Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Har hållit lite koll förr på utbudet, men inte så pass att jag seriöst börjar väga och räkna. Teslas modeller går nog bort. 3:an är för liten och Y är för dyr och har dessutom inga fysiska knappar vilket gör att vi kommer bli frustrerade på den (lixom, man kan inte ens starta sätesvärmen bak utan att använda touchskärmen där framme???).

Blev bara tvungen att kommentera detta eftersom det funkar så jäkla perfekt på just Tesla. Numera finns en Auto-funktion för sätesvärmaren, fungerar perfekt. Annars använder man röststyrning, eller placerar knappen som en genväg på skärmen vintertid.

Visa signatur

Driver sajten www.alltomelbil.se.

Permalänk
Medlem

Någon som väntar på en svart Tesla model Y?
6 nya rullade in i Sverige för en kvart sedan

Permalänk
Medlem

När jag haft mina funderingar om att resa mycket i Norrland med en framtida elbil, har en gammal vän med samma problem kommit fram att det enda som fungerar är Tesla. Sant eller falskt, men infrastrukturen är ju minst halva viktningen i val av elbil. Teslas stationer verkar alltid fungera, ha en god tillgång och sällan eller aldrig köer eller annan huvudvärk. De andra lösningarna låter (jag har ingen personlig erfarenhet) idag som att de i bästa fall är nästan lika bra som Teslas, men ofta en huvudvärk för föraren.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Elon bekräftar att teslas laddare kommer öppnas upp. Rätt av honom, vad Teslas kunder än tycker imo.

https://alltomelbil.se/elon-musk-bekraftar-tesla-kommer-oppna...

Jag kan ju tycka att det borde generera lite mer pengar i börsen till Tesla, om de nu behöver mer Man läser ju inlägg efter inlägg att det alltid står tomma laddare på deras SuC. Kan vi andra som inte rullar Tesla också ladda där måste det ju innebära ökade intäkter, eller är det elbolagen som snor hela kakan?

@SweViver Rörande SMB, hur fungerar det rent praktiskt då de endast ersätter 3000:- per försäkringsperiod? Jag tolkar det som 1 år i taget för försäkringar brukar ju löpa årsvis. Då är ju inte den försäkringen så förmånlig som jag tycker mig läsa in från dina inlägg. Man kan uppenbarligen inte rulla in och åtgärda minsta lilla repa osv som man är orolig för vid leasing.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Jag kan ju tycka att det borde generera lite mer pengar i börsen till Tesla, om de nu behöver mer Man läser ju inlägg efter inlägg att det alltid står tomma laddare på deras SuC. Kan vi andra som inte rullar Tesla också ladda där måste det ju innebära ökade intäkter, eller är det elbolagen som snor hela kakan?

Det fungerar bara så ifall man kan se till att de andra som man släpper in endast laddar på de tider där det faktiskt är tomt. Många SuC blir rätt fulla vid sina tillfällen vilket krävs för att möjliggöra resandet så skall man behålla samma smidighet året om skulle man behöva bygga ut nätverket med de icke-Tesla kunder man släpper in. Eftersom många andra bilar dessutom behöver längre laddstopp hade man dessutom behövt bygga fler laddare per bil för att hålla väntetiden på samma nivå som idag.

Nu verkar det väl som att Tesla redan tänkt på detta och för det första hittills endast öppnat i länder där efterfrågan per snabbladdare är lägre på grund av bättre andra nätverk och inte öppnat de stationer som de bedömer inte kan byggas ut för att klara belastningen av alla andra som laddar. Skulle tro att det är hur det kommer fortsätta faktiskt, de öppnar på sådant sätt så att de inte riskerar att det påverkar Teslaägarna vilket innebär att det lär finnas en hel del stationer i Sverige som inte kommer öppnas förens nätverket byggts ut kraftigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det fungerar bara så ifall man kan se till att de andra som man släpper in endast laddar på de tider där det faktiskt är tomt. Många SuC blir rätt fulla vid sina tillfällen vilket krävs för att möjliggöra resandet så skall man behålla samma smidighet året om skulle man behöva bygga ut nätverket med de icke-Tesla kunder man släpper in. Eftersom många andra bilar dessutom behöver längre laddstopp hade man dessutom behövt bygga fler laddare per bil för att hålla väntetiden på samma nivå som idag.

