Permalänk

Rädd för att skriva egen kod

Ung webbutvecklare här,

Har nästan under hela min kort karriär varit jävligt handlingsförlamad när det kommer till att faktiskt skriva egen kod, ibland kan jag få ett flow och göra det men 95% av tiden så blir jag helt blank i huvudet och kan inte ens göra väldigt simpla grejer.

Men att läsa igenom kollegors kod och codereviewa går alldeles utmärkt.

Hjääääääääälp vad är det för fel på mig

Permalänk
Medlem

Så är det med webbutveckling, finns ingen "standard" likt många programmeringsspråk där allt utgår från samma IDE och standard bibliotek.
Strö imposter syndrome på det så finner du din sits.

Kanske lär dig något C liknande språk på sidan där du få koda mycket själv.

Permalänk
Medlem

Att bli helt självständig inom webbutveckling tar tid och sen memoriserar man sällan all syntax för allt, man lär sig snarare principerna och tänket sen Googlar man syntaxen.

Det är även vanligt med så kallade Impostor Syndrome som nämnt tidigare, där man känner sig utanför kunskapsmässigt. Det händer även erfarna utvecklare.

Att du kan läsa och förstå kod är en bra sak, men det är annorlunda än att tänka ut syntaxen helt på egen hand. Det är i alla fall en bra början och du kan ju alltid öva genom att koda egna sidoprojekt.

Permalänk
Medlem

Kodar du något privat? Om inte, försök göra det. Som ung upplevde jag en stor självförtroende-boost varje gång jag knäckte en nöt hemma, oavsett hur liten den egentligen var.

Hitta på små projekt och se om du kan lösa dem. Bygg en enkel layout, en meny, eller något som känns jobbrelaterat. Helt utan tidspress och med Google, stackoverflow m.m. som hjälp.

Om du har någon erfaren kollega, fråga hur den tänker när den ska göra olika saker. Kanske kan hen rent av ge dig lite uppgifter för att göra dig varm i kläderna? Många hjälper gärna till eftersom det får dem att känna sig smarta

Edit: Gällande impostor syndrome är det nog ruskigt vanligt. När jag började mitt första jobb hade jag inte en aning om vad jag gjorde. Jag improviserade, och min seniora kollega antingen godkände eller förklarade vad jag borde göra annorlunda. Idag räknas jag som senior utvecklare, men jag kan fortfarande undra vad tusan jag håller på med

Kort sagt ingen kan allt. Men nätforum och kollegor gör det möjligt att nå resultat ändå

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Plumbus1337:

Ung webbutvecklare här,

Har nästan under hela min kort karriär varit jävligt handlingsförlamad när det kommer till att faktiskt skriva egen kod, ibland kan jag få ett flow och göra det men 95% av tiden så blir jag helt blank i huvudet och kan inte ens göra väldigt simpla grejer.

Men att läsa igenom kollegors kod och codereviewa går alldeles utmärkt.

Hjääääääääälp vad är det för fel på mig

Varför känner du det är blankt i huvudet? försök utveckla och få fram varför du hamnar i det läget.
Är du osäker på artitektur? struktur?

Om det går bra att codereviewa kollegors kod, kan du försöka något mellanting i form av refaktorering av befintliga metoder/funktioner?

Om det funkar skulle jag tro att det börjar släppa mer och mer där.
Om det fortfarande står still så skulle jag peka till min ursprungliga fråga, försöka luska ut just varför det stannar av och blir blankt, så kan vi säkert komma med mer input och ideer.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus ROG Strix X550-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 5 5600X (4.2GHz), GPU: AMD Radeon RX 6950XT, RAM: 4x16GB Corsair Vengeance LPX 3200MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem

Coders block eller så mycket i huvudet att det känns som inget är där? Koppla från huvudet så att du inte behöver hålla allt där.

Du kan prova detta:
Ta fram ett papper. Skriv allt du ska göra i den detaljnivå som du tycker passar bra.

T.ex, du har en uppgift att skapa en checkoutknapp för att lägga order

Exempel
Html/css till knapp
Container runt knapp
Skapa model/klasser i js
Clickevent och request
Success: Visa lightbox
Fail: Visa fel under varukorg
etc

Sen gör sakerna en och en.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klorixx:

Varför känner du det är blankt i huvudet? försök utveckla och få fram varför du hamnar i det läget.
Är du osäker på artitektur? struktur?

Om det går bra att codereviewa kollegors kod, kan du försöka något mellanting i form av refaktorering av befintliga metoder/funktioner?

Om det funkar skulle jag tro att det börjar släppa mer och mer där.
Om det fortfarande står still så skulle jag peka till min ursprungliga fråga, försöka luska ut just varför det stannar av och blir blankt, så kan vi säkert komma med mer input och ideer.

Kan bara hålla med här.

Ett annat tips är att bryta ner problemet. Fundera på vad du ska åstadkomma för liten del av ditt problem. Googla, testa, tänk om, googla lite mer osv. Experimentera dig fram.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!