Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Din föraning om att det skulle bli fullt på Tesla så fort andra märken släpps på haltar då du själv skriver att det är 3-4 bilar på kö på ionity medans det finns 13-15 lediga på Tesla. Skulle de köande på ionity ta dem så är det ändå 9-11 lediga, vad är då problemet? För att använda ditt eget exempel ovan.

Det var ett exempel att det var fullt på Ionity - som du hävdade att det inte var.

1. Det har funnits lägen när det varit mer fullt än så.
2. Antalet elbilar, både Tesla och andra, ökar snabbt hela tiden.

Skrivet av SiD:

Kan tycka att det blir lite som barn i sandlådan att det här är minsann min leksak och ingen annan får använda den. Sen när fröken (Elon) säger att så kan det visst bli, då ska man minsann inte leka i sandlådan längre.

Pinsamt med den typen av personagrepp. Säger allt. Kommer inte besvara den typen av kommentarer mer än att konstarera att när argumenten saknas, så åker personagrepp och attacker in.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Ja, om du är så rädd att vänta ett par minuter så kanske fossilbil är bättre för dig.

Ett par få minuter kan ju vara OK, men inte 20-30 minuter som det troligen handlade om minst här.

Skrivet av Chippen2188:

Du kanske ska börja berätta hur dåliga elbilar är? Också en lösning…

Nej, nu hittar du på och tillför mig åsikter jag inte har - och som du mycket vet att jag inte har Chippen. Pinsamt. Där sjönk du i mina ögon.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Morsan beställde en MG5 på leasing och 2000mil/år. Skönt för mig som kommer slippa laga hennes 18 år gamla Volvo stup i kvarten.

Frågan är nu vad man ska ha för box. Hos Hedin kunde man få en 22 KW Defa för 12 000:-. Där är inte aktuellt med Tibber för hennes del (bundet elavtal). Någon som har tips och idéer?

11 KW kommer räcka, dock är lastbalansering ett måste.

Du måste inte välja Tibber som elleverantör för att få köpa utrusningen av de. Jag blev medlem och köpte utrustning från Tibber utan att byta till de som elleverantör (sedan gjorde jag det senare, men det var frivilligt och hade andra orsaker).

Men vill du inte handla av Tibber (trots att du inte måste byta till de som elleverantör) så finns det många andra som säljer Easee och Zaptech.

11 kW räcker mycket riktigt fint. Bilen kan ändå inte ladda med högre effekt.

Visa signatur

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av vinylens:

Allego är det tydligen som ska öppna upp laddare i tornby Linköping

2st 50Kwh och 2st 300Kwh

Wattimmar (Wh) är en enhet för energi. Laddhastighet anges i watt (W), som är en enhet för effekt (energi per tid). Bra att hålla isär, särskilt för oss elbilister. Bland annat blir alla uträkningar enkla om man är tydlig med enheterna: till exempel fås 11 kW × 3 h = 33 kWh genom att endast ändra ordningen på symbolerna (och förenkla 11 × 3), då kWh bokstavligen betyder kW × h.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nej, nu hittar du på och tillför mig åsikter jag inte har - och som du mycket vet att jag inte har Chippen. Pinsamt. Där sjönk du i mina ögon.

Nu var det väl mer ett förslag så att du inte ska behöva stå i laddkö, inte tillföra dig åsikter...

Skrivet av Alling:

Wattimmar (Wh) är en enhet för energi. Laddhastighet anges i watt (W), som är en enhet för effekt (energi per tid). Bra att hålla isär, särskilt för oss elbilister. Bland annat blir alla uträkningar enkla om man är tydlig med enheterna: till exempel fås 11 kW × 3 h = 33 kWh genom att endast ändra ordningen på symbolerna (och förenkla 11 × 3), då kWh bokstavligen betyder kW × h.

