Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En annan aspekt är ju att snabbladdare ju blir dyrare ju högre kapacitet så man skulle ju kunna argumentera för att de som laddar i 50-100 kw på en 250-350 kw-laddare sponsrar de som kan ladda snabbare. Sen kanske man tar upp platsen onödigt länge förstås, men det är ju bara ett problem när det är kö liksom. Men lastbalanserinng mellan stolparna gör ju att det kanske inte är ett så stort problem ändå. Bilar som klarar hög effekt laddar ju i så fall snabbare om säg hälften inte kan nyttja maxkapaciteten.

I praktiken är det just köer och tillgänglighet som är det verkligen stora problemet.

Iaf. om man inte laddar på Tesla SuC (där har jag aldrig råkat ut för problemet med köer eller att alla laddplatser är upptagna).

Hos CK och andra snabbladdare (icke-Tesla) så har det dock hänt massor av gånger att det varit köer för mig.

Skulle snittet för laddtid halveras då dubbleras tillgängligheten.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Visst är det nödvändigt men kostnaden för operatören kommer också bestämmas av tiden som de som laddar spenderar där så det måste kompenseras för. Så frågan är om den som förbrukar tiden skall vara den som betalar för det eller om den skall smetas ut på alla andra, där tycker jag det första skall gälla på samma sätt som jag tycker att det skall kosta mer att ladda på en 350 kW laddare kontra en 150 eller 50 kW laddare (oavsett hur de tar betalt).

Inget säger att det inte kan vara ett påslag på elen för att kompensera för detta, gav t.ex. ett exempel från verkliga livet där man har olika pris per kWh beroende på hur snabbt man laddar för stunden, logiskt blir det dock ingen skillnad

Jag tror inte vi kommer så mycket längre här. Jag tycker att priset ska vara lika för alla elbilar medan du vill premiera dyra bilar.

Jag förväntar mig att operatörerna tar pris per kW så att dom klarar sig. Vad den siffran är struntar jag i. Men jag borde inte betala mer för att jag har en billigare bil.

Skrivet av martinot:

I praktiken är det just köer och tillgänglighet som är det verkligen stora problemet.

Iaf. om man inte laddar på Tesla SuC (där har jag aldrig råkat ut för problemet med köer eller att alla laddplatser är upptagna).

Hos CK och andra snabbladdare (icke-Tesla) så har det dock hänt massor av gånger att det varit köer för mig.

Tråkigt. Men att billigare bilar ska betala mer för att su inte ska behöva stå i kö lika längre tycker jag är fel. Dom sk också få tanka till 80% utan att behöva känna sig stressade över att det inte går superfort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Apropå priset för DC: MER höjer priset

AC: 3,50 SEK/kWh 
DC: 6,50 SEK/kWh  
UFC (>150 kW): 6,95 SEK/kWh  
(priserna är ink.moms) 

https://se.mer.eco/nyheter/nyhet/prisuppdatering-for-publik-l...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag tror inte vi kommer så mycket längre här. Jag tycker att priset ska vara lika för alla elbilar medan du vill premiera dyra bilar.

Jag förväntar mig att operatörerna tar pris per kW så att dom klarar sig. Vad den siffran är struntar jag i. Men jag borde inte betala mer för att jag har en billigare bil.

Ja man kan ha olika uppfattningar såklart, inget fel med det men det handlar inte om att jag vill premiera dyra bilar då det finns fler anledningar till att ladda långsammare samtidigt som inte alla snabbladdande bilar är dyra. Däremot är det du säger då att man skall sprida ut den extra kostnaden som uppstår av en sämre nyttjandegrad när folk laddar långsamt (oavsett anledning då man kan ladda långsamt pga kallt batteri, laddning till 100% osv också) på alla som laddar. Kostnaden finns där oavsett så frågan är bara vilka som betalar för den.

En följdfråga blir då om du tycker man skall göra detsamma när det gäller 50 kW stationer kontra 350 kW stationer inom samma nätverk, skall det vara samma kWh-pris oavsett hur snabb laddare man är på och den ökade kostnaden av att stationen stödjer högre effekt sprids ut på laddoperatörens alla kunder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

En följdfråga blir då om du tycker man skall göra detsamma när det gäller 50 kW stationer kontra 350 kW stationer inom samma nätverk, skall det vara samma kWh-pris oavsett hur snabb laddare man är på och den ökade kostnaden av att stationen stödjer högre effekt sprids ut på laddoperatörens alla kunder?

