Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Apropå tidigare diskussioner i tråden om huruvida elbilar brinner ofta eller inte, så finns det bra statistik från den senaste Tesla Impact Report att i USA så brinner en Tesla mycket mer sällan än en fossilbil.

https://alltomelbil.se/tesla-impact-report-sa-ofta-brinner-te...

Jo det sprids så mycket myter om elbilar att det är löjligt. Och folk verkar ta åt sig dem väldigt snabbt och gärna spä på dem själva, jag antar att det lätt blir så när man försöker motivera sin egen ovilja att anstränga sig, att fortsätta som man alltid gjort.

Jag har hört flera ta upp att folk överger sina elbilar när det är kö på motorvägen typ. Detta spreds väldigt fort efter ett större stopp på E6 här i närheten som varade flera timmar, men det visade sig snabbt vara en myt. Flera har varnat mig för vad som händer om man skulle råka köra ner i vattnet med en elbil, som att man skulle få en dödlig stöt eller något, vilket också är total bullshit. Många framhäver fortfarande att batteritillverkningen gör att elbilar är mindre miljövänliga jämfört med fossilbilar vilket vi alla vet inte stämmer alls. Elnätet räcker inte, trots att vi exporterar mer el varje år än vad som hade krävts om alla bilar i landet blev elbilar. Teknikutvecklingen kommer att göra elbilarna föråldrade snabbt och därmed kommer andrahandsvärdena att dala fort, när allt tyder på att det snarare är fossilbilarnas andrahandsvärde man borde oroa sig för. Batteridegration är många väldigt rädda för, "ett nytt batteri kostar ju flera hundratusen..." när batterierna verkar hålla bra mycket bättre än tillverkarnas generösa garantier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det sprids så mycket myter om elbilar att det är löjligt. Och folk verkar ta åt sig dem väldigt snabbt och gärna spä på dem själva, jag antar att det lätt blir så när man försöker motivera sin egen ovilja att anstränga sig, att fortsätta som man alltid gjort.

Jag har hört flera ta upp att folk överger sina elbilar när det är kö på motorvägen typ. Detta spreds väldigt fort efter ett större stopp på E6 här i närheten som varade flera timmar, men det visade sig snabbt vara en myt. Flera har varnat mig för vad som händer om man skulle råka köra ner i vattnet med en elbil, som att man skulle få en dödlig stöt eller något, vilket också är total bullshit. Många framhäver fortfarande att batteritillverkningen gör att elbilar är mindre miljövänliga jämfört med fossilbilar vilket vi alla vet inte stämmer alls. Elnätet räcker inte, trots att vi exporterar mer el varje år än vad som hade krävts om alla bilar i landet blev elbilar. Teknikutvecklingen kommer att göra elbilarna föråldrade snabbt och därmed kommer andrahandsvärdena att dala fort, när allt tyder på att det snarare är fossilbilarnas andrahandsvärde man borde oroa sig för. Batteridegration är många väldigt rädda för, "ett nytt batteri kostar ju flera hundratusen..." när batterierna verkar hålla bra mycket bättre än tillverkarnas generösa garantier.

Gud vad jag längtar efter att få min elbil så jag kan motbevisa min omgivning av just de anledningarna du angett. #förändringärutvecklande

Permalänk
Medlem

Hej alla!

Vi blir med elbil om ca 2 veckor, samtidigt som det känns kul, känns det faktiskt lite skrämmande, men det är nog mest för att innan behövde man inte planera så mycket. Bensinstationer finns överallt och det var i princip bara att köra. Nu kräver det lite mer planering vad jag förstått, eller iaf nya rutiner.

Jag har dock några frågor till er bevandrade inom detta.

Jag har sett att det finns en uppsjö av olika företag osv som erbjuder laddning på allmänna platser.
Finns det ett gäst läge på dessa?
Om inte, innebär det att man kommer ha 5-6 olika appar, taggar osv för laddning beroende på var?
Hur har ni löst det?

