Pepsi max och nya smala burkar - Smaken!?

Permalänk
Medlem

Pepsi max och nya smala burkar - Smaken!?

Hallå,
Jag fick hem ett paket Pepsi max på burk och det var då den form på burkarna som Cola Zero haft ett tag.

Jag märkte redan när Cola Zero fick de nya burkarna att smaken var annorlunda, bittrare, och trodde att det hade med nytt recept att göra. Men nu smakar även Pepsi max lite bittert som eftersmak. Jag har aldrig känt av den smak vissa menar att aspartam har, så kan inte säga att det är den.

Påpekade smaken och även frugan kände av den.

Är det burkarna som är boven i dramat eller har också Pepsi max bytt recept?

Permalänk
Inaktiv

I princip alla drycker har recept som utvecklas flera gånger per år, med små skillnader. Gissar på att burken har väldigt lite med det att göra.

Permalänk
Medlem

Kan inte påstå att jag upplever någon skillnad. Gillar det nya formatet på burkarna.

Permalänk

Dricker inte mycket läsk nu för tiden, men det är ju stor skillnad på smak mellan burk och flaska, så inte helt konstigt om det vore skillnad på den smalare burken också.

De nya burkarna är ju sämst på alla sätt i övrigt också.

Permalänk
Medlem

Älskar hur den nya kostar 99kr för 20 pack vs de gamla med äckliga receptet 99kr för 24 pack. Vet inte vad jag skulle göra om det var på andra hållet en enda gång 😵‍💫

För att vara tydlig är den där smaken av bitterhet för mig det höjda priset, smakar annars likadant.

Permalänk
Medlem

Första burkarna tyckte jag också att det smakade annorlunda, men inte nu längre.

Visa signatur

:)

Permalänk
Skrivet av Irregular Programming:

Dricker inte mycket läsk nu för tiden, men det är ju stor skillnad på smak mellan burk och flaska, så inte helt konstigt om det vore skillnad på den smalare burken också.

De nya burkarna är ju sämst på alla sätt i övrigt också.

jag gillar dom mer kompaktare "backarna" dom börjat med dock. dom gamla när alla stod bredvid varandra var ju faktiskt helt värdelösa, men detta hade man nog kunnat göra med gamla burken också. kan däremot tänka mig att nya burken är lite lättare att tippa omkull

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Releaces:

Älskar hur den nya kostar 99kr för 20 pack vs de gamla med äckliga receptet 99kr för 24 pack. Vet inte vad jag skulle göra om det var på andra hållet en enda gång 😵‍💫

För att vara tydlig är den där smaken av bitterhet för mig det höjda priset, smakar annars likadant.

Shrinkflation. Priset du ser är detsamma men du får mindre för det.
Såg samma sak och gör nu egen läskkoncentrat hemma och köpte en billig sodrastream.
Jag märkte ingen skillnad på burk till burk dock. Jag dricker dock mest sockerfritt (aspartam?).
Jag tror både Pepsi och Coca cola nu gått över till att ha både socker och aspartam i deras vanliga varianter och därför märker vissa skillnad.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Shrinkflation. Priset du ser är detsamma men du får mindre för det.
Såg samma sak och gör nu egen läskkoncentrat hemma och köpte en billig sodrastream.
Jag märkte ingen skillnad på burk till burk dock. Jag dricker dock mest sockerfritt (aspartam?).
Jag tror både Pepsi och Coca cola nu gått över till att ha både socker och aspartam i deras vanliga varianter och därför märker vissa skillnad.

Haha, bra ord. Upplevt detta med chunky salsa på burk som plötsligt kom i mindre burkar till samma pris och en ölkorv jag brukade köpa i 5-pack som plötsligt blev 4-pack för samma pris. Korvdistributörens (Paul & Thom) hemsida angav att orsaken var att man skulle minska köttkonsumption av miljö eller hälsoskäl eller något sådant, bullshit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

jag gillar dom mer kompaktare "backarna" dom börjat med dock. dom gamla när alla stod bredvid varandra var ju faktiskt helt värdelösa, men detta hade man nog kunnat göra med gamla burken också. kan däremot tänka mig att nya burken är lite lättare att tippa omkull

Saknar den gamla standard burken, den nya passar aldrig bra i kopp hållaren i bilen. Allt ska vara som det alltid har varit

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Skrivet av cerb1980:

Saknar den gamla standard burken, den nya passar aldrig bra i kopp hållaren i bilen. Allt ska vara som det alltid har varit

jo där har du en poäng. men du ska vara glad att du har en mugghållare jag saknar det i båda mina bilar haha

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Hallå,
Jag fick hem ett paket Pepsi max på burk och det var då den form på burkarna som Cola Zero haft ett tag.

nu smakar även Pepsi max lite bittert som eftersmak. Jag har aldrig känt av den smak vissa menar att aspartam har, så kan inte säga att det är den.

