Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Har kollat senaste veckan och inte haft några problem. När jag haft problem och kollat driftstatus så var det inga kända problem heller. Kanske de gör någon rullande uppgradering?

Nja då hade du haft avbrott och fått det aviserat innan också oftast. Det kan vara någon störning som är på gränsen innan något larm går om inga felanmäler men det brukar synas. Är det en mindre störning kanske det är mindre prioreterat också.

Sen är det fullt möjligt att det är fel nära dig som påverkar antingen enbart dig eller några få grannar. Då måste det felanmälas.

Logga in i modemet och se om du kan se driftnivåer. 55-70rx 94-109tx dbμv är "grönt".

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Nja då hade du haft avbrott och fått det aviserat innan också oftast. Det kan vara någon störning som är på gränsen innan något larm går om inga felanmäler men det brukar synas. Är det en mindre störning kanske det är mindre prioreterat också.

Sen är det fullt möjligt att det är fel nära dig som påverkar antingen enbart dig eller några få grannar. Då måste det felanmälas.

Logga in i modemet och se om du kan se driftnivåer. 55-70rx 94-109tx dbμv är "grönt".

16 kanaler med mellan 7 och 9dbμv ner, 4 kanaler med 51dbμv upp. Rx kan jag inte se. Har som sagt ett gammalt modem, CH7486E. Får ~300Mbit/s ner och ~11Mbit/s up just nu och har legat där i stort sett sedan dagen efter att jag skrev första posten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

16 kanaler med mellan 7 och 9dbμv ner, 4 kanaler med 51dbμv upp. Rx kan jag inte se. Har som sagt ett gammalt modem, CH7486E. Får ~300Mbit/s ner och ~11Mbit/s up just nu och har legat där i stort sett sedan dagen efter att jag skrev första posten.

Ah dom kanske bara vixar framväg. Jag hade felanmält och nämnt dina intermittenta problem och nämnt vilken signal nivå du har. Förhoppningsvis eskaleras det till någon på nästa avdelning som kan se hur andra i huset har det. 51dbμv är definitivt lite lågt och utanför Tele2's egna spec/krav även om det många gånger "funkar".

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rinuko:

Samma här. Vet inte om vi har kabelfiber eller vanlig fiber in i kåken (flerfamiljshus som delar på samma lina in). Får ut 100-110 mbit ner och allt från 0,07 till 4 mbit upp.
Jobbar hemmifrån och det är stortsett omöjligt att öppna mailen, ansluta till teams möten eller ansluta till virtuella miljöer.

Märkligt nog får jag ut 100/100 i Ubiquiti konsolen men speedtest, fast.com osv ger mig 100/0

Löstes efter samtal med support men efter knappt en vecka är felet tillbaka. All utrustning omstartade utan lycka, felet ligger nog hos Comhem , igen. Bara ringa supporten igen.

Blir bara så less det är fel varje vecka

Permalänk
Medlem

Tjo!

Kommer flytta inom en snar framtid till ett betydligt större ställe än vi har idag.

Såg att tele2 också har något dom kallar Wi-Fi+ vilket är en extender, hur fungerar den? Kan man köra flera sådana? Till ett mesh? Eller du kan enkom köra med en extender?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynnek:

Tjo!

Kommer flytta inom en snar framtid till ett betydligt större ställe än vi har idag.

Såg att tele2 också har något dom kallar Wi-Fi+ vilket är en extender, hur fungerar den? Kan man köra flera sådana? Till ett mesh? Eller du kan enkom köra med en extender?

Köp egna accespunkter, 100% bättre. Extender/repeater halverar hastighet dessutom

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Skrivet av Ynnek:

Tjo!

Kommer flytta inom en snar framtid till ett betydligt större ställe än vi har idag.

Såg att tele2 också har något dom kallar Wi-Fi+ vilket är en extender, hur fungerar den? Kan man köra flera sådana? Till ett mesh? Eller du kan enkom köra med en extender?

