Permalänk

Börja med programmering 35+

Har ju gjort en lite knepig bana i livet. Jag har haft stort intresse för datorer, tv-spel och rubbet sen jag var barn. Läste teknikprogrammet på gymnasiet, samtidigt började min mamma skrämma upp mig om skärmtid och att jag skulle bli blind om jag höll på med datorer så slutade med att jag inte vågade satsa vidare på IT-yrket. Började istället plugga till USKa, jobbat lite som detta, sen gick jag en YH utbildning i en helt annan bransch som dock inte gick så bra pga dålig arbetsgivare. Fick barn och tvingades gå tillbaka som USKa för att kunna försöjra familjen.
Började plugga upp kurser för att kunna läsa nån ingenjörsubildning och halkade in på byggingenjör då jag ville komma från vårdyrket men är dock osäker på om detta verkligen är rätt.

Många jag känner pratar om att IT skulle passa bättre. Jag gillar både matte och fysik och stort intresse för datorer. Men jag är rädd att jag kanske är för gammal för att börja med den här banan igen. Finns ju många utbildningar i IT men har svårt att flytta från orten pga familj.

Samtidigt är IT väldigt brett, även om jag förstår att det lättaste vägen ofta går genom programmering.

Kan YH utbildning vara något som alternativ till att försöka lära sig själv?

Permalänk
Medlem

Det är bara att köra! 👍 Finns inget för gammalt.

Du kan enkelt ta reda på om det är något för dig utan att gå en formell utbildning. MTP din livssituation skulle jag rekommendera det. Planera upp din fritid under några månader/något halvår framåt med lämpliga kurser i programmering som ligger i linje med intresset (ie generellt, spel, app etc) och se hur det känns. Tex denna som är klassisk, omtyckt och världens bästa lärosäte som ligger bakom - https://pll.harvard.edu/course/cs50-introduction-computer-sci...

Utbildning såklart bra men om du gillar det som yrke och kan få upp en portfolio med tex appar såsmåningom så behöver det inte betyda så mycket även om vissa fler dörrar öppnas såklart. Personligen använder jag knappt något från min utbildning i yrkeslivet och i synnerhet inget av programmeringskunskaperna som nu är för gamla. Det är industrimedlemmarna varse om.

Plugga handlar mycket om nätverk, träna hjärnan/analysförmåga och förbereda för yrkesliv. Och kanske framförallt gemenskap, fest och återigen bygga nätverk Det går att göra på andra sätt också.

Med det sagt öppnar såklart tex en civing-utbildning en del dörrar men jag har i mitt liv jobbat med minst lika många duktiga utbildade programmera enl boken som de utan utbildning som är självlärda.

Permalänk
Medlem

Jag finner det svårt att svara på din fråga då det känns som du själv inte riktigt vet om du vill detta eller inte.
Om frågan enbart hade varit: "Är det för sent att börja med programmering vid 35+ års ålder?"

Skulle jag säga absolut inte. Givet att du är 35 år så snackar vi minst runt 30-35 år till i arbetslivet.
Det är lika länge som du är gammal. Om du är oroad över att du kommer få tufft på vissa intervjuer för att du
är en gammal junior så kan det kanske dyka upp men jobb finns det gott om, och en sådan arbetsgivare är kanske bra att filtrera bort? Känner flera utvecklare som tog sig in på arbetsmarknaden när de var snudd över 40 år.

Det du egentligen verkar fråga är "Är programmering något för mig?" och det är svårt för en annan att svara på.

Givet din text är jag osäker. Du nämner IT och programmering som det nästan är samma sak,
och du drar paralleller att du gillar att spela tv spel och datorer sen du var barn. Det är lite som att säga jag gillar
att kolla på fotboll så jag borde nog bli fotbolls proffs. Inget av de du gillar beskriver en arbetsdag som programmerare eller
annat IT-inriktat jobb.