Nej det tycker jag inte och varför du skulle tro att jag tycker det förstår jag inte. Jag tror att billigare pris på en 100kW laddare är ett bea sätt att styra folk till dom laddare som inte laddar lika snabbt.

Som jag sa, vad operatören tar för kW-pris är upp till dom. Om dom installerar en supersnabb laddare så kan man såklart ta mer. Sen är det upp till mig som kund att bestämma om jag tycker det är värt det eller ej.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Yes! Utbyggnaden av IONITY i Södertälje har påbörjat ser det ut som. Inte varit där och tittat, men jag antar det eftersom 2 nya laddare lagts in som ännu inte är aktiva.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Ni som kör Kia, använder ni KiaCharge eller har ni tags/kort för alla operatörer ni använder?
funderar hur det blir under semestern då det blir en hel del åkande och såklart vill man ha det så smidigt som möjligt.

Idag har jag bara laddat på Ica Maxi och Jobbet så min erfarenhet med publika laddare är ännu 0.
Har in-charge tag samt Ica (e-on) idag men kan tänka mig att Ionity är bra att ha också, dock känns nästan 9kr "dyrt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Har in-charge tag samt Ica (e-on) idag men kan tänka mig att Ionity är bra att ha också, dock känns nästan 9kr "dyrt".

Ionity är svindyrt och endast värt att använda om du skaffar deras abonnemang för 190kr per månad, då laddar du för 3.5kr per kWh. Men då binder du också upp dig på 12 månader, så kanske inget för dig som sällan laddar publikt. Ja eller om ditt bilmärke redan har ett avtal för lägre pris.

Har inte Kia något samarbete/avtal med Ionity förresten?

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Blue charge som Mach e har ingår rabatterat pris i för Ionity, 3.75kr /kwh 1 år.

Permalänk

Vet inte om jag tänker rätt, men hade det inte varit mest "rättvist" om man hade ett pris som baserades på hur mycket man laddade men var knutet till hur mycket laddning bilen hade (då det är allmänt känt att de sista 20% alltid tar längre tid att ladda).
så att man exempelvis hade en pris stege liknande denna:

0 - 80% Baspris
80-85% baspris x 1,5
85 - 90 % baspris x 2
90 - 95% baspris x 3
95-100% baspris x 4
och när man nått 100% laddning blir det baspris x 5 per 5 minuter.

Som jag ser det "straffar" man i så fall bara de som tvunget vill stå kvar och ladda när det går sakta eller använder platsen som parkering. Och de med äldre bilar får ett rättvist pris trots att det tar lite längre tid för dem att ladda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Ionity är svindyrt och endast värt att använda om du skaffar deras abonnemang för 190kr per månad, då laddar du för 3.5kr per kWh. Men då binder du också upp dig på 12 månader, så kanske inget för dig som sällan laddar publikt. Ja eller om ditt bilmärke redan har ett avtal för lägre pris.

Har inte Kia något samarbete/avtal med Ionity förresten?

Dom tog bort det för E-niro precis innan den levererades verkade det som, nu är det bara för ev-6 🤷🏼‍♂️ får kanske helt enkelt ladda för det priset om inte egon finns. Lär behöva skaffa en till app iallafall.. är nog det som stör mig mest, en massa appar för att ladda

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

Vet inte om jag tänker rätt, men hade det inte varit mest "rättvist" om man hade ett pris som baserades på hur mycket man laddade men var knutet till hur mycket laddning bilen hade (då det är allmänt känt att de sista 20% alltid tar längre tid att ladda).
så att man exempelvis hade en pris stege liknande denna:

0 - 80% Baspris
80-85% baspris x 1,5
85 - 90 % baspris x 2
90 - 95% baspris x 3
95-100% baspris x 4
och när man nått 100% laddning blir det baspris x 5 per 5 minuter.

Som jag ser det "straffar" man i så fall bara de som tvunget vill stå kvar och ladda när det går sakta eller använder platsen som parkering. Och de med äldre bilar får ett rättvist pris trots att det tar lite längre tid för dem att ladda.