Ja, dom där lär vara kniviga ett tag till. Jag brukar försöka tänka kraft och lagring. En laddare är såhär kraftig, en motor är såhär kraftig, men ett batteri har såhär mycket lagring osv

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av martinot:

Du måste inte välja Tibber som elleverantör för att få köpa utrusningen av de. Jag blev medlem och köpte utrustning från Tibber utan att byta till de som elleverantör (sedan gjorde jag det senare, men det var frivilligt och hade andra orsaker).

Men vill du inte handla av Tibber (trots att du inte måste byta till de som elleverantör) så finns det många andra som säljer Easee och Zaptech.

11 kW räcker mycket riktigt fint. Bilen kan ändå inte ladda med högre effekt.

Jo så kan man ju göra. Menade mest att hon inte har någon nytta av de som elleverantör.

Tänkte om det gick få en billigare laddare hos någon annan leverantör så hade det varit smutt.

Lägsta pris men med laddare som ändå uppfyller kraven 11 KW och lastbalanserare är väl vad hon är ute efter. Såg Eon hade laddare för drygt 9k installerad och klar. Är nog det billigaste jag hittat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det var ett exempel att det var fullt på Ionity - som du hävdade att det inte var.

1. Det har funnits lägen när det varit mer fullt än så.
2. Antalet elbilar, både Tesla och andra, ökar snabbt hela tiden.

Pinsamt med den typen av personagrepp. Säger allt. Kommer inte besvara den typen av kommentarer mer än att konstarera att när argumenten saknas, så åker personagrepp och attacker in.

Attacker? Nu får du väl ändå sätta dig ner i båten?

Jag är fortfarande av åsikten att du/ni som är livrädda? För att det ska bli kö på Teslas laddare gör en höna av en fjäder. Dessutom till den milda grad att du redan börjar fundera på att börja åka fossilt igen.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Förlåt men jag tror dom flesta förstod vad jag menade ändå.

Eller egentligen så gör den inget förs kabeln är kopplad till en bil om man nu ska vara nog och vad dom ger beror ju på bilen då.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Nåja, inte alla amerikanare, Mustangen har inte ens värmepump, vilket är riktigt snålt

Tydligen har Toyota svarat på kritiken och menar att det gäller bara i USA, då det är olika batterier i bilen beroende på marnad. Man nämner också i artikeln att bilen inte har förvärmning av batteriet innan snabbladdning vilket känns rätt tråkigt.

https://www.vibilagare.se/nyheter/toyotas-svar-om-snabbladdni...

Det har ju dock inte de flesta heller just nu så vet inte om man kan klandra dem.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Snabb fråga. Har laddat vid 22kw-laddare flera gånger, nu har jag inte suttit i bilen under laddningen men när jag kopplat in och kollat innan jag ska gå därifrån så är det alltid 11kw. Varför går den aldrig upp till 22?

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Snabb fråga. Har laddat vid 22kw-laddare flera gånger, nu har jag inte suttit i bilen under laddningen men när jag kopplat in och kollat innan jag ska gå därifrån så är det alltid 11kw. Varför går den aldrig upp till 22?

För att din bil inte har stöd för högre än 11kW. Det är bara ett par 3-4 bilmodeller som har stöd för 22kW, normalt är 11 kW

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

För att din bil inte har stöd för högre än 11kW. Det är bara ett par 3-4 bilmodeller som har stöd för 22kW, normalt är 11 kW

Jaha, visste jag fan inte. Hur kan den ladda i över 200kw men inte 22?

Edit: AC och DC såklart va?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av K-D][Aramis:

Edit: AC och DC såklart va?

Precis. Bilen har en AC–DC-omvandlare som klarar upp till 11 kW.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Ett batteri i en elbil kräver likström för att kunna laddas men i vårt elnät har vi växelström. När du långsamladdar med Typ 2-kontakt laddar du bilen med växelström. Bilen har sen en ombordladdare som gör om växelströmmen till likström och sen vidare till batteriet. Ombordladdaren klarar inte mer än 11kW

På en snabbladdarstation, där man använder hela uttaget, så görs konverteringen utanför bilen i stora elskåp som står i närheten. Dessa har större kapacitet och kan skjuta in likström direkt i batteriet och därmed skippa ombordladdaren som sitter i bilen.

