Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EE19Brev:

Jag försöker verkligen sluta oroa mig, det är det faktum att polisen såg det hända som jagar mig lite, det känns som även fast de inte stanna så kan man förvänta sig en kontorsföreläggande på posten.

De kommer att skicka insatsstyrkan för att slå in dörren när du sover för att och arrestera dig, eller inte.
Sluta oroa dig för annars kommer du nog att vara nojig i 5 år tills det är preskriberat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De kommer att skicka insatsstyrkan för att slå in dörren när du sover för att och arrestera dig, eller inte.
Sluta oroa dig för annars kommer du nog att vara nojig i 5 år tills det är preskriberat.

Blir nog att noja 5 år

Permalänk
AKA AudioBamse

//joke
Någon gång när du minst anar, kanske imorgon eller senast om 5 år, så kommer din ytterdörr plötsligt att smällas upp och in stormar Säpo tillsammans med amerikanska CIA och vänder upp och ner på hela ditt hus om så krävs för att hitta ditt körkort för att sedan beslagta det och låsa in det djupt nere i en hemlig bunker som USA använder för att provspränga kärnvapen i, och så detonerar dem sitt kraftigaste kärnvapen genom tiderna MITT PÅ ditt körkort så det brinner upp och smulas sönder i biljarders atomer i bråkdelen av en millisekund av den enorma explosionskraft som kärnvapnet frambringar, så har polisen säkrat att du aldrig någonsin mer får se ditt körkort!
joke//

Knappast, jag kan inte tänka mig att polisen orkar bry sig om någon som råkar glida över en utsliten stopplinje litegrann haha, och stoppade dem dig inte på plats utan lät dig köra vidare så har du verkligen inget att oroa dig över.

Skulle jag bli stoppad för en sån liten oskyldig skitsak så skulle jag med nöje ta ett snack med polisen och säga min mening om deras prioriteringar i ett land som har fått enorma problem med utbredd och grov kriminalitet.

Permalänk

Fattar inte att det är över tre sidor med "diskussion" och TS tror fortfarande att polisen sitter och utreder att han passerat stopplinjen med en halv billängd. Troll?

Visa signatur

| MB: Asus ROG Strix B550-F | CPU: AMD Ryzen 9 5900x | CPU-Kylare: Corsair H100i
| GPU: GeForce RTX 3080 | RAM: Crucial Ballistix 32GB 3600 MHz
|SSD:
WB Black SN850X 1TB
| Chassi: Corsair Obsidian 450D | PSU: Corsair RM850 | OS: Windows 11 Pro 64bit

Permalänk
Medlem

Sån oro kan bli en fix idé tills nästa orosmoment kommer och tar över. Bara lugn. Det blir snart 10% låneräntor och en Cola på pressbyrån kostar 50 spänn osv... Bättre oroa sig för det.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av AudioBase:

//joke
Någon gång när du minst anar, kanske imorgon eller senast om 5 år, så kommer din ytterdörr plötsligt att smällas upp och in stormar Säpo tillsammans med amerikanska CIA och vänder upp och ner på hela ditt hus om så krävs för att hitta ditt körkort för att sedan beslagta det och låsa in det djupt nere i en hemlig bunker som USA använder för att provspränga kärnvapen i, och så detonerar dem sitt kraftigaste kärnvapen genom tiderna MITT PÅ ditt körkort så det brinner upp och smulas sönder i biljarders atomer i bråkdelen av en millisekund av den enorma explosionskraft som kärnvapnet frambringar, så har polisen säkrat att du aldrig någonsin mer får se ditt körkort!
joke//

Knappast, jag kan inte tänka mig att polisen orkar bry sig om någon som råkar glida över en utsliten stopplinje litegrann haha, och stoppade dem dig inte på plats utan lät dig köra vidare så har du verkligen inget att oroa dig över.

Skulle jag bli stoppad för en sån liten oskyldig skitsak så skulle jag med nöje ta ett snack med polisen och säga min mening om deras prioriteringar i ett land som har fått enorma problem med utbredd och grov kriminalitet.

Vet faktist inte varför jag oroar mig så mycket, har starka drag av OCD. Detta skedde för mer en 3 veckor sedan och jag oroar mig fortfarande för ett brev även fast de inte stanna på plats.