Vidare skriver du - "Många jag känner pratar om att IT skulle passa bättre."
Passa bättre för vad? för dig specifikt? - Varför då? för en godtycklig person? - Ja tjena...

Sedan skriver du:
- "Samtidigt är IT väldigt brett, även om jag förstår att det lättaste vägen ofta går genom programmering."

Väljer du programmering för det är "den lättaste vägen in på IT", vill du jobba inom programmering eller något annat IT-yrke?

Det är väldigt otydligt vad du vill/menar. Vill du jobba som IT-arkitekt eller Nätverkstekniker som också är inom IT så är det väldigt olika arbeten jämfört med programmering, och då skulle jag verkligen inte rekommendera programmerare om det är något av de två jobben du egentligen vill jobba inom.

Min rekommendation är att du testar det du tror du är intresserad av, om det är programmering så finns
det hur mycket kurser som helst online, om du tycker det är svårt att motivera dig kan man alltid ta sommar-kurser på ett flertal universitet (på plats eller distans) där man testar på grunderna.

Hoppas inte jag skrämmer bort dig nu, men så som jag tolkar din text så har du nog lite att fundera ut och frågorna behöver nog vara lite mer konkreta för att man ska kunna vägleda dig bättre.

Permalänk
Medlem

För gammal?
Du är för gammal för att lära dig nytt när du är dement eller död. Fram tills dess så är du inte för gammal.

Permalänk
Medlem

Jag är snart 36 och blev klar med min YH för 3 år sen, har jobbat med programmering sen dess. Många i mitt program var äldre än mig. Finns intresset och drivet så är det inga problem. Har du svårt att flytta och har barn så finns utbildningar på distans, förhoppningsvis finns jobb där du bor

Permalänk
Medlem

Jag är 37år och ska börja YH med programmering i höst, mina tidigare erfarenheter är lager och försäljning. Men precis som du så har jag alltid haft ett bakomliggande fritidsintresse för den här typen av saker, men har bara övertalat mig själv att jag är för dålig för att kunna arbeta med det(vilket jag på äldre dar har insett är helt felaktigt). Jag känner inte att jag brinner för ämnet men har jag gjort en karriär och haft disciplinen/servicekänslan att jobbat mig uppåt inom en bransch jag har NOLL intresse för, så tänker jag mig att det bara kan bli bättre om jag åtminstone är lite intresserad.

Min kusin som är 6år äldre än mig blev färdig med sin YH utbildning inom programmering för ca. 3år sedan och trivs enormt med sitt jobb nu, han hade väl liknande bakgrund som mig men ägde en verkstad och jobbade som bilmekaniker i 20år.
Han bror gick samma utbildning och var även han 30+.

Som alla säger finns det inget "för gammal" för din egen skull, ska vi vara strikta kanske det finns ett "för gammal" om man ska se det från ett rent ekonomiskt perspektiv när det inte längre lönar sig, men den nivån är fortfarande långt borta skulle jag tro

meningsuppbyggnad.
Visa signatur

DATOR: X570 Auros Elite, Gigabyte RTX 3080 Gaming, Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, 256&512GB(SSD)+ 1TB(NVMe) + 4TB(HDD), Acer Predator X34P
BÄRBAR: Surface book 2
MOBIL: Galaxy S21 Ultra

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av natte84:

Jag finner det svårt att svara på din fråga då det känns som du själv inte riktigt vet om du vill detta eller inte.
Om frågan enbart hade varit: "Är det för sent att börja med programmering vid 35+ års ålder?"

Skulle jag säga absolut inte. Givet att du är 35 år så snackar vi minst runt 30-35 år till i arbetslivet.
Det är lika länge som du är gammal. Om du är oroad över att du kommer få tufft på vissa intervjuer för att du
är en gammal junior så kan det kanske dyka upp men jobb finns det gott om, och en sådan arbetsgivare är kanske bra att filtrera bort? Känner flera utvecklare som tog sig in på arbetsmarknaden när de var snudd över 40 år.