Enkelt förklarat

Edit: Ja, du kom på det själv innan

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag har gjort min ståndpunkt tydlig. Att teslaägare är oroliga kan jag förstå men att man hellre ser att alla biltillverkare har sina egna lösningar, att inlåsning är en bra grej och att man ryser av "20min laddkö som jag såg på Ionity en gång" tycker jag är anmärkningsvärt.

Jag har sagt mitt.

Gällande inlåsning så skulle jag gissa att en mycket hög andel Tesla ägare även är Apple fantaster. Jag tycker mig ha sett de kopplingarna i diverse forum. En slev egoism på det också verkar många ha i form av "Me myself and I" minsann har rätt att busköra på vägarna, exklusivt låsa ute andra, straffa andra som inte.. etc etc

Trist utveckling generellt och absolut inget som gynnar elbilsbranschen som sådan. Laddinfrastrukturen för de som nyttjar bilen för långa resor måste förbättras tills dess att batterierna har t ex 100 mil räckvidd i -20. Då blir det ett mindre problem och kraven på snabbladdare kommer minska igen.

Innan ovanstående inträffar så tycker jag det vore bra att alla laddare som finns är tillgängliga för alla men olika prisnivåer kan det absolut vara t ex att Tesla ägare har en rabatt på suc laddarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Ett batteri i en elbil kräver likström för att kunna laddas men i vårt elnät har vi växelström. När du långsamladdar med Typ 2-kontakt laddar du bilen med växelström. Bilen har sen en ombordladdare som gör om växelströmmen till likström och sen vidare till batteriet. Ombordladdaren klarar inte mer än 11kW

På en snabbladdarstation, där man använder hela uttaget, så görs konverteringen utanför bilen i stora elskåp som står i närheten. Dessa har större kapacitet och kan skjuta in likström direkt i batteriet och därmed skippa ombordladdaren som sitter i bilen.

Enkelt förklarat

Edit: Ja, du kom på det själv innan

Vet man varför inte ombordladdaren klarar mer, är det för att ta hänsyn till elnätets begränsningar i hemmet eller för att själva omvandlaren blir onödigt stor/dyr i bilen?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Def_Dog:

Vet man varför inte ombordladdaren klarar mer, är det för att ta hänsyn till elnätets begränsningar i hemmet eller för att själva omvandlaren blir onödigt stor/dyr i bilen?

En ombordladdare som klarar mer än 11KW kostar för mycket helt enkelt. Dessutom är nyttan försumbar för de flesta då man ytterst sällan kan belasta sitt "hemmanät" med mycket mer än 11KW. Det blir en väldigt dyr komponent som de allra flesta inte efterfrågar.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daniel75:

Gällande inlåsning så skulle jag gissa att en mycket hög andel Tesla ägare även är Apple fantaster. Jag tycker mig ha sett de kopplingarna i diverse forum. En slev egoism på det också verkar många ha i form av "Me myself and I" minsann har rätt att busköra på vägarna, exklusivt låsa ute andra, straffa andra som inte.. etc etc

Trist utveckling generellt och absolut inget som gynnar elbilsbranschen som sådan. Laddinfrastrukturen för de som nyttjar bilen för långa resor måste förbättras tills dess att batterierna har t ex 100 mil räckvidd i -20. Då blir det ett mindre problem och kraven på snabbladdare kommer minska igen.

Innan ovanstående inträffar så tycker jag det vore bra att alla laddare som finns är tillgängliga för alla men olika prisnivåer kan det absolut vara t ex att Tesla ägare har en rabatt på suc laddarna.

Jag håller med dig i stort, men 100 mil räckvidd lär inte bli standard på ganska lång tid, än mer i minus tjugo.