Nu verkar det väl som att Tesla redan tänkt på detta och för det första hittills endast öppnat i länder där efterfrågan per snabbladdare är lägre på grund av bättre andra nätverk och inte öppnat de stationer som de bedömer inte kan byggas ut för att klara belastningen av alla andra som laddar. Skulle tro att det är hur det kommer fortsätta faktiskt, de öppnar på sådant sätt så att de inte riskerar att det påverkar Teslaägarna vilket innebär att det lär finnas en hel del stationer i Sverige som inte kommer öppnas förens nätverket byggts ut kraftigt.

Om man ska märka ord så rätt fulla är inte fulla + kö

Ni som åker Tesla, hur ofta har ni kommit till en laddstation där alla SuC där varit upptagna? Jag har aldrig laddat publikt men man har ju vid otaliga tillfällen åkt förbi Teslas "laddparker" och jag har aldrig sett att det har varit fullt.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av SiD:

Om man ska märka ord så rätt fulla är inte fulla + kö

Ni som åker Tesla, hur ofta har ni kommit till en laddstation där alla SuC där varit upptagna? Jag har aldrig laddat publikt men man har ju vid otaliga tillfällen åkt förbi Teslas "laddparker" och jag har aldrig sett att det har varit fullt.

Jag använder inte Supercharger nätverket så ofta då jag sällan kör längre än 40-isch mil på en dag. Därmed hinner jag oftast fram till min destination utan att ladda längs vägen och destinationsladdar på hotellen istället. Men jag har under mitt 1 år som Tesla ägare aldrig råkat ut för en fullsatt station. När jag var i Mora under påskhelgen så var det nära: 1st tom plats kvar när jag stod där och laddade i 20 minuter.

När jag körde Kalmar -> Gävle i somras så stannade jag i Norrköping mitt under semesterveckorna. Där var det typ 25% beläggning. På den i Uppsala som jag stannat på några gånger har det aldrig varit mer än halvfullt.

Jag tror hela den här grejen handlar om pengar - oavsett vad Musk säger. En station är ju en ganska stor investering. Om den bara står där tom så drar den inte in några pengar. Kan de därmed öppna upp de stationer som oftast är lågbelastade för andra märken så kan de ju öka lönsamheten på sitt laddnätverk. Gör dem det snyggt och främst öppnar på dem stationer/tider där/när det är tomt så kommer det ju inte påverka oss Tesla-ägare i större utsträckning heller.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Självklart kommer Tesla öppna upp sina laddare till alla andra elbilar.

Däremot kan de som har en Tesla säkert fortfarande ladda till lägre pris än andra på superchargers som idag.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Om man ska märka ord så rätt fulla är inte fulla + kö

Ni som åker Tesla, hur ofta har ni kommit till en laddstation där alla SuC där varit upptagna? Jag har aldrig laddat publikt men man har ju vid otaliga tillfällen åkt förbi Teslas "laddparker" och jag har aldrig sett att det har varit fullt.

Nej men om du ökar mängden bilar som kommer använda den på samma tider som den redan används så kan det lätt bli så att de som är rätt fulla idag få kö och de som idag har kö få längre kö. Redan med Teslas egen försäljning så kommer utbyggnad av nätverket krävas för att det inte skall bli kö så skall man då lägga till de som vill ladda på SuC av andra tillverkare också så kommer det krävas ännu större utbyggnad.

I vintras var det flera stationer på väg till fjällen där jag tog sista eller näst sista platsen där det blev kort kö efter mig så det kan vara tight på sina platser och tider, då var det inte heller sportlovsveckor eller annat som ger kraftigt ökat tryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag använder inte Supercharger nätverket så ofta då jag sällan kör längre än 40-isch mil på en dag. Därmed hinner jag oftast fram till min destination utan att ladda längs vägen och destinationsladdar på hotellen istället. Men jag har under mitt 1 år som Tesla ägare aldrig råkat ut för en fullsatt station. När jag var i Mora under påskhelgen så var det nära: 1st tom plats kvar när jag stod där och laddade i 20 minuter.

När jag körde Kalmar -> Gävle i somras så stannade jag i Norrköping mitt under semesterveckorna. Där var det typ 25% beläggning. På den i Uppsala som jag stannat på några gånger har det aldrig varit mer än halvfullt.

