Apropå tidigare diskussioner i tråden om huruvida elbilar brinner ofta eller inte, så finns det bra statistik från den senaste Tesla Impact Report att i USA så brinner en Tesla mycket mer sällan än en fossilbil.
https://alltomelbil.se/tesla-impact-report-sa-ofta-brinner-te...
Jo det sprids så mycket myter om elbilar att det är löjligt. Och folk verkar ta åt sig dem väldigt snabbt och gärna spä på dem själva, jag antar att det lätt blir så när man försöker motivera sin egen ovilja att anstränga sig, att fortsätta som man alltid gjort.
Jag har hört flera ta upp att folk överger sina elbilar när det är kö på motorvägen typ. Detta spreds väldigt fort efter ett större stopp på E6 här i närheten som varade flera timmar, men det visade sig snabbt vara en myt. Flera har varnat mig för vad som händer om man skulle råka köra ner i vattnet med en elbil, som att man skulle få en dödlig stöt eller något, vilket också är total bullshit. Många framhäver fortfarande att batteritillverkningen gör att elbilar är mindre miljövänliga jämfört med fossilbilar vilket vi alla vet inte stämmer alls. Elnätet räcker inte, trots att vi exporterar mer el varje år än vad som hade krävts om alla bilar i landet blev elbilar. Teknikutvecklingen kommer att göra elbilarna föråldrade snabbt och därmed kommer andrahandsvärdena att dala fort, när allt tyder på att det snarare är fossilbilarnas andrahandsvärde man borde oroa sig för. Batteridegration är många väldigt rädda för, "ett nytt batteri kostar ju flera hundratusen..." när batterierna verkar hålla bra mycket bättre än tillverkarnas generösa garantier.