Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk

Man får komma i håg att det inte är så dyrt som ni får det och låta med dessa super stationer.
De skaffar eget högspänningsställverk och slipper dessa effekt avgifter till mycket större del. Än om ex ellevio, eon skulle drag fram och sätta upp ett eget ställverk.

Kunder med hög förbrukning ber om högspänning och sköter allt efter det själva.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Jo, men samtidigt så slits ju saker, och även teknikutvecklingen går framåt. Sätter du tex. en återbetalningstid på 20 år så blir det troligen fel då utrustningen är sannolikt omodern eller utgången då.

Så verkligheten är, tyvärr, inte fullt så enkel som du vill göra gällande.

Jag säger inte att det är enkelt, bara att vinst, förlust och marginaler beror på återbetalningstiden. Tjugo år är säkert för lång tid, tekniken går framåt snabbare än så, men tio år är nog inte att ta i. Sen lär man väl kunna återanvända exempelvis infrastrukturen med framdragen el, markbeläggningar, eventuella aktiviteter, butiker och liknande även om själva stolpen blir föråldrad.

Citat:

Hade det varit så enkelt så hade nog många fler kastat sig på att starta snabbladdningsnät en masse. Hade potentiellt blivit nytt Klondike med tanke på hur kraftigt försäljningen av elbilar tagit enorm fart.

Tja jag vet inte om jag håller med om att det inte är många aktörer. Det finns väl fler snabbladdningsnätverk i landet idag än det finns bensinkedjor liksom, eller? Jag tror att vi hade haft många fler snabbladdare om tillståndsprocessen var enklare, både när det gäller markupplåtning och sånt men också förstås när det gäller att ansluta sig till elnätet.

BP exempelvis satsar stort på att bygga ett nätverk över stora delar av Europa just nu, och räknar med break-even 2025.

Citat:

Nu drar nästan alla fötterna efter sig när det gäller att investera i snabbladdare, och det finns en ekonomisk orsak till just det.

Kostnaderna för infrastrukturen är för höga, och intäkterna bra långt under vad de behöver vara för att ens nå break even.

Jag tror det kommer att bli som bensinmackarna, att de inte gör så mycket vinst på själva laddningen (eller tankningen) utan på kringförsäljning. Det är ju där bensinmackarna tjänar pengar, kaffe, korv, tidningar och så vidare, och då har man ju ändå liksom ingen dötid där. Bygger man en laddstation längs någon stor väg eller liknande, vilket är vart de ligger normalt, så får man ha någon form av café, lounge, restaurang eller liknande där folk kan spendera pengar medan bilen laddas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja jag vet inte om jag håller med om att det inte är många aktörer. Det finns väl fler snabbladdningsnätverk i landet idag än det finns bensinkedjor liksom, eller? Jag tror att vi hade haft många fler snabbladdare om tillståndsprocessen var enklare, både när det gäller markupplåtning och sånt men också förstås när det gäller att ansluta sig till elnätet.

Ser man objektivt på nästan alla rapporter som finns så är det värre i dag än för ett par år sedan. Det finns i dag färre snabbladdare per elbil än vad det gjorde tidigare. Ökningen av snabbladdningsplatser har inte i närheten hängt med ökningen av antalet elbilar som sålts de senaste två åren.

Så nej, data jag håller inte alls med dig att det är bra kapacitet med laddning. Iaf. inte om vi ser bortom just diskuterade Teslas SuC. Då har det objektivt blivit sämre på den fronten om man ser både på antalet snabbladdningspunkter och antalet elbilar.

Ser man på bara ena parametern som du gör (endast antalet snabbladdningspunkter), så blir det extremt skevt och säger väldigt lite (i stort sätt inget).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Ser man objektivt på nästan alla rapporter som finns så är det värre i dag än för ett par år sedan. Det finns i dag färre snabbladdare per elbil än vad det gjorde tidigare. Ökningen av snabbladdningsplatser har inte i närheten hängt med ökningen av antalet elbilar som sålts de senaste två åren.

Så nej, data jag håller inte alls med dig att det är bra kapacitet med laddning. Iaf. inte om vi ser bortom just diskuterade Teslas SuC. Då har det objektivt blivit sämre på den fronten om man ser både på antalet snabbladdningspunkter och antalet elbilar.

Ser man på bara ena parametern som du gör (endast antalet snabbladdningspunkter), så blir det extremt skevt och säger väldigt lite (i stort sätt inget).

