Permalänk
Medlem

Angående "enkel" CSS

Hej,

jag är en total nybörjare på CSS men har försökt läsa på w3schools om hur jag ska göra och till viss del fått till det jag vill med denna kod:

/* custom header nr1*/
.overlay-gradient::before {
background: transparent;
}

.overlay-gradient::after {
background: #3e59fe;
opacity: .5;
mix-blend-mode: multiply;
}

/* custom header nr2*/
section.page-header-bg {
padding-top: 282px;
padding-bottom: 40px;
}

section.page-header-bg::after {
}

Men jag har fortfarande problem att det ligger någon mer effekt på bilderna i header. Så jag undrar om jag kan ta bort denna effekt med hjälp av custom CSS i mitt wordpress-tema.
Temaskaparen skrev såhär när jag frågade om vad för effekt som är aktiv: "overlay-gradient:before has a dark layer overlay and the :after has the gradient overlay, other than that there is no other effect added."

Någon som kan hjälpa mig?

Med vänlig hälsning,

Flamur

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem

Svårt att veta vad du är ute efter utan att se mer kod. Enklare om du visar hemsidan.

Något du kan göra är att använda utvecklarverktyget (klicka på F12) och sedan gå till headern och se vad för styles som är applicerade på den.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Svårt att veta vad du är ute efter utan att se mer kod. Enklare om du visar hemsidan.

Något du kan göra är att använda utvecklarverktyget (klicka på F12) och sedan gå till headern och se vad för styles som är applicerade på den.

Tack för svaret. Okej jag förstår. Problemet är att hemsidan är i maintence mode och jag är lite "hemlig" med den då det är min företagside jag pillar på. Men om jag ställer frågan lite annorlunda. Kan jag på något sätt ta bort temats overlay effekt som är kodat med :before och :after? Kan jag göra det via WP custom CSS eller måste jag in och pilla i serverns filer och hårdkoda bort det? 🤔

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av flamur:

Tack för svaret. Okej jag förstår. Problemet är att hemsidan är i maintence mode och jag är lite "hemlig" med den då det är min företagside jag pillar på. Men om jag ställer frågan lite annorlunda. Kan jag på något sätt ta bort temats overlay effekt som är kodat med :before och :after? Kan jag göra det via WP custom CSS eller måste jag in och pilla i serverns filer och hårdkoda bort det? 🤔

Det måste gå att göra med CSS, i värsta fall kan du väll flagga bort det med "!important" om du kör en custom CSS
Öppna inspectorn och lek runt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Det brukar gå att skriva över om du är mer specifik än nuvarande CSS.

En bra sida att lägga i bokmärket:
https://specificity.keegan.st/

Klistra in den nuvarande "selectorn" och se vad den får för "poäng" och jämför med den CSS du skriver för att överskrida den.

.overlay-gradient::after

Förmodligen ligger denna på något element, typ en div eller liknande. Då kan du testa med:

div.overlay-gradient::after

Detta kommer ju dock att gälla för alla div:ar med klassen "overlay-gradient". Försöker du prickskjuta ett enda element så får du leta fram ett id eller någon unik klass på just det elementet.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Kom ihåg att jag är helt ny på detta, så tack för ert tålamod. Låt säga att jag träffar rätt gällande var CSS-koden ska träffa. HUR skriver jag då en custom CSS för att den ska "ta bort" aktiv overlay-effekt som kommer från temat? Jag vet som sagt inte hur jag skriver det. Att träffa eller inte träffa kan jag nog klura ut, men förstår inte hur jag ska skriva för att få bort overlay effekten eller andra saker som temat laddar in som standard.

Skriver man något med orden remove, delete eller nått sånt följt av det jag vill ta bort? T.ex.

remove .overlay-gradient::after {
}

eller jag googlade ännu mer och om jag förstår det rätt skriver man såhär (rätta mig gärna):

.overlay-gradient::before {
background: none;
}

Tar man då bort efterföljande kodning för .overlay-gradient::before eller bara för background? 🤔

Visa signatur