Vill minnas att det var någon som hade att allt över 80% så åker du på en avgift.. (kan ha varit tid.. så allt över 1h minns inte riktigt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

Vet inte om jag tänker rätt, men hade det inte varit mest "rättvist" om man hade ett pris som baserades på hur mycket man laddade men var knutet till hur mycket laddning bilen hade (då det är allmänt känt att de sista 20% alltid tar längre tid att ladda).
så att man exempelvis hade en pris stege liknande denna:

0 - 80% Baspris
80-85% baspris x 1,5
85 - 90 % baspris x 2
90 - 95% baspris x 3
95-100% baspris x 4
och när man nått 100% laddning blir det baspris x 5 per 5 minuter.

Som jag ser det "straffar" man i så fall bara de som tvunget vill stå kvar och ladda när det går sakta eller använder platsen som parkering. Och de med äldre bilar får ett rättvist pris trots att det tar lite längre tid för dem att ladda.

Det fungerar dock inte 100% heller, det finns bilar som inte har världens bästa räckvidd (speciellt på vintern) men laddar riktigt snabbt en bra bit över 80% som t.ex. E-Tron 55. Dessa bilar skulle låsa en laddare kortare tid om de laddar till nära 100% än andra kan göra som laddar till 80% samtidigt som de ibland behöver ladda högt så det slår väldigt konstigt i det läget.

Sedan har jag svårt att se varför det skulle vara mer rättvist att de som laddar långsammare (oavsett anledning) får samma pris och man alltså gör så att kollektivet plockar upp notan på den extra kostnaden. Det är en typ av rättvisa men det är svårt att säga att det är mer rättvist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Yes! Utbyggnaden av IONITY i Södertälje har påbörjat ser det ut som. Inte varit där och tittat, men jag antar det eftersom 2 nya laddare lagts in som ännu inte är aktiva.

https://i.ibb.co/mvHYr6P/Screenshot-20220504-102707-Charge-Finder.jpg

Yikes, 8,70 kr/kWh, det var inte billigt. En normalstor elbil ligger väl på typ 1.5-2 kWh/mil, då pratar vi ju nästan samma kostnader som en bensin/dieselbil. Tur att elbilsägare oftast laddar hemma

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superapan:

Yikes, 8,70 kr/kWh, det var inte billigt. En normalstor elbil ligger väl på typ 1.5-2 kWh/mil, då pratar vi ju nästan samma kostnader som en bensin/dieselbil. Tur att elbilsägare oftast laddar hemma

Det är priset UTAN något avtal alls.
De med avtal brukar få det för 3-4kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det fungerar dock inte 100% heller, det finns bilar som inte har världens bästa räckvidd (speciellt på vintern) men laddar riktigt snabbt en bra bit över 80% som t.ex. E-Tron 55. Dessa bilar skulle låsa en laddare kortare tid om de laddar till nära 100% än andra kan göra som laddar till 80% samtidigt som de ibland behöver ladda högt så det slår väldigt konstigt i det läget.

Sedan har jag svårt att se varför det skulle vara mer rättvist att de som laddar långsammare (oavsett anledning) får samma pris och man alltså gör så att kollektivet plockar upp notan på den extra kostnaden. Det är en typ av rättvisa men det är svårt att säga att det är mer rättvist.

Inget fungerar 100% och vad som är mer rättvist kommer vi nog aldrig komma fram till. Men igen så lägger du fokus på vilken bil man har, vilket jag tycker är fel.

Operatörerna har självklart data på hur länge bilar laddar och tar ett genomsnitt av det för att sätta sitt pris. Därmed spelar det ingen roll vilken bil du har, priset är lika för alla.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Yikes, 8,70 kr/kWh, det var inte billigt. En normalstor elbil ligger väl på typ 1.5-2 kWh/mil, då pratar vi ju nästan samma kostnader som en bensin/dieselbil. Tur att elbilsägare oftast laddar hemma

Med abonnemang på 190kr i månaden är priset 3.5kr per kWh, och 0.35 Euro i alla EU länder som har Ionity. Laddar du två gånger i månaden så har du redan kommit ner i pris från 8.70kr och ju mer du laddar desto billigare blir det per kWh eftersom abonnemangskostnaden blir i princip försumbar.