Det är en mesh-enhet. Går att köra flera. Jag har två. Funkar.
Utan dem hade jag bra nog för att surfa i hela huset utan att märka några särskilda problem, men streaming och teams funkade inte så bra i rummen längst från routern. Nu med två enheter har jag bra täckning överallt och fick bra täckning utomhus på altanen som bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rinuko:

Löstes efter samtal med support men efter knappt en vecka är felet tillbaka. All utrustning omstartade utan lycka, felet ligger nog hos Comhem , igen. Bara ringa supporten igen.

Blir bara så less det är fel varje vecka

Möjligt att det är intermittenta störningar, som sleepyoh skrev ovan, så det är förmodligen inget som blivit löst genom ett supportsamtal, tekniker måste nog komma ut och kika.

Permalänk
Medlem

Coax kan vara väldigt väder/temperatur/fukt-känsligt om kablarna är gamla eller skadade på något sätt.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på prognosen för när native IPv6 kommer (tillbaka) till "FiberCoax"?

Permalänk
Medlem

Hej, bytte idag till Tele2 men internet fungerade inte, fick IP från Tele2 men funkade ändå inte.

Hade pfsense inställt på att hämta DNS automagiskt från leverantör, ställde in Google:s DNS:er istället och vips, det funkade.

Har sökt men vilka DNS:er har tele2 ? Någon som kan hjälpa?

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chichin:

Har sökt men vilka DNS:er har tele2 ? Någon som kan hjälpa?

Sitter på "FiberCoax" och jag ges 83.255.255.1 & 83.255.255.2 som DNS-server.
Men jag använder Cloudflare och Googles.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Sitter på "FiberCoax" och jag ges 83.255.255.1 & 83.255.255.2 som DNS-server.
Men jag använder Cloudflare och Googles.

Tack för svar, de verkar fungera men hemsk svarstid på de DNS:erna runt 20ms Får runt 3-4 på googles... Ska kolla med supporten o se om jag kan få ut lite svar. Sitter med villa fiber, kanske andra DNS:er då??

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Någon som har koll på prognosen för när native IPv6 kommer (tillbaka) till "FiberCoax"?

Det ryktas om att det endast erbjuds via icke-bridged-mode. Jag prova växla över här om dagen men fick fortfarande ingen IPv6.

Permalänk

Tjena guys,

Har flyttat och därmed varit tvungen att införskaffa abonnemang hos Tele2 med deras Wi-fi Hub C2 utrustning med Coax. Wifi-lamporna samt upp -och ner lamporna lyser fast, men jordgloben blinkar. Har därför ingen internetanslutning när jag kopplar upp mig på Wi-Fi. Har pratat med supporten som har felanmält och ska försöka åtgärda det i dagarna men tänkte kolla om någon av er har varit med om detta tidigare? Vill gärna få detta fixat så snart som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frank2077:

Tjena guys,

Har flyttat och därmed varit tvungen att införskaffa abonnemang hos Tele2 med deras Wi-fi Hub C2 utrustning med Coax. Wifi-lamporna samt upp -och ner lamporna lyser fast, men jordgloben blinkar. Har därför ingen internetanslutning när jag kopplar upp mig på Wi-Fi. Har pratat med supporten som har felanmält och ska försöka åtgärda det i dagarna men tänkte kolla om någon av er har varit med om detta tidigare? Vill gärna få detta fixat så snart som möjligt.

Hade samma problem, för min del var det en defekt Coax-kontakt på uttaget. Fast det behöver inte vara just din kontakt som är defekt, det räcker att en i kedjan(t ex en grannes Coax-kontakt) är defekt för att tappa anslutning.

Visa signatur

Stationär: i7 11700K | 64GB Corsair LP Vengeance 3000Mhz CL15 | Gigabyte Z590 Vision G | KFA2 RTX 3070 | 8TB SSD | Corsair 220T Airflow | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk
Skrivet av broschi:

Hade samma problem, för min del var det en defekt Coax-kontakt på uttaget. Fast det behöver inte vara just din kontakt som är defekt, det räcker att en i kedjan(t ex en grannes Coax-kontakt) är defekt för att tappa anslutning.