Jag säger inte att det är bra kapacitet på laddning, och jag tittar inte på antalet snabbladdningspunkter, bara att det finns ett stort intresse av att bygga ut nätverken från många olika bolag och att det är ett tecken på att lönsamhet inte är något större problem.

Sen vet jag förstås inget om hur det kommer att utveckla sig, men jag tror att det kommer att landa i att man främst gör vinst på kringliggande saker, vilket är vart bensinmackarna landat. Sen om det innebär att typ CircleK kommer att bygga ut sina mackar med många laddplatser och större butiker/restauranger eller mer tvärtom att små och strategiskt placerade handelsområden kommer att poppa upp längs vägarna med gott om laddare där investeringen delas av de som håller till där, sannolikt lär vi få både och. Det finns ju massvis av möjligheter till nya typer av tjänster på vägarna. Tänk exempelvis om man kunde få en massage på 20 minuter när bilen laddades, det hade ju varit rätt trevligt på långresa, kanske kombinerat med någon aktivitet för barn (comeback för arkadhallar? Kanske inte, men kanske för "internetcaféer" med lite barnpassning eller så. ).

Permalänk
Medlem

Nu är de 2 nya Ionity stolparna uppe i Södertälje. Kommer starta igång nästa vecka enligt info på Facebook.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax Crystal Super 50 & 57PPD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Hmm men du menar alltså att den fortfarande slirar efter uppdateringen? Ja, för smala däck är inte så bra för greppet. Men shit blir det inte dyrt att köpa både sommar och vinterdäck till en leasingbil?

Tycker hursomhelst att Mach-E e en jäkla fin bil. Hade de här erbjudandena funnits i höstas så skulle jag ha hakat på jag med.

Jag har inte upplevt bilen som så sladdrig, men nu när det kommit på tal och jag jämför med andra bilar jag kört, även efter, så är nog Mach-E den som sticker ut..

Ja, jo, det blir ju kanske inte superbilligt. Men Ford använder en ganska vanlig bultcirkel på Mach-E så fälgarns kommer gå att använda även efter leasingen. Däck får man väl se hur dom ser ut efter 3 år.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag har inte upplevt bilen som så sladdrig, men nu när det kommit på tal och jag jämför med andra bilar jag kört, även efter, så är nog Mach-E den som sticker ut..

Ja, jo, det blir ju kanske inte superbilligt. Men Ford använder en ganska vanlig bultcirkel på Mach-E så fälgarns kommer gå att använda även efter leasingen. Däck får man väl se hur dom ser ut efter 3 år.

Ok, förmodligen blir det märkbart bättre med nya däcken.
Ja däck ser det ut att bli brist på framöver, så det lär inte va svårt att sälja de om 3 år.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax Crystal Super 50 & 57PPD

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag säger inte att det är bra kapacitet på laddning, och jag tittar inte på antalet snabbladdningspunkter, bara att det finns ett stort intresse av att bygga ut nätverken från många olika bolag och att det är ett tecken på att lönsamhet inte är något större problem.

Där får jag nog lov att vara totalt oense med dig.

Ser ingen logik i eller någon data som stödjer det du påstår ovan.

1. Ser en extremt svag tillväxt med nya snabbladdningspunkter i förhållande till det ökande antalet elbilar.

2. Ser enbart tecken på att det inte är någon lönsamhet i det för närvarande.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

1. Ser en extremt svag tillväxt med nya snabbladdningspunkter i förhållande till det ökande antalet elbilar.

Problemet med snabbladdare är att dom inte får sätta upp dom vart som helst och hur som helst mycket pappersjobb bakom.
Sedan måste infrastrukturen med EL finnas med är näten redan högt belastade så kan man inte bara klämma in en laddstation för det finns inte någon el att leverera till den.

Hur fort menar du att det ska bli lönsamt för dom som investera i att bygga upp snabbladdare på olika platser?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Då leasingavtalet på jobbets Optima PHEV löper ut i December så måste man ju beställa ny bil och nya bilpolicyn säger ren elbil! Så efter X antal provkörningar av ID.4 GTX, Kia EV6 AWD samt Skoda Enyaq 80x som jobbet har inom sitt ramavtal så blev det till slut en Enyaq 80x, nog för att det blir snikmodellen utan något som helst lull-lull mer än dragkrok så kändes den mer rätt än EV6'an som det egentligen stod mellan.

Till EV6'ans nackdel så är ju baksätet bedrövligt dåligt med det höga golvet och noll utrymme för fötterna under framstolen, dåligt lårstöd på förarplats och stol som slår i taket när den höjs, hur tänkte Kia där egentligen?

