Permalänk
Medlem

Ny speldator 10-12k

Min dator dog för ett par veckor sedan, är därför i behov av ny

Har kollat runt på forumet och läst trådar för att bilda mig en uppfattning om dagens läge. Har därefter satt ihop följande :

inet dator

Spelar mount&blade 2 bannerlord, CSGO, grim dawn med upplösning 3440x1440 34"
Vill även gärna att datorn klarar nyare spel om möjligt men kräver ej maxinställningar

Byggde förra datorn själv så kan göra det den här gången också om det resulterar i en mycket bättre dator för samma peng. Budget 10-12.5k men kan sträcka mig till 15k om datorn då håller måttet ytterligare något år eller två
Några tankar/tips/idéer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-J:

Min dator dog för ett par veckor sedan, är därför i behov av ny

Har kollat runt på forumet och läst trådar för att bilda mig en uppfattning om dagens läge. Har därefter satt ihop följande :

inet dator

Spelar mount&blade 2 bannerlord, CSGO, grim dawn med upplösning 3440x1440 34"
Vill även gärna att datorn klarar nyare spel om möjligt men kräver ej maxinställningar

Byggde förra datorn själv så kan göra det den här gången också om det resulterar i en mycket bättre dator för samma peng. Budget 10-12.5k men kan sträcka mig till 15k om datorn då håller måttet ytterligare något år eller två
Några tankar/tips/idéer?

Jag skulle kört på 6700XT om du kan

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-J:

Min dator dog för ett par veckor sedan, är därför i behov av ny

Har kollat runt på forumet och läst trådar för att bilda mig en uppfattning om dagens läge. Har därefter satt ihop följande :

inet dator

Spelar mount&blade 2 bannerlord, CSGO, grim dawn med upplösning 3440x1440 34"
Vill även gärna att datorn klarar nyare spel om möjligt men kräver ej maxinställningar

Byggde förra datorn själv så kan göra det den här gången också om det resulterar i en mycket bättre dator för samma peng. Budget 10-12.5k men kan sträcka mig till 15k om datorn då håller måttet ytterligare något år eller två
Några tankar/tips/idéer?

(Fan det jag skrev försvann, suck...firefox envisas att starta nya fönster istf ny flik.)

Gigabyte B660 DS3H AX + kolink lite mesh
Gigabyte B660M DS3H + matrexx 40 3FS
är bra kombos för 4 DIMM slots.
TeamGroup har 3600MHZ RAM för samma pris.
I övrigt ser det kanon ut.
Just det 140mm fläkten passar nog inte i kolink M, kör på 1-2 120mm fläktar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av D-J:

Min dator dog för ett par veckor sedan, är därför i behov av ny.
Några tankar/tips/idéer?

Datorn dog helt? Inga livstecken? Inga felkoder? Inga moderkortslampor? Blir ju väldigt mycket billigare att byta ut defekta delar än att köpa en ny dator...
Om den skulle vara helt död så kan du ju spara en del pengar på att behålla ditt gamla kabinett åtminstone...

Skrivet av Fenrisulvfan:

Just det 140mm fläkten passar nog inte i kolink M, kör på 1-2 120mm fläktar.

Jag hade satsat på bättre fläktar. Arctic P12 är en av de allra bästa och typ den allra billigaste PWM fläkten man kan köpa i en datorbutik.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Datorn dog helt? Inga livstecken? Inga felkoder? Inga moderkortslampor? Blir ju väldigt mycket billigare att byta ut defekta delar än att köpa en ny dator...
Om den skulle vara helt död så kan du ju spara en del pengar på att behålla ditt gamla kabinett åtminstone...

Jag hade satsat på bättre fläktar. Arctic P12 är en av de allra bästa och typ den allra billigaste PWM fläkten man kan köpa i en datorbutik.
https://youtu.be/QwftVMGPOiI

https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/PHwDAT_yQntp4mhCiofH_acxpAs/arctic-p12

Dessutom halva priset om man köper 5-pack

https://www.proshop.se/Chassi-kylare/Arctic-P12-PWM-PST-5-pcs...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag skulle kört på 6700XT om du kan

Då blir det till att bygga själv, kanske värt det ändå

Skrivet av Fenrisulvfan:

(Fan det jag skrev försvann, suck...firefox envisas att starta nya fönster istf ny flik.)

Gigabyte B660 DS3H AX + kolink lite mesh
Gigabyte B660M DS3H + matrexx 40 3FS
är bra kombos för 4 DIMM slots.
TeamGroup har 3600MHZ RAM för samma pris.
I övrigt ser det kanon ut.
Just det 140mm fläkten passar nog inte i kolink M, kör på 1-2 120mm fläktar.

Tack för din input, ska kolla upp dessa alternativ

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Datorn dog helt? Inga livstecken? Inga felkoder? Inga moderkortslampor? Blir ju väldigt mycket billigare att byta ut defekta delar än att köpa en ny dator...
Om den skulle vara helt död så kan du ju spara en del pengar på att behålla ditt gamla kabinett åtminstone...

Jag hade satsat på bättre fläktar. Arctic P12 är en av de allra bästa och typ den allra billigaste PWM fläkten man kan köpa i en datorbutik.
https://youtu.be/QwftVMGPOiI

https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/PHwDAT_yQntp4mhCiofH_acxpAs/arctic-p12

Att den dog helt är väl en sanning med modifikation. Jag satt och spelade när skärmen blev svart, hörde fortfarande ljud etc. Vid omstart gick datorn i en loop och stängde av och satte på sig själv flera gånger. Gissar på att den blev överhettad kanske?

