LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Jag tog B1 p.g.a. rose-tint och banding (HDR) som B1 är bättre på. 37.7kg på väg.
C1 har lite bättre ljusstyrka och bättre på VRR på lägre HZ, men jag kommer främst använda för film ändå.
C1 ska även ha bättre CPU men vet inte hur mycket det påverkar..

Ja, det går ju att läsa sig till hur specifikationerna skiljer de olika modellerna åt. Frågan är bara om det är värt att betala 16% mer för C1 än B1. Svårt val.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Så vad hade ni valt idag?

65" C1 för 13 990 kr eller 65" B1 för 11 990 kr?

För den prisskillnaden hade jag valt en C1. Sitter idag på en B1 77 och är hur nöjd som helst med den. Inga defekter eller annat i bilden, men lite begränsad av HDMI 2.1. Eftersom det bara finns 2st varav en används till Soundbar så får man byta sladden mellan PS5 och PC. Inget som gör så mycket för min del. Jag valde B1 över C1 (som jag först ville ha) av den enkla anledningen att B1 77 vid köptillfället kostade 19 990 kr och C1 77 kostade 27 990 kr. Så genom att spara 8 000 kronor var valet enkelt!

Men för 13 990 kr kontra 11 990 kr för modellerna du listar så hade jag gått på C1. Fler HDMI 2.1 och lite högre ljusstyrka skulle kunna vara värt 2 000 kronor. Du kommer ju säkerligen ha kvar TVn ett bra tag. Rosa tint kan jag inte uttala mig om, men har du tur så kanske du får en bra panel eller att det är så lite att du inte ens märker av det i vanlig användning.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Så vad hade ni valt idag?

65" C1 för 13 990 kr eller 65" B1 för 11 990 kr?

C1 då alla portar stödjer 2.1. Man vet inte behoven i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

C1 då alla portar stödjer 2.1. Man vet inte behoven i framtiden

Känns som att det kommer finnas tillräckligt med hubbar/receivers/etc om det blir ett problem

Jag skulle inte vilja leva med rosa tint hela apparatens livslängd

Permalänk
Medlem

Känner mig supernöjd med min A1 65 när man läser om alla problem med C1

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Har alla c1 dessa problem? Ser inget på min, ännu..

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Leta inte efter problemen så liter du inte av dem, tror det finns många skavanker som man inte märker före man sett dem (och fått dem utpekade) men när man väl gjort det går de inte längre att missa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Du svarar på din egen fråga då. Jag har inte noterat det på min c1 48" och har kört en hel del whiterime ridge Alaska karta i the hunter så haft god tid spotta den.

Vore ju märkligt om de skulle ha felaktigt applicerat reflexfilter på alla. Då hade de väl skippat det som för b1.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag är svinnöjd med min B1, dåligt svar och tips i vad du ska välja mellan jag vet

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem

Någon fler som börjat uppleva problem med extern styrning av TVn efter sista uppdateringen?

Jag har TVn integrerad i mitt hemsystem och bland annat ställt in att om jag startar TVn dagtid så ska rullgardinerna i vardagsrummet gå ner.

Har även ställt in så om jag åker hemifrån eller går och lägger mig så ska TVn stängas av om den är på.

Allt har fungerat felfritt innan senaste uppdateringen. Problemet är nu att jag alltid får en popup på TVn som måste godkännas innan det genomföras.

Att behöva godkänna att fönstrena dras för är så klart inget problem utan snarare kanske en förbättring. Men att behöva godkänna med fjärrkontrollen att stänga av TVn när jag åkt hemifrån är så klart omöjligt.

Kan jag jag ha missat något? Går det att välja bort dessa popups?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dekkan:

Det varierar med när exemplaret tillverkades och storleken. C1 kom ursprungligen inte med Evo-panelen utan panelen hörde hörde till G-modellen. Under året sedan lansering har fler och fler C1:or levererats med Evo-panelen, vilket rimligen har att göra med tillverkningsvolymer. Verkar vara främst 65-tummarna som fått Evo-panelen. Tidiga C1:or hade inte panelen och det kan mycket väl vara så att ifall man idag plockar hem en 48:a eller 55:a så är det äldre panelen.

Permalänk
Medlem

Varför spelar det roll vilken panel det är om det är reflexfiltret som är problemet?

Ifrågasätter inte utan är bara nyfiken.
Evo kör annat reflexfilter då?

Min A1 har inte Evo antar jag och den har grön/turkos tint på höger sida så det finns ju inga garantier hursom.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Squallie:

Varför spelar det roll vilken panel det är om det är reflexfiltret som är problemet?