De kanske var snälla och inte stoppa för de såg att jag märkte mitt misstag och backade tillbaka några meter så jag stod rätt.

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av EE19Brev:

Vet faktist inte varför jag oroar mig så mycket, har starka drag av OCD. Detta skedde för mer en 3 veckor sedan och jag oroar mig fortfarande för ett brev även fast de inte stanna på plats.

Okej ja, det förklarar ju saken. Autism / OCD grundar sig i att man inte ser helheten och grottar ner sig överdrivet mycket i enstaka saker, vilket gör att man har svårt för att släppa någonting och det kan resultera i paranoia.

Ett tips för att bli "botad" är att göra många andra saker, gör kanske ett schema på saker du måste göra under dagarna / veckan så du får mycket andra saker att tänka på så hamnar inte stopphändelsen med polisen i lika stort centrum för dig, och så övar du dig samtidigt på att tänka brett och inte grotta ner dig i enstaka saker.

Sen hjälper det också att byta inställning (det går 100% med stark vilja), skit i polisen i detta fall, om dem nu verkligen sitter och utreder dig för detta så är dem ju clowner, desto större anledning att fullständigt skita i detta. Se det som ett nöje i såna fall om dem skickar brev sen och du blir av med körkortet, då har polisen bevisat vilka clowner dem är och du ska i såna fall MED NÖJE bli av med körkortet, du måste ha en egen övertygelse.

Jag hade själv drag av autism och paranoia för flera år sedan, men jag blev av med allt det genom att börja tänka brett (övade mig på att se helheten) och skaffa mig en egen övertygelse, jag bryr mig helt enkelt inte längre om vad andra kanske gör, det är deras problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AudioBase:

Okej ja, det förklarar ju saken. Autism / OCD grundar sig i att man inte ser helheten och grottar ner sig överdrivet mycket i enstaka saker, vilket gör att man har svårt för att släppa någonting och det kan resultera i paranoia.

Ett tips för att bli "botad" är att göra många andra saker, gör kanske ett schema på saker du måste göra under dagarna / veckan så du får mycket andra saker att tänka på så hamnar inte stopphändelsen med polisen i lika stort centrum för dig, och så övar du dig samtidigt på att tänka brett och inte grotta ner dig i enstaka saker.

Sen hjälper det också att byta inställning (det går 100% med stark vilja), skit i polisen i detta fall, om dem nu verkligen sitter och utreder dig för detta så är dem ju clowner, desto större anledning att fullständigt skita i detta. Se det som ett nöje i såna fall om dem skickar brev sen och du blir av med körkortet, då har polisen bevisat vilka clowner dem är och du ska i såna fall MED NÖJE bli av med körkortet, du måste ha en egen övertygelse.

Jag hade själv drag av autism och paranoia för flera år sedan, men jag blev av med allt det genom att börja tänka brett (övade mig på att se helheten) och skaffa mig en egen övertygelse, jag bryr mig helt enkelt inte längre om vad andra kanske gör, det är deras problem.

Grottar alltid ner mig i sånna här skitsaker, vet att det är orationellt men kan inte hejda mig. Efter tre veckor har gått borde jag kunna släppa det och gå vidare. Men det är lättare sagt än gjort. Har läst flertalet gånger att om de inte stoppar även fast de såg så är det lugnt och det blir inga påföljder. För stunden funkar det att läsa det men det tar inte lång tid innan man är tillbaka i samma tankegångar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EE19Brev:

Grottar alltid ner mig i sånna här skitsaker, vet att det är orationellt men kan inte hejda mig. Efter tre veckor har gått borde jag kunna släppa det och gå vidare. Men det är lättare sagt än gjort. Har läst flertalet gånger att om de inte stoppar även fast de såg så är det lugnt och det blir inga påföljder. För stunden funkar det att läsa det men det tar inte lång tid innan man är tillbaka i samma tankegångar.

Som sagt tidigare, kontakta lokal psykiatri och/eller habilitering, man är inte galen bara för att man är i kontakt med dessa. De har utbildning och träffar flertalet personer som är i liknande situation som dig.

Permalänk
Medlem

Oavsett om polisen skulle följa upp på detta, vilket jag starkt betvivlar, så ligger det dom i fatet att du inte blev legitimerad på plats. Du har absolut inget att oroa dig för.

