Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem
Skrivet av svampbob:

Okej, jag köpte min Rasperry pi 4 på Kjell & Co när den kom ut på marknaden. Jag tror jag köpte till den nätadapter som de rekommenderade. Antagligen denna..

Den levererar inga 3A, Raspberry Pi OS varnar direkt om låg spänning utan att det finns någon belastning alls från tex tunga applikationer.

Det är inte kabeln som är för klen/lång då? Kan bli rätt rejält spänningsfall om man försöker trycka lite större strömmar genom en för klen/lång USB-kabel. Skitiga/slitna kontaktdon och i förlängningen högt övergångsmotstånd är ingen höjdare heller.

Sett att en del nätdelar är specade till 5.1VDC också, gissningsvis för att kompensera för detta.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vet inte vad det där är för nått men det är ju inte originalnätdelen och den är dessutom dubbelt så dyr som den, kanske de inte kan få tag på original pga komponentbrist men den finns i lager tex
https://raspberrypi.dk/en/shop/category/raspberry-pi-power-su...
https://www.amazon.se/Raspberry-Officiell-N%C3%A4tdel-Model-U...

Finns både svarta och vita orginal i lager https://www.electrokit.com/produkt/raspberry-pi-psu-eu-b/ för 129 kr.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Den som Kjell & CO krängde på mig i butiken har inga märkningar förutom en logga i plasten. Köp inte den. Artikelnr: 88081

Edit, jag köpte original strömförsörjning på Electrokit. Nästa projekt blir att göra Win11 minnessnål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svampbob:

Den som Kjell & CO krängde på mig i butiken har inga märkningar förutom en logga i plasten. Köp inte den. Artikelnr: 88081
https://i.postimg.cc/wRzWLdQC/IMG-20211225-165630.jpg

Edit, jag köpte original strömförsörjning på Electrokit. Nästa projekt blir att göra Win11 minnessnål.

Ser ut som den adaptern jag fick med till OKDO PI-paketet jag fick i julklapp av yngsta.
Hittills har jag inte märkt några problem med den eller varningar. Jag kör Raspbery Pi OS Bullseye på ett USB-minne, tangentbord, mus och en gammal Seagate Expansion 1,5TB snurrdisk inkopplad på USB3.

Själv skulle dock inte köpt den löst (annat än som snabb nödlösning) med tanke på att den är betydligt dyrare än originaladaptern.

Första revisionen av RPi4 saknade ett motstånd på ena strömlinjen i USB-C porten (fixat i senare rev.), kan det vara skillnaden månntro.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk

kört win 10 arm på min pi 4 8gb i sen nån gång i början på 2021 utan problem, uppgraderade för nåra månader sen till win 11 arm funkat lika felfritt det.

använder den som dedikerad server till valheim mha x64 emuleringen och hittills inga problem.

testade en privat dedikerad conan exiles server men inte att rekomendera var väldigt laggigt så det var defenetivt för tungt för den men det fungerade att testspela på men märktes att de var på gränsen även ensam på den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

kört win 10 arm på min pi 4 8gb i sen nån gång i början på 2021 utan problem, uppgraderade för nåra månader sen till win 11 arm funkat lika felfritt det.

använder den som dedikerad server till valheim mha x64 emuleringen och hittills inga problem.

testade en privat dedikerad conan exiles server men inte att rekomendera var väldigt laggigt så det var defenetivt för tungt för den men det fungerade att testspela på men märktes att de var på gränsen även ensam på den.

Hur gjorde du för att installera Windows? Försökte prova https://github.com/Botspot/wor-flasher men jag får ingen bild med den.

Permalänk
Skrivet av Aene:

Hur gjorde du för att installera Windows? Försökte prova https://github.com/Botspot/wor-flasher men jag får ingen bild med den.

jag gjorde min windowsinstallation både win 10 och 11 mha windows on raspberry imager.
https://worproject.ml/downloads

gjorde dock min från windows dator.
inte testat wor-flasher

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kör en av mina 4GB med LibreELEC-RPi4.arm-11.0-nightly-20220119-f7f2fd5 kopplad till min LG 65CX, testade just Wonder Woman 1984 (2020) x265 HDR 10+ 2160p på ca 45GB, funkar kanon.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk

Raspberry Pi 4 8GB finns att få tag på nu hos Inet och Kjell 1090kr. 4GB modellen trodde Electrokit skulle komma in i Februari någon gång.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5392665

Permalänk
Hedersmedlem

Har någon testat ESXi-Arm ?

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Tjo. Är det någon som testat att köra android tv på denna? Sett några guider som jag ska läsa igenom men tänkte kolla om någon här hade något att säga om saken. Ska ändå skaffa en Pi 4 med 8 gig ram för att köra HA som ska få ersätta min gamla men fullt fungerade Telldus. Dock är hårdvaran på tok för kraftfull för bara det så tänkte den kunde få multitaska som mediaenhet med plex-server etc. Tänkte köra detta chassit https://www.argon40.com/argon-one-m-2-case-for-raspberry-pi-4... och ha os och filer på den ssd som monteras i botten. Bu eller bä om detta?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Tjo. Är det någon som testat att köra android tv på denna? Sett några guider som jag ska läsa igenom men tänkte kolla om någon här hade något att säga om saken. Ska ändå skaffa en Pi 4 med 8 gig ram för att köra HA som ska få ersätta min gamla men fullt fungerade Telldus. Dock är hårdvaran på tok för kraftfull för bara det så tänkte den kunde få multitaska som mediaenhet med plex-server etc. Tänkte köra detta chassit https://www.argon40.com/argon-one-m-2-case-for-raspberry-pi-4... och ha os och filer på den ssd som monteras i botten. Bu eller bä om detta?