Kan nog vara så. Hur löste du ditt?
Även strömsladden fungerar inte så fått använda mig utav strömsladd från en annan router jag haft tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frank2077:

Kan nog vara så. Hur löste du ditt?
Även strömsladden fungerar inte så fått använda mig utav strömsladd från en annan router jag haft tidigare.

Comhem skickade en tekniker till området som felsökte lokalt och som fixade allt, inget som hjälper dig just nu tyvärr.

Visa signatur

Stationär: i7 11700K | 64GB Corsair LP Vengeance 3000Mhz CL15 | Gigabyte Z590 Vision G | KFA2 RTX 3070 | 8TB SSD | Corsair 220T Airflow | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk
Skrivet av broschi:

Comhem skickade en tekniker till området som felsökte lokalt och som fixade allt, inget som hjälper dig just nu tyvärr.

Ja även de på Tele2 svarade att det kan hända att de skickar en tekniker om deras felsökning inte fixar det. Får tacka för svar!

Permalänk

C2 Problem

Hej!
Skapade ett nytt konto bara för att kunna be om hjälp här, så var gärna snäll och ha tålamod!
Ser att väldigt många är väldigt kunniga här medan jag har väl en väldigt novis kunskapsnivå om nätverk och router.

Har en sån Härlig och Underbar Sagemcom WIFI hub C2 router från Tele2. Har fått byta router två gånger på grund av att den droppar uppkopplingen ibland några gånger om dagen. Sitter nu med den senaste som verkar ha ett nytt, helt eget fel. Upp och Ner lamporna blinkar och när jag går in i interfacet så står det att internet är ”Disabled” med röd text och röd glob. Vid tidigare avbrott har det stått ”no connection” el dyl med grå text och grå glob.
Det här har jag gjort för att försöka lösa det:
- 30-30-30 reset
- Total soft och hard reset
- Kollat om tjänsten ligger nere vid min adress (det gör den såklart inte)
- Gått igenom manualer och troubleshooting (den väldigt begränsade mängd som finns dvs)
- Gått igenom alla räkningar och sett till att allt är betalt
- Testat en annan coax-kabel

Det är lördag och problemen började uppstå vid 1530, lagom tid efter att deras helt värdelösa support stängt.
De öppnar igen på måndag.

Är det någon som har nåt tips annat än att vänta till dess? Får tuppjuck på att nåt så självklart som en betald tjänst inte fungerar som det ska.
Tackar ödmjukast för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarbageBear:

Hej!
Skapade ett nytt konto bara för att kunna be om hjälp här, så var gärna snäll och ha tålamod!
Ser att väldigt många är väldigt kunniga här medan jag har väl en väldigt novis kunskapsnivå om nätverk och router.

Har en sån Härlig och Underbar Sagemcom WIFI hub C2 router från Tele2. Har fått byta router två gånger på grund av att den droppar uppkopplingen ibland några gånger om dagen. Sitter nu med den senaste som verkar ha ett nytt, helt eget fel. Upp och Ner lamporna blinkar och när jag går in i interfacet så står det att internet är ”Deactivated” med röd text och röd glob. Vid tidigare avbrott har det stått ”no connection” el dyl.
Det här har jag gjort för att försöka lösa det:
30-30-30 reset
Total soft och hard reset
Kollat om tjänsten ligger nere vid min adress (det gör den såklart inte)
Gått igenom manualer och troubleshooting (den väldigt begränsade mängd som finns dvs)

Det är lördag och problemen började uppstå vid 1530, lagom tid efter att deras helt värdelösa support stängt.
De öppnar igen på måndag.

Är det någon som har nåt tips annat än att vänta till dess? Får tuppjuck på att nåt så självklart som en betalt tjänst inte fungerar som det ska.
Tackar ödmjukast för svar!

Jag har inget annat tips men jag blir fundersam av routerbytena. Det borde undersökas om du har något kabelfel. Tele2 supporten kan mäta in kabeln till dig och se om det är avvikelser. För några år sedan hade jag problem och det visade sig vara kabeln från väggen till modemet. Jag fick en ny av teknikern och sedan dess har det rullat. Det hjälper inte dig idag men det är en tänkbar orsak till problemen.

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Jag har inget annat tips men jag blir fundersam av routerbytena. Det borde undersökas om du har något kabelfel. Tele2 supporten kan mäta in kabeln till dig och se om det är avvikelser. För några år sedan hade jag problem och det visade sig vara kabeln från väggen till modemet. Jag fick en ny av teknikern och sedan dess har det rullat. Det hjälper inte dig idag men det är en tänkbar orsak till problemen.

Ska man testa att plocka upp en ny coax på kjell imorgon? Eller är det inte värt besväret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarbageBear:

Ska man testa att plocka upp en ny coax på kjell imorgon? Eller är det inte värt besväret?

Jag är mycket tveksam. Om det nu är kabelfel behöver det inte ligga just där. Det verkar också vara rätt känsligt med kvaliten på coax-kablarna och jag vet inte om Kjell har de bästa. Jag kan nämna ätt den dåliga kabel jag hade såg väldigt fin och oskadad ut men teknikerns mätinstrument visade annat.
Jag vet ju inte hur du bor men det vanliga är att det finns en överlämningspunkt nere i källaren där fastighetsnätet tar över. Det kan vara problem i det nätet. Normalt ansvarar fastighetsägaren för underhållet av fastighetsnätet och det kan ju bli lite olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarbageBear:

Ska man testa att plocka upp en ny coax på kjell imorgon? Eller är det inte värt besväret?

Bytte du kabel när du fick ett nytt modem? Annars håller jag med ovan att det är något att prova först, men kör på de som följer med bara det är en annan sladd.

Om inte det hjälper, be Tele2 skicka en C3 router istället för att se om den fungerar bättre.
https://www.tele2.se/bredband/utrustning/wifi-hub-c3

Permalänk
Medlem

Nån mer som märkt av låg framerate i Tele2 plays TV-kanaler? Använder iOS-appen, castar via Chrocast Ultra till Samsung-TV.

Det är oerhört tydligt i eftertexter som hackar istället för att rulla.

Permalänk
Medlem

Tele 2 Kabel-TV

Installerat en digitalbox C200 från Opticum kopplad till ett comhem-uttag. När jag söker ta kanaler kan jag välja antingen QAM-64 eller QAM-256, ställer in ’symbolhatighet’ på 2875 enligt manual. Vid QAM-64 får jag in SVT 1,2 etc. & på QAM-256 får jag in Kanal 5 & andra i.

Kan jag få in både de som jag får in vid QAM-64 & 256, samtidigt på något vis? Jag vill ju gärna in behöva göra en kanalsökning varje gång jag vill se Nyhetsmorgon.. 😬

Permalänk
Medlem

Någon annan med riktigt usel uppladdningshastighet idag? Har runt 0.7-1mbit/s. Haft hela dagen.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Någon annan med riktigt usel uppladdningshastighet idag? Har runt 0.7-1mbit/s. Haft hela dagen.

Troligen en returstörning , lokal i ditt område , ring och felanmäl.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Troligen en returstörning , lokal i ditt område , ring och felanmäl.

Gjort! Tele2 kunde inte ens se min uppladdningshastighet (han visste inte varför), bara ner, ner är som den ska. Väntar återkoppling sedan imorse.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sobieski:

Nån mer som märkt av låg framerate i Tele2 plays TV-kanaler? Använder iOS-appen, castar via Chrocast Ultra till Samsung-TV.

Det är oerhört tydligt i eftertexter som hackar istället för att rulla.

Du gör riktig "cast" och inte "skärmspegling"?