Permalänk

HDMI till DisplayPort? Aktiv adapter?

Jag har en laptop som har HDMI utgång. Jag har även en 27", DELL U2713HMt monitor, som går upp till 1440p. Den har flera utgångar, bl.a. DP, HDMI och DVI.

Problemet är att när jag kopplar laptopen till skärmen via HDMI så får jag endast 1080p. Det står i manualen att monitorn endast supportar 1080p över HDMI. Så jag måste alltså koppla laptopen till DP ingången på monitorn, för att nå 1440p. Hur kan jag koppla datorn till skärmen så att jag går 1440p?

Jag tror jag behöver köpa en aktiv adapter HDMI till DP, som är dual mode? Har någon en aning?

Jag pratade med en snubbe som rekommenderade denna adapter, men det verkar vara som att man kopplar en DP utgång från datorn, till en HDMI ingång på skärmen. Det är fel, jag behöver åt andra hållet, dvs HDMI utgång från laptopen till DP ingång på skärmen. Men spelar det någon roll, jag kanske kan använda den ändå? Eller?
https://www.computersalg.se/i/4809229/lindy-40915-1-m-hdmi-ty...

Permalänk
Medlem

@laxpudding har säkert koll men om jag inte kommer ihåg fel så är det dåligt stöd för allt från HDMI till DP i själva standarden. Men har du en vettig USB-C på datorn kanske du kan köra en sådan adapter istället till DP. Men jag har inte superkoll på detta.

Permalänk

Har inte usb c tyvärr på datorn

Permalänk
Medlem

Adaptern du länkar till är som du säger felriktad, och den fungerar endast i den riktningen. HDMI->DP-adaptrar är ovanliga och svåra att hitta eftersom de drunknar i mängden adaptrar för andra riktningen, men t.ex. denna finns och borde fungera.

Detta förutsätter förstås också att laptopen klarar av upplösningen via HDMI, vilket inte är helt självklart. Notera också att adaptern kräver en ledig USB-A-port, eftersom HDMI till skillnad från DP inte kan strömförsörja en adapter.

Permalänk
Bildexpert 📺

Generellt köper du en ny skärm som kan hantera moderna anslutningar. Men det blir ändå runt en 3000 kronor för 1440p/60/IPS och då kanske utan den kvalitet som den 10 år gamla Dell-skärmen ändå står för.

Då blir en adapter som till synes kostar 1/10-del så mycket förstås lockande. Problemet är som du misstänker att den är till för det omvända. Man kan gå från DP–till–HDMI och från USB-C–till–HDMI (ifall datorn har det stödet) ganska enkelt.

Tvärtom från HDMI–till–DP är mycket ovanligare, rent av sällsynt. Dessutom svårt att googla och söka efter. Så man måste veta vad man letar efter. I 49 fall av 50 är det man finner en adapter för det mycket vanligare att gå från DP till HDMI.

Detta är ett exempel på en sådan HDMI–till–DP-omvandlare och de kostar en del mer: https://www.startech.com/en-se/audio-video-products/hd2dp

HDMI bär ingen strömförsörjning, så alla omvandlare som går i rätt riktning måste ha egen strömförsörjning. Här plockar den från USB.

Fast allt detta kan ju vara en helt onödig omväg. En modern, någorlunda kapabel laptop borde kunna använda en dockningstation och kör den USB-C kan de ofta (men inte alltid) kör. Kruxet med USB-C är att det sällan är tydligt vad som exakt fungera över USB-C.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Generellt köper du en ny skärm som kan hantera moderna anslutningar. Men det blir ändå runt en 3000 kronor för 1440p/60/IPS och då kanske utan den kvalitet som den 10 år gamla Dell-skärmen ändå står för.

Då blir en adapter som till synes kostar 1/10-del så mycket förstås lockande. Problemet är som du misstänker att den är till för det omvända. Man kan gå från DP–till–HDMI och från USB-C–till–HDMI (ifall datorn har det stödet) ganska enkelt.

Tvärtom från HDMI–till–DP är mycket ovanligare, rent av sällsynt. Dessutom svårt att googla och söka efter. Så man måste veta vad man letar efter. I 49 fall av 50 är det man finner en adapter för det mycket vanligare att gå från DP till HDMI.

Detta är ett exempel på en sådan HDMI–till–DP-omvandlare och de kostar en del mer: https://www.startech.com/en-se/audio-video-products/hd2dp

https://media.startech.com/cms/products/thumb/hd2dp.e.jpg
HDMI bär ingen strömförsörjning, så alla omvandlare som går i rätt riktning måste ha egen strömförsörjning. Här plockar den från USB.

Fast allt detta kan ju vara en helt onödig omväg. En modern, någorlunda kapabel laptop borde kunna använda en dockningstation och kör den USB-C kan de ofta (men inte alltid) kör. Kruxet med USB-C är att det sällan är tydligt vad som exakt fungera över USB-C.

Precis, eftersom det jag efterfrågar är så ovanligt, så var jag tvungen att fråga er. Och jag måste säga att ni är kunniga här på swec. Tack!

En fråga, den dära adaptern som @perost länkar till kan köpas på en svensk site, och är lite billigare än den du länkar till. Tror du att även den adaptern löser mitt problem? Kan jag köpa den? Jag föredrar att köpa från svenska siter om det går.

Attans att dessa adaptrar är så dyra. Jag betalade endast några hundralappar för skärmen, så adaptern blir dyrare än skärmen. Urk.

Datorn är hyfsat ny, så den klarar 4K upplösning över hdmi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

En fråga, den dära adaptern som @perost länkar till kan köpas på en svensk site, och är lite billigare än den du länkar till. Tror du att även den adaptern löser mitt problem? Kan jag köpa den? Jag föredrar att köpa från svenska siter om det går.

Det är samma adapter (StarTech HD2DP), skillnaden är bara att Laxpuddings länk går till tillverkarens sida. Du kan dock inte köpa den direkt från tillverkaren ändå, de hänvisar bara till återförsäljare.

Permalänk

För att stänga frågan till framtida människor:
Tack för er hjälp! Nu har jag köpt den dära Starlink adaptern ni länkade till, och det funkar bra att koppla min laptop som har HDMI till Dell skärmens DP ingång, och då får jag ut 1440p på skärmen. Skärmen har ju en gammal HDMI som endast klarar av 1080p - lite störande. För att få ut 1440p så måste jag gå via skärmens DP ingång.

Men nu har jag ett nytt problem. Jag kanske måste skapa en ny tråd, men jag testar först här och ser om någon vet svaret. Min tjej har en Macbook Air M1. Och den har endast usb-c utgång. Dock har hon en adapter till Macen, som omvandlar USB-C till HDMI. Då kan hon koppla in Mac till skärmen via Starlink adaptern, som går till USB-C adaptern. Och hon får mycket riktigt ut 1440p på skärmen. Men, problemet är att hon inte kan skala upp texten på skärmen. Det blir 1440p och det tycker hon är för liten text. Så hon kan skala upp texten på sin Mac skärm, men kan inte skala texten på skärmen (det alternativet finns inte). Nu väljer hon en lägre upplösning på skärmen, och då blir det större text, men det blir stora sorgkanter på skärmen. Någon som vet hur man kan skala upp texten på en extern skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Min tjej har en Macbook Air M1. Och den har endast usb-c utgång. Dock har hon en adapter till Macen, som omvandlar USB-C till HDMI. Då kan hon koppla in Mac till skärmen via Starlink adaptern, som går till USB-C adaptern. Och hon får mycket riktigt ut 1440p på skärmen. Men, problemet är att hon inte kan skala upp texten på skärmen. Det blir 1440p och det tycker hon är för liten text. Så hon kan skala upp texten på sin Mac skärm, men kan inte skala texten på skärmen (det alternativet finns inte). Nu väljer hon en lägre upplösning på skärmen, och då blir det större text, men det blir stora sorgkanter på skärmen. Någon som vet hur man kan skala upp texten på en extern skärm?

För UI-skalning på externa skärmar kräver macOS minst 4K-upplösning, så det går definitivt inte out of the box. Möjligen att det går att lösa med något verktyg för att skapa custom upplösningar, typ denna:

https://github.com/waydabber/BetterDisplay

Edit: Nej BetterDisplay verkar inte fungera. Eller ja det fungerar, men skalningen ser lika usel ut som den blir när man väljer en lägre upplösning i systemets dialogruta.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Skrivet av Mayhem SWE:

För UI-skalning på externa skärmar kräver macOS minst 4K-upplösning, så det går definitivt inte out of the box.

What? Hur säker är du på att externa skärmen måste vara 4K upplösning för att skala upp text?

Det låter ju märkligt, att man t.ex. inte kan använda en extern 1080p skärm?