Skodan är nog helt enkelt en mer förnuftig bil med sitt generösa utrymme trots Kians väldigt trevliga karaktär i sportläget

Aja nu återstår bara drygt 8 månaders väntan (om fucktarden Putin slutar med sitt eländiga krig någon gång så kanske den kommer tidigare) men man hinner läsa på mer om vilka appar/tags som behövs samt planera inför nästa sommars polering + lackskydd som ska läggas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Men tror du BP exempelvis skulle storsatsa på ett nätverk av snabbladdare om de inte såg lönsamhet i det? Det tror inte jag i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men tror du BP exempelvis skulle storsatsa på ett nätverk av snabbladdare om de inte såg lönsamhet i det? Det tror inte jag i alla fall.

De satsar inte för att de vill - de satsar för att inte gå under. Omställningen går snabbt och ingen vill bli en ny Kodak.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ghoti:

De satsar inte för att de vill - de satsar för att inte gå under. Omställningen går snabbt och ingen vill bli en ny Kodak.

Nja, omställningen går hyfsat fort här, men vi ligger ju ändå i framkant på detta område (efter Norge förstås men före de flesta andra). BP finns inte här som bensinmack dock, men i många andra länder där fossila bränslen fortfarande dominerar och kommer att göra det i många år. Alltså hade de kunnat fortsätta som vanligt ett bra tag till utan större problem, eller gjort någon halvhjärtad mindre satsning för att försöka ta igen lite goodwill efter deras oljespill eller så. Att de storsatsar redan nu anser jag tyder på att de tror de kommer att tjäna på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Har inte sett så mycket snabbladdare på BP, men kanske har missat det.

Skrivet av vinylens:

Problemet med snabbladdare är att dom inte får sätta upp dom vart som helst och hur som helst mycket pappersjobb bakom.
Sedan måste infrastrukturen med EL finnas med är näten redan högt belastade så kan man inte bara klämma in en laddstation för det finns inte någon el att leverera till den.

Hur fort menar du att det ska bli lönsamt för dom som investera i att bygga upp snabbladdare på olika platser?

Tesla, har trots dessa problem, ändå lyckats extremt bra. Utan deras SuC-nät så hade jag inte kunnat haft elbil lika enkelt på mina tjänsteresor (hade då troligen fortsatt med fossilbil tills vidare).

Varför lyckas de, men nästan alla andra misslyckas?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Har inte sett så mycket snabbladdare på BP, men kanske har missat det.

BP finns som sagt inte här längre sedan ganska många år nu, men de satsar rätt stort tillsammans med VW: https://www.engadget.com/vw-bp-fast-ev-chargers-gas-stations-...

En intressant grej är att de har batterier i sina laddare så att de ska kunna hantera snabbladdning även när elnätet inte riktigt klarar det. Vet inte om det gäller alla eller bara de på specifika platser.

Citat:

Tesla, har trots dessa problem, ändå lyckats extremt bra. Utan deras SuC-nät så hade jag inte kunnat haft elbil lika enkelt på mina tjänsteresor (hade då troligen fortsatt med fossilbil tills vidare).

Varför lyckas de, men nästan alla andra misslyckas?

Jag vet inte hur Tesla lyckas övertyga kommunerna så de får bygga sina snabbladdare när andra har mer problem med tillståndsprocessen. Kanske kändes det mer modernt och framtid när Tesla började medan det idag inte är så "coolt" och då drar man sig, eller så kanske Tesla betalar mer marknadsmässiga priser för marken, eller något helt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

BP finns som sagt inte här längre sedan ganska många år nu, men de satsar rätt stort tillsammans med VW: https://www.engadget.com/vw-bp-fast-ev-chargers-gas-stations-...

En intressant grej är att de har batterier i sina laddare så att de ska kunna hantera snabbladdning även när elnätet inte riktigt klarar det. Vet inte om det gäller alla eller bara de på specifika platser.
Jag vet inte hur Tesla lyckas övertyga kommunerna så de får bygga sina snabbladdare när andra har mer problem med tillståndsprocessen. Kanske kändes det mer modernt och framtid när Tesla började medan det idag inte är så "coolt" och då drar man sig, eller så kanske Tesla betalar mer marknadsmässiga priser för marken, eller något helt annat.