Jag tror hela den här grejen handlar om pengar - oavsett vad Musk säger. En station är ju en ganska stor investering. Om den bara står där tom så drar den inte in några pengar. Kan de därmed öppna upp de stationer som oftast är lågbelastade för andra märken så kan de ju öka lönsamheten på sitt laddnätverk. Gör dem det snyggt och främst öppnar på dem stationer/tider där/när det är tomt så kommer det ju inte påverka oss Tesla-ägare i större utsträckning heller.

Lite som min objektiva killgisning vill göra gällande alltså.

Skrivet av Dizzö:

Självklart kommer Tesla öppna upp sina laddare till alla andra elbilar.

Däremot kan de som har en Tesla säkert fortfarande ladda till lägre pris än andra på superchargers som idag.

Det kan jag köpa att man har någon fördel av att vara "en del av" Teslas nätverk. Dock så är det nog, för mig i alla fall, tillgängligheten som tilltalar mer än att spara nån krona/kwh de gånger man behöver ladda på långresa.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej men om du ökar mängden bilar som kommer använda den på samma tider som den redan används så kan det lätt bli så att de som är rätt fulla idag få kö och de som idag har kö få längre kö. Redan med Teslas egen försäljning så kommer utbyggnad av nätverket krävas för att det inte skall bli kö så skall man då lägga till de som vill ladda på SuC av andra tillverkare också så kommer det krävas ännu större utbyggnad.

I vintras var det flera stationer på väg till fjällen där jag tog sista eller näst sista platsen där det blev kort kö efter mig så det kan vara tight på sina platser och tider, då var det inte heller sportlovsveckor eller annat som ger kraftigt ökat tryck.

Jag är inte säker på att Tesla vill investera mer pengar och sen ha massor med platser bara stå tomma majoriteten av tiden för att det under någon/några få timmar per vecka är fullt, men det är ju jag det.

Sen tror jag inte att alla som idag laddar på andra ställen helt plötsligt skulle vallfärda till Tesla SuC bara för de kan. Alla andra laddplatser finns ju fortfarande kvar. Dessutom kan ju Tesla ladda på andra platser så är det fullt på Tesla kanske det finns plats "runt hörnet" på Ionity

Jag har varit i sälen hyggligt många gånger de senaste åren och det har ALDRIG (de gånger jag varit och handlat) varit fullt på Teslas laddare vid Ica Lindvallen, till skillnad på de vanliga laddarna vid samma ställe. Tror Tesla har ett 10-tal medans det finns 3 eller 4 vanliga. Chippen testade ju att åka från Stockholm-Åre på sportlovet för att slå hål på myten av att det är kaos på laddarna under denna period men även trots han laddade på icke-Tesla så var det ingen kö alls, om jag minns rätt från klippet.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Jag är inte säker på att Tesla vill investera mer pengar och sen ha massor med platser bara stå tomma majoriteten av tiden för att det under någon/några få timmar per vecka är fullt, men det är ju jag det.

Sen tror jag inte att alla som idag laddar på andra ställen helt plötsligt skulle vallfärda till Tesla SuC bara för de kan. Alla andra laddplatser finns ju fortfarande kvar. Dessutom kan ju Tesla ladda på andra platser så är det fullt på Tesla kanske det finns plats "runt hörnet" på Ionity

Jag har varit i sälen hyggligt många gånger de senaste åren och det har ALDRIG (de gånger jag varit och handlat) varit fullt på Teslas laddare vid Ica Lindvallen, till skillnad på de vanliga laddarna vid samma ställe. Tror Tesla har ett 10-tal medans det finns 3 eller 4 vanliga. Chippen testade ju att åka från Stockholm-Åre på sportlovet för att slå hål på myten av att det är kaos på laddarna under denna period men även trots han laddade på icke-Tesla så var det ingen kö alls, om jag minns rätt från klippet.

Om vi skall gå på vad Tesla gjort och sagt hittills så verkar det vara precis så som de tänker, de vill inte skapa kaos när folk väl vill använda dem. De har t.ex. sagt att vissa stationer i Norge inte kommer öppna just för att de inte kan byggas ut så att de kan hantera mängden bilar, de är knappast fulla 24/7.

Det verkar snarare som att Tesla vill få så mycket skalfördelar som möjligt av att de bygger sina egna laddare och enligt de siffror som finns kostar deras stationer markant mindre per laddplats. I takt med att de byggt ut tillräckligt för att klara efterfrågan så öppnar de sedan stationen för alla.