Men jag håller med om att 8.70 utan något abonnemang/avtal är rena rånet.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det fungerar dock inte 100% heller, det finns bilar som inte har världens bästa räckvidd (speciellt på vintern) men laddar riktigt snabbt en bra bit över 80% som t.ex. E-Tron 55. Dessa bilar skulle låsa en laddare kortare tid om de laddar till nära 100% än andra kan göra som laddar till 80% samtidigt som de ibland behöver ladda högt så det slår väldigt konstigt i det läget.

Sedan har jag svårt att se varför det skulle vara mer rättvist att de som laddar långsammare (oavsett anledning) får samma pris och man alltså gör så att kollektivet plockar upp notan på den extra kostnaden. Det är en typ av rättvisa men det är svårt att säga att det är mer rättvist.

Jag skulle nog föreslå att straff-taxa börjar gälla efter 50-60 minuter. Om du har en "snabbladdande" elbil så hinner du i princip upp till 90-95% eller kanske tom 100% på den tiden. Annars borde man hursomhelst hinna upp till 80%-85% inom en timme med en halv-slö bil. Om bilen laddar väldigt slött så får man väl anpassa sig och ladda oftare istället för att vänta tills batteriet är nere på 10%.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Ionity är svindyrt och endast värt att använda om du skaffar deras abonnemang för 190kr per månad, då laddar du för 3.5kr per kWh. Men då binder du också upp dig på 12 månader, så kanske inget för dig som sällan laddar publikt. Ja eller om ditt bilmärke redan har ett avtal för lägre pris.

Har inte Kia något samarbete/avtal med Ionity förresten?

När vi hämtade ut vår KIA EV6 så ingick det 1 år med kiaCharge samt ett år med ionity. tror vi laddar för 3.10 kr /kwh på ionity.

Till Kia EV6-kunder:
Vid köp av Kia EV6 ingår ett år Ionity Power och Kia Charge Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja man kan ha olika uppfattningar såklart, inget fel med det men det handlar inte om att jag vill premiera dyra bilar då det finns fler anledningar till att ladda långsammare samtidigt som inte alla snabbladdande bilar är dyra. Däremot är det du säger då att man skall sprida ut den extra kostnaden som uppstår av en sämre nyttjandegrad när folk laddar långsamt (oavsett anledning då man kan ladda långsamt pga kallt batteri, laddning till 100% osv också) på alla som laddar. Kostnaden finns där oavsett så frågan är bara vilka som betalar för den.

En följdfråga blir då om du tycker man skall göra detsamma när det gäller 50 kW stationer kontra 350 kW stationer inom samma nätverk, skall det vara samma kWh-pris oavsett hur snabb laddare man är på och den ökade kostnaden av att stationen stödjer högre effekt sprids ut på laddoperatörens alla kunder?

Om du menar allvar med ditt resonemang så ska priset snarare styras av efterfrågan än hur snabbt bilen kan ladda. Det är nära nog strunt samma om någon står och fisladdar på en 350 kW mitt i natten med noll annan efterfrågan på laddning. Laddpriserna blir som SJ:s tågbiljetter med tillämpande av s.k. yield management.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Inget fungerar 100% och vad som är mer rättvist kommer vi nog aldrig komma fram till. Men igen så lägger du fokus på vilken bil man har, vilket jag tycker är fel.

Operatörerna har självklart data på hur länge bilar laddar och tar ett genomsnitt av det för att sätta sitt pris. Därmed spelar det ingen roll vilken bil du har, priset är lika för alla.

Nej jag fokuserar inte på vilken bil man har, jag fokuserar på hur snabbt man laddar vilket delvis beror på vilken bil man har. Om jag struntar i att förvärma batteriet på vintern (och därmed spara energi/pengar på det) till ett laddstopp där jag ändå vill stanna länge så tycker jag att jag skall betala mer än om jag laddat samma mängd energi snabbare genom att jag förvärmde då jag använder stolpen en längre tid.