Vet inte vilka länder BP opererar i, men själv kör jag elbil främst i Sverige, en hel del i Norge, och även lite i Danmark. Därav att mitt fokus gällande laddnäten främst gäller Sverige och Norge. Det är hur det ser ut här i Sverige och Norge som främst avgör och påverkar mig hur jag kan resa och ladda här.

Finns BP i Norge eller Danmark skall jag dock prova deras snabbladdare när jag får en chans. Är alltid öppen för andra alternativ, även om det i dag är sådan enorm skillnad mellan Tesla SuC och andra snabbladdarnät.

Alla kan säker ha problem med saker, men det verkar som Tesla har mer "tur" än andra. Eller så arbetar de hårdare och investerar mer resurser i det. Var och en får ju bli salig på sin egen tro och sina egna färger på glasögonen.

Ett konkret exempel är iaf. ifrån i höstas. Postade detta när jag laddade i Norge vid Rygge på vägen hem från Oslo. 6 st. laddpunkter hos Ionity, som alla var upptagna och 3-4 bilar på kö som väntade på sin tur att få en laddplats. Som jämförelse så var det 42 st laddpunkter hos Tesla SuC, och varav ca. 27-29 upptagna.

Själv så tror jag inte på slumpen här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu något annat (eller kanske inte riktigt, då det rör Tesla); Chippen testar och finner en hel del bra och dåliga saker med MY.

Gedigen video och genomgång (som vanligt av Chippen) av olika både + och - med den.

Testad: Tesla Model Y MY21 | Guiden om elbil

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var och testade en MG MG5 idag samt MG ZS. Måste säga att jag blev riktigt imponerad av känslan i dom båda.
Blev dock lite mer intresserad av ZS framför MG5 då jag gillar suv-känslan i ZS samt att batteriet är lite större i den.
Riktigt välutrustad för förhållandevis små pengar, för att vara elbilsleasing..
Blir nog leasing av en sådan. Blir att införskaffa stolpe ganska omgående..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Någon som vet hur det fungerar med leasing och försäkring? Gäller en MG5 privatleasing vid Hedin eller Holmgren.

Ska iväg och klämma och känna på en på måndag, men glömde fråga säljaren på telefon ang. försäkring. Brukar det ingå eller tillkommer det? Antar om det tillkommer så räcker det med halv (ingår vagnskada på nya bilar?).

Om någon äger en MG5 och vet vad det kostar ungefär, eller vet reg.nr på en så det går kika mot ett försäkringsbolag så skulle det uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Någon som vet hur det fungerar med leasing och försäkring? Gäller en MG5 privatleasing vid Hedin eller Holmgren.

Ska iväg och klämma och känna på en på måndag, men glömde fråga säljaren på telefon ang. försäkring. Brukar det ingå eller tillkommer det? Antar om det tillkommer så räcker det med halv (ingår vagnskada på nya bilar?).

Om någon äger en MG5 och vet vad det kostar ungefär, eller vet reg.nr på en så det går kika mot ett försäkringsbolag så skulle det uppskattas.

Privatleasing inkluderar oftast inte leasing, gäller även MG. Man brukar få offert på försäkring som enligt MGs Facebookgrupp brukar vara runt 2-250kr/mån.

Här har du ett regnr (från en blocketannons): XJP60U

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Chippen2188:

Privatleasing inkluderar oftast inte leasing, gäller även MG. Man brukar få offert på försäkring som enligt MGs Facebookgrupp brukar vara runt 2-250kr/mån.

Här har du ett regnr (från en blocketannons): XJP60U

Tack så mycket . Tyvärr var man tvungen att ringa för att få ett pris, men räknar på 250:- per månad så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

När tror ni att man kan få en kombi i golf storleken för 250-300 000kr nytillverkad i europa med ca 40 mil wltp? Jag har som sagt en Auris hybrid 2015. Den har nu gått snart 11 000 mil och enligt mina planer blir nästa bil en elbil, när det är dags att byta om typ 3-4 år

Förmodligen aldrig. En ny Golf Sportscombi med bensinmotor kostar vanligen över 300.000 idag (vet inte listpris men såg några annonser på nya bilar). Priserna på bilar går stadigt upp (inflation) så det känns osannolikt att man får en eldriven mellanstor kombi med den räckvidden för under 300k någonsin.
Mg5 ligger nog närmast på dryga 400k, men den är inte tillverkad i Europa.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

När tror ni att man kan få en kombi i golf storleken för 250-300 000kr nytillverkad i europa med ca 40 mil wltp? Jag har som sagt en Auris hybrid 2015. Den har nu gått snart 11 000 mil och enligt mina planer blir nästa bil en elbil, när det är dags att byta om typ 3-4 år

Tror det kommer bli svårt att nå dom priserna. Volkswagen har hintat oite om sin lilla elbil som ska komma 2025 för runt 20-25k euro men i Sverige lär det ändå bli 350-400k.

https://feber.se/bil/mindre-elbil-fran-volkswagen-skoda-och-c...