Vet inte om det finns något att återanvända i datorn. Chassit är från 2010, och min fru hatar det nu när den står i vardagsrummet. HDD från 2010, tänkte att den kanske kan sättas in som andra/tredje disk eventuellt, men den håller nog inte så länge till. GPU,CPU,Nätagg,minnen från 2014 (GTX970, 4690k, evga supernova g2 750w, DDR3). Antar att det som möjligtvis går att återanvända är nätagget, men det har ändå 8 år på nacken så finns inte risken att det dör inom snar framtid och tar andra komponenter med sig?

Tack för feedbacken gällandes fläktar, ska kolla på dessa och speciellt 5-packet som tipsades om!

Skrivet av medbor:

Tack, ska kolla upp dessa!

Permalänk
Medlem

Tackar för all input ännu en gång. Bestämde mig för att bygga själv då jag såg i 3060/3070 tråden att proshop fått in 3060 TI så lade följande beställning:

Dator

Plus fläktar som @medbor tipsade om.

Någon som ser något i min beställning som är direkt felaktigt, exempelvis delar som ej är kompatibla? Jag tycker mig ha kollat detta själv ordentligt men är inte någon expert.

Tack återigen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-J:

Tackar för all input ännu en gång. Bestämde mig för att bygga själv då jag såg i 3060/3070 tråden att proshop fått in 3060 TI så lade följande beställning:

Dator

Plus fläktar som @medbor tipsade om.

Någon som ser något i min beställning som är direkt felaktigt, exempelvis delar som ej är kompatibla? Jag tycker mig ha kollat detta själv ordentligt men är inte någon expert.

Tack återigen!

Lite konstigt att matcha i5 12600K (går att klocka) med ett B660 moderkort (stödjer ej överklockning)

Jag skulle köpa en i5 12400 (utan K) istället om jag valde

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-J:

Tackar för all input ännu en gång. Bestämde mig för att bygga själv då jag såg i 3060/3070 tråden att proshop fått in 3060 TI så lade följande beställning:

Dator

Plus fläktar som @medbor tipsade om.

Någon som ser något i min beställning som är direkt felaktigt, exempelvis delar som ej är kompatibla? Jag tycker mig ha kollat detta själv ordentligt men är inte någon expert.

Tack återigen!

Det ser bra ut, ända är väl 12600k på en b660 moderkort är lite onödigt då du inte kan överklocka, men den har iofs inbyggt gpu som underlättar vid en felsökning och prisskillnad mellan 12600k och 12600 är ett par hundra.

Jag personligen är inte förtjust i gigabyte men smaken är som baken 😊 de gör prisvärda budget kort iaf
Kom ihåg att det kan vara lite struglit med bios på gigabyte innan du flashat till senaste samt att man måste ändra i bios för att datorn skall hitta m2 disken

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av D-J:

Att den dog helt är väl en sanning med modifikation. Jag satt och spelade när skärmen blev svart, hörde fortfarande ljud etc. Vid omstart gick datorn i en loop och stängde av och satte på sig själv flera gånger. Gissar på att den blev överhettad kanske?

Om datorn fortfarande boot loopar så är det ju inte överhettning. Låter det ju mer troligt med ett dåligt nätaggregat eller rent av något mjukvarukrångel. Antagligen något som går att fixa... Jag hade börjat med att felsöka genom att starta datorn med så lite som möjligt för att minska antalet felkällor. En sticka RAM, iGPU, ingen lagring utan bara in i UEFI m.m.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lite konstigt att matcha i5 12600K (går att klocka) med ett B660 moderkort (stödjer ej överklockning)

Jag skulle köpa en i5 12400 (utan K) istället om jag valde

Skrivet av Swedishchef_90:

Det ser bra ut, ända är väl 12600k på en b660 moderkort är lite onödigt då du inte kan överklocka, men den har iofs inbyggt gpu som underlättar vid en felsökning och prisskillnad mellan 12600k och 12600 är ett par hundra.

Jag personligen är inte förtjust i gigabyte men smaken är som baken 😊 de gör prisvärda budget kort iaf
Kom ihåg att det kan vara lite struglit med bios på gigabyte innan du flashat till senaste samt att man måste ändra i bios för att datorn skall hitta m2 disken

Ja, överklockning är inget jag kommer göra, men samtidigt ville jag satsa på en processor med fler kärnor. För spel är det irrelevant (edit: irrelevant är väl fel ord, men kanske inte det viktigaste) men tänker mig att det är bra att ha då datorn inte exklusivt kommer användas till spel! Tack för övriga tips också

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Om datorn fortfarande boot loopar så är det ju inte överhettning. Låter det ju mer troligt med ett dåligt nätaggregat eller rent av något mjukvarukrångel. Antagligen något som går att fixa... Jag hade börjat med att felsöka genom att starta datorn med så lite som möjligt för att minska antalet felkällor. En sticka RAM, iGPU, ingen lagring utan bara in i UEFI m.m.

Har inte kopplat in den efter flytt, antagligen kanske den går att få igång, men det var läge för ny dator kände jag 🙂