Det är helt enkelt en fråga om hur utjämnad man vill ha prissättningen, skall de som utnyttjar mer av en ändlig resurs få betala för det eller skall man ta fram ett utsmetat pris. Kanske är yrskesskadad från försäkringsbranschen men jag ogillar verkligen priser som är för homogena trots att kostnaderna för nyttjandet skiljer sig åt, tyckte som de flesta i min position att det var galenskap när det blev lagkrav på könsneutrala premier t.ex..

Det jag tycker hade varit bäst var om det var samma pris för alla ifall stationen inte var fullt/hade kö men när det är fullt så betalar man mer ju längre tid man står där oberoende av hur mycket energi man laddar, för är stationen inte full så är det faktiskt ingen ökad kostnad i att ladda längre tid.

Skrivet av ztenlund:

Om du menar allvar med ditt resonemang så ska priset snarare styras av efterfrågan än hur snabbt bilen kan ladda. Det är nära nog strunt samma om någon står och fisladdar på en 350 kW mitt i natten med noll annan efterfrågan på laddning. Laddpriserna blir som SJ:s tågbiljetter med tillämpande av s.k. yield management.

Ja jag håller helt med, kom på den slutsatsen också när jag skrev inlägget ovan men hade helt glömt den aspekten tidigare. Hög efterfrågan innebär högre generellt pris ja, men vid hög efterfrågan bör det även kosta extra att stå i en timme istället för 20 minuter. Hade jag byggt en prissättningsmodell för detta hade jag förmodligen haft en kostnad för själva elen per kWh men även en tidkomponent som är 0 vid lägre beläggning men som blir nollskiljd för alla vid hög beläggning, givet att man ville fördela kostnaderna baserat på vem som utnyttjat resursen såklart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chippen2188:

Hur menar du med ”onödigt länge?” Om jag köpt en Kia e-Niro och laddar i 65kW vid Ionity, står jag då där onödigt länge medan jag fyller tanken? Är jag mindre värd och borde straffas för att jag köpt en bil där tillverkaren satt en lägre maxhastighet?

Om man ser det ur perspektivet "Taycan-ägare som står på kö" så kan han nog bli lite sur, men nej jag ser det inte som onödigt, lite dåligt formulerat kanske.

Citat:

Jag tycker alla elbilar borde få ladda på lika villkor.

Jo det är ju det jag försöker få fram också.

Skrivet av Aktsu:

Med höga investeringskostnader för laddarna så är tiden som laddningen tar en stor del av lönsamheten och alltså är det något värdefullt, ROI för operatörens nätverk påverkas helt enkelt av laddhastigheten då en lägre sådan kommer kräva större investeringar för att kunna hålla det köfritt. På samma sätt som en laddare där maximal möjlig effekt är högre kostar mer för operatören och alltså bör ha ett högre pris till kund än en laddare där den högsta effekten är lägre.

Jag tycker inte det är ett straff att själv behöva betala för vad man faktiskt utnyttjar, det tycker jag är en självklarhet samt det som är rättvist. Och tiden som en laddare används är något som har ett värde och då tycker jag alltså man skall betala för den tiden också (på något vis). Om kostnaden varierar med hastigheten på något sätt så gör det också att folk inte laddar högre än de behöver eftersom de sista 10% kostar mer då hastigheten gått ned.

Det blir inte billigare för operatören att någon laddar 50 kW på en 350 kW laddare eftersom effektavgifterna inte sätts på det sättet, däremot hade det såklart vartit billigare om operatören bestämt att man max skall kunna ladda 50 kW på deras 350 kW laddare.

Det blir billigare att ha säg åtta "250 kw" laddare men bara kapacitet att köra fyra av dem i den hastigheten samtidigt jämfört med att ha kapacitet att köra alla åtta. Vilket väl är regel snarare än undantag?

Hade alla haft kapaciteten att ladda i 250kw eller mer så hade snabbladdning i så höga hastigheter blivit dyrare för då hade ägarna behövt ha mer kapacitet i kopplingen till elnätet, i alla fall om de vill undvika att folk blir sura, att de tappar goodwill och så. Som det är idag så räcker det med kanske 1 gw för att hantera åtta "supersnabbladdare" för att de situationer där alla platserna är upptagna av bilar som kan ta en sådan effekt är väldigt sällsynta. Alternativet är ju att ha staggered pricing eller olika laddstolpar med olika effekt, vilket finns idag men är väl inte så vanligt vad jag förstår.