Japp. PM är den enda läsk jag dricker emmellanåt och jag har noterat precis samma sak. T.o.m. köpt gammal och ny burk samt låtit frugan hälla upp dessa i identiska glas för blindtest. Kan säga med en gång vilken som kommer från vilken. Jag antar att de har förändrat något i receptet. Not a fan av den nya - kan hjälpa mig att sluta med läsk en gång för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Shrinkflation. Priset du ser är detsamma men du får mindre för det.
Såg samma sak och gör nu egen läskkoncentrat hemma och köpte en billig sodrastream.
Jag märkte ingen skillnad på burk till burk dock. Jag dricker dock mest sockerfritt (aspartam?).
Jag tror både Pepsi och Coca cola nu gått över till att ha både socker och aspartam i deras vanliga varianter och därför märker vissa skillnad.

Pepsi Max har dock aldrig varit något annat än sötningsmedel.

Pepsi har tippat i sötningsmedel i den vanliga colan, men Coca Cola har inte gjort det än i just colan vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Pepsi Max har dock aldrig varit något annat än sötningsmedel.

Pepsi har tippat i sötningsmedel i den vanliga colan, men Coca Cola har inte gjort det än i just colan vad jag vet.

Vanlica coca cola har även den fått sötningsmedel nu.
Likaså pepsi. Vi är på samma våglängd även om det skrevs lite janky.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Varför bytte man formfaktor? Måste ju vara en enorm förändring för pantning och maskiner osv... O_o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vanlica coca cola har även den fått sötningsmedel nu.
Likaså pepsi. Vi är på samma våglängd även om det skrevs lite janky.

Som sagt, ja, Pepsi har det. Coca Cola har inte haft det och har det fortfarande inte enligt deras egen hemsida. Däremot är det sötningsmedel i bl a apelsin-Fanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Varför bytte man formfaktor? Måste ju vara en enorm förändring för pantning och maskiner osv... O_o

För pantsidan spelar det nog inte så stor roll. De mosar ändå burken när de konstaterat att det är en burk som ger rätt till pant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosslo Snah:

Japp. PM är den enda läsk jag dricker emmellanåt och jag har noterat precis samma sak. T.o.m. köpt gammal och ny burk samt låtit frugan hälla upp dessa i identiska glas för blindtest. Kan säga med en gång vilken som kommer från vilken. Jag antar att de har förändrat något i receptet. Not a fan av den nya - kan hjälpa mig att sluta med läsk en gång för alla.

Ah crap! Frugan köpte två flak med gamla burkar när hon ramlade över det så jag lever oförstörd fram till slutet av juni med lite tur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vanlica coca cola har även den fått sötningsmedel nu.
Likaså pepsi. Vi är på samma våglängd även om det skrevs lite janky.

Jaså, vad är det för sötningsmedel då?

Detta är aktuella ingredienser för en "vanlig" cola enligt coca-cola.se:

Skrivet av coca-cola.se:

Kolsyrat vatten, socker, färgämne (sockerkulör E150d), surhetsreglerande medel (E338), naturliga aromer (inkl. koffein).

Permalänk
Medlem

Att dricka ur burken är som att gå på vinprovning när man är förkyld.

Permalänk
Medlem

Läsk har alltid varit ett hett ämne på swec av olika anledningar.
Det är läsk! Vissa är då finsmakare 😂😂

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Läsk har alltid varit ett hett ämne på swec av olika anledningar.
Det är läsk! Vissa är då finsmakare 😂😂

https://www.dailymotion.com/video/x2mlgw8
Det här klippet passar in på nästan allt som folk kan dricka och äta... xD Inklusive läsk.