Batteritekniken utvecklas ju fort förstås, så om några år kan man kanske få in säg 50% mer kapacitet än idag på samma vikt och utrymme, men eftersom den höga vikten är ett problem så lär de flesta bilar snarare minska batteriets storlek och vikt än öka kapaciteten så mycket. Sen lär det förstås finnas bilar med hög kapacitet också, men 100-150 mil lär inte bli standard förrän så mycket batteri väger väldigt lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Handlar väl om att privata aktörer som använder sitt egna kapital skall få välja om de vill investera för sina egna kunder och således få en fördel eller för alla. Om de däremot tar emot allmänna medel så bör motkravet såklart vara att de måste öppna de delarna de fått allmänna medel för alla. Men så länge det är företagets egna pengar så är det inte konstigare än att jag inte kan kräva att alla skall få komma hem till dig och använda din laddare.

Permalänk
Medlem

Numera köper du inte bara en bil utan du ska planera långt fram och se vilka behov du har och vilket nätverk du vill använda. En bil för varje nätverk helt enkelt.

Det är ju briljant. En Opel för att åka till Öland, en Tesla för att komma till fjällen, och en Renault för att komma ner till Europa.

Permalänk
Medlem

Om tesla öppnar sina laddare för allmänheten så minskar det väl, åtminstone kortsiktigt, incitamenten för andra aktörer att bygga laddare. Så för en snabb utbyggnad av den totala mängden laddare så låter det inte positivt i mina öron.

Har själv inte tesla, men laddar heller i princip aldrig annat än hemma. Hade jag behövt snabbladda ofta hade jag säkert valt en tesla pga laddnätverket, så att öppna upp deras laddare kan säkert inverka negativt på deras försäljning.

Kortsiktigt så säljs väl dock alla bilar som tillverkar oavsett tillverkare, så kanske inte har någon inverkan förrän nuvarande bristsituation har åtgärdats, och då kanske man kan hoppas att övriga laddnätverk byggts ut tillräckligt ändå för att det inte längre skulle vara en avgörande faktor vid köp av bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Låter ju smutt! Är det någon speciell OBD-läsare som behövs? Har någon sån ELM327-läsare som legat i en låda i typ 10 år någonstans..

ABRP's OBD2 Live data stöder endast OBD2-läsare som har BLE stöd, alltså inte bara vanlig Bluetooth, så de gamla dosorna lär nog inte fungera. Utan BLE vill den inte kommunicera med ABRP vad jag läst. Jag köpte denna:
https://www.amazon.se/-/en/gp/aw/d/B089KGPDS6?psc=1
Valde den främst för att den stöds till 100% och även har fysisk pair-knapp så det känns tryggare att alltid ha den inkopplad i bilen, då ingen kan paira till den om de står vid bilen (vilket är fallet med vissa andra dosor som alltid går att paira till med nåt standard 0000 lösenord eller liknande).

Hursomhelst, du kan ju självklart testa din gamla dosa, vem vet.

Men här har de mer info och listar några av OBD2-läsarna som stöds och det har bekräftats att de fungerar:
https://www.iternio.com/abrp-obd

Skrivet av SiD:

@SweViver Rörande SMB, hur fungerar det rent praktiskt då de endast ersätter 3000:- per försäkringsperiod? Jag tolkar det som 1 år i taget för försäkringar brukar ju löpa årsvis. Då är ju inte den försäkringen så förmånlig som jag tycker mig läsa in från dina inlägg. Man kan uppenbarligen inte rulla in och åtgärda minsta lilla repa osv som man är orolig för vid leasing.

Sorry för sent svar, inte varit inne på ett tag.. Det där måste jag läsa på faktiskt. Jag har haft SBM i typ 4-5 år nu men inte läst deras villkor på ett bra tag. Har som högst lagat 2 skador samma år utan problem där jag blev ersatt i efterhand när jag skickade in papprena. Ena gången självrisk på 3200+kr och andra gången 1800 självrisk för framrutan. Allt ersatt.
Jag minns faktiskt att jag läste att ju längre man är medlem desto mer är man berättigad till, men nu blir jag faktiskt lite osäker här. Ska ringa de och kolla då jag tänkt fortsätta med SBM och min kommande Marvel.