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av EE19Brev:

Grottar alltid ner mig i sånna här skitsaker, vet att det är orationellt men kan inte hejda mig. Efter tre veckor har gått borde jag kunna släppa det och gå vidare. Men det är lättare sagt än gjort.

Du kanske ska tänka i andra änden, vad exakt är det du är så rädd över? Från ett tidigare inlägg skrev du att "vissa säger att de kan filma och skicka böter på posten".

Är det alltså böter du går och nojar dig över i veckor? Dem där pengarna kan vara värda att betala för att njuta av livet och sluta oroa dig.

Gör så här, utgå från att polisen snart kommer skicka dig böter, planera din budget för böterna och lägg undan pengar för det. Då behöver du inte noja dig, för du vet redan nu att du snart ska betala böter, så är det bara, case closed.

(Sen kommer dessutom den glada överraskningen i framtiden att det aldrig kom några böter från polisen, så dem extra pengarna du lagt undan inför det kan du sen istället köpa något roligt för).

Permalänk
Medlem
Skrivet av AudioBase:

Du kanske ska tänka i andra änden, vad exakt är det du är så rädd över? Från ett tidigare inlägg skrev du att "vissa säger att de kan filma och skicka böter på posten".

Är det alltså böter du går och nojar dig över i veckor? Dem där pengarna kan vara värda att betala för att njuta av livet och sluta oroa dig.

Gör så här, utgå från att polisen snart kommer skicka dig böter, planera din budget för böterna och lägg undan pengar för det. Då behöver du inte noja dig, för du vet redan nu att du snart ska betala böter, så är det bara, case closed.

(Sen kommer dessutom den glada överraskningen i framtiden att det aldrig kom några böter från polisen, så dem extra pengarna du lagt undan inför det kan du sen istället köpa något roligt för).

Jag är inte rädd för böter jag är rädd för den förmodade följden av böter, körkortsindragning.

Kan dock utgå från samma med körkortet och få en glad överraskning.

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av EE19Brev:

Kan dock utgå från samma med körkortet och få en glad överraskning.

Jo men gör så, utgå från att du snart inte får köra bil under en period, det finns ju värre saker som kan hända, du kanske råkar ut för en hemsk olycka eller får en sjukdom. Att bli av med körkortet under en begränsad period är ju ett i-landsproblem.

Börja planera för hur bussarna / tågen går så du är fullt beredd hur du ska ta dig fram sen. Du behöver inte oroa dig längre, för körkortet vet du ändå att du kommer behöva leva utan en stund och du har en plan för det.

(Sen kommer åter igen den glada överraskningen ja )

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om någon nämnt detta tidigare i tråden, men om jag inte minns helt fel så är det skillnad på att köra förbi stopplinjen men ändå stanna efter (fram tills dess att ljuset blir grönt) och att faktiskt fullfölja körningen?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimman:

Nu vet jag inte om någon nämnt detta tidigare i tråden, men om jag inte minns helt fel så är det skillnad på att köra förbi stopplinjen men ändå stanna efter (fram tills dess att ljuset blir grönt) och att faktiskt fullfölja körningen?

Över linjen = Köra mot rött

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimman:

Nu vet jag inte om någon nämnt detta tidigare i tråden, men om jag inte minns helt fel så är det skillnad på att köra förbi stopplinjen men ändå stanna efter (fram tills dess att ljuset blir grönt) och att faktiskt fullfölja körningen?

Skrivet av Lagerlöf:

Över linjen = Köra mot rött

"Passera linjen" säger lagen, så du kan köra över med framhjulen utan att det är en rödljuskörning, men inte bakhjulen. Detta gäller inte i andra länder dock, där är det ofta att stanna innan linjen som gäller, och linjerna är också mycket närmare övergångsställen och liknande.

Permalänk
Avstängd

Huruvida polisen har filmat din bil eller ej spelar egentligen ingen roll, däremot om de har filmat din bil vid ett trafikbrott och det är tydligt att det är du som kör på filmen. Att identifiera bilen räcker inte för att få böter i Sverige då det är föraren som ska bötfällas och inte ägaren. Därav klassikern att fälla ner solskyddet eller bara vila hakan i handen vid fartkameror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EE19Brev:

Om en polis ser en bilist göra detta utan att sätta på blåljusen och ge böter, kan man då anta att det inte blir några påföljder?