Funkar inte, man får inte ut Dolby+

Permalänk

Raspberry Pi 4 8GB finns att få tag på nu hos electrokit, 988kr inkl. frakt. Uppskattningsvis räcker de några timmar till iallafall. Inet verkar också ha några inne just nu.
https://www.electrokit.com/produkt/raspberry-pi-4-model-b-8gb/

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Jag har köpt min första Raspberry Pi 4 och jag behöver köpa ett minneskort för den som ska hålla operativ systemet. Är det någon som kan rekommendera ett bra minneskort som passar för Raspberry Pi 4 Model B? Jag känner mig lite osäker på den fronten.

Tack på förhand

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem

Samsung EVO plus eller Sandisk Ultra eller hellre Sandisk extrem är troligen de minst dåliga alternativen - de har i alla fall en uns av flash-management i sig och kan tom. ha stöd för TRIM från början eller att med USB vendor ID och device ID typ lägger in det i 'udev' kan få stödet motsvarande UAS mot externa pSSD diskar i en RPI4

SD-minnen och speciellt microSD är inte speciellt rolig lagringsform med relativ låg hastighet (speciellt för icke-sekventiell skrivning med rent katastrofala 4K-skrivprestanda), gjord för sekventiell skrivning enligt modellen spara bilder i kamera med en enkel FAT-filsystem och värmetrottlar fort vid längre skrivsekvenser.

på enklare och billigare SD-minnen med enklare kontroller var det inte ovanligt att man slet ut partiella block på SD - främst där filsystemet arbetar och har sin metadata med ofta uppdateringar och olika loggfiler skrevs hela tiden bit för bit på ungefär samma ställe hela tiden och dessa microSD-minnen kunde inte göra global reallokering utan bara på die-nivå - dvs. var första GB utsliten (en die-lager på en 8GB-SD) med sektorer som börjas läsa fel så kunde kontrollern inte inte växla in (resev)sektorer från andra die fast de var helt oanvända eller jämna ut skrivlasten så att alla sektorer slets ungefär lika. En mer avancerad kontroller kräver mer ström (blir snabbt varmare) behöver kanske lite mer RAM-minnet etc. och det har man bara på de dyrare microSD-minnena.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går bra att ha systemet på en usbenhet om man vill slippa minneskorten och det finns även lådor med plats för en M.2 sata ssd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag brukar uppskatta heads up på när saker finns i lager så jag deltar. Inet har idag 50st 8gb pi4 i lager, de brukar försvinna fort. 1090kr inkl frakt.

Om någon ser några compute modules framöver så får ni gärna lägga ut en notis.

Permalänk
Medlem

Ni som kör Android TV på er Pi, vilken fjärrkontroll rekommenderar ni?
Bluetooth, är det smidigare då det inte tar upp en USB-plats?

https://konstakang.com/devices/rpi4/LineageOS18-ATV/

Permalänk
Medlem
Skrivet av svampbob:

Ni som kör Android TV på er Pi, vilken fjärrkontroll rekommenderar ni?
Bluetooth, är det smidigare då det inte tar upp en USB-plats?

https://konstakang.com/devices/rpi4/LineageOS18-ATV/

Nu kör jag förvisso inte ATV på just Pi, men tycker förra generationens fjärr till Nvidia Shield TV funkar hur bra som helst. Är allergisk mot för mycket knappar på fjärrkontroller. Den använder BT, så borde funka, och den gick åtminstone tidigare att köpa lös.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Electrokit har några Pi 400 kit och Pi 4 kit i lager just nu.
Själv beställde jag en Banana Pi M5 igår, tänkte testa CoreELEC. Min 15;e SBC.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Banana Pi BPI-M2S verkar bra. Ska bli intressant att se när den kommer ut.

https://wiki.banana-pi.org/Banana_Pi_BPI-M2S

Permalänk
Medlem

Kör CoreELEC 19.5 på min M5 nu, riktigt snappy, får se när jag har tid att testa lite olika filmfiler på allvar.
Uppkopplad till 65CX nu, 4k HDR funkar utan problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Electrokit har fått in ett gäng Raspberry Pi 4 4GB Starter Kit för 1490 kr.

Visa signatur

Permalänk

Vad gör ni med era raspberry ip4 datorer? ☺️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsson86:

Nätverkslagring (NAS), mediaspelare, övervakningskameror, liten extra Linuxdator, mm.

Visa signatur

Permalänk

Router. CM4 + "DFRobot Compute Module 4 IoT Router Carrier Board Mini ".
Kontroller för div IoT saker, home assistant server tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsson86:

Mediaspelare med Libreelec, låtsas-Amiga med Pimiga, 3D-skrivarserver med Octoprint/Octopi.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inet & Webhallen har Pi4 8GB i lager för 1090 kr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har en till salu på Swec marknad, notera att det är 1 GB-modellen