Worst case går ju alltid teckna flera sånna tilläggsförsäkringar, typ både SBM och OKQ8 samtidigt (finns flera aktörer), men det blir ju såklart dyrare per månad, uppemot 200kr per månad typ.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax Crystal Super 50 & 57PPD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Vet inte riktigt vad som krävs, försökte hitta en kompabilitetslista på ABRP men hittade ingen. Jag har denna: https://www.amazon.se/VICTOOM-OBD2-Diagnostikenhet-diagnostis...

Som jag nämnde ovan, här är den korta listan på läsare som stöds (din OBDLink CX är med på listan):

Edit: Något man bör tänka på är att mobiltelefonen man ska använda den med måste också ha stöd för BLE typen av Bluetooth. De flesta ny mobiler har det, men en gammal Samsung Galaxy S7 kanske inte kommer funka.

Visa signatur

SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag spamar här, men glömde en sak..

Angående ABRP, ni som kör Marvel R och vill kunna använda OBD2 läsare med ABRP Live data, behöver ställa in MG5 Long Range som bil, iallafall tills vidare. Marvel har ännu inte lagts in officiellt av ABRP med stöd för OBD2 Live data, men den skickar exakt samma OBD2 data som MG5 LR, enligt en som bekräftat det på Facebook och ABRP forumet. Inom kort kommer ABRP lägga in funktionen för båda Marvel-modellerna också, så man slipper köra på MG5 profil.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

ABRP's OBD2 Live data stöder endast OBD2-läsare som har BLE stöd, alltså inte bara vanlig Bluetooth, så de gamla dosorna lär nog inte fungera. Utan BLE vill den inte kommunicera med ABRP vad jag läst. Jag köpte denna:
https://www.amazon.se/-/en/gp/aw/d/B089KGPDS6?psc=1
Valde den främst för att den stöds till 100% och även har fysisk pair-knapp så det känns tryggare att alltid ha den inkopplad i bilen, då ingen kan paira till den om de står vid bilen (vilket är fallet med vissa andra dosor som alltid går att paira till med nåt standard 0000 lösenord eller liknande).

Hursomhelst, du kan ju självklart testa din gamla dosa, vem vet.

Men här har de mer info och listar några av OBD2-läsarna som stöds och det har bekräftats att de fungerar:

Sorry för sent svar, inte varit inne på ett tag.. Det där måste jag läsa på faktiskt. Jag har haft SBM i typ 4-5 år nu men inte läst deras villkor på ett bra tag. Har som högst lagat 2 skador samma år utan problem där jag blev ersatt i efterhand när jag skickade in papprena. Ena gången självrisk på 3200+kr och andra gången 1800 självrisk för framrutan. Allt ersatt.
Jag minns faktiskt att jag läste att ju längre man är medlem desto mer är man berättigad till, men nu blir jag faktiskt lite osäker här. Ska ringa de och kolla då jag tänkt fortsätta med SBM och min kommande Marvel.

Worst case går ju alltid teckna flera sånna tilläggsförsäkringar, typ både SBM och OKQ8 samtidigt (finns flera aktörer), men det blir ju såklart dyrare per månad, uppemot 200kr per månad typ.

Gott, återkom gärna med info vad de säger, det vore uppskattat. För den info jag tog från deras hemsida säger ju max 3k / försäkringsperiod.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

En ombordladdare som klarar mer än 11KW kostar för mycket helt enkelt. Dessutom är nyttan försumbar för de flesta då man ytterst sällan kan belasta sitt "hemmanät" med mycket mer än 11KW. Det blir en väldigt dyr komponent som de allra flesta inte efterfrågar.

Kanske inte hemma, men nyttan blir rätt stor om man vill ladda dagtid i Stockholm där det är tretimmarsgräns på laddparkeringarna just på dagen. Alla långsamladdare är inte 22 kW, men en del är det. Är det kostnad per tidsenhet så blir det också en "vinst".

