Tävla om valfri Komplett-PC!

Campa i naturen en helg? (helst en bit bort från befolkning)

Permalänk

Campa i naturen en helg? (helst en bit bort från befolkning)

Hej!

Jag har varit otroligt stressad senaste tiden och skulle behöva en liten tillflyktsort för att komma ifrån samhället och stressen några dagar. Mina tankegångar har gått kring att campa nära en sjö någonstans där man helst inte behöver interagera med andra människor alls. Jag vill att det ska vara tyst, det känns väldigt viktigt. Men till frågan (och kanske någon med erfarenheter?): Vart i helvete kan jag få detta? Jag har surfat runt på google maps och försöker hitta isolerade platser men det verkar extremt svårt att hitta nånstans att vara. Jag bor i närheten av Stockholm men kan absolut tänka mig att resa ett par timmar... Börjar man leta sig mot dalarna eller i mitten av landet norr om Mora så tycker jag mig se små fina sjöar med fin natur. Vad tror ni? Är det värt en bilresa på 4-5 timmar för att få en långhelg för sig själv? Alla tips och erfarenheter mottages tacksamt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mewrtar123:

Hej!

Jag har varit otroligt stressad senaste tiden och skulle behöva en liten tillflyktsort för att komma ifrån samhället och stressen några dagar. Mina tankegångar har gått kring att campa nära en sjö någonstans där man helst inte behöver interagera med andra människor alls. Jag vill att det ska vara tyst, det känns väldigt viktigt. Men till frågan (och kanske någon med erfarenheter?): Vart i helvete kan jag få detta? Jag har surfat runt på google maps och försöker hitta isolerade platser men det verkar extremt svårt att hitta nånstans att vara. Jag bor i närheten av Stockholm men kan absolut tänka mig att resa ett par timmar... Börjar man leta sig mot dalarna eller i mitten av landet norr om Mora så tycker jag mig se små fina sjöar med fin natur. Vad tror ni? Är det värt en bilresa på 4-5 timmar för att få en långhelg för sig själv? Alla tips och erfarenheter mottages tacksamt!

Jag gjorde detta för ett år sedan, dock tillsammans med min bror och bara en natt. Vi lassade in tält, kläder, käk och fiskespön i bilen och åkte till ett område vi sett ut sedan innan på google maps, en ställe med ett gäng sjöar någon timme bort. Detta var i Dalarna. Väl där såg vi ut en lämplig sjö och åkte så långt fram vi kunde med bilen för att sedan gå den sista sträckan. Allt gick bra, men kan säga att det var skönt att vara två.

Skulle rekommendera att åka till ett ställe du är bekant med, eller i alla fall göra dig bekant med stället innan du bestämmer dig för att tälta där ensam två nätter. Vi blev överraskade av sankmark och genomblött virke överallt, inget som inte går att lösa men det hade vart rätt jobbigt att vara själv och göra den upptäckten. Tillsammans med någon kunde man peppa upp varandra och ha två skallar för att lösa problemet. Hade jag vart ensam hade jag nog åkt hem.

Jag skulle säga att det var värt det, hade gladeligen åkt ännu längre för den upplevelsen. Några övriga tips: skaffa dig lite friluftskunskaper innan, att kunna hantera en kniv, göra upp en eld och så vidare är viktigt för att man ska ha det trevligt. Klä dig rätt och lär dig tältet innan du åker ut. Glöm inte vatten, det går åt några liter på en helg ändå.

Permalänk
Medlem

Jag började i mindre skala. Gå ut i skogen några timmar, ta med ett trangiakök när du kommit halvvägs stanna och laga lunch på köket som träning. Inga lurar utan lyssna på naturen.

Prova naturkartan.se eller friluftslagret på hitta.se för att se vad som finns i din närhet.

Själv valde jag delsträckorna av upplandsleden som låg närmast min stad.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Jag började i mindre skala. Gå ut i skogen några timmar, ta med ett trangiakök när du kommit halvvägs stanna och laga lunch på köket som träning. Inga lurar utan lyssna på naturen.

Prova naturkartan.se eller friluftslagret på hitta.se för att se vad som finns i din närhet.