När Chippen åkte så åkte han inte på en resdag så det bör ha varit färre människor på väg jämfört med om han åkt på en Söndag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rask:

Blev bara tvungen att kommentera detta eftersom det funkar så jäkla perfekt på just Tesla. Numera finns en Auto-funktion för sätesvärmaren, fungerar perfekt. Annars använder man röststyrning, eller placerar knappen som en genväg på skärmen vintertid.

Intressant, klart att automatik är ett alternativ! Men jobbigt att behöva ropa om man vill ha en annan temp där bak t.ex på vintern, men kanske går leva med.

Synd bara att model y kommer över gränsen för bonusen och då blir alldeles för dyr, just nu är det laddningen som lockar mest. Annars känns Enyaq som bästa alternativet 😀

Ni som har andra bilar än tesla, hur planerar ni långkörningarna? Finns nån bra carplay/Android auto-kompatibel app som ger en bra upplevelse längs vägen eller är navigation i bilen ett måste? Tänker att planering utifrån batteriets kapacitet är ett bra stöd, men det kanske går hämta ut via odb till telefonen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Ni som har andra bilar än tesla, hur planerar ni långkörningarna? Finns nån bra carplay/Android auto-kompatibel app som ger en bra upplevelse längs vägen eller är navigation i bilen ett måste? Tänker att planering utifrån batteriets kapacitet är ett bra stöd, men det kanske går hämta ut via odb till telefonen?

Chargefinder eller ABRP via Apple Carplay (kräver premium). Har också en ODB som pratar med telefonen så att ABRP har koll på procenten i batteriet och därmed exakt koll på förbrukning och när man behöver stanna etc Fungerar riktigt smidigt.

Men gör jag video så kör jag helst via den inbyggda navigatorn för att se hur bra/dålig den är.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Elon bekräftar att teslas laddare kommer öppnas upp. Rätt av honom, vad Teslas kunder än tycker imo.

https://alltomelbil.se/elon-musk-bekraftar-tesla-kommer-oppna...

Klart det är lätt för dig att "tycka" det när du varken investerat/bekostat eller drabbas av några nackdelar av förslaget. Då är det ju en ganska enkel ekvation. Tjafs vid SuC är ju ytterst sällsynt, och ibland flyttar till och med folk på sig för att hjälpa någon som behöver komma vidare.

Raka motsatsen mot detta:
https://www.vibilagare.se/nyheter/polisen-utreder-misshandel-...

Skrivet av SiD:

Jag kan ju tycka att det borde generera lite mer pengar i börsen till Tesla, om de nu behöver mer Man läser ju inlägg efter inlägg att det alltid står tomma laddare på deras SuC. Kan vi andra som inte rullar Tesla också ladda där måste det ju innebära ökade intäkter, eller är det elbolagen som snor hela kakan?

Jag tror inte det. Jag köpte min Tesla i princip endast för laddnätverket då jag saknar möjligheter att ladda hemma. Likaså min granne och kollega. Annars hade jag köpt exempelvis en KIA istället.

Det här med tomma laddare är lite hål i huvudet. Det är som att säga att E4 är tomt på nätterna och därför borde kunna göras mindre. Det är klart SuC större delen a tiden behöver ha överkapacitet, det är så man ser till att det finns kapacitet vid peaker. All form av resurshållning fungerar på det sättet men det verkar helt främmande för de flesta.

Samtidigt verkar ju Tesla expandera initiativet i Norge så det talar väl för att jag har fel och du har rätt angående lönsamheten. Vi lär få se om några år.

Skrivet av SiD:

Om man ska märka ord så rätt fulla är inte fulla + kö

Ni som åker Tesla, hur ofta har ni kommit till en laddstation där alla SuC där varit upptagna? Jag har aldrig laddat publikt men man har ju vid otaliga tillfällen åkt förbi Teslas "laddparker" och jag har aldrig sett att det har varit fullt.

Laddar någon gång i veckan och fördelat över Bredden, Tystberga och Norrköping så är det väl fullt 10-20% av gångerna jag kommer dit. Det beror lite på vilka tider du åker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Klart det är lätt för dig att "tycka" det när du varken investerat/bekostat eller drabbas av några nackdelar av förslaget. Då är det ju en ganska enkel ekvation. Tjafs vid SuC är ju ytterst sällsynt, och ibland flyttar till och med folk på sig för att hjälpa någon som behöver komma vidare.

Raka motsatsen mot detta:
https://www.vibilagare.se/nyheter/polisen-utreder-misshandel-...