Fridens!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Var iväg idag och provkörde Kia äldre modell av E Niro, trevlig bil men det sa inte mycket om skillnaden mot deras nyare 2023 modell. Ni som provat båda, kan ni berätta lite om vad som skiljer mellan de?

Inte testat nya modellen Niro EV men sett en hel del previews då jag har en beställd som beräknas komma till slutet på året. En kollega har även den gamla som jag åkt en hel del ggr.

Förutom att den nya är större (mer bagage och allmänt rymligare), och enligt mig betydligt trevligare att titta på så har Nya Niro EV dessa +- på gamla Eniro. Av dom jag kommer på i huvudet..

+
* Bättre optimerad laddning, värmning av batteriet etc gör 10-15 min skillnad på 10-80% laddning.
* Lite nyare utrustning som Headsup display, ellucka bak mm. Även basmodellen har bättre utrustning än tidigare. Även säkerhetssystemen mm har fått en uppgradering och trevligare instrumentering som EV6.
* "Frunk"
* VTL, Ladda andra bilar eller ha uttag till annat. 3,3KW.
* Förbättrat luftflöde
* Fälla Säten fram och bak.
* 750kg Släpvikt
* Laddluckan ska vara bättre mot snö mm.

-
* Tappat en hel del Vrid, som och andra sidan gör att man kommer längre. Men inte samma tryck i pedalen

Sen vet jag inte om gamla hade one pedal drive på samma sätt som nya. Men EV6 som jag provat är extremt trevlig att köra med detta och upplevde inte riktigt samma effekt på gamla Eniro när jag provat och nya Niro EV ska ha typ samma som EV6.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair Arctic Liquid Freezer III Pro MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynnek:

Hej alla!

Vi blir med elbil om ca 2 veckor, samtidigt som det känns kul, känns det faktiskt lite skrämmande, men det är nog mest för att innan behövde man inte planera så mycket. Bensinstationer finns överallt och det var i princip bara att köra. Nu kräver det lite mer planering vad jag förstått, eller iaf nya rutiner.

Jag har sett att det finns en uppsjö av olika företag osv som erbjuder laddning på allmänna platser.
Om inte, innebär det att man kommer ha 5-6 olika appar, taggar osv för laddning beroende på var?
Hur har ni löst det?

Fridens!

Du får en länk till en youtube video där det förklaras hur många appar du kan tänkas behöva.
https://www.youtube.com/watch?v=NE8zu81wbqE

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Du får en länk till en youtube video där det förklaras hur många appar du kan tänkas behöva.

Tack! Ska titta igenom den!!

Permalänk
Skrivet av martinot:

Apropå tidigare diskussioner i tråden om huruvida elbilar brinner ofta eller inte, så finns det bra statistik från den senaste Tesla Impact Report att i USA så brinner en Tesla mycket mer sällan än en fossilbil.

https://alltomelbil.se/tesla-impact-report-sa-ofta-brinner-te...

Det går dock inte översätta en elbilsbrand till en ICE-bilsbrand 1:1.

Kanske 10:1 vore rimligt, med tanke på att det inte går släcka elbilen samt giftigare rök etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det går dock inte översätta en elbilsbrand till en ICE-bilsbrand 1:1.

Kanske 10:1 vore rimligt, med tanke på att det inte går släcka elbilen samt giftigare rök etc.

En brand är en brand och din bil är förstörd oavsett.
Poängen var väl snarare att de inte börjar brinna hela tiden utan det händer väldigt sällan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Det där var plågsamma och röriga 23 minuter.

Orkade faktiskt inte ens ta mig igenom hela filmen när det började jämföras med att det ena var detsamma som det andra med tvära kast hit och dit :/

Permalänk
Skrivet av Wiinis:

En brand är en brand och din bil är förstörd oavsett.
Poängen var väl snarare att de inte börjar brinna hela tiden utan det händer väldigt sällan.