Instämmer med detta! Testa smått innan du åker 10 timmar tur och retur bara för att upptäcka att det inte var för dig.

Permalänk
Medlem

Håller med de ovan att man bör börja i lite mindre skala, särskilt om man ger sig ut på egen hand. Några timmar ute i naturen är väldigt avkopplande.

Annars det mest avkopplande jag vet är att fjällvandra och tälta uppe bland kalfjällen några dagar. Tycker det är något speciellt med den karga naturen där uppe, och det mest distraherande är eventuella fåglar man kan se och höra ibland, annars är det extremt rogivande.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk

Tack för tips! Jag tänkte vänta till semestern ändå med att övernatta så då har jag lite tid på mig att träna!

Permalänk
Rekordmedlem

Om du söker tystnad ska du kanske inte vara nära en sjö för där kan det finnas högljudda fåglar. Men det är kanske ok med naturljud.

Och prova campingprylarna hemma innan du åker iväg nånstans så du vet hur och att de fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mewrtar123:

Hej!

Finns många naturreservat man kan åka till där man får tillgång till vindskydd samt platser för läger eld mm. De som ligger närmast brukar vara upptagna men de längre bort en bit in i skogen brukar folk vara för slöa att gå till.
Jag och min bror ska göra just det här i sommar. bor själv i Stockholms området.
För 2 år sedan så campade jag och en kompis vid ådrans naturreservat (Paradisets naturreservat) om man åker förbi Gladö kvarn mot haninge.
Vi campade vid långsjön som var väldigt glest på folk och platsen var fin. men för mer isolation skulle jag nog ta mig vidare till svartsjön en bit bakom men där vet jag inte om det finns en rastplats.

Kan ju vara bra att börja lite lugnt tycker jag om man är lite ovan vid vildmarken.

Sen finns det väldigt fina små öar i skärgården också, många med bilväg.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av mewrtar123:

Tack för tips! Jag tänkte vänta till semestern ändå med att övernatta så då har jag lite tid på mig att träna!

En annan fördel med att börja smått är att lista ut vad du behöver för utrustning. Första dagsutflykten kanske det räcker med en vattenflaska och en limpmacka. Sen fundera på vad som skulle göra nästa utflykt bättre, skor/kläder/ryggsäck/kök/övrig utrustning

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Skulle kunna rekommendera att kika på Sörmlands skogar och det räcker med ca 10 mil från Stockholm. Runt Åkers styckebruk finns det många fina sjöar och även delar av sörmlandsleden om man känner för att vandra lite. Vi hade landställe där en gång i tiden och det finns riktigt många små sjöar runt om i skogarna där. Kan definitivt slå ett slag för Djupa Holmsjön, vandrar man en bit runt den kommer du garanterat få att vara ifred från alla människor.

De få som brukar besöka den gör det i stort sett endast för att bada och då väldigt nära där vägen tar slut och man måste parkera, men som sagt, går man runt den lite finns det ingen som kommer störa.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

+1 på detta!

Finns en bra sida, där man kan hitta alla sorters olika vandringsleder som du kan börja med i din närhet utan att åka så långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mewrtar123:

Hej!

Stockholmsområdet säger du, då kommer du typ inte undan en bilresa om du vill vara ifred. Särskilt inte nu, sen det blev lite inne att vara i skogen i och med covid. Skulle vilja påstå att trafiken i skogen är ganska direkt proportionell mot närheten till Stockholm.

Får inte intrycket att du är någon rutinerad outdoorsman i den meningen. Vore jag som du skulle jag trots premissen att det ska vara folktomt hålla mig till etablerade leder, men försöka hitta lugnare avsnitt av dem. Det är bökigare än man tror att försöka ta sig fram under mindre organiserade former.

Bruksleden i Västmanland är relativt död, och inte alltför långt bort. Bebyggelsen i trakterna är åtminstone bitvis relativt gles också, det går definitivt att hitta ställen att slå läger där åtminstone jag känner mig helt ensam. Gott om fina småsjöar osv.

Några av de sydligare etapperna på Sörmlandsleden är väldigt lugna också. Samma där, mycket småsjöar.