Ifrågasätter inte utan är bara nyfiken.
Evo kör annat reflexfilter då?

LG har inte gått ut i stort med detaljer men typiskt går storyn att Evo-panelerna är från de kinesiska volymproducerande fabrikerna som till slut ska ta över från de äldre linjerna i Korea. Har du en Evo-panel är det därför en annan tillverkningsprocess.

Äldre OLED-paneler blir turkosa i vinkel. Evo-panelerna blir mer magenta/rosa i vinkel. Själva reflexfiltret kan mycket väl vara samma material som tidigare eller något vidareutveckling – återigen detaljerna är inte exakt klarlagda. Kombinationen av annan tillverkningsprocess och andra material i själva OLED-panelen (deuterium etc.) kan vara orsakerna till vad som observeras i den färdiga produkten.

Diskussioner om paneler har ofta den här spittrade betydelsen. Det är kontext som avgör ifall man talar om "OLED-panel" i betydelsen om produkten som den helhet du som konsument möter. Eller ifall man talar om själva OLED-skiktet i panelen – då separat från övriga delar. Det senare är mer en hypotetisk diskussion kring teknik och tillverkning eftersom du som konsument inte kan köpa en LG OLED-produkt med några andra komponentkombinationer än vad den säljs med.

När det kommer till modellerna med Evo-panel och deras rosa kanter, band och ojämnheter så verkar detta inte alls påverkas av sådant som kalibrering och paneltvättar (jag har testat) vilket tyder på att det är främst i reflexfiltret problemet sitter. Vilket i praktiken betyder att ifall man har ett exemplar med störande rosa band så finns inget att göra åt saken annat än att köpa en annan produkt.

Därför spelar det roll vilken OLED-panel man har. Även om diskussionen hypotetiskt kan skilja på reflexfilter och OLED-skikt som två olika saker är det produkten som helhet som avgör.

Långt svar men förhoppningsvis tydligare.

Permalänk
Medlem

Tinten är väl vinnkelberoende, så ändras beroende på vart man sitter? Annars bör det ju gå att ta bort den genom att köra källan genom en extern processor/dator som subtraherar bort motsvarande "filtret"

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ajn:

Tinten är väl vinnkelberoende, så ändras beroende på vart man sitter? Annars bör det ju gå att ta bort den genom att köra källan genom en extern processor/dator som subtraherar bort motsvarande "filtret"

Den är både baserad på vinkel och fast som en struktur över ytan där graden av hur starkt rosa band upplevs också är beroende av vinkeln.

Att processa bort skavankerna genom att köra en bildprocessor via HDMI är en sådan där sak som är enkel att föreställa sig men som i praktiken inte är genomförbar. Samt även försämrar bilden som helhet. Det finns inga enkla lösningar för hur man gör något liknande.

Där kommer alltid verkligheten och knackar en på axeln med den retoriska frågan om varför man ska lägga extra resurser för att "fixa" en sämre produkt, när man kan lägga resurserna på att från första början köpa en ännu bättre produkt som inte har de här problemen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den är både baserad på vinkel och fast som en struktur över ytan där graden av hur starkt rosa band upplevs också är beroende av vinkeln.

Att processa bort skavankerna genom att köra en bildprocessor via HDMI är en sådan där sak som är enkel att föreställa sig men som i praktiken inte är genomförbar. Samt även försämrar bilden som helhet. Det finns inga enkla lösningar för hur man gör något liknande.

Där kommer alltid verkligheten och knackar en på axeln med den retoriska frågan om varför man ska lägga extra resurser för att "fixa" en sämre produkt, när man kan lägga resurserna på att från första början köpa en ännu bättre produkt som inte har de här problemen?

Det håller jag med om, tycker dock lg border kunna göra motsvarande kompensering internt för den fasta delen av problemet.

Själv har jag köpt en Sony Oled, inte märkt någon tint eller andra problem

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ajn:

Det håller jag med om, tycker dock lg border kunna göra motsvarande kompensering internt för den fasta delen av problemet.

Själv har jag köpt en Sony Oled, inte märkt någon tint eller andra problem

Det går att individuellt anpassa varje exemplar. Vilket kräver en anpassad tillverkning och processer för kvalitetskontroll som inte passar för den volymtillverkning och framför allt: det prissegment LG riktar in sig på. Sony och Panasonic gör det i högre grad på sina Master-modeller och det syns i prisbilden. Men dessa säljer kanske någon procent av LG:s volymer.

