precis köpt(!) en elbil och i panik frågar på Facebook hur man publikt laddar en elbil, vilken app som behövs och varför. Är det verkligen så svårt att förbereda sig i förväg?

Notera att jag inte syftar på klagomålen om att appar ibland strular. Det kan jag förstå. Men de flesta klagomål är just att folk "är tvungna" att ha en massa appar i mobilen bara för att ladda en elbil. Som att apparna vägde extra i fickan eller nåt... Sjukt resonemang egentligen.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Visst hade det varit fint att ha en app för alla laddstationer (utan att det kostar massa extra), men tycker ni verkligen att det här "app-krånglet" verkligen är ett så stort problem?

Innan jag ens har en elbil så satte jag mig ner en kväll med mobilen och laddade ner alla apparna som jag kan tänkas behöva. Det är typ max 10 stycken, varav kanske 3-4 som man kommer använda 99% utav gångerna man laddar. Registrerade mig och la in kortuppgifter. Tog kanske en timme. På samma gång beställdes ett gäng taggar och laddkort som dök upp ett par dagar senare.

Har man gjort det här en gång så behöver man väl aldrig göra det igen? Nästa gång man laddar så öppnar man bara respektive app och betalning sköts automatiskt. Mobilen har man ju ändå alltid med sig. Nuförtiden går man inte ens på toa utan mobil i fickan.

Folk installerar appar till all möjligt meningslöst. Finns ju appar till allt nuförtiden. Vädret, nyheter, spel, sociala medier, bonus-konto på alla affärer mm. Så varför är laddnings-apparna ett så stort problem helt plötsligt?

Jag blir alltid förundrad över folk som precis köpt(!) en elbil och i panik frågar på Facebook hur man publikt laddar en elbil, vilken app som behövs och varför. Är det verkligen så svårt att förbereda sig i förväg?

Notera att jag inte syftar på klagomålen om att appar ibland strular. Det kan jag förstå. Men de flesta klagomål är just att folk "är tvungna" att ha en massa appar i mobilen bara för att ladda en elbil. Som att apparna vägde extra i fickan eller nåt... Sjukt resonemang egentligen.

Jag tycker du har rätt i sak men någon form av ensam app som sedan kommunicerar med alla leverantörers system vore att föredra istället för 10 olika. Affärsidé för den som kan skriva kod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Visst hade det varit fint att ha en app för alla laddstationer (utan att det kostar massa extra), men tycker ni verkligen att det här "app-krånglet" verkligen är ett så stort problem?

Kör Tesla och snabbladdar främst på deras egna laddare, så jag är nog fel person att fråga. De har aldrig krånglat. Bara att ansluta kabeln och laddningen börjar på en sekund.

Däremot så har jag haft strul med appar som inte fungerat ibland. Oftast är detta för public AC-laddning som jag använder det. Nu senast när jag körde min dotter till sjukhus för några veckor sedan. Hade extremt dåligt med batteri och fanns publika Typ2-uttag från Eon på parkeringen. Appjäveln krånglade som vanligt, men som tur var så kom jag på att jag hade en laddbricka som fungerade för Eon.

Önskar personligen inte att en app skall klara allt (blir nog tekniskt krånligt), men däremot att det gärna fungerade som ett komplement att även kunna betala med ett vanligt betal/kreditkort som när jag tankar diesel på en mack jag inte har deras egna tankkort för.

Tycker det helst skall vara lika lätt att betala för laddning av en elbil som för bensin eller diesel till en fossilbil.

Tänk om ICA, Hemköp, Coop, Lidl, mm. slutade alla ta betalt med kort, och endast betalning via deras egna appar. Skulle bli grymma klagomål och stort missnöje.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Problemet är väl att det inte går att fastställa om bilen laddar eller inte när kabel är ansluten, tror endast det är snabbladdare som visar om laddning sker eller inte.

Jo du ser det nästan alltid på färgen på stolpen och på bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Problemet är väl att det inte går att fastställa om bilen laddar eller inte när kabel är ansluten, tror endast det är snabbladdare som visar om laddning sker eller inte.

Finns system där själva parkeringsbetalningen är kopplad till laddningen. Så om laddningen avbryts så avbryts och parkeringen och står man kvar kan man bli lappad.

Tycker det är den bästa lösningen i kombination med minuttaxa för AC laddning, visst är det tradigt att behöva flytta bilen men så länge det är en begränsad resurs så bör vi eftersträva maximalt utnyttjande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

”Det är svårt att betala för att ladda bilen längs vägen. Många elbilsägare anser att krånglet med appar och betalning är en av de sämsta sakerna med att äga en elbil.”

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/han-har-10-appar-for-att-k...

Trodde man kunde göra som på en "vanlig mack" om man ville. Låter rätt dumt om det krävs appar till alla ställen pch det dessutom är enda sättet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.