Om det är värt resan för dig vet ju förstås bara du. Ett protip är dock att packa ett fräscht ombyte med lätta skor till hemresan, det är inte kul att sätta sig i bilen och köra i sina äckliga vandringskläder

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kartverktyg: https://minkarta.lantmateriet.se/

Det måste ju finnas någon fin skog att gå i, inte så jäklarns långt utanför Sthlm? Ut och sök lyckan och samla in intryck, det är mitt råd. Men förberedd dig ordentligt och lämna en färdplan åt anhöriga.

Permalänk
Medlem

Mitt förslag är att du avsätter så mycket tid du kan, packar bilen med det nödvändiga och pekar ut ett vädersträck. Det är bara åka iväg och se vad du hittar.

Permalänk
Skrivet av mewrtar123:

Hej!

Om du är redo att resa 4ish timmar så rekommenderar jag varmt Härjedalen och speciellt Örastupet.
Detta ligger mellan Ytterhogdal och Sveg.

Nära till vattnet/fors.
Går även att fiska runtom där utan fiskekort.

https://hogdalsbygden.se/wp-content/uploads/2019/04/orastupet...

Permalänk

Tack så hjärtligt för alla tips! Jag är hyfsat oerfaren men har campat förut, men mer träning skadar aldrig Kanske uppdaterar med lite bilder om jag tar en dagstripp som förberedelse!

Permalänk
Medlem

Jag brukar campa i Tyresta dit man kan ta sig smidigt kommunalt & behöver inte vandra speciellt långt för att vara ensam. Sover i hängmatta, lagar frystorkad mat på litet gasolkök & badar i Årsjön.
Undvik vindskydd & eldplatser om du vill vara ifred.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baath:

Jag brukar campa i Tyresta dit man kan ta sig smidigt kommunalt & behöver inte vandra speciellt långt för att vara ensam. Sover i hängmatta, lagar frystorkad mat på litet gasolkök & badar i Årsjön.
Undvik vindskydd & eldplatser om du vill vara ifred.

Märk dock väl att Tyresta är en nationalpark med specialregler, och att det endast är tillåtet att tälta vid anlagda rastplatser. Kanske inte optimalt om man vill vara säker på att få vara ifred. Förvisso oklart vad som gäller för hängmatta, men skulle nog inte gambla.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Märk dock väl att Tyresta är en nationalpark med specialregler, och att det endast är tillåtet att tälta vid anlagda rastplatser. Kanske inte optimalt om man vill vara säker på att få vara ifred. Förvisso oklart vad som gäller för hängmatta, men skulle nog inte gambla.

Tyresta är både nationalpark och naturreservat. Man får tälta i naturreservatet i enlighet med vissa bestämmelser, förutom en mindre utpekad del. Däremot får man inte tälta i nationalparken, som i mitten av reservatet, förutom på utpekad plats.

"Tältning
I nationalparken är tältning tillåten en natt på samma plats och enbart i anslutning
till de anvisade eldplatser och vindskydd som anlagts av förvaltaren. Tältning i upp
till tre dygn får ske på området vid Stensjödal där även lägerverksamhet för
grupper får ske efter samråd med förvaltaren.

I naturreservatet är tältning tillåten 2 dygn i följd på samma plats, utom i området i
anslutning till Tyresta by (kartbilaga 1), där tältning är förbjuden utom på anvisat
tältområde, där man får tälta i högst tre dygn. Tältområdet kan också lämpa sig för
lägerverksamhet med grupper, vilket dock kräver samråd med förvaltaren (se
vidare B6.1).

Att övernatta utomhus under bar himmel definieras inte som tältning och är därmed
tillåtet."

Kartbilaga 1 finns på sid 166, där man även ser respektive dels omfattning:
https://nvpub.vic-metria.nu/handlingar/rest/dokument/291608

Naturreservat har alltid någon form av regler och dessa kan man i förväg kontrollera antingen i sammanfattad form eller i själva dokumenten som styr om man vill ha mer detaljering. Det kan vara totalförbud mot tältning även i naturreservat. En annan central sak att kontrollera, beroende på årstid, är förstås om man får göra upp eld annat än på därför anlagda platser. Förbud avseende det är vanligt, av förklarliga skäl.