Sony går också steget ännu längre med sin pro-modeller, alltså FWD-serien och inte de vanliga konsumentmodellerna man köper i butik, där varje modell får en zonbaserad uniformitetskompenation och man kan teckna 5 års panelgaranti.

Prisbilden just nu, enligt prisjakt:

LG 65 OLED C1: ≈14.000
Panasonic 65JZ1500E: ≈ 25.000 kr
Sony XR-65A90J: ≈29.000 kr
Sony FWD-65A90J: ≈ 42.000 kr

Permalänk
Medlem

Vad skulle ni säga är det viktigaste förändringarna/tillskotten som skett genom mjukvaruuppdateringar sedan release av C1 förra året. Har kollat en del på videorecensioner men det är oftast från förra året då modellen var helt ny. Har också försökt hitta en lista med s.k. patch-notes men det är svårt att få grepp om de viktigaste (om de nu varit sådana) förändringarna. Upplevs operativsystemet webos 6.0 bättre idag t.ex. eller lika segt som det först rapporterades om?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Någon fler som börjat uppleva problem med extern styrning av TVn efter sista uppdateringen?

Jag har TVn integrerad i mitt hemsystem och bland annat ställt in att om jag startar TVn dagtid så ska rullgardinerna i vardagsrummet gå ner.

Har även ställt in så om jag åker hemifrån eller går och lägger mig så ska TVn stängas av om den är på.

Allt har fungerat felfritt innan senaste uppdateringen. Problemet är nu att jag alltid får en popup på TVn som måste godkännas innan det genomföras.

Att behöva godkänna att fönstrena dras för är så klart inget problem utan snarare kanske en förbättring. Men att behöva godkänna med fjärrkontrollen att stänga av TVn när jag åkt hemifrån är så klart omöjligt.

Kan jag jag ha missat något? Går det att välja bort dessa popups?

Uppdatering som kanske kan hjälpa någon i framtiden.

Fick det att funka som vanligt igen så att kommandona genomförs utan att jag behöver bekräfta via TVn.

Kan inte riktigt säga vad som var problemet, men jag gjorde följande:

- Raderade TVn från ThinQ appen (använder den aldrig ändå)
- Raderade uppkopplings-historiken i TVn.
- Avaktiverade "turn on TV with mobile" i TVn (använder jag heller aldrig)
- Raderade TVn ur min HA hub.
- Återaktiverade TV i HA hubben.

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera ett bra vridbart väggfäste till en c1 65"?

Finns ju en uppsjö och är inte så bevandrad bland sådana och lägger väl kanske helst inte mer än 1k om möjligt.

Kom gärna med tips 😃

Permalänk
Avstängd

Fick min B1 65" precis. Bra uppgradering från A1 55"... storleken är förstås den största skillnaden men även ljudet blev bättre. Hela inlevelsen blir bättre vare sig det är film eller spel.
Om X antal år så blir det ~75" 8K

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Har inte huvudet vad det heter och var de exakt finns. Men när du kör spelläget har du en separat meny som heter Speloptimeraren med ett reglage som heter Svartstabilisator. Dra i det

Varför finns inte Svartstabilisator i t.ex. filmmakermode?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av steffeskonditori:

Varför finns inte Svartstabilisator i t.ex. filmmakermode?

För att det inte behövs. Och skulle det reglaget användas på film blir det fel. Du har redan det sedvanliga "Svartnivå" eller "skärmljusstyrka" som det så dumt kallas på 2021-modellerna som används för att ankra svart. Sätter du den rätt får du en korrekt tonkurva.

Svartstabilisator i spelen används för den som vill ha extra ljus bild till att spela CS och liknande.

Permalänk
Medlem

Det finns ju en funktion som bara byter namn men gör exakt samma som svartstabilisator egentligen. Svartstabilisator la de nog till bara för att marknadsföra mot gamers men i spelläget måste du ju använda det för korrektare gråskalor.

Ska snart testa film igen. Min blev bättre efter pixel refresh så kanske kan fortsätta se Witcher serien ytan att bli frustrerad. Har kört 99 procent spel på min

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av oqvist:

Det finns ju en funktion som bara byter namn men gör exakt samma som svartstabilisator egentligen. Svartstabilisator la de nog till bara för att marknadsföra mot gamers men i spelläget måste du ju använda det för korrektare gråskalor.

Du får mest korrekt EOTF ifall du aldrig rör Svartstabilisator (dvs håll den på 10) och ställer in Svartnivå/Skärmljusstyrka/Brightness på rätt nivå från början. Svagheten med LG:s OLED är att det det skiljer sig från exemplar till exemplar där du ofta inte kan få rätt nivåer utan att offra OLED-svärtan. Plus att nivåerna rör på sig efter en Pixelrensning/refresh.

