Hur är er inställning generellt till nya prylar som ni köper?

Permalänk

Hur är er inställning generellt till nya prylar som ni köper?

Hej jag själv både köper och använder en hel del olika prylar. De gångerna jag blir riktigt positivt överraskad är typ 100% när jag hittar en billig enkel pryl på utförsäljning/rea. Men när jag köper dyrare saker hittar jag mängder av brister överallt och jag känner aldrig att jag riktigt 100% är nöjd med köpet. Jag upplever detta även blir värre med åren. När man är ung så är det lättare att bli imponerad på något, när man är äldre har man ofta prövat på så mycket. Har man innan haft en laptop med så otroligt mycket skönare tangentbord, så är det svårt att imponeras på den nya.

Jag själv kan idag inte komma på någon pryl som jag äger som jag är superstolt över utan alla har brister som skulle gå att lösa med "dagens teknik".

Permalänk
Medlem

Självklart är det så... Har flertalet saker där spenderingen av några kronor till hade gjort prylen bättre. Men det finns ju olika skäl till detta, t ex;
*Prylen har dyrare syskon och man har köpt den billigare. Den får inte vara FÖR bra vid den prislappen.
*Designmiss som inte rättas till pga tid/pengar.
*Snålat vid tillverkningen.

Trots varierande brister i många produkter måste jag säga att jag äger flertalet relativt nyinköpta 'lite dyrare' prylar jag är väldigt nöjd med.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Känner igen mig en del i vad du säger, det är väldigt sällan jag blir sådär glad av en sak som när man va yngre men det beror nog på att jag lägger väldigt mycket tid på att kolla upp sakerna jag köper, i de flesta fallen har jag koll på alla menyer och inställningar innan jag ens har saken i handen vilket tar bort mycket av det roliga o upptäcka saken man köpt. Å andra sidan är jag väldigt sällan missnöjd med mina köp också så man ska