Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Den klarar inte av att hålla Z-pos.
Den drar munstycket i botten till att den är 1 cm från plattan, efter kalibrering

Nu hade jag inte så stort mellanrum men jag behövde sätta z offset på nästan 2mm för att få ner den i plattan.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Den klarar inte av att hålla Z-pos.
Den drar munstycket i botten till att den är 1 cm från plattan, efter kalibrering

Inte hålla? Menar du att Z-0 kan bli olika varje gång du kör home? Jag hade det problemet på min Ender 3 V2 och löste det inte men ersatte Z med en CRTouch och efter det har jag inte haft problem.

Var riktigt jobbigt att inte veta om den hamnade rätt vid utskrift och fram till det visste jag inte vad felet var ens. Har en lite repig platta nu pga av att jag levlade bädden när den tyckte Z var ett par mm över den faktiska nollan. Ibland hjälpte det dock att trycka ett par gånger på triggern för Z men är glad att jag bytte ut skiten.

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pinkified:

Inte hålla? Menar du att Z-0 kan bli olika varje gång du kör home? Jag hade det problemet på min Ender 3 V2 och löste det inte men ersatte Z med en CRTouch och efter det har jag inte haft problem.

Var riktigt jobbigt att inte veta om den hamnade rätt vid utskrift och fram till det visste jag inte vad felet var ens. Har en lite repig platta nu pga av att jag levlade bädden när den tyckte Z var ett par mm över den faktiska nollan. Ibland hjälpte det dock att trycka ett par gånger på triggern för Z men är glad att jag bytte ut skiten.

Jag har en sådan auto-kalibrering med touch-pinne. Utskrift efter en kalibrering så är inget på samma ställe i z-led

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag har en sådan auto-kalibrering med touch-pinne. Utskrift efter en kalibrering så är inget på samma ställe i z-led

Låter ju som det är fel på givaren för autokalibreringen.

Hade nämligen samma problem som @pinkifield med min Ender 3v2 vilket löstes med givarbyte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av [Qvist]:

Låter ju som det är fel på givaren för autokalibreringen.

Hade nämligen samma problem som @pinkifield med min Ender 3v2 vilket löstes med givarbyte.

Min var sprillans ny och hade felet direkt, typ.
Men har tappat musten med sensuellares för över ett år sedan, så nu står den på köksbordet och dammar

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Min var sprillans ny och hade felet direkt, typ.
Men har tappat musten med sensuellares för över ett år sedan, så nu står den på köksbordet och dammar

Min var bara någon månad gammal eller så när felet uppstod. Verkar som de flesta skrivare har ett eller annat problem vilket man märker först när man börjar skriva ut haha. Trodde det var mer plug and play än så här i början.

Sälj skrotet om det bara tar upp plats

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Min var sprillans ny och hade felet direkt, typ.
Men har tappat musten med sensuellares för över ett år sedan, så nu står den på köksbordet och dammar

Kan ju fortfarande vara ett fabriksfel, inte hunnit använda den något alls?

Permalänk
Medlem

Tror ingenting skapar så mycket problem som auto bed leveling. Den enda skrivaren som jag vet att det funkar out of the box på är Prusa MK3 färdigbyggda, men även där behöver man köra en manuell first layer calibration som tar tid att lära sig att få perfekt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av [Qvist]:

Kan ju fortfarande vara ett fabriksfel, inte hunnit använda den något alls?

Har skrivit ut en grej, men det blev lite glapp till mellanrummet och inte helt eller jämnt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av swesen:

Tror ingenting skapar så mycket problem som auto bed leveling. Den enda skrivaren som jag vet att det funkar out of the box på är Prusa MK3 färdigbyggda, men även där behöver man köra en manuell first layer calibration som tar tid att lära sig att få perfekt.

Vet inte hur man ska levla den manuellt på bästa sätt.

Sedan under min platta sitter det 4 rattar som jag inte vet hur de ska sitta, sitter en liten fjäder på varje skruv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Vet inte hur man ska levla den manuellt på bästa sätt.

Sedan under min platta sitter det 4 rattar som jag inte vet hur de ska sitta, sitter en liten fjäder på varje skruv.

De ska användas för att levla plattan. Förlåt om jag missförstår vad du menar.

Min första skrivare en Tevo tarantula hade ett end stop på Z axeln, så man fick sätta så att den satt inom byggplattans räckvidd för justering. Sen med Z på 0 så flyttade man runt skrivarhuvudet och justerade alla hörn så att en pappersbit hade lite motstånd mellan munstycket och byggplattan.

Med automatic bed leveling måste du ändra Z offset till något passande negativt värde(bltouch tror jag ska vara mellan -1 och -2 mm).

När jag la till bed leveling sensor på min tevo så tror jag det bara var att köra home, sätta Z till 0 och sedan ställa in Z offset med pappersmetoden, efter det körade man gcode med home(G28) och sen mesh bed leveling(G29) i start koden för varje print.

