Powerbank laddning till en Acer Nitro 5, hur gör jag?

Permalänk
Medlem

Powerbank laddning till en Acer Nitro 5, hur gör jag?

Hej!

Har köpt en Acer Nitro 5 RGB Gaminglaptop mer specifikt modell (NH.QBCED.00F).
Den har en USB C port på sidan, men som jag förstått kan man inte ladda via den som ett alternativ.

Så hur gör jag om jag ville kunna ladda denna laptop med en powerbank när jag inte har tillgång till vägguttag?
Hittar verkligen ingen information där ute som får mig på rätt spår.

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hackke1:

Hej!

Har köpt en Acer Nitro 5 RGB Gaminglaptop mer specifikt modell (NH.QBCED.00F).
Den har en USB C port på sidan, men som jag förstått kan man inte ladda via den som ett alternativ.

Så hur gör jag om jag ville kunna ladda denna laptop med en powerbank när jag inte har tillgång till vägguttag?
Hittar verkligen ingen information där ute som får mig på rätt spår.

Tack på förhand!

I praktiken är en normal usbpowerbank så liten att den inte kommer att kunna ladda batteriet i en laptop så du kommer i så fall att behöva flera stycken för att göra en laddning så även om det går att köpa flera powerbanks och spänningsomvandlare är det otroligt opraktiskt och kommer att kräva många prylar.

Det finns ju större batterienheter som kan ge 12 eller 230V (tänkta för camping) och då kan du ladda/driva datorn med originalladdaren eller en billaddare kopplad till batteripacken, en sån lösning är betydligt mer funktionell i praktiken. Och fundera på hur stor batterikapacitet du behöver innan du köper något alls.
https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/el-batterier/powerstat...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

I praktiken är en normal usbpowerbank så liten att den inte kommer att kunna ladda batteriet i en laptop så du kommer i så fall att behöva flera stycken för att göra en laddning så även om det går att köpa flera powerbanks och spänningsomvandlare är det otroligt opraktiskt och kommer att kräva många prylar.

Det finns ju större batterienheter som kan ge 12 eller 230V (tänkta för camping) och då kan du ladda/driva datorn med originalladdaren eller en billaddare kopplad till batteripacken, en sån lösning är betydligt mer funktionell i praktiken. Och fundera på hur stor batterikapacitet du behöver innan du köper något alls.
https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/el-batterier/powerstat...

Tack så mycket för svar!

Saftigt pris på dom där, men antar att det är enda vettiga lösningen här.

Permalänk
Medlem

Tycker också att en sådan sak verkar rätt dyr... och så är det frågan hur den fungerar om 3 år... Lithium-batterier i sådan saker brukar inte vara så hållbara över tiden, även om det i somliga fall faktiskt kan hålla rätt bra, men det är för mycket lotteri med den prislappen för att hoppa på det - sedan en sak till som inte framgår - är det ren sinusväxelriktare? - är det modifierad sinus så är det inget att ha då det ofta ger problem och tom. kan ha sönder anslutna saker om de matas med modifierad sinus.

Är man bilburen och kan transportera sig med lite tyngre saker skulle jag gå på att köpa en en 80-100 Ah fritids-blybatteri (~1000:-) med bra handtag, en sinusväxelriktare på minst 300 Watt (~ 1000-1500:-), gärna 600 Watt, och om man inte redan har, en intelligent batteriladdare (~500 - 700:-) minst 10 Ampere för att ladda upp hobbybatteriet igen när man kommer tillbaka. kanske lite grövre sladdar och sortiment kontaktstycken med pressverktyg eller skruvad dito för att göra kablagen mellan batteriet och växelriktaren när man bygger ihop det första gången - mycket av det kan köpas på biltema! - det är växelriktaren 300 Watt med ren sinus (obs ej av typen modifierad sinus) som man kanske får leta runt lite om man jagar priser kring tusenlappen