Jag tycker alla elbilar borde kunna ladda på alla elstolpar. Jag tycker det är helt galet om alla skulle ha sitt eget nät och det är en framtid jag gärna inte vill vara med om. Tesla har bra tillgänglighet men dom är knappast det billigaste alternativet, till skillnad från vad många tror. Det blir således en avvägning mellan pris och tillgägnlighet där vissa nätverk är bättre på en sak, andra nätverk på en annan. Konkurrens är bra.

Vad får dig att tro att folk vid en Ionity är otrevliga mot varandra? Jag har gång på gång sagt att det är trevlig stämning och att man ofta försöker hjälpa den som har problem. Att någon var på dåligt humör betyder knappast att alla är det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Visst är Teslas ladd nätverk bra, men det är inte perfekt, t.ex. finns det inte en enda SuC i Malmö utan närmsta är Löddeköpinge (ca 2,5 mil norr om) vilket gör att alla Tesla är hänvisade till andra laddare i Malmö.
Om nu alla nätverk skulle hålla sig till sina märken och Tesla inte kunnat ladda där hade det säkerligen blivit missnöje på Tesla kunderna för att behöva köra mellan 2,5 - 3 mil bara för att ladda (om man inte har hemma).

Skall det funka med omställningen till elbil måste alla inblandade samverka på något sätt, att det sedan blir t.ex. dyrare att utnyttja ett annat nätverk är inga problem så länge man kan ha tillgång om behovet finns.

Är själv på väg att skaffa en Audi och ser mig själv inte utnyttja Teslas SuC mer än vid akut behov och då främst vid eventuella långresor. Hade inte heller grinat om jag kommit till en Ionity som varit upptagen av Teslor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Visst är Teslas ladd nätverk bra, men det är inte perfekt, t.ex. finns det inte en enda SuC i Malmö utan närmsta är Löddeköpinge (ca 2,5 mil norr om) vilket gör att alla Tesla är hänvisade till andra laddare i Malmö.

Jo men poängen med snabbladdarna är ju inte att folk ska använda dem i vardagen utan just när man kör långt. Alltså är de placerade på strategiska avstånd längs vägarna mellan städer så att de finns där de behövs.

Hade jag köpt en gammal Model S med fri laddning så hade jag förstås gärna sett en i stan av rent egoistiska skäl, men annars så är det ju bättre att ladda långsamt där man bor liksom, även om man inte kan ladda vid sin bostad utan behöver ta sig en liten bit. Det är inte bara billigare utan sliter också mindre på batteriet och så, och man belastar förstås elnätet mindre om man laddar långsammare och gärna på natten och så.

Citat:

Om nu alla nätverk skulle hålla sig till sina märken och Tesla inte kunnat ladda där hade det säkerligen blivit missnöje på Tesla kunderna för att behöva köra mellan 2,5 - 3 mil bara för att ladda (om man inte har hemma).

Skall det funka med omställningen till elbil måste alla inblandade samverka på något sätt, att det sedan blir t.ex. dyrare att utnyttja ett annat nätverk är inga problem så länge man kan ha tillgång om behovet finns.

Jo inlåsningar är sällan bra för konsumenterna, även de som får fördelarna av det på kort sikt förlorar ju på längre sikt om färre tar steget till elbil, eller om de hamnar utanför någon ny konkurrents låsta nätverk.

Citat:

Är själv på väg att skaffa en Audi och ser mig själv inte utnyttja Teslas SuC mer än vid akut behov och då främst vid eventuella långresor.

Jo precis, vilket är hela syftet med snabbladdning.

Citat:

Hade inte heller grinat om jag kommit till en Ionity som varit upptagen av Teslor.

Nej man får dela förstås, men om en Tesla stod på Ionity och tog upp plats när det fanns tio lediga Tesla-laddare bredvid hade jag nog blivit småsur i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Chargefinder eller ABRP via Apple Carplay (kräver premium). Har också en ODB som pratar med telefonen så att ABRP har koll på procenten i batteriet och därmed exakt koll på förbrukning och när man behöver stanna etc Fungerar riktigt smidigt.

Men gör jag video så kör jag helst via den inbyggda navigatorn för att se hur bra/dålig den är.