Nej, det är att göra det lite för lätt för sig.

Man får ju räkna med skada av branden på luftkvalitet, kostnad för sanering och andra parametrar för att kunna jämföra. Det går inte endast se till antal.

Nu vet jag inte om 10:1 är riktigt utan det var bara en killgissning, men förhoppningsvis finns det någon som forskat / forskar på det.

Men ja, att elbilar skulle brinna upp till höger och vänster är ju en myt. Men det är inte så att ICE bilar brinner så väldigt ofta heller (om inte någon tänder på).

En ICE-bil har även nära 0% risk att börja brinna när den inte är varm (parkerad). Elbilar börjar ganska ofta spontant brinna när de står parkerade, även utan att laddas. Inte kul om det händer en natt när bilen står parkerad i garaget och familjen ligger och sover.

Permalänk
Medlem

Nej, det är att göra det lite för lätt för sig.

Man får ju räkna med skada av branden på luftkvalitet, kostnad för sanering och andra parametrar för att kunna jämföra. Det går inte endast se till antal.

Nu vet jag inte om 10:1 är riktigt utan det var bara en killgissning, men förhoppningsvis finns det någon som forskat / forskar på det.

Men ja, att elbilar skulle brinna upp till höger och vänster är ju en myt. Men det är inte så att ICE bilar brinner så väldigt ofta heller (om inte någon tänder på).

En ICE-bil har även nära 0% risk att börja brinna när den inte är varm (parkerad). Elbilar börjar ganska ofta spontant brinna när de står parkerade, även utan att laddas. Inte kul om det händer en natt när bilen står parkerad i garaget och familjen ligger och sover.

Du skriver att det både är en myt och att de fotar börjar brinna. Hur var det nu?

Fast att blanda in andra faktorer när vi pratar om hur ofta är irrelevant. Att en brand är farligare kring elbil är en sak men en brand är fortfarande brand.

Permalänk
Skrivet av Wiinis:

Du skriver att det både är en myt och att de fotar börjar brinna. Hur var det nu?

Fast att blanda in andra faktorer när vi pratar om hur ofta är irrelevant. Att en brand är farligare kring elbil är en sak men en brand är fortfarande brand.

Nej det gjorde jag inte. Jag skrev att de inte ofta brinner, men att de är mer oförutsägbara än ICE bilars bränder och när de väl brinner så åsamkar de större skada.

Brinner 5 elbilar kanske 1-2 (20-40%) fattar eld spontant när de står parkerade.

Brinner 50 ICE bilar är det gissningsvis <=1 som gör samma sak. Alltså 2% eller lägre.

Det betyder inte att jag är anti-elbilar men man får ha lite nyanserat tänk samtidigt. Och gissningsvis så kommer tillverkarna införa nya säkerhetsåtgärder som gör det till ett ännu mindre problem.

Permalänk
Medlem

Nej det gjorde jag inte. Jag skrev att de inte ofta brinner, men att de är mer oförutsägbara än ICE bilars bränder och när de väl brinner så åsamkar de större skada.

Brinner 5 elbilar kanske 1-2 (20-40%) fattar eld spontant när de står parkerade.

Brinner 50 ICE bilar är det gissningsvis <=1 som gör samma sak. Alltså 2% eller lägre.

Det betyder inte att jag är anti-elbilar men man får ha lite nyanserat tänk samtidigt. Och gissningsvis så kommer tillverkarna införa nya säkerhetsåtgärder som gör det till ett ännu mindre problem.

Varifrån har du fått att 1 till 2 elbilsbränder av 5 skulle vara spontan antändning?

Edit: https://cornucopia.se/2020/05/fem-ganger-sannolikare-med-bran...

Permalänk
Medlem

Var får du alla siffror ifrån?

Sen skrev du i ett inlägg upp ” Elbilar börjar ganska ofta spontant brinna när de står parkerade, även utan att laddas.”