För mig känns det absolut mest logiskt att ta betalt för mängden el man använder, 50 kWh är 50 kWh oavsett om du får det på fem minuter eller en timme liksom. På långsamma laddare är det ju (enligt min personliga moral/logik) helt ok att man har en separat avgift för parkeringen om det är ett område där parkering normalt kostar pengar, annars känns det rätt snålt. Priset på elen är ju satt så att det finns marginaler nog att hantera kostnaden för själva hårdvaran, infrastrukturen och så, så parkeringspriset borde följa övriga p-platser i området.

Man kan ju välja att ta mindre betalt för elen och mer för parkeringen förstås, jag vet att de gör det här exempelvis, problemet är att elen sällan är billigare på grund av det utan man betalar fortfarande minst det dubbla mot själva elkostnaden. Har man boendeparkering får man stå i hela stadsdelen, så länge man betalar tillräckligt mycket, men elbilsplatser kostar antingen per timme eller så får man betala mer i månadsavgift för att få använda dem. Hade de på något sätt kopplat ihop min elförbrukning med kanske mitt elabonnemang (nätbolaget är ju samma liksom) så att jag bara betalade för elen enligt mitt förhandlade pris så hade jag godtagit en förhöjd avgift för att täcka laddstolpen och så, men nu tar de ju bara betalt två gånger liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goliat80:

När vi hämtade ut vår KIA EV6 så ingick det 1 år med kiaCharge samt ett år med ionity. tror vi laddar för 3.10 kr /kwh på ionity.

Till Kia EV6-kunder:
Vid köp av Kia EV6 ingår ett år Ionity Power och Kia Charge Plus

Grymt bra ju! Önskar alla elbilstillverkare hade sådana avtal. Det är en av nackdelarna med att välja en kinesisk elbil idag, de har ännu inga avtal med laddnätverk så man får lösa abonnemang på egen hand, i de begränsade former som finns idag.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

I praktiken är det just köer och tillgänglighet som är det verkligen stora problemet.

Iaf. om man inte laddar på Tesla SuC (där har jag aldrig råkat ut för problemet med köer eller att alla laddplatser är upptagna).

Hos CK och andra snabbladdare (icke-Tesla) så har det dock hänt massor av gånger att det varit köer för mig.

Skulle snittet för laddtid halveras då dubbleras tillgängligheten.

Tja frågan är hur mycket det faktiskt påverkar kö- eller ladd-tid. Som sagt kan inte alla ladda med full hastighet ändå om det är "fullbelagt", så om det står ett par i3:or där exempelvis och laddar i 50 kW så gör ju det att de andra bilarna kan ladda mer (om de har kapaciteten) och därmed bli färdiga snabbare. Står det åtta i3:or däremot så blir det ju segare förstås, å andra sidan laddar de ju fullt eller till åttio procent på ungefär samma tid som andra bilar med snabbare laddning då de har mindre batterier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Jag skulle nog föreslå att straff-taxa börjar gälla efter 50-60 minuter. Om du har en "snabbladdande" elbil så hinner du i princip upp till 90-95% eller kanske tom 100% på den tiden. Annars borde man hursomhelst hinna upp till 80%-85% inom en timme med en halv-slö bil. Om bilen laddar väldigt slött så får man väl anpassa sig och ladda oftare istället för att vänta tills batteriet är nere på 10%.

Insåg precis att Eon redan kör den här modellen, sorry om jag inte håller mig uppdaterad 😅

"Bilar som står vid en snabbladdare längre än 45 minuter kommer att beläggas med en trängselkostnad på 3 kr/minut (3,60 kr/min vid engångsbetalning). Detta sker för att undvika att laddstationen är belagd utanför den tid som skyltningen tillåter."

https://www.eon.se/elbil/ladda#villkor

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Skrivet av Chippen2188:

Jag tror inte vi kommer så mycket längre här. Jag tycker att priset ska vara lika för alla elbilar medan du vill premiera dyra bilar.

Jag förväntar mig att operatörerna tar pris per kW så att dom klarar sig. Vad den siffran är struntar jag i. Men jag borde inte betala mer för att jag har en billigare bil.