Det du egentligen verkar fråga är "Är programmering något för mig?" och det är svårt för en annan att svara på.

Givet din text är jag osäker. Du nämner IT och programmering som det nästan är samma sak,
och du drar paralleller att du gillar att spela tv spel och datorer sen du var barn. Det är lite som att säga jag gillar
att kolla på fotboll så jag borde nog bli fotbolls proffs. Inget av de du gillar beskriver en arbetsdag som programmerare eller
annat IT-inriktat jobb.

Vidare skriver du - "Många jag känner pratar om att IT skulle passa bättre."
Passa bättre för vad? för dig specifikt? - Varför då? för en godtycklig person? - Ja tjena...

Sedan skriver du:
- "Samtidigt är IT väldigt brett, även om jag förstår att det lättaste vägen ofta går genom programmering."

Väljer du programmering för det är "den lättaste vägen in på IT", vill du jobba inom programmering eller något annat IT-yrke?

Det är väldigt otydligt vad du vill/menar. Vill du jobba som IT-arkitekt eller Nätverkstekniker som också är inom IT så är det väldigt olika arbeten jämfört med programmering, och då skulle jag verkligen inte rekommendera programmerare om det är något av de två jobben du egentligen vill jobba inom.

Min rekommendation är att du testar det du tror du är intresserad av, om det är programmering så finns
det hur mycket kurser som helst online, om du tycker det är svårt att motivera dig kan man alltid ta sommar-kurser på ett flertal universitet (på plats eller distans) där man testar på grunderna.

Hoppas inte jag skrämmer bort dig nu, men så som jag tolkar din text så har du nog lite att fundera ut och frågorna behöver nog vara lite mer konkreta för att man ska kunna vägleda dig bättre.

Håller helt med detta.

Skrivet av pellesandare:

Har ju gjort en lite knepig bana i livet. Jag har haft stort intresse för datorer, tv-spel och rubbet sen jag var barn. Läste teknikprogrammet på gymnasiet, samtidigt började min mamma skrämma upp mig om skärmtid och att jag skulle bli blind om jag höll på med datorer så slutade med att jag inte vågade satsa vidare på IT-yrket. Började istället plugga till USKa, jobbat lite som detta, sen gick jag en YH utbildning i en helt annan bransch som dock inte gick så bra pga dålig arbetsgivare. Fick barn och tvingades gå tillbaka som USKa för att kunna försöjra familjen.
Började plugga upp kurser för att kunna läsa nån ingenjörsubildning och halkade in på byggingenjör då jag ville komma från vårdyrket men är dock osäker på om detta verkligen är rätt.

Många jag känner pratar om att IT skulle passa bättre. Jag gillar både matte och fysik och stort intresse för datorer. Men jag är rädd att jag kanske är för gammal för att börja med den här banan igen. Finns ju många utbildningar i IT men har svårt att flytta från orten pga familj.

Samtidigt är IT väldigt brett, även om jag förstår att det lättaste vägen ofta går genom programmering.

Kan YH utbildning vara något som alternativ till att försöka lära sig själv?

Hitta passionen och följ den, och fundera inte så mycket på om A, B eller C är rätt. Allt är rätt om man har passionen, och det finns ju folk som sadlat om långt mycket senare än dig.

Nu har du jobbat ett antal år och har säkert en känsla för vilka delar av det du arbetat med som är roligt och vilka delar som är tråkiga. Om man gör det som är roligt så kommer man att bli bra på det och kommer att bli uppskattad och belönad.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Stort tack för era synpunkter.

Jag läste nånstans att en kille började med programmering för att han ville få utlopp för sin kreativa sida. Kanske inte låter som ett genuint intresse men har ju i regel varit den som fixat det tekniska i jobbet, och har i regel ofta hamnat vid datorn på rasterna. Är väl egentligen inte så jättesocial face to face, har varit mer kommunikation med med dator som känts tryggare.