Är det en myt eller inte?

Att en elbil som brinner är allvarligt med en massa farlig rök osv är det ingen som säger något om. Men du försöker få det till att det händer ofta och att det du ska räkna en elbilsbrand dubbelt mot en ice-brand. Varför? Det intressanta är väl ändå hur ofta? Sen hur man ska släcka osv är en annan diskussion.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Varifrån har du fått att 1 till 2 elbilsbränder av 5 skulle vara spontan antändning?

Edit: https://cornucopia.se/2020/05/fem-ganger-sannolikare-med-bran...

Läste det här.

Citat:

with research conducted by IDTechEx suggesting that a third of EV fires occur when the vehicle is stationary, parked, and not charging.

Permalänk
Skrivet av Wiinis:

Var får du alla siffror ifrån?

Sen skrev du i ett inlägg upp ” Elbilar börjar ganska ofta spontant brinna när de står parkerade, även utan att laddas.”

Är det en myt eller inte?

Att en elbil som brinner är allvarligt med en massa farlig rök osv är det ingen som säger något om. Men du försöker få det till att det händer ofta och att det du ska räkna en elbilsbrand dubbelt mot en ice-brand. Varför? Det intressanta är väl ändå hur ofta? Sen hur man ska släcka osv är en annan diskussion.

Läs mitt senaste inlägg i tråden. Om spontan antänding händer i 30% av alla elbilsbränder, men mycket mera sällan så kan man säga att det händer "ofta". "Ofta" är då en relativ term gentemot ICE-bilar och har inte något med antalet (n) gånger att göra.

Tror de flesta med någorlunda läsförståelse förstår det.

Det finns inte alldeles för lite data inom ämnet med tanke på elbilars novitet, så siffrorna är uppe för debatt.

Skrivit fel ord.
Permalänk
Medlem

Läs mitt senaste inlägg i tråden. Om spontan antänding händer i 30% av alla elbilsbränder, men mycket mera sällan så kan man säga att det händer "ofta". "Ofta" är då en relativ term gentemot ICE-bilar och har inte något med antalet (n) gånger att göra.

Tror de flesta med någorlunda läsförståelse förstår det.

Det finns inte alldeles för lite data inom ämnet med tanke på elbilars novitet, så siffrorna är uppe för debatt.

Att det händer 30 % när bilen brunnit säger ju ingenting. Kan ju vara totalt tre bilar som börjat brinna varav en självantände.

Förstår inte ditt syfte. Vad vill du ha sagt? Att en elbil som brinner är farligare? Goddag yxskaft.

@martinot länkade att det inte händer så ofta man kan tro och ändå ska du in och påpeka att det händer ”ofta”, vilket du även skrev är relativt.

Leta fram fakta nästa gång och visa din källor.

Permalänk
Medlem

Är det någon här som har Kia Charge, är det värt att ordna det eller kommer man ändå behöva fixa några extra appar för de laddstolparna som Kia inte har samarbete med?

Permalänk
Medlem

Men snälla, har du läst texten själv?
Som du presenterar det vill du få det till att elbilar är mycket mer osäkra än ICE.
Vad texten säger är samma som i den länk jag presenterade, dvs att elbilar är betydligt mindre drabbade av bränder än ICE.
Att det sedan i just deras undersökning var ca 1/3 av elbilsbränderna som skedde vid parkering utan laddning säger inte så mycket eftersom dom samtidigt tittade på de bränder där tillverkarna identifierat ett fel som även sedan åtgärdats.

Så även om 1/3 av bränderna skedde vid parkering utan laddning så är dom betydligt mindre benägna att börja brinna än en ICE.
Orsaken till brand är egentligen ganska o relevant, det som spelar roll är hur stor den totala risken är.

Det är precis din typ av inlägg som skapar myter, när man presenterar fakta så att det framställs som något annat än vad det är.

