Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Den klarar inte av att hålla Z-pos.
Den drar munstycket i botten till att den är 1 cm från plattan, efter kalibrering

Nu hade jag inte så stort mellanrum men jag behövde sätta z offset på nästan 2mm för att få ner den i plattan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Den klarar inte av att hålla Z-pos.
Den drar munstycket i botten till att den är 1 cm från plattan, efter kalibrering

Inte hålla? Menar du att Z-0 kan bli olika varje gång du kör home? Jag hade det problemet på min Ender 3 V2 och löste det inte men ersatte Z med en CRTouch och efter det har jag inte haft problem.

Var riktigt jobbigt att inte veta om den hamnade rätt vid utskrift och fram till det visste jag inte vad felet var ens. Har en lite repig platta nu pga av att jag levlade bädden när den tyckte Z var ett par mm över den faktiska nollan. Ibland hjälpte det dock att trycka ett par gånger på triggern för Z men är glad att jag bytte ut skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pinkified:

Inte hålla? Menar du att Z-0 kan bli olika varje gång du kör home? Jag hade det problemet på min Ender 3 V2 och löste det inte men ersatte Z med en CRTouch och efter det har jag inte haft problem.

Var riktigt jobbigt att inte veta om den hamnade rätt vid utskrift och fram till det visste jag inte vad felet var ens. Har en lite repig platta nu pga av att jag levlade bädden när den tyckte Z var ett par mm över den faktiska nollan. Ibland hjälpte det dock att trycka ett par gånger på triggern för Z men är glad att jag bytte ut skiten.

Jag har en sådan auto-kalibrering med touch-pinne. Utskrift efter en kalibrering så är inget på samma ställe i z-led

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag har en sådan auto-kalibrering med touch-pinne. Utskrift efter en kalibrering så är inget på samma ställe i z-led

Låter ju som det är fel på givaren för autokalibreringen.

Hade nämligen samma problem som @pinkifield med min Ender 3v2 vilket löstes med givarbyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [Qvist]:

Låter ju som det är fel på givaren för autokalibreringen.

Hade nämligen samma problem som @pinkifield med min Ender 3v2 vilket löstes med givarbyte.

Min var sprillans ny och hade felet direkt, typ.
Men har tappat musten med sensuellares för över ett år sedan, så nu står den på köksbordet och dammar

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Men har tappat musten med sensuellares för över ett år sedan, så nu står den på köksbordet och dammar

Min var bara någon månad gammal eller så när felet uppstod. Verkar som de flesta skrivare har ett eller annat problem vilket man märker först när man börjar skriva ut haha. Trodde det var mer plug and play än så här i början.

Sälj skrotet om det bara tar upp plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Kan ju fortfarande vara ett fabriksfel, inte hunnit använda den något alls?

Permalänk
Medlem

Tror ingenting skapar så mycket problem som auto bed leveling. Den enda skrivaren som jag vet att det funkar out of the box på är Prusa MK3 färdigbyggda, men även där behöver man köra en manuell first layer calibration som tar tid att lära sig att få perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [Qvist]:

Kan ju fortfarande vara ett fabriksfel, inte hunnit använda den något alls?

Har skrivit ut en grej, men det blev lite glapp till mellanrummet och inte helt eller jämnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Tror ingenting skapar så mycket problem som auto bed leveling. Den enda skrivaren som jag vet att det funkar out of the box på är Prusa MK3 färdigbyggda, men även där behöver man köra en manuell first layer calibration som tar tid att lära sig att få perfekt.

Vet inte hur man ska levla den manuellt på bästa sätt.

Sedan under min platta sitter det 4 rattar som jag inte vet hur de ska sitta, sitter en liten fjäder på varje skruv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Vet inte hur man ska levla den manuellt på bästa sätt.

Sedan under min platta sitter det 4 rattar som jag inte vet hur de ska sitta, sitter en liten fjäder på varje skruv.

De ska användas för att levla plattan. Förlåt om jag missförstår vad du menar.

Min första skrivare en Tevo tarantula hade ett end stop på Z axeln, så man fick sätta så att den satt inom byggplattans räckvidd för justering. Sen med Z på 0 så flyttade man runt skrivarhuvudet och justerade alla hörn så att en pappersbit hade lite motstånd mellan munstycket och byggplattan.

Med automatic bed leveling måste du ändra Z offset till något passande negativt värde(bltouch tror jag ska vara mellan -1 och -2 mm).

När jag la till bed leveling sensor på min tevo så tror jag det bara var att köra home, sätta Z till 0 och sedan ställa in Z offset med pappersmetoden, efter det körade man gcode med home(G28) och sen mesh bed leveling(G29) i start koden för varje print.