Jobbade på ett reningsverk förut, men höll mig hellre med datorn. Tyckte det kändes mycket roligare.

Sen kikade jag på olika programmeringsspråk, men visste inte var jag skulle börja, eller i med vad.

Vet inte varför jag halkade in på just programmering som förslag. Jag läste kurser i LAN och dyl på gymnasiet, sen var jag rätt skoltrött och den biten kändes mest som flum.

Jag är ju annars väldigt kreativ, noggrann och tycker om att lösa problem och är ju inte rädd för att prova nya saker (även om jag har dåligt tålamod med vissa OS och programvaror). IT-support, vette katten om jag skulle ha det tålamodet för är nog ingen hejare på att förklara saker.

Blir ju som sagt väldigt brett och det svåra är ju att pinna in vad det är man vill rikta in sig på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pellesandare:

Stort tack för era synpunkter.

Jag läste nånstans att en kille började med programmering för att han ville få utlopp för sin kreativa sida. Kanske inte låter som ett genuint intresse men har ju i regel varit den som fixat det tekniska i jobbet, och har i regel ofta hamnat vid datorn på rasterna. Är väl egentligen inte så jättesocial face to face, har varit mer kommunikation med med dator som känts tryggare.

Jobbade på ett reningsverk förut, men höll mig hellre med datorn. Tyckte det kändes mycket roligare.

Sen kikade jag på olika programmeringsspråk, men visste inte var jag skulle börja, eller i med vad.

Vet inte varför jag halkade in på just programmering som förslag. Jag läste kurser i LAN och dyl på gymnasiet, sen var jag rätt skoltrött och den biten kändes mest som flum.

Jag är ju annars väldigt kreativ, noggrann och tycker om att lösa problem och är ju inte rädd för att prova nya saker (även om jag har dåligt tålamod med vissa OS och programvaror). IT-support, vette katten om jag skulle ha det tålamodet för är nog ingen hejare på att förklara saker.

Blir ju som sagt väldigt brett och det svåra är ju att pinna in vad det är man vill rikta in sig på.

Ja, att vara utvecklare är ett kreativt jobb. Men jag skulle också säga att det är ett socialt jobb. Att kunna arbeta tillsammans i ett team är A och O. I vissa tjänster kan det även förekomma mycket kundkontakt. Dåligt tålamod är något som kan vara negativt. Ofta är det ju problemen som man sitter och nöter med. Det som är enkelt att göra går fort.

Det finns ju mycket andra saker som utförs med dator. Design, produktutveckling, ekonomi osv. I princip alla kontorsjobb inkluderat.

Du behöver nog fundera igenom vad det är du vill göra som ett första steg för att komma vidare. Hos en tidigare arbetsgivare använde vi material för karriärutveckling med olika uppgifter. En av de första uppgifterna gick ut på att svara på en av fyra frågor. Vilken fråga lockar dig, och vad är svaret?

Citat:

• What is my unique genius?
• What is it that I can do better than most?
• How do I want to be remembered?
• What are the recurring ways that I impact the world around me?
Whichever question resonates with you, follow that train of thought.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Om du kikar på dagsfärska antagningsstatistiken för distansutbildningar för Webbprogrammering/Webbprogrammerare(väldigt lika YH-utbildningar) så ser du att närmare hälften av sökande är 35+, så du är inte ensam.

https://www.uhr.se/studier-och-antagning/antagningsstatistik/...

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem

Absolut inte för gammal - IMHO så det som behövs för att lyckas inom IT/Programmering är ett genuint intresse. Det räcker inte att bara plugga några kurser o sen jobba med det på dagtid. Man behöver lägga lite "egentid" på att läsa på, göra egna projekt - fundera ut lösningar o problem, då har man en gyllene karriär

Lycka till!