Permalänk
Medlem

Fått för mig att koncentrerad spolarvätska fu kar lika bra som ipa för att tvätta resinprints i washing machine. Några invändningar?

Visa signatur

Intel i7 4770K@3.5ghz|Asus Sabertooth Z87|Gigabyte GTX 770 OC 2GB|Corsair Vengeance 1600mhz 8GB|Sandisk Ultra Plus 256GB|Seagate 7200rpm 1TB|Fractal Design R4 Windowed White|Corsair GS700W 2013 Edition|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powerup^:

Fått för mig att koncentrerad spolarvätska fu kar lika bra som ipa för att tvätta resinprints i washing machine. Några invändningar?

Brukar köra t-röd, och enda skillnaden verkar vara att spolarvätskan inte innehåller någon aceton men kostar typ hälften så mycket, vilket känns lite off.

Köp inte Julas sommarvariant dock, den är i princip vatten och diskmedel.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Prima Creator p120v4 problem

Har precis fått en prima creator 120p v4 av min fru! Har inga problem att skriva ut test utskriften men när jag själv ska splica med cura får jag inte rätt på det! Skriften blir bra men den stannar och säger att den är färdig innan den är verkligen är färdig. Vad gör jag för fel? Har testat settings direkt från leverantören och från andra som säger att dom funkar!

Har testat olika modeller och ser ut som den stannar på samma höjd varje gång.

Är det inställningar i cura (har testat 4.0 och 5.0)?
Eller kan det vara överföringen till sd-kortet?

Permalänk
Medlem

Känns som SD kortet kanske är trasigt. Spontant inte en inställning som gör att den tolkar 80% progress som färdigt.
Något fil(system) grejs känns det som.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztoffe77:

Har precis fått en prima creator 120p v4 av min fru! Har inga problem att skriva ut test utskriften men när jag själv ska splica med cura får jag inte rätt på det! Skriften blir bra men den stannar och säger att den är färdig innan den är verkligen är färdig. Vad gör jag för fel? Har testat settings direkt från leverantören och från andra som säger att dom funkar!

Har testat olika modeller och ser ut som den stannar på samma höjd varje gång.

Är det inställningar i cura (har testat 4.0 och 5.0)?
Eller kan det vara överföringen till sd-kortet?

Kan vara att du tar ut SD kortet innan gcode filen är färdigskriven. Använd eject knappen i cura och vänta tills den säger att det är okej att ta ut det.

Annars kan du ha fått med fake sd kort ifrån kina när det skickas med gratis, som min gamla Tevo tarantula skrivare.

Permalänk
Medlem

Mitt första färdiga projekt med min två månader gamla printer. Skulpterad i Blender, printad med Ender 3 V2 o målad efter print. Kul hobby som fan! Enda jag behöver hitta en bra teknik för är att minska synligheten av linjerna. Ska försöka mig på att måla på med resin snart, ska tydligen jämna ut det ganska bra.

Permalänk
Medlem

Det är inte sd kortet! Har uteslutit det.
Är ny på detta men när jag öppnar gcoden igen ser jag att den inte är hel! Så det är något med inställningarna men hittar det inte har testat allt jag kommer på. Kan man lägga in någon annans inställningarna på något sätt? Eller någon som vet var man kan hitta mer om höjd inställningarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztoffe77:

Det är inte sd kortet! Har uteslutit det.
Är ny på detta men när jag öppnar gcoden igen ser jag att den inte är hel! Så det är något med inställningarna men hittar det inte har testat allt jag kommer på. Kan man lägga in någon annans inställningarna på något sätt? Eller någon som vet var man kan hitta mer om höjd inställningarna?

För att utesluta det självklara, du har valt rätt skrivare i inställningarna i Cura? Och kollat så att dimensionerna i Cura är desamma som din skrivares maxbredd/maxdjup/maxhöjd? Jag har aldrig haft det problemet med Cura och någon utskrift på min Ender-3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztoffe77:

Det är inte sd kortet! Har uteslutit det.
Är ny på detta men när jag öppnar gcoden igen ser jag att den inte är hel! Så det är något med inställningarna men hittar det inte har testat allt jag kommer på. Kan man lägga in någon annans inställningarna på något sätt? Eller någon som vet var man kan hitta mer om höjd inställningarna?

det problemet har jag fått någon gång när jag tagit ut minneskortet för snabbt (och g-koden inte "skrivs färdigt"), men det brukar fungera annars

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sweisdapro:

det problemet har jag fått någon gång när jag tagit ut minneskortet för snabbt (och g-koden inte "skrivs färdigt"), men det brukar fungera annars

Man kan behöva köra "Mata ut" / "Eject" och vänta på ok, för som standard vad jag minns, så skriver inte windows alltid hela filer direkt, såvidare du inte tar "Mata ut" på kortet i enhetshanteraren, så skriver den klar och säger till när den är färdig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

För att utesluta det självklara, du har valt rätt skrivare i inställningarna i Cura? Och kollat så att dimensionerna i Cura är desamma som din skrivares maxbredd/maxdjup/maxhöjd? Jag har aldrig haft det problemet med Cura och någon utskrift på min Ender-3.