Hur gör du för att prioritera laddplatser? I ABRP kan man t ex konfigurera varje leverantör individuellt på en 5-gradig skala men jag skulle helst prioritera utifrån paraply, i mitt fall "Likvärdig prio på allt inom WeCharge". Detta eftersom innehållet i paraplyet ändras över tid och jag vill slippa bevaka det.

VW:s app kan göra det och skicka rutten till Google Maps men laddplatserna följer inte med som delmål till Maps, så man får lägga till dem manuellt i sista steget. Det går men jag skulle helst ha det automatiskt...

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Chargefinder eller ABRP via Apple Carplay (kräver premium). Har också en ODB som pratar med telefonen så att ABRP har koll på procenten i batteriet och därmed exakt koll på förbrukning och när man behöver stanna etc Fungerar riktigt smidigt.

Men gör jag video så kör jag helst via den inbyggda navigatorn för att se hur bra/dålig den är.

Intressant, såg att Björn Nyland använde abrp. Skodas egna navigator har alltså inga liknande funktioner som kan räkna ut räckvidd, och kolla status på stationerna och så? Isåfall känns det ju nästan som att man hellre skippar navigator och helt kör på Android auto.

Har bokat lån av en ID4 (dom hade ej demobilen av enyaq på plats) nästa torsdag till fredag, känns spännande 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Klart det är lätt för dig att "tycka" det när du varken investerat/bekostat eller drabbas av några nackdelar av förslaget. Då är det ju en ganska enkel ekvation. Tjafs vid SuC är ju ytterst sällsynt, och ibland flyttar till och med folk på sig för att hjälpa någon som behöver komma vidare.

Raka motsatsen mot detta:
https://www.vibilagare.se/nyheter/polisen-utreder-misshandel-...

Jag tror inte det. Jag köpte min Tesla i princip endast för laddnätverket då jag saknar möjligheter att ladda hemma. Likaså min granne och kollega. Annars hade jag köpt exempelvis en KIA istället.

Det här med tomma laddare är lite hål i huvudet. Det är som att säga att E4 är tomt på nätterna och därför borde kunna göras mindre. Det är klart SuC större delen a tiden behöver ha överkapacitet, det är så man ser till att det finns kapacitet vid peaker. All form av resurshållning fungerar på det sättet men det verkar helt främmande för de flesta.

Samtidigt verkar ju Tesla expandera initiativet i Norge så det talar väl för att jag har fel och du har rätt angående lönsamheten. Vi lär få se om några år.

Laddar någon gång i veckan och fördelat över Bredden, Tystberga och Norrköping så är det väl fullt 10-20% av gångerna jag kommer dit. Det beror lite på vilka tider du åker.

Tesla har ju öppnat upp runt 80% (kan vara lite mindre %-sats då de bara nämner att de har över 1000 laddare) av sitt nätverk nu till sommaren i Norge enligt denna länk https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/andre-bilmerker-kan-lade... och detta endast 4 månader efter att det endast öppnat 15 laddplatser.

citat:
Når Tesla nå åpner opp nesten hele nettverket sitt av Superchargere betyr det at 812 lynladere blir tilgjengelige for andre bilmerker.

Det gjør de kun fire måneder etter at de startet sitt pilotprosjekt og åpnet sine første 15 ladestasjoner for andre merker.
slut citat

Om man nu hade upplevt att vi icke-teslor hade totalt dominerat deras SuC så borde man väl inte öppnat så mkt så fort? Jag tror att detta är ett ickeproblem. Man får väl planera sin laddning och inte nödvändigtvis ladda när "alla" ska det på väg hem från jobb eller när det nu må vara.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Nu när alla som har Tesla prata så gott om dom så måste jag säga att många Tesla ägare är snåla med.
Om jag åker förbi Ikea i Linköping och dom laddarna är upptagna så är det ofta Tesla bilar som står där för att det är gratis laddning
Nu åker jag bara förbi där 5 dagar av 7 i veckan ganska ofta sitter det kvar folk i bilen med för att vänta på laddningen.

Kan även berätta att dom håller på att sätta upp 4'a nya Laddare i närheten av Ikea tyvärr så han jag inte kolla vad för företag eller vad det var men kommer säkert passera igen ska som om jag kommer ihåg att ta en bild på det då.
Positionen annars där laddarna hamnar är 58.43356140343152, 15.58820087340593 (googlemaps)

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Hur gör du för att prioritera laddplatser? I ABRP kan man t ex konfigurera varje leverantör individuellt på en 5-gradig skala men jag skulle helst prioritera utifrån paraply, i mitt fall "Likvärdig prio på allt inom WeCharge". Detta eftersom innehållet i paraplyet ändras över tid och jag vill slippa bevaka det.