// Lazze

Permalänk
Medlem

Utan att säga om det är något som passar dig så är åldern ingen fara. Det är ju det som är bra med YH, det är bara två år. Var själv 35 när jag skolade om mig till utvecklare via YH.

Permalänk
Medlem

Börja med Python, riktigt kul.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Go for it! Och säg till morsan din att hon ska hålla sina åsikter för sig själv när hon uppenbarligen inte har en aning om vad hon snackar om.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Skrivet av pellesandare:

Jag är ju annars väldigt kreativ, noggrann och tycker om att lösa problem och är ju inte rädd för att prova nya saker (även om jag har dåligt tålamod med vissa OS och programvaror).

Att vara kreativ och noggrann är jättebra. Att ha ett intresse för problemlösning är också jättebra.
Att du inte har tillräckligt med tålamod för att vara en IT-support, jobba med operativsystem eller vissa programvaror bevisar bara att det inte faller dig i samaken.

Men vad skulle du ha tålamod med? Ställ dig själv den frågan.
För att vara en programmera så behöver du vara kreativ, noggrann och en problemlösare. Behöver du vara en problemlösare innan du börjar programmera? Nej. Det kommer komma med tiden. Ju mer du programmerar och löser problem, desto bättre kommer du att bli.

Läs på lite om webbutveckling, specifikt frontend-utveckling. I jobbet så ingår det både programmering och design, perfekt för dig som är kreativ och noggrann.

Permalänk

Varför inte som 45-åring?

Permalänk
Avstängd

Har ni inom programmering märkt av något av den, sannolikt, nalkande lågkonjunkturen? Är det mindre jobb, chefer som ser bekymrade ut, anställningstakt som saktats ner eller rentav folk som fått gå redan? Undsäg mig

Permalänk

Om du gillar programmering och spel så skulle jag rekommendera att du provar att skapa något med Unity motorn. Det tar en stund att sätta sig in i, men man blir sjukt nöjd och glad när man ser att det händer saker

Jobbade som programmerare/systemutvecklare från -07 till -14..... skulle inte rekommendera det om man har familj. Det blir ofta väldigt sena kvällar och man grubblar dygnet runt.

Permalänk

Du får väldigt mycket på köpet om du fokuserar helt på att börja med programmering t.ex genom en YH utbildning. Inte bara kunskaper utan ditt första nätverk och du kommer ut på praktik för att känna på yrket lite samt skapa kontakter på företag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk

Det finns konsult-bolag som plockar in trainees.
Gillar du natte och dom bitarna kanske du ska kolla på databaser, ofta bortglömda av vanliga programmerare som vill bygga kod i sina program och glömmer att lägga data-manipulering så nära datat man kan med en motor designad för just det.
Sedan finns ju även BI. Många tror det bara är att klicka runt i excel eller powerbi, men finns sanslöst djup i det. Både kod och avancerade uppsättningar.

Hade jag hoppat in idag hade det nog varit där jag lagt krutet. Går snabbt att bli hyfsat bra men samtidigt otroligt lång tid för att bli riktigt bra.
Sedan går det att gå vidare till machine learning osv.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Go for it! Och säg till morsan din att hon ska hålla sina åsikter för sig själv när hon uppenbarligen inte har en aning om vad hon snackar om.

Min mor är 50-talist. Det som TS skriver stämmer överens med min uppväxt också.
Min fundering kring det i vuxen ålder är väl för att för henne och den generationen över lag som var ju IT, data och konsoler relativt nytt under 80-talet - nytt kan ju vara farligt - för att det är främmande, obekant och just det - nytt.

Idag har ju mor en smartphone, en dator och diverse andra prylar som hon behöver hjälp med mer eller mindre. Varför? Kan jag fråga henne - Svaret blir att ”nä men jag har aldrig vart intresserad för det där, men nu måste man ju”.