Du har frågat detta typ fem gånger nu, och svaret är detsamma som innan. Blev du inte stoppad ska du inte behöva förlora sömn över saken så att säga.

Och om du hade blivit stoppad så hade det nog räckt med att vara trevlig och förklarat att linjen är sliten och svår att se. I det fallet beroende på polis och dennes humör hade man nog fått köra vidare med en varning, så länge du inte sitter på en lång lista med trafikförseelser.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på att boten från en fartkamera i Tyskland som fotade mig för 10 år sen när jag lämnade autobahn i 50km/h+ för hög hastighet ska landa i brevlådan.

I allra värsta fall skulle du få böter hem i brevlådan, men precis som alla andra här tror jag att den risken är i princip obefintlig. Jag kan inte heller se att de skulle kunna bevisa att det var du som körde bilen, så att dra in körkortet är rimligtvis omöjligt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Nu vet jag inte om någon nämnt detta tidigare i tråden, men om jag inte minns helt fel så är det skillnad på att köra förbi stopplinjen men ändå stanna efter (fram tills dess att ljuset blir grönt) och att faktiskt fullfölja körningen?

Skrivet av Lagerlöf:

Över linjen = Köra mot rött

Polis kan ge böter för "ej iakttagit stopplikt" 2500 kr, vilket är en grund för körkortsomhändertagande.

Men de kan också ge böter för "ej stannat på korrekt sätt vid stopplikt" 1000 kr.

Så ja, Dimman, du har rätt och jag kan tänka mig att en polis väljer den mindre allvarliga rubriceringen om det är någon som stannar, men gjorde det för sent, och sparar den mer allvarliga rubriceringen till dårarna som blåser rätt förbi utan att stanna alls.

Men visst, som du säger Lagerlöf, kan man ju göra den tolkningen också. Antingen har man stannat innan linjen, eller så har man inte det.

Visa signatur

| MB: Asus ROG Strix B550-F | CPU: AMD Ryzen 9 5900x | CPU-Kylare: Corsair H100i
| GPU: GeForce RTX 3080 | RAM: Crucial Ballistix 32GB 3600 MHz
|SSD:
WB Black SN850X 1TB
| Chassi: Corsair Obsidian 450D | PSU: Corsair RM850 | OS: Windows 11 Pro 64bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Steinmarkh:

Polis kan ge böter för "ej iakttagit stopplikt" 2500 kr, vilket är en grund för körkortsomhändertagande.

Men de kan också ge böter för "ej stannat för korrekt sätt vid stopplikt" 1000 kr.

Så ja, Dimman, du har rätt och jag kan tänka mig att en polis väljer den mindre allvarliga rubriceringen om det är någon som stannar, men gjorde det för sent, och sparar den mer allvarliga rubriceringen till dårarna som blåser rätt förbi utan att stanna alls.

Men visst, som du säger Lagerlöf, kan man ju göra den tolkningen också. Antingen har man stannat innan linjen, eller så har man inte det.

Jag fick bara för mig att det var det man fick lära sig på körskolan

Tänker att sålänge man stannar innan linjen är det ett icke-problem. Gör man inte det får man se vad som händer ;D

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Du har frågat detta typ fem gånger nu, och svaret är detsamma som innan. Blev du inte stoppad ska du inte behöva förlora sömn över saken så att säga.

Och om du hade blivit stoppad så hade det nog räckt med att vara trevlig och förklarat att linjen är sliten och svår att se. I det fallet beroende på polis och dennes humör hade man nog fått köra vidare med en varning, så länge du inte sitter på en lång lista med trafikförseelser.

Ja det kanske inte är så allvarligt, sen kanske det hjälpte att jag backade tillbaka när jag märkte vart jag egentligen skulle ha stannat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

"Passera linjen" säger lagen, så du kan köra över med framhjulen utan att det är en rödljuskörning, men inte bakhjulen. Detta gäller inte i andra länder dock, där är det ofta att stanna innan linjen som gäller, och linjerna är också mycket närmare övergångsställen och liknande.