Har en T-Rex på jobb och den har jag fått rätt på och gjort ett par utskrifter. Där funkar det klockrent. Jo har använt färdiga inställningar jag fick med och gjort egna med uppgifter jag googlat fram!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Man kan behöva köra "Mata ut" / "Eject" och vänta på ok, för som standard vad jag minns, så skriver inte windows alltid hela filer direkt, såvidare du inte tar "Mata ut" på kortet i enhetshanteraren, så skriver den klar och säger till när den är färdig.

Lägger filen på datorn direkt först. Och redan där är den inte hel när jag sen kollar den i cura.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztoffe77:

Lägger filen på datorn direkt först. Och redan där är den inte hel när jag sen kollar den i cura.

Det gäller även på din interna hårddiskar, inte alltid den skrivs direkt vad jag vet.
Prova spara en kopia efter den första, och sedan avsluta cura på ett "fint sätt", och se om det gör någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Har löst det verkar det som! Verkar som cura kraschade under slicingen men ett par ominstallationer och uppdateringar så ser det ut att funka! Har inte skrivit än men lyckats få hela gcoder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Man kan behöva köra "Mata ut" / "Eject" och vänta på ok, för som standard vad jag minns, så skriver inte windows alltid hela filer direkt, såvidare du inte tar "Mata ut" på kortet i enhetshanteraren, så skriver den klar och säger till när den är färdig.

Skrivet av ztoffe77:

Har löst det verkar det som! Verkar som cura kraschade under slicingen men ett par ominstallationer och uppdateringar så ser det ut att funka! Har inte skrivit än men lyckats få hela gcoder.

Jag får upp en progress-bar i min slicer (enders) och har någon gång tagit ut den innan den är färdig

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Jag har en Anycubic Photon Mono SE, och jag är en person som måste tänka extra extra noga på ventlation och luftkvalitet kortfattat ( hälsa etc ).

Nu har jag en verkstad med ett plutt-rum med ett gammalt kök i och en lägligt placerad köksfläkt.
Farsan assisterade och snickrade en solid trälåda med glasfönster-dörr och en utsågad topp, och den passar in precis på millimetern under fläkten.

Min fråga är om det räcker att ha skrivaren där i lådan, fläkten på vid print... och efter då det ska rengöras, hur länge bör man vänta innan man går in i rummet för optimal riskminimering?

Vid hantering av resinet ska man ju ha handskar givetvis, men när man häller upp resinet eller häller tillbaka resten efter print.. hur pass påverkas luften i allmänhet då? Dags för mask redan vid det tillfället?

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grihm:

Jag har en Anycubic Photon Mono SE, och jag är en person som måste tänka extra extra noga på ventlation och luftkvalitet kortfattat ( hälsa etc ).

Nu har jag en verkstad med ett plutt-rum med ett gammalt kök i och en lägligt placerad köksfläkt.
Farsan assisterade och snickrade en solid trälåda med glasfönster-dörr och en utsågad topp, och den passar in precis på millimetern under fläkten.

Min fråga är om det räcker att ha skrivaren där i lådan, fläkten på vid print... och efter då det ska rengöras, hur länge bör man vänta innan man går in i rummet för optimal riskminimering?

Vid hantering av resinet ska man ju ha handskar givetvis, men när man häller upp resinet eller häller tillbaka resten efter print.. hur pass påverkas luften i allmänhet då? Dags för mask redan vid det tillfället?

Omöjligt att ge dig ett svar på "optimal" väntetid.
Om du är så pass orolig som du verkar vara så skulle jag använda en mask hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Omöjligt att ge dig ett svar på "optimal" väntetid.
Om du är så pass orolig som du verkar vara så skulle jag använda en mask hela tiden

Jo det är tanken troligtvis, men man gör också vad man kan för allmän säkerhet med. Hellre lite extra än för lite.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem

Intresset för en 3d-skrivare har dykt upp och det känns som en djungel direkt. Jag har börjat designa egna kretskort och vore fint att göra lite lådor och liknande till dem men tänker att man säkert kan ha nytta till annat också.

Tar gärna emot tips, jag kan tänka mig en budget kring 5-6k men lite mer om det är något bra. Vet inte riktigt vad jag ska tänka på. Finns det någon guide att kolla på för att lära sig mer? Vad är fördelar och nackdelar mellan olika plast? Behöver jag tänka något på ytan där den ska stå(hur nära vägg osv.)?