Svaret på varför hon sa att man kunde få fyrkantiga ögon av tv-tittande och spel var vita lögner enligt henne för att man skulle ut och röra på sig mer.

Ser man hur samhället ser ut idag och har hennes analys och hypotes i beaktande - så hade hon i varje fall rätt med sina farhågor - befolkning överallt där IT är mer utbrett, minskar människors aktiva liv och rörelse medan fetma och hjärtproblem ökar. Detta försöker man i sin tur råda bot på med verkningslösa bantningskurer, mirakeltabletter med mera - då det verkliga behovet är MER RÖRELSE - då kan man äta vad sjutton man vill.

Lite urspårning och tankenötter där från min sida.

Till TS;
Ta dig en funderare utan att lyssna på andra. Vad är det du vill göra?
Tycker du att klimatet börjar gå åt fanders? Sök dig i den riktningen. (Finns massvis med olika inriktningar)
Tycker du att folkhälsan behöver förbättras, ta dig i den riktningen. (Det kan man ju göra genom hur många olika grenar och inriktningar som helst).
Tycker du att folk åker i för kassa bilar? Sök dig i den riktningen.

Ovan är bara exempel men huvudsaken är att du först pekar ut en riktning, det kan vara inom en väldigt bred kategori. När du väl funnit din riktning, så får du fundera över INriktning. När du väl funnit den har du enklare för att avgöra vilka utbildningar som skulle kunna passa.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Börjar på YH-utbildning nu till höst i Javautveckling, är 30 år.. det är aldrig för sent.
Har däremot redan programmerat en hel del innan på hobbynivå, ibland krävs att man har gått en baskurs (gymnasienivå) i programmering som borde finnas på komvux.
Finns även billiga och väldigt bra webbkurser på Udemy och Udacity som ofta är på rea om man vill komma igång själv.

Permalänk
Inaktiv

Slår ett slag för spelutveckling med! Det är fruktansvärt roligt och något man enkelt kan lära sig på egen hand. Som någon annan sa, dra ner unity och lär dig C#. Går det åt pipan har du ändå lärt dig ett språk du kan ha nytta av som ”vanlig utvecklare”.

Finns YH inriktade på spelutveckling, och finns gott om arbete.

Permalänk
Medlem

Vad vill du göra?

VSC (visual studio code) är ett bra pch gratis program att skriva kod i, vissa backendspråk är det bättre / krävs att du använder andra IDE (Integrerad utvecklingsmiljö (Integrated development environment))

Vill du skapa något som syns? Tex hemsida / app

För web/hemsida rekomenderar jag att du lär dig språken:
Html
Css
Javascript (går också använda i backendprogrammering via node js men rekomenderar det inte)
Sedan ett framework som angular (typescript) / react.
Jag rekomenderar att du lär dig språken i ordningen ovan.

Går också skriva appar för desktop / mobil med dessa via frameworks som Ionic

För enbart mobilapp välj tex:
Dart

Vill du skapa en "backend" som andra kan få information från via http / https (Hypertext Transfer Protocol) calls?

Välj bland:
Rust (mest hjälp att inte göra fel)
C
C++
Node js

För programmering kring AI välj python

Lite info om mig.
Jag började programmera för 5 år sen (självlärd) läst gratis böcker kollat på youtubers och språkens egna sidor med dokumentation och tutorials, samt fått hjälp av kompisar som jobbat med programmering under lång tid då jag riktigt kört fast. Programmerare är dock enligt mig första åren i princip ett finare namn för Professionell googlare. 🙂
Använder själv html, css, javascript/typescript, angular samt Rust.
Började med programmering för att bygga en egen hemsida / bokningssida för mitt egna massageföretag och tror att den motivationen att skapa något helt eget var en stor drivkraft till att lära mig allt detta. Kan vara klokt att tidigt komma på vad du vill skapa under tiden du lär dig så du jobbar mot ett mål utöver att bara lära dig.