VW:s app kan göra det och skicka rutten till Google Maps men laddplatserna följer inte med som delmål till Maps, så man får lägga till dem manuellt i sista steget. Det går men jag skulle helst ha det automatiskt...

Tror inte ABRP har den funktionen, där man väljer laddare baserat på vilket bil man har (We Charge är ju VWs egna). Jag har prioriterat Ionity eftersom det där jag har bra pris, har ingen deal någon annanstans så är inte ett problem jag behövt lösa

Skrivet av Lidodido:

Intressant, såg att Björn Nyland använde abrp. Skodas egna navigator har alltså inga liknande funktioner som kan räkna ut räckvidd, och kolla status på stationerna och så? Isåfall känns det ju nästan som att man hellre skippar navigator och helt kör på Android auto.

Har bokat lån av en ID4 (dom hade ej demobilen av enyaq på plats) nästa torsdag till fredag, känns spännande 😀

Ja, alltså, Enyaq har ju trådlös Carplay/Andrpoid Auto, precis som ID.4, och då ska är det ju självklart att man skippar den inbyggda navigationen Vill minnas att Enyaq och ID.4 också visar navigationen i förardisplayen även om man navigerar med Apple Carplay/Android Auto, kan ha fel dock.

Vill minnas att systemet kan hitta laddare längs vägen men inte att den kan kolla antalet upptagna laddare eller så, som man kanske skulle vilja ha.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej man får dela förstås, men om en Tesla stod på Ionity och tog upp plats när det fanns tio lediga Tesla-laddare bredvid hade jag nog blivit småsur i alla fall.

När jag körde MY laddade jag på Ionity. Fick frågan varför jag laddade där och inte på Tesla SuC (som finns i Uppsala inte långt ifrån). För att Ionity kostar 3,50kr/kWh och Tesla närmare 5,50kr/kWh (minns inte exakt). Fick responsen av den som frågade "jaha, jag trodde det var gratis för Teslas att ladda på deras stolpar"

Skrivet av vinylens:

Nu när alla som har Tesla prata så gott om dom så måste jag säga att många Tesla ägare är snåla med.
Om jag åker förbi Ikea i Linköping och dom laddarna är upptagna så är det ofta Tesla bilar som står där för att det är gratis laddning
Nu åker jag bara förbi där 5 dagar av 7 i veckan ganska ofta sitter det kvar folk i bilen med för att vänta på laddningen.

Nåja, jag skulle inte säga att det är utmärkande för Tesla-ägare. Har ett köpcentrum i närheten där jag bor som jag brukar gå till och det står alltid en Zoe och en Peugeot e-208 där. Det kostar naturligtvis inget att ladda. Grinig som jag är har jag såklart mailat köpcentrumet och klagat

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

När jag körde MY laddade jag på Ionity. Fick frågan varför jag laddade där och inte på Tesla SuC (som finns i Uppsala inte långt ifrån). För att Ionity kostar 3,50kr/kWh och Tesla närmare 5,50kr/kWh (minns inte exakt). Fick responsen av den som frågade "jaha, jag trodde det var gratis för Teslas att ladda på deras stolpar"

Nåja, jag skulle inte säga att det är utmärkande för Tesla-ägare. Har ett köpcentrum i närheten där jag bor som jag brukar gå till och det står alltid en Zoe och en Peugeot e-208 där. Det kostar naturligtvis inget att ladda. Grinig som jag är har jag såklart mailat köpcentrumet och klagat

Skulle bara blir glad om dom började ta betalt även för alla 11KW laddare vi köpcentrum för då skulle bara dom som behöver ladda dom andra skulle inte utnyttja det för att dom kan.

Vet att Lidl ska göra om sina 50Kwh laddare fast dom har skyltar över att taxibilar inte får ladda där så står det taxibilar där och laddar.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Chargefinder eller ABRP via Apple Carplay (kräver premium). Har också en ODB som pratar med telefonen så att ABRP har koll på procenten i batteriet och därmed exakt koll på förbrukning och när man behöver stanna etc Fungerar riktigt smidigt.

Men gör jag video så kör jag helst via den inbyggda navigatorn för att se hur bra/dålig den är.