Finns det där med bakhjulen förtydligat någonstans och gäller det alla fordon? Jag tänker att en buss kan ju vara ett par meter lång, får den verkligen passera stopplinjen med allt utom bakhjulen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av torbjorn_75:

Finns det där med bakhjulen förtydligat någonstans och gäller det alla fordon? Jag tänker att en buss kan ju vara ett par meter lång, får den verkligen passera stopplinjen med allt utom bakhjulen.
https://static.cdn-expressen.se/images/f4/5d/f45d2f4bc3174f52885686597217cb24/16x9/original.jpg

Självklart måste man ha lite sunt förnuft liksom, man kan inte köra ut sin buss eller lastbil eller limousine så att den blockerar korsningen. Men lagen säger ju just passerat stopplinjen, inte tangerat den eller är halvvägs över eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steinmarkh:

Polis kan ge böter för "ej iakttagit stopplikt" 2500 kr, vilket är en grund för körkortsomhändertagande.

Men de kan också ge böter för "ej stannat på korrekt sätt vid stopplikt" 1000 kr.

Så ja, Dimman, du har rätt och jag kan tänka mig att en polis väljer den mindre allvarliga rubriceringen om det är någon som stannar, men gjorde det för sent, och sparar den mer allvarliga rubriceringen till dårarna som blåser rätt förbi utan att stanna alls.

Men visst, som du säger Lagerlöf, kan man ju göra den tolkningen också. Antingen har man stannat innan linjen, eller så har man inte det.

Hade ingen aning om att de kunde ge böter för inte stannat på korrekt sätt vid stopplikt. Trodde det räknades som rädljuskörning även om man stannar men gör det för sent.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Självklart måste man ha lite sunt förnuft liksom, man kan inte köra ut sin buss eller lastbil eller limousine så att den blockerar korsningen. Men lagen säger ju just passerat stopplinjen, inte tangerat den eller är halvvägs över eller så.

Finns det förtydligat eller definierat att passera innebär "helt förbi"? Hittade ingenting på snabb sökning.

Personligen anser jag att något är passerat om någon del av bilen är förbi strecket, vilket också är vad vi fick lära oss när jag tog körkort (framdäck över linje = kört mot rött).

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Rekordmedlem

Enligt utbildningsmaterial ska man stoppa så här om det finns en linje så det är väl den praxis som lärs ut och tillämpas juridiskt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Finns det förtydligat eller definierat att passera innebär "helt förbi"? Hittade ingenting på snabb sökning.

Personligen anser jag att något är passerat om någon del av bilen är förbi strecket, vilket också är vad vi fick lära oss när jag tog körkort (framdäck över linje = kört mot rött).

Både hela pucken och hela bollen ska ju över linjen. 😎
Nej, men jag håller med. Det är vad jag fick lära mig för 20 år sen. Sen kan jag tycka att full-stop är ibland lite nitiskt. Finns det inga bilar, så… Såklart ger det också att rödljus ibland borde kunna reagera snabbare. Men börjar man slira på såna saker så kommer man ju in i en fallande spiral…

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrTLU:

Både hela pucken och hela bollen ska ju över linjen. 😎

Och övertramp i längdhopp räcker det väl med en millimeter över?

Något jag skulle vilja ha är att man får svänga höger vid rött ljus, och bara behandla det som väjningsplikt istället.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Och övertramp i längdhopp räcker det väl med en millimeter över?

Jag är ingen advokat, men "passerat" känns ganska tydligt tycker jag. Men tänk exempelvis att det är kökörning, om du har passerat stopplinjen så är du förbi liksom, om trafiken sen gör att du får stanna efter du passerat stopplinjen så är du ändå förbi den och kan köra vidare när trafiken medger det. Men har du "passerat stopplinjen med bara framhjulen" så är det ju ganska självklart att du inte kan köra när ljuset är rött, även om kön framför dig kör vidare liksom.

Citat:

Något jag skulle vilja ha är att man får svänga höger vid rött ljus, och bara behandla det som väjningsplikt istället.

Ofta blir jag också sugen på det när man sitter och väntar i onödan, samtidigt är det ju katastrofalt för säkerheten framför allt när det gäller att köra på gående som korsar vägen, så jag brukar sansa mig ganska fort. Sen finns det förstås ställen där det hade kunnat passa ganska bra, men det går ju att skylta och/eller bygga vägen så att det är tillåtet att svänga höger vid rött där det passar.