Hoppas detta hjälper lite iaf. 🙂

Permalänk
Medlem

Du är absolut inte för gammal för att lära dig, och det finns massor av bra kurser och utbildningar på olika nivåer som du kan gå. Det finns även en uppsjö tutorials på nätet som är både lärorika och pedagogiska. Tuta och kör, och lycka till!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av first:

Har ni inom programmering märkt av något av den, sannolikt, nalkande lågkonjunkturen? Är det mindre jobb, chefer som ser bekymrade ut, anställningstakt som saktats ner eller rentav folk som fått gå redan? Undsäg mig

Råder fortfarande brist på programmerare. Tjatas om anställningsbonus om man tipsar om någon och att det behövs fler. Märks även på LinkedIn om man går in.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Skrivet av mechersmith:

Råder fortfarande brist på programmerare. Tjatas om anställningsbonus om man tipsar om någon och att det behövs fler. Märks även på LinkedIn om man går in.

Man ska inte glömma varningen om att företagen ljuger friskt med sina cv'n nu också. Riktigt desperata. De flesta bemanningsfirmorna är värre än vanligt *host* Nigel frank *host*

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Superintressant tråd! Jag känner nämligen precis likadant, och är också 35 år. Kanske inte så att jag verkligen vill byta inriktning totalt, men jag är hyfsat senior nätverkstekniker med 10-15 års erfarenhet av större nätverk; och den branschen går mer och mer mot automatisering. Så där vill jag gärna bredda mina kunskaper och kanske hoppa upp ännu ett steg i karriären.

Problemet är att jag har sjukt dåligt självförtroende vad gäller programmering. Har alltid varit dålig på matte; för mig är det nog lite för abstrakt - det enda jag fick högsta betyg i var geometri och det kan man väl säga är det mest konkreta inom matematik. Algebra och ekvationer... not so much. Och jag skulle nog säga att mycket av programmering, iaf backend-biten som Python, är extremt mycket algebra-"tänk".

Fick tillfälle att automatisera lite i mitt förra jobb; skulle ändra konfig i 6000+ switchar och började bygga på ett script i Expect (det är väl nån bash script-variant om jag fattar rätt - ganska simpelt i jämförelse med andra språk men ändå). Plötsligt blev det mycket mer konkret för mig - jag visste vad jag ville åstadkomma. Efter en hel del trial and error fick jag det att funka, och har nog aldrig varit med om något så givande som när scriptet gjorde PRECIS vad jag ville (loggade in i en switch i en lång lista, kollade upp en parameter, sparade den parametern i en variabel, gick in i konf-läge och ändrade en inställning under den parametern, loggade ut, hoppade till nästa switch i listan). Så det vill man ju ha mer av. Har pluggat lite Python, men inte haft möjlighet att hitta ett så pass konkret scenario igen.

Någon i liknande sits? Är det Python/Netmiko som gäller? Skulle ni säga att man har en uppförsbacke om man inte har naturligt lätt för matte eller är det bara en onödig mental låsning från min sida? Var är bästa stället att plugga om man inte har tid/lust att skriva upp sig på en proper utbildning?

Permalänk
Medlem

Själv vill jag slå ett slag för https://awacademy.se/utbildning
Läste själv deras Java utbildning för 4 år sedan.

Upplägget på 12 veckor är väldigt intensivt men helt klart värt det när det är över.

Utbildningen är inte CSN berättigad så det gäller att ha en slant sparat så man kan klara hyra osv under dessa 12 veckor.

EDIT:
Var 38 år när jag började denna utbildning. Har en ingenjörsutbildning sen tidigare.

Permalänk
Medlem

Börja med något projekt, vilket som helst, installera verktygen och spendera tillräckligt med tid. Det du lär dig då kommer hjälpa dig bestämma nästa steg och vad mer du vill göra. Målburen flyttar sig hela tiden, så se det som en del av livet och inte ett enskilt projekt som någonsin blir helt klart