Permalänk
Medlem

Ford F150 Lightning pro är galet prisvärd i USA, dessutom har alla frunkälskare nu en ny bil att sukta efter.
https://m.youtube.com/watch?v=5wLLTmpLb18&feature=emb_logo

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Men snälla, har du läst texten själv?
Som du presenterar det vill du få det till att elbilar är mycket mer osäkra än ICE.
Vad texten säger är samma som i den länk jag presenterade, dvs att elbilar är betydligt mindre drabbade av bränder än ICE.
Att det sedan i just deras undersökning var ca 1/3 av elbilsbränderna som skedde vid parkering utan laddning säger inte så mycket eftersom dom samtidigt tittade på de bränder där tillverkarna identifierat ett fel som även sedan åtgärdats.

Så även om 1/3 av bränderna skedde vid parkering utan laddning så är dom betydligt mindre benägna att börja brinna än en ICE.
Orsaken till brand är egentligen ganska o relevant, det som spelar roll är hur stor den totala risken är.

Det är precis din typ av inlägg som skapar myter, när man presenterar fakta så att det framställs som något annat än vad det är.

Nej det är det inte. Jag skrev att elbilar har högre chans att brinna när de är parkerade (kalla) och det är korrekt. En bensinbil som står i garaget kommer nästintill aldrig börja brinna.

En elbil (som kanske har tillverkningsfel) som står parkerad, eller på laddning har högre risk och om än sällsynt så ifall det väl börjar brinna så blir mycket snabbare brandutveckling. Och vi kan lugnt räkna med att även i framtiden kommer det komma ut en och annan batteri där något gått snett. Läste dock att många tillverkade börjat med andra batteritekniker som är säkrare när det kommer till brand.

De åsamkar också större skada på närliggande egendom pga det. Det måste tas med i kalkylen.

Total netto kanske ändå blir positivt (förmodligen), men gör det att man inte ska prata om de negativa konsekvenser? Nej. Sen att vissa inte hade godkänt i läsförståelse kan inte jag rå för.

Antalet bränder är en sak, men för att få en rättvis bild så ska man också räkna med skadan som varje brand orsakar. Det är statistik som jag inte hittit, vet du vart det finns så får du gärna dela med dig.

För övrigt har jag läst allt ifrån 1:5 till 1:100 när det kommer till brand i elbilar vs ICE. Så det är inte så att statistiken är mogen än, men vi kan nog lugna konstatera att de brinner mer sällan är ICE, vilket jag skrivit från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynnek:

Hej alla!

Hur har ni löst det?

Fridens!

Okq8 och easypark räcker skulle jag tro

Permalänk
Medlem

Nej det är det inte. Jag skrev att elbilar har högre chans att brinna när de är parkerade (kalla) och det är korrekt. En bensinbil som står i garaget kommer nästintill aldrig börja brinna.

En elbil (som kanske har tillverkningsfel) som står parkerad, eller på laddning har högre risk och om än sällsynt så ifall det väl börjar brinna så blir mycket snabbare brandutveckling. Och vi kan lugnt räkna med att även i framtiden kommer det komma ut en och annan batteri där något gått snett. Läste dock att många tillverkade börjat med andra batteritekniker som är säkrare när det kommer till brand.

De åsamkar också större skada på närliggande egendom pga det. Det måste tas med i kalkylen.

Total netto kanske ändå blir positivt (förmodligen), men gör det att man inte ska prata om de negativa konsekvenser? Nej. Sen att vissa inte hade godkänt i läsförståelse kan inte jag rå för.

Antalet bränder är en sak, men för att få en rättvis bild så ska man också räkna med skadan som varje brand orsakar. Det är statistik som jag inte hittit, vet du vart det finns så får du gärna dela med dig.