Känner man att man måste röra på svartstabilisator finns det egentligen flera förklaringar:
• Nivåerna är fel från början, runt Svartnivå/Skärmljusstyrka med effekt att bilden är för mörk. Har inte sett många LG OLED som är på rätt nivå med reglaget på 50. Nästan alla behöver öka mot 55–60. Lägre efter en refresh.

Felmatchade nivåer mot källan data/video (reglaget Videointervall/Svartnivå)

Spelens inställningar är fel då de flesta spel har egna reglage för hur man ankrar svart/vitt och de är inte alltid korrekt utformade. Kört många spel vilkas inställningar hävdar att deras "normala nivå" är alldeles för mörk eller för ljus på en display som är korrekt.

• Man har en gamma-inställning som inte matchar rummet och ljusstyrkan man kör i TV:n. Likt att spela i ett ljust rum med hög ljusstyrka på TV men kör ändå med gamma 2.4/BT.1886.

• Alla kombinationer ovan har gjort att man har lärt sig fel hur spelen (och filmerna) egentligen ska se ut. Vilket inte är konstigt då speltillverkarna själva inte har full kontroll.

• Man spelar spel som vinner på ljusare skuggtoner (men också felaktig EOTF) likt shooters där man vill se motståndare som gömmer sig i skuggor. Där kommer poängen med svartstabilsator in. Har inget emot att man använder funktionen som den är tänkt.

För SDR är EOTF samma sak som "gamma" där man försöker emulera responskurvan signal->optisk ljusniå hos ett bildrör vilket är en enkel potensfunktion. Här finns många olika varianter av "rätt gamma", men de flesta spel – för att bli spelbara – bör hålla sig på att motsvara gamma 2.2 eller lägre/ljusare för ljusa rum. Särskilt om immersion och upplevelse är mindre viktigt, likt snabba shooters

För HDR är det PQ-tonkurvan som styr och det blir snabbt alldeles extra komplext. PQ är en matematisk modell som bygger på kartläggning av hur människan uppfattar ljusnivåer.

Poängen är att det matematiskt går att beskriva hur nivåerna nära svart ska lysa. När man följer den matematiken ser det rätt ut. Men det förutsätter att speltillverkaren har följt samma matematik. Och av de spel jag har spelat är det tydligt att det inte alltid är så.

Permalänk
Medlem

Undrar: B1 för 11990:- eller C1 för 14890:-? Är skillnaden i ljusstyrka påtaglig? Motivera och utveckla gärna ev. svar.

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Medlem

Har nu bytt ut TV:n på Elgiganten mot en annan likadan (även den med Evo-panel). Den nya lider av nästan exakt samma missfärgning till vänster. Syns nååågot mindre, men det finns där och syns tydligt på främst mörkgrå nyanser... Usch.

Det lustiga (tragiska) var att jag först fick en panel utan Evo som jag bytte direkt, innan jag packade upp den. Vilket jag ångrar nu i efterhand efter två paneler med rosa band.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 Pro | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Likadant på min plus att jag har ett rosa band i mitten av panelen. Även ljudproblem med passthrough aktiverat.

LG försöker skrämmas med att om dom skickar tekniker som inte bedömer felet som ett fabrikationsfel så kommer man själv få betala för teknikern.

Har hört talas om passthrough-problem. Vad innebär problemet? Är det något som LG kommer fixa genom firmware?

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 Pro | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Har nu bytt ut TV:n på Elgiganten mot en annan likadan (även den med Evo-panel). Den nya lider av nästan exakt samma missfärgning till vänster. Syns nååågot mindre, men det finns där och syns tydligt på främst mörkgrå nyanser... Usch.

Det lustiga (tragiska) var att jag först fick en panel utan Evo som jag bytte direkt, innan jag packade upp den. Vilket jag ångrar nu i efterhand efter två paneler med rosa band.

Welcome to panel lottery.

Permalänk

Någon som har varit med om detta fenomen med sin OLED-TV (i mitt fall så har jag en 65" B1)?

https://streamable.com/6slr24

Detta händer titt som tätt (senast igår kväll) och försvinner om man drar ut strömkabeln någon minut eller två. Har pysslat med diverse inställningar men tror inte att det har haft någon påverkan på resultatet.

Följande saker ockuperar 3st av HDMI-ingångarna:

• Google TV

• PS5

• XSX