Tråkigt. Men att billigare bilar ska betala mer för att su inte ska behöva stå i kö lika längre tycker jag är fel. Dom sk också få tanka till 80% utan att behöva känna sig stressade över att det inte går superfort.

OBS; Jag säger inte att man skall ta betalt för tid. Förstår att det blir svårt att göra det.

Försöker bara förklara att;

1. Det är inte främst elen som kostar, utan främst just platsen/infrastrukturen.

2. Mycket sannolikt så täcker dagens intäkter/debitering inte kostnaderna som laddoperatören har.

Varför är detta ett bekymmer då tänker någon (är ju inget problem för oss kunder om laddföretagen går med förlust)?

Nackdelen med detta är två;

1. Man får inga ekonomiska incitament för kunder att välja snabbladdande bilar (förutom att själva stoppet blir kortare för resan, vilket inte alla bryr sig om), och därmed mindre incitament för biltillverkare att prioritera detta.

2. När man har ekonomiska förhållanden där man går med förlust med en viss produkt/tjänst så uppstår ofta köer/brister i leveranserna på marknaden. Spelar ingen roll om det är köer i sjukvården, gamla brödköer i forna Sovjetunionen eller laddköer hos snabbladdare.

Resultatet av 1. och 2. ovan blir fortsatt brist på snabbladdare och med ökande sannolikhet för köbildning. Är man Ok med det, så är allt grönt och fint. Men då vet man iaf. orsaken till det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av goliat80:

När vi hämtade ut vår KIA EV6 så ingick det 1 år med kiaCharge samt ett år med ionity. tror vi laddar för 3.10 kr /kwh på ionity.

Till Kia EV6-kunder:
Vid köp av Kia EV6 ingår ett år Ionity Power och Kia Charge Plus

Skrivet av SweViver:

Grymt bra ju! Önskar alla elbilstillverkare hade sådana avtal. Det är en av nackdelarna med att välja en kinesisk elbil idag, de har ännu inga avtal med laddnätverk så man får lösa abonnemang på egen hand, i de begränsade former som finns idag.

Hej, tyvärr så var det bara ett kampanj ervbjudande som gällde för bilar beställda innan Januari i år (har för mig det var Januari).
Så vi som beställt EV6 efter det datumet får inte Kia Charge Plus / Ionity Power gratis i ett år tyvärr.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

OBS; Jag säger inte att man skall ta betalt för tid. Förstår att det blir svårt att göra det.

...

Och som jag sagt flera gånger tidigare så får operatörerna ta det pris dom vill för att gå runt, men lägg det på bränslekostnaden. Många klagar på Ionitys 8,70kr/kW, jag tycker det är fullt rimligt för tjänsten dom erbjuder. Helt befängt att jämföra Ionity 350kW med hemmaladdning IMO.

Sen är jag rejält bortskämd med bra pris på Ionity. Jag har idag abonnemang via Ionity, ett Plugsurfing-kort från Volvo och snart får jag ett via Ford när min Mustang kommer. Kanske man kan sälja sitt Plugsurfing-konto "Billigt pris på Ionity, 8 månader kvar, högst bjudande"

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Yikes, 8,70 kr/kWh, det var inte billigt. En normalstor elbil ligger väl på typ 1.5-2 kWh/mil, då pratar vi ju nästan samma kostnader som en bensin/dieselbil. Tur att elbilsägare oftast laddar hemma

Nästan? det är dyrare än bensin.
2*8.70:- = 17,40/mil mot bensin 20:- * 0,6 förbrukning = 12:-/mil.

Elbilar är ju mycket dyrare i inköp dessutom.
Ex Kia Niro som hybrid är 200000:- billigare än el varianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therpid:

Nästan? det är dyrare än bensin.
2*8.70:- = 17,40/mil mot bensin 20:- * 0,6 förbrukning = 12:-/mil.

Elbilar är ju mycket dyrare i inköp dessutom.
Ex Kia Niro som hybrid är 200000:- billigare än el varianten.

Men du betalar inte 8.7 hela tiden. Det är ingen bra jämförelse.
Skriv in 2*1.5 för hemmaladdning
Eller 2*3.5 om du enbart laddar Ionity med abonnemang + 190 kr/månad

Försökte få till en trevligare ton