För övrigt har jag läst allt ifrån 1:5 till 1:100 när det kommer till brand i elbilar vs ICE. Så det är inte så att statistiken är mogen än, men vi kan nog lugna konstatera att de brinner mer sällan är ICE, vilket jag skrivit från början.

Brandutvecklingen i en bil är samma oavsett om det är en elbil eller ICE och det beror på alla plastdetaljer som finns i dagens bilar, att sedan en brand i ett elbilsbatteri är "farligare" håller jag helt med om eftersom den avger betydligt giftigare gaser och är i många fall svårare att släcka.
Men detta är ju inget som har att göra med hur ofta en biltyp börjar brinna rent statistiskt.

Sen det jag reagerar mot är att presenterar uppgifterna på ett sätt som att du vill få det till att en elbil är farligare ur brandsynpunkt, men detta är sanning med modifikation.

En elbil är säkrare totalt sätt eftersom den betydligt mer sällan råkar ut brand.

Om den väl brinner är den i förstahand farligare för räddningstjänsten men även till viss del för allmänheten OM du är för nära branden och andas in röken.
Men här skall du tänka på att all rök från en bilbrand är giftig att andas in utan skyddsutrustning (oavsett om det är elbil eller ICE), att den är farligare för räddningstjänsten beror på att det frigörs gas som inte filtreras bort av deras skyddsutrustning och att den är svårare att släcka i själva batteriet, därför sänks nästan alla elbilar som brinner ner i ett vattenbad så fort som möjligt.

Så nu hoppar jag denna diskussionen eftersom det inte är det tråden skall handla om.

Permalänk
Medlem

Detta var "nyheter" för mig. Vad baserar du dessa fakta och statistik på?

Läste du Teslas rapport som jag länkade till ovan?

Skrivet av snajk:

Jo, det är mycket myter som florerar. Bra sammanfattning av de vanligaste!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynnek:

Hej alla!

Hur har ni löst det?

Fridens!

Om du alltid vill ha bästa pris och kunna ladda på varenda stolpe, ja. Om du inte tänker snabbladda försvinner några. Man kommer långt på OKQ8s APP och man slipper ligga ute med pengar. Som någon sa easypark slår ju två flugor i en smäll med både parkering och laddning i samma.

Men om du har laddare hemma så borde de vara snabbladdning som blir aktuellt på långresor mest. Kör elbil på jobbet och har inte laddat publikt ännu. Har ionity-snabbladdare i två av tre väderstreck och tänker att skulle strömmen inte räcka hela vägen hem så kan jag trycka in 20% SOC där, betala får jag göra via paypal.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ynnek:

Hej alla!

Hur har ni löst det?

Fridens!

Vissa laddstolpar går det att ladda och betala på med vanligt kredit/bankkort. Men det vanligaste är att du behöver företagets app eller "blipp" (eller vad dem nu heter, en liten plast-tagg man behöver beställa hem i förväg).

Det här är synd tycker jag, det borde bara krav på att man ska kunna betala med bank/kredit-kort på varje stolpe. Även om de sen ska kunna ha lägre pris för kontohavare med app, typ.

Jag har som tur är en Tesla med ett eget utbyggt nät för snabbladare - så jag kan inte ge några bra tips gällande vilka operatörer man ska ha där. Men MER är bra för lite långsammare destinations-laddning i alla fall. De har ofta funnits på hotel och i parkeringshus/garage där jag stått över natten.

Överlag tycker jag inte du ska oroa dig. Har man laddning hemma är det i realiteten ytterst sällan man ens behöver bry sig (åtminstone med mitt körmönster) om laddning på offentlig plats. Jag laddar nog utanför hemmet någon gång i kvartalet. Alla andra dagar hinner jag både ut och hem på en laddning. Det är sjukt sällan jag kör längre än 20 mil från hemmet och tillbaka på samma dag.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Nu börjar jag seriöst ruttna på MGs och Hedins oförmåga att leverera bilar.