Idag finns ingen motivation från tillverkare att tillverk en bil som är så billig. Dom skulle inte tjäna pengar på den tror jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Förmodligen aldrig. En ny Golf Sportscombi med bensinmotor kostar vanligen över 300.000 idag (vet inte listpris men såg några annonser på nya bilar). Priserna på bilar går stadigt upp (inflation) så det känns osannolikt att man får en eldriven mellanstor kombi med den räckvidden för under 300k någonsin.
Mg5 ligger nog närmast på dryga 400k, men den är inte tillverkad i Europa.

Jag tänker mig att de teknologiska framstegen samt stigande volymerna bör pressa priserna. Så när elbilar inte längre ses som något utöver det vanliga så kostar de inte mer än en opel astra kombi med 2l bensinmotor gör idag.
Skrev 300 000kr mest för att min nuvarande kostade strax under det när den var ny. Kanske är mer rimligt att förvänta sig att motsvarande bil kostar runt 4-450 000kr år 2025.

Skrivet av Chippen2188:

Tror det kommer bli svårt att nå dom priserna. Volkswagen har hintat oite om sin lilla elbil som ska komma 2025 för runt 20-25k euro men i Sverige lär det ändå bli 350-400k.

https://feber.se/bil/mindre-elbil-fran-volkswagen-skoda-och-c...

Idag finns ingen motivation från tillverkare att tillverk en bil som är så billig. Dom skulle inte tjäna pengar på den tror jag.

Jag hoppas de blir mer motiverade när flera tillverkare börjar tillverka prisvärda elbilar. Idag finns det ju inte särskilt många europeiska fabriker som gör elbilar i golf storleken. Men min uppfattning om pris kan som sagt vara lite utdaterad den baseras mest på vad min bil kostade som ny.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Avstängd

Inte så elbilsrelaterat kanske men jag stod på mitt jobbs terrass häromdagen när Volvos självkörande XC90 kom åkandes in på en stor asfalterad yta nedanför. Det är inget ovanligt att se dem runt Göteborg då de har kört runt med dem i över sex år, men nu kom det också en annan bil som en kille hoppade ur och plockade fram en cykel. Sen började de testa en massa olika scenarion. Han cyklade i lugn takt samtidigt som bilen körde mot honom i ganska hög fart och stannade ett par dm innan krocken. Samma sak när bilen hann ifatt cykeln, de lät bilen backa mot cyklisten med samma resultat. Sen körde de om cyklisten i ganska hög fart väldigt nära i alla fall från mitt perspektiv, både på höger och vänstersidan, sen när cykeln kom från andra hållet och så vidare. Jag blev rätt imponerad över systemet ändå. Det konstiga var att det inte verkade vara några andra där, ingen som stod utanför bilarna, ingen som filmade eller något sånt. Hade det inte varit så tydligt att det var en självkörande bil med det stora paketet på taket, alla dekaler och så, så hade jag trott att det var några tonåringar som var ute och lekte med deras farsas bil eller så.

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg utbrutna till egen tråd*

Vill ni diskutera den nya hastighetsövervakningen/stödsystemet som kommer i alla nya bilar fr.o.m. 1 juli går det bra att fortsätta den diskussionen här. Tillbaka till topic, dvs. elbilssnack!

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Var iväg idag och provkörde Kia äldre modell av E Niro, trevlig bil men det sa inte mycket om skillnaden mot deras nyare 2023 modell. Ni som provat båda, kan ni berätta lite om vad som skiljer mellan de?

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem

Tesla Impact Report 2021 har släppts nyligen.

För de som är intresserade av att läsa den så finns den här:
https://www.tesla.com/ns_videos/2021-tesla-impact-report.pdf

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Försäkring tillkommer, men du behöver bara halvförsäkring så det blir inga stora pengar.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Apropå tidigare diskussioner i tråden om huruvida elbilar brinner ofta eller inte, så finns det bra statistik från den senaste Tesla Impact Report att i USA så brinner en Tesla mycket mer sällan än en fossilbil.

https://alltomelbil.se/tesla-impact-report-sa-ofta-brinner-te...

Visa signatur