11 kW räcker förstås över natten o dyl, men 22 kW blir mycket mer meningsfullt medan folk är på gymmet, går på bio, får hjärnblödning på IKEA osv i och med att det teoretiskt går att få i dubbelt så mycket på samma tid.

rensade bort en "ju"-fest
Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Gott, återkom gärna med info vad de säger, det vore uppskattat. För den info jag tog från deras hemsida säger ju max 3k / försäkringsperiod.

Yes, ska se om jag hinner ringa idag efter jobbet eller om jag tar det på måndag.

Skrivet av ztenlund:

Kanske inte hemma, men nyttan blir rätt stor om man vill ladda dagtid i Stockholm där det är tretimmarsgräns på laddparkeringarna just på dagen. Alla långsamladdare är inte 22 kW, men en del är det. Är det kostnad per tidsenhet så blir det också en "vinst".

11 kW räcker förstås över natten o dyl, men 22 kW blir mycket mer meningsfullt medan folk är på gymmet, går på bio, får hjärnblödning på IKEA osv i och med att det teoretiskt går att få i dubbelt så mycket på samma tid.

Är det inte lite dumt att begränsa publik slö-laddning till 3 timmar? Finns ju bilar som endast har enfas-laddning. Vad får man i på 3 timmar då, 10kWh? Tycker att på sånna 11kW laddstationer borde man få stå och ladda åtminstone till 80%, därefter kan de sätta böter/straffavgift per minut ifall man ligger över 80% och laddar vidare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Handlar väl om att privata aktörer som använder sitt egna kapital skall få välja om de vill investera för sina egna kunder och således få en fördel eller för alla. Om de däremot tar emot allmänna medel så bör motkravet såklart vara att de måste öppna de delarna de fått allmänna medel för alla. Men så länge det är företagets egna pengar så är det inte konstigare än att jag inte kan kräva att alla skall få komma hem till dig och använda din laddare.

Men alla som laddar blir ju kunder, oavsett bilmärke
Som tidigare sagts så tror jag ingen förväntar sig samma förmånliga laddning för alla som för ägare av en Tesla, utan övriga märken får helt enkelt betala mer om dom vill använda deras SuC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Yes, ska se om jag hinner ringa idag efter jobbet eller om jag tar det på måndag.

Är det inte lite dumt att begränsa publik slö-laddning till 3 timmar? Finns ju bilar som endast har enfas-laddning. Vad får man i på 3 timmar då, 10kWh? Tycker att på sånna 11kW laddstationer borde man få stå och ladda åtminstone till 80%, därefter kan de sätta böter/straffavgift per minut ifall man ligger över 80% och laddar vidare.

Ingen stress

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Allt i en produkt är en kompromiss. Man tittar på vad marknaden vill ha och gör en massa designval för att pricka in något som är tillräckligt bra för de flesta och försöker låta bli att skjuta över mål på sånt som majoriteten inte vill betala för.

Idag vill majoriteten av målgruppen köra på dagen och ladda på natten, så man har valt en batteristorlek som ger en känsla av trygghet och en ombordladdare som klarar att ladda fullt på 7-8 timmar. Om bilen är klar efter 3-4 timmar är helt ovidkommande eftersom den ändå ska stå hela natten.

När dagens bilar togs fram gjordes det också med en omogen infrastruktur i åtanke där väldigt få skulle ha någon reell nytta med 22 kW ombordladdare som motiverar kostnaden. Privatpersoner och parkeringshus har inte elnätet för att möta kapaciteten och snabbladdare kan lika gärna få DC när man ändå gör en sån satsning. Jag är snarare förvånad att vi inte har sett fler 11 kW boxar med dubbla uttag så att man kan långsamladda två bilar utan att behöva flytta en kabel under natten.

Om tre år kanske världen ser annorlunda ut, det kanske blir ett vanligt scenario att all laddning måste ske utanför hemmet och då kommer vi i så fall se 22-50 kW ombordladdare som standard. Tålamod min vän!

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)