Min Marvel R Performance ankom till Malmö den 5e april och ställdes av den 7e då den även fick regnummer. Därefter har de (tydligen) utfört nån rostskyddsbehandling samt annat underhåll som ska göras innan leverans.

Det har nu gått nästan 5 veckor sen den kom till Sverige. INGEN kan säga mig vart bilen befinner sig, när den transporteras eller när den ska levereras till mig. Varken MG eller Hedin. Slår jag på regnumret så är den fortfarande avställd med Hedin som ägare.

Min säljare jag hade från början bara slutade helt plötsligt för nån månad sen. Sen dess har jag ingen säljare, verkar det som. Ingen förmår sig att ringa och upplysa mig om vad som händer. Hade jag inte ringt de flera gånger i april så hade jag inte ens vetat om att bilen är i Sverige. Har dock lyckats gadda ihop mig med en av säljarna på Hedin, som iofsig är ny men väldigt trevlig, men han vet heller inte mer än vad jag redan vet.

Samtidigt kör Hedin nån fin kampanj i Haninge senast i helgen där man levererar ett antal nya Marvels och MG5or till nya kunder helt utan väntetid. Bilar som är framme och leveransklara. Kul att man prioriterar sina tidiga kunder från 2021!

Jag beställde bilen för över ett halvår sen, den 29e oktober med leverans Q1. Blev även tvungen byta färg i mars, från grå till svart, då Kirin Grey bara utgick av ingen anledning. Ingen kompensation. Take it or leave it.

Nu sitter jag här, över 2 månader utan bil då förra dieseln lämnades tillbaka. Och jag väntar fortfarande på att nån ska ringa från Hedin med nåt besked. Har tröttnat på att jaga dom nu.

Fyfan alltså.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax Crystal Super 50 & 57PPD

Permalänk
Medlem

Instruktion om hur man kan köra Ioniq 5 på ett engagerande sätt.
Det går att använda paddlarna på ratten och uppnå en aktivare körstil.
Detta beskrivs i de 2 Youtube videos som jag länkat till
Den första jämför hur rattpaddlarna i I5 och även EV6 kan användas jämfört med andra bilar.
Den andra beskriver hur författaren använder rattpaddlarna.
Själv använder jag Auto 0 och bromsar med vänster paddel, men det ger i vissa situationer en lite för kraftig inbromsning. Fär nog lära mig att använda rattpaddlarna mer aktivt,
[url="https://www.youtube.com/watch?v=kO3K0B6n5OY"]
[url="https://www.youtube.com/watch?v=fGRgz0LrJpU"]

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-I H:

Instruktion om hur man kan köra Ioniq 5 på ett engagerande sätt.
Det går att använda paddlarna på ratten och uppnå en aktivare körstil.
Detta beskrivs i de 2 Youtube videos som jag länkat till
Den första jämför hur rattpaddlarna i I5 och även EV6 kan användas jämfört med andra bilar.
Den andra beskriver hur författaren använder rattpaddlarna.
Själv använder jag Auto 0 och bromsar med vänster paddel, men det ger i vissa situationer en lite för kraftig inbromsning. Fär nog lära mig att använda rattpaddlarna mer aktivt,
[url="https://www.youtube.com/watch?v=kO3K0B6n5OY"]
[url="https://www.youtube.com/watch?v=fGRgz0LrJpU"]

Är det inte bara att sätta på högsta regenerering och det är done deal?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Är det inte bara att sätta på högsta regenerering och det är done deal?

Han som beskriver körsättet har angett 3 skäl
1 Commute/injury. Pendla/Skada
2 Engagement/fun factor. Engagerade/roligt
3 used to think this was moer efficient. Antagande att det var mer effektivt

Han beskriver att han skadat högerfoten och behöver vila den så mycket som möjligt, vilket är svårt med enpedalskörning,
Han hade tidigare en Mini, som han gillade att köra och det här körsättet påminner lite om att köra en manuellt växlad bil.

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5