Låter ju smutt! Är det någon speciell OBD-läsare som behövs? Har någon sån ELM327-läsare som legat i en låda i typ 10 år någonstans..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Tror inte ABRP har den funktionen, där man väljer laddare baserat på vilket bil man har (We Charge är ju VWs egna). Jag har prioriterat Ionity eftersom det där jag har bra pris, har ingen deal någon annanstans så är inte ett problem jag behövt lösa

Ja, alltså, Enyaq har ju trådlös Carplay/Andrpoid Auto, precis som ID.4, och då ska är det ju självklart att man skippar den inbyggda navigationen Vill minnas att Enyaq och ID.4 också visar navigationen i förardisplayen även om man navigerar med Apple Carplay/Android Auto, kan ha fel dock.

Vill minnas att systemet kan hitta laddare längs vägen men inte att den kan kolla antalet upptagna laddare eller så, som man kanske skulle vilja ha.

När VAG bilarna fixar uppvärmning för batteriet när man navigerar dit så kör man ju inbyggda navigationen

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

När jag körde MY laddade jag på Ionity. Fick frågan varför jag laddade där och inte på Tesla SuC (som finns i Uppsala inte långt ifrån). För att Ionity kostar 3,50kr/kWh och Tesla närmare 5,50kr/kWh (minns inte exakt). Fick responsen av den som frågade "jaha, jag trodde det var gratis för Teslas att ladda på deras stolpar"

Nåja, jag skulle inte säga att det är utmärkande för Tesla-ägare. Har ett köpcentrum i närheten där jag bor som jag brukar gå till och det står alltid en Zoe och en Peugeot e-208 där. Det kostar naturligtvis inget att ladda. Grinig som jag är har jag såklart mailat köpcentrumet och klagat

Ionity med abonnemanget som de själva har?

Och hur kan Tesla Supercharger vara så dyrt? Trodde det var runt 4-4.5 kr / kWh

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Tesla har ju öppnat upp runt 80% (kan vara lite mindre %-sats då de bara nämner att de har över 1000 laddare) av sitt nätverk nu till sommaren i Norge enligt denna länk https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/andre-bilmerker-kan-lade... och detta endast 4 månader efter att det endast öppnat 15 laddplatser.

citat:
Når Tesla nå åpner opp nesten hele nettverket sitt av Superchargere betyr det at 812 lynladere blir tilgjengelige for andre bilmerker.

Det gjør de kun fire måneder etter at de startet sitt pilotprosjekt og åpnet sine første 15 ladestasjoner for andre merker.
slut citat

Om man nu hade upplevt att vi icke-teslor hade totalt dominerat deras SuC så borde man väl inte öppnat så mkt så fort? Jag tror att detta är ett ickeproblem. Man får väl planera sin laddning och inte nödvändigtvis ladda när "alla" ska det på väg hem från jobb eller när det nu må vara.

Å andra sidan har de bara öppnat nätverket i länder där det finns massvis med andra aktörer, och till och med i Norge öppnar de inte alla för att det inte finns kapacitet till det överallt (enligt deras egna uttalande). De har inte heller öppnat nätverket i dessa länder för alla potentiella kunder utan det är bara personer boendes i vissa länder som har tillgång till de öppna laddarna, som svensk måste man t.ex. sätta bostadslandet till Norge för att kunna ladda på de SuC som är öppna där ifall man inte har en Tesla.

De verkar helt enkelt gå väldigt långsamt fram och har begränsningar trots att vi pratar länder där det finns massvis med andra laddare redan. Så då är frågan hur det blir i Sverige, vi är i en helt annan situation med mycket sämre utbyggda nätverk vid sidan av SuC. Tesla är dock inne i en stark byggfas just nu vad gäller Sverige vilket kanske är vad som krävs för att få ett större öppnande här.

Permalänk

Vi har beställt en hyundai Kona Electric sedan några månader tillbaka och blivit lovade leverans i Maj/Juni (mest sannolikt slutet av Juni).
Idag fick vi beskedet att vi troligtvis inte kan förvänta oss leverans förrän i slutet av november..

Förstår såklart situationen men känns som att de kunde ha informerat om detta lite tidigare.

Blivit erbjuden att hyra en bensindriven i30 kombi 2021 för 2800kr tills dess att elbilen levereras men det känns väl inte särskilt lockande.

Tänkte att det kanske är bra information ifall någon annan väntar på en Hyundai!

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B