Permalänk
Medlem

Jocke Berg goes solo

Finns det fler Kent-fantaster här? Som sörjde att bandet lade ner 2016 och har lyssnat på dem på Youtube sedan dess? Nu tänds en ny gnista hopp! Jocke Berg släpper nämligen solo-album nu den 27:e maj! PEPPEN!

Uppdatering: mer information på gamla Kent.nu
Det blir 11 låtar på albumet som släpps som ett "enhanced album" som blir första gången där en artist berättar om låten - lite som på vissa filmsläpp där det finns ljudspår där regissören pratar om filmen. Detta är första gången någonsin.

”Allt började väldigt enkelt. Jag var lite mindre trött på mig själv än vanligt och hade en låtidé där det fanns en liten gnista av magi. Jag skrev en text med intentionen att sjunga själv för första gången på flera år. Det var vansinnigt roligt”

Hela brevet finns på hans personliga hemsida!

Permalänk
Avstängd

Bästa nyheterna på länge

Fifan va fint.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Inaktiv

Surrealistiskt på något sätt, Kent har varit en del av ens liv sedan 90-talet och det var en stor sorg efter avslutet.

Kan detta vara början på något nytt!

Permalänk
Medlem

På hans nya hemsida kan en vinna plats till förhandslyssning utav albumet!

Permalänk
Medlem

"Det gör jag inte alls" var det första jag tänkte när jag såg rubriken. (Heter samma sak).

Inser just att min kommentar inte ger ett skit men, kan vara kul att skriva en sån också.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Avstängd

Han kan helt klart skriva mer än OK

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Givetvis en väldigt kul och spännande nyhet att Sveriges bästa textförfattare genom tiderna väljer att släppa eget. Trodde verkligen Herr Berg var helt klar med offentligheten efter Knet och skulle ägna resten av livet åt att skriva åt andra!

Lite tudelad dock, älskade kanske inte allt Kent gjorde de sista åren, stundtals ganska svajigt och den elektroniska ljudbilden passade inte alltid bandet även om det aldrig var direkt dåligt!

Väntat och bra att det är på svenska, hade han valt svengelskan hade iaf mitt intresse varit betydligt svalare.

Permalänk
Medlem

Nostalgi

Hmm - min pappa hade en gång en krog/nattklubb i Tuna. Kommer ihåg när han köpt den och vi besökte den tillsammans för första gången - sliten röd sammet på väggarna och gold-flake på golven. Det såg inte klokt ut... När vi tittade på ritningen såg vi att det fanns ett utrymme i källaren som som var som var som en fristående bar/pub med en liten scen, "Blå rummet" hette det på ritningen.

Några år senare frågade några lokala musikkillar om inte de kunde få arrangera spelningar med lokala band i "Blå", och efter lite övertalning fick de det. Banden som gjorde sina första spelningar på Blå:s scen hette exempelvis Orange och Yvonne, och de flesta av dem blev ganska kortvariga. Men ett skulle bli Sveriges största rockband - någonsin.

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Givetvis en väldigt kul och spännande nyhet att Sveriges bästa textförfattare genom tiderna väljer att släppa eget. Trodde verkligen Herr Berg var helt klar med offentligheten efter Knet och skulle ägna resten av livet åt att skriva åt andra!

Lite tudelad dock, älskade kanske inte allt Kent gjorde de sista åren, stundtals ganska svajigt och den elektroniska ljudbilden passade inte alltid bandet även om det aldrig var direkt dåligt!

Väntat och bra att det är på svenska, hade han valt svengelskan hade iaf mitt intresse varit betydligt svalare.

Är själv överlycklig att han inte bara vill skriva åt andra utan nu kliver ut i eget namn. Som Fredrik Strage säger till Eskilstunakuriren: "Jag hoppas han blir nya Thåström". Alltså långvarig soloartist som berikar den svenska musikscenen med sin briljans lite då och då.

Angående ljudbilden nu vs Kent tror jag inte en ska läsa in för mycket på det förgångna. Då var han inte ensam att sätta ljudbilden och att jobba fram musiken utan där jobbade han i en större kontext där fler åsikter än hans behövde räknas in. Å andra sidan var han i majoritet av låtarna huvudförfattare och formade väl de flesta efter sitt tycke och smak. Men hur mycket jag än må älska "Röd" tror jag inte någon av de 11 nya låtarna kommer påminna så mycket om dem. Men att det blir på svenska är jag också väldigt glad över, väldigt vackert språk ändå!

Permalänk
Medlem

En liten tease bara.

Permalänk
Inaktiv

Joakim Berg - "Legender"

Han är ju en legend själv som inte har något att skämmas för utan bara vara stolt över.

Slottskogen och Trädgårn' i Göteborg var Kent konserter det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Uppdatering: mer information på gamla Kent.nu
Det blir 11 låtar på albumet som släpps som ett "enhanced album" som blir första gången där en artist berättar om låten - lite som på vissa filmsläpp där det finns ljudspår där regissören pratar om filmen. Detta är första gången någonsin.

Är väl inte något nytt med det att en artist pratar om sina låtar på skivor, Moby, Maroon 5, Raubtier och Sabaton har gjort det.
Eller missförstår jag?

Men iaf, ser fram mot att lyssna på det här förstås.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Är väl inte något nytt med det att en artist pratar om sina låtar på skivor, Moby, Maroon 5, Raubtier och Sabaton har gjort det.
Eller missförstår jag?

Men iaf, ser fram mot att lyssna på det här förstås.

Ja, jag läste lite snabbt. Det är första gången en svensk artist gör detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Ja, jag läste lite snabbt. Det är första gången en svensk artist gör detta.

Då är jag med.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Levandebild:

Ja, jag läste lite snabbt. Det är första gången en svensk artist gör detta.

Herbert Joakim Berg, född 16 mars 1970 i Eskilstuna, är en svensk låtskrivare, sångare och gitarrist, mest känd för sin medverkan i gruppen Kent.

Dold text

Förlåt jag var bara tvungen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

"Jag vet att vi var legender för längesen"

Nej, du är legend nu! Det här är så vackert att jag nästan gråter. Ögonen blir absolut blöta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Hmm - min pappa hade en gång en krog/nattklubb i Tuna. Kommer ihåg när han köpt den och vi besökte den tillsammans för första gången - sliten röd sammet på väggarna och gold-flake på golven. Det såg inte klokt ut... När vi tittade på ritningen såg vi att det fanns ett utrymme i källaren som som var som var som en fristående bar/pub med en liten scen, "Blå rummet" hette det på ritningen.

Några år senare frågade några lokala musikkillar om inte de kunde få arrangera spelningar med lokala band i "Blå", och efter lite övertalning fick de det. Banden som gjorde sina första spelningar på Blå:s scen hette exempelvis Orange och Yvonne, och de flesta av dem blev ganska kortvariga. Men ett skulle bli Sveriges största rockband - någonsin.

/M

Blå var en klassiker. De kollade typ aldrig leg, så jag var där och ölade som 15-åring 😜

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

LÅTLISTA

1. Barn av vår tid
2. Begravningsbål
3. Aniara
4. Låtsasvärlden
5. Legender
6. Ingenmansland
7. Var vi kom ifrån
8. Då var allt
9. 4
10. Mer än ingenting
11. Rubicon

Permalänk
Medlem

Ser verkligen fram emot det här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Ser verkligen fram emot det här!

Jag med! Peppen fortsätter:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Jag med! Peppen fortsätter:

https://youtu.be/hBaJXTYPixU

Känns som en kanonskiva efter första genomlyssningen. Påminner mindre om Kent än jag räknat med.

Permalänk

Sjukt vad denna man kan åstadkomma med känslor för musik, och en annan som grinar inombords varje dag att Kent inte finns så är det en stor tröst...

Permalänk
Medlem

Underbart!
Va lite segt att åka in till jobbet denna klämdag men nu rullar spännande toner i högtalarna.
Dagen blev direkt lite lättare

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Känns som en kanonskiva efter första genomlyssningen. Påminner mindre om Kent än jag räknat med.

Håller med! Mer "eget" än väntat. Men det är bara bra imo! Denna är något av en favorit!

Permalänk
Medlem

Å andra sidan:

Permalänk
Medlem

Också väldigt bra, men kanske mest "Kent" av spåren. Väldigt Eogist(e) ju.

Permalänk
Medlem

Är smått betagen av skivan. Vet inte hur många gånger jag hört den nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Är smått betagen av skivan. Vet inte hur många gånger jag hört den nu.

Är själv lite småbesviken efter några genomlyssningar. Inte så den är dålig, men rätt medioker i mina öron. Hade högre förväntningar. Kändes nog för överarbetat. "Legender" var ju riktigt fin avskalad som i teaser-videon men alldeles för pop:ig på skivan. Landar nog på 3/5 men då känner jag mig snäll. Hade förväntat mig typ 10/5 haha.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte lyssnat sönder skivan (ännu) men tycker ljudbilden, melodierna och låtarna stundtals låter lite likadant.
Lite trist helt enkelt även om det såklart inte är något fel på själva hantverket.

Men ja, det låter precis som att någon som kan skriva låt och text suttit instängd lite för länge och lekt med Logic Pro vilket sannolikt är vad som skett. Hade inte haft något emot en något mer avskalad ljudbild.

Texterna känns extremt nostalgiska och behandlar teman från tidiga tonår med mycket blinkningar till samtiden. Tror de kan växa på mig när jag lyssnat mer, förhoppningsvis!

Permalänk
Medlem

Känner att plattan är lite som Röd...
Jag behövde ett par lyssningar innan jag tog in dem...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |