Steam Deck-utvecklare avråder byte av SSD

Permalänk
Melding Plague

Steam Deck-utvecklare avråder byte av SSD

Valve-utvecklare varnar för att cirkulerande modd där Steam Decks SSD byts kan leda till överhettning och förkorta enhetens livslängd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Synd att de inte går ut med en lista med kompatibla SSDer men de vill väl att man köper en Steam Deck med större lagring från början.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Synd att de inte går ut med en lista med kompatibla SSDer men de vill väl att man köper en Steam Deck med större lagring från början.

Fast är juuh bara att sätta i en med rätt formfaktor? Problemet är inte att man byter ssd, problemet här är att man med hjälp av en adapter satt i en 2242 ssd när det är gjort för att ha en 2230 ssd.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se en kort adapter så man kan hänga en valfri ssd på utsidan, borde inte vara omöjligt att få till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Synd att de inte går ut med en lista med kompatibla SSDer men de vill väl att man köper en Steam Deck med större lagring från början.

Fast här säger de rakt ut att inga 2242 stöds.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av medbor:

Skulle gärna se en kort adapter så man kan hänga en valfri ssd på utsidan, borde inte vara omöjligt att få till

Men då är det kanske fel produkt från början och vill du ha en klumpigare oportabel version så kommer det ju en dockstation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men då är det kanske fel produkt från början och vill du ha en klumpigare oportabel version så kommer det ju en dockstation.

Jag menade om jag skulle byta ssd, känns som 2230 är lite för begränsande i dagsläget. Finns ju gott om plats på baksidan och tror inte det skulle skada så mycket. Det mest troliga är dock att jag nöjer mig med ett SD-kort tills det finns bra produkter på marknaden

Liknande dessa borde ju fungera i teorin:

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt men rubriken borde istället vara "Steam Deck-utvecklare avråder byte av SSD av fel storlek". Det är ju självklart att om något är specat till 2230 att något annat inte är optimalt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Valve avrådde från att ens öppna enheten, så knappast förvånande att de avråder från den här typen av moddar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av medbor:

Skulle gärna se en kort adapter så man kan hänga en valfri ssd på utsidan, borde inte vara omöjligt att få till

Tämligen smärtfritt att plocka fram. Problemet är väl livslängden på produkten helt hänger på hur utsatt kablaget blir. Flatkablar är känsliga och det krävs ju även att användaren pillar ett hål i chassit + fäster någon form av montagelösning så att SSD:n inte är exponerad. Typ en liten plasthållare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tämligen smärtfritt att plocka fram. Problemet är väl livslängden på produkten helt hänger på hur utsatt kablaget blir. Flatkablar är känsliga och det krävs ju även att användaren pillar ett hål i chassit + fäster någon form av montagelösning så att SSD:n inte är exponerad. Typ en liten plasthållare.

Ja precis så tänkte jag, men kanske är lite överkurs? Lika bra att köra sd-kort till att börja med

Det är väldigt fint att dessa saker ens borde fungera dock, kul med en billig konsol på en öppen plattform

Permalänk
Skrivet av medbor:

Ja precis så tänkte jag, men kanske är lite överkurs? Lika bra att köra sd-kort till att börja med

Det är väldigt fint att dessa saker ens borde fungera dock, kul med en billig konsol på en öppen plattform

SSD minnen är mycket mindre känsliga för skrivning än Sd kort så en SSD kommer inte bli sönderskriven lika fort plus att stora spel från SD kort är ingen höjdare pga dess långsamma skriv/läshastighet i stil med typ IDE diskar som bäst...

så ett 3e part lite tjockare skal på baksidan med typ den adaptern inkluderad utanför i egen avdelning där man kan peta in sin m.2 ssd externt utan att behöva öppna upp själva elektroniken för decken och sen på med ett lock över sör att skydda ssdn mot kortslutning.

skulle ju även ge möjligheten till att byta SSD/installerade spel on the fly om man har flera olika SSD enheter med spel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Steam Deck 2 kan bli nåt att ha...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

SSD minnen är mycket mindre känsliga för skrivning än Sd kort så en SSD kommer inte bli sönderskriven lika fort plus att stora spel från SD kort är ingen höjdare pga dess långsamma skriv/läshastighet i stil med typ IDE diskar som bäst...

så ett 3e part lite tjockare skal på baksidan med typ den adaptern inkluderad utanför i egen avdelning där man kan peta in sin m.2 ssd externt utan att behöva öppna upp själva elektroniken för decken och sen på med ett lock över sör att skydda ssdn mot kortslutning.

skulle ju även ge möjligheten till att byta SSD/installerade spel on the fly om man har flera olika SSD enheter med spel.

Flesta tester jag sett där de testar hur bra spel funkar från SD kort har inte haft några som helst problem dock.. Vissa spel kan jag tänka mig har problem men det här är ju inte någon desktop PC som spelar max settings i 4k eller så, majoriteten av spel som man antagligen kommer spela på steam deck funkar nog fint på SD kort, tillräckligt att hålla på och modda extern SSD känns extremt onödigt. Lägre upplösning och lägre prestanda gör ju att man kör spel på lägre settings vilket sänker storlek på textures osv. så sänker hur mycket som behövs laddas in.

Om man gör det för att det är kul är ju så klart nått helt annat, men känns inte alls som något som "behövs" på nått sätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Då får man hoppas att det kommer någon framtida revision eller en uppföljare, Steam Deck 2 som stödjer M.2 2242
42mm är fortfarande såpass litet att det verkar rimligt att kunna göra en Steam Deck liknande portabel konsol och fortfarande ha plats för M.2 2242
Att inte ha plats för M.2 2280 låter mer rimligt.

Men uppenbarligen går det att göra modden om man kan stå ut med att kanske få sämre livslängd och onda ögat från Steam Deck utvecklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag menade om jag skulle byta ssd, känns som 2230 är lite för begränsande i dagsläget. Finns ju gott om plats på baksidan och tror inte det skulle skada så mycket. Det mest troliga är dock att jag nöjer mig med ett SD-kort tills det finns bra produkter på marknaden

Liknande dessa borde ju fungera i teorin:
https://img.tttcdn.com/product/xy/377/377/p/gu1/C/0/C8920/C8920-1-d4fb-nvrT.jpg

Jag skulle gissa på att det troligen fungerar...
...men risken att skada kabeln så den börjar glappa är stor...
...så att det kanske inte fungerar så länge.

Permalänk
Medlem

Bra Tweet faktiskt.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Skrivet av RaidSoft:

Flesta tester jag sett där de testar hur bra spel funkar från SD kort har inte haft några som helst problem dock.. Vissa spel kan jag tänka mig har problem men det här är ju inte någon desktop PC som spelar max settings i 4k eller så, majoriteten av spel som man antagligen kommer spela på steam deck funkar nog fint på SD kort, tillräckligt att hålla på och modda extern SSD känns extremt onödigt. Lägre upplösning och lägre prestanda gör ju att man kör spel på lägre settings vilket sänker storlek på textures osv. så sänker hur mycket som behövs laddas in.

Om man gör det för att det är kul är ju så klart nått helt annat, men känns inte alls som något som "behövs" på nått sätt.

Jag har haft problem i ett spel på SD-kort, Spyro reignited får riktigt långa laddningstider och stutters i spelet, i övrigt har allt fungerat bra, antar att det typ är spel som konstant streamar data som kan få problem?

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fast är juuh bara att sätta i en med rätt formfaktor? Problemet är inte att man byter ssd, problemet här är att man med hjälp av en adapter satt i en 2242 ssd när det är gjort för att ha en 2230 ssd.

Nej den sitter inte med adapter. Adaptern på bilden visar bara att formfaktorn 2242 faktiskt "får plats". 2242 sitter inte fast med skruv utan ligger löst i kontakten.

De han vänder sig emot är att man med denna mod täcker ett IC-chip som blir varmt och ej får tillräckligt med värmeavledning. Att en 2242 drar mer ström än en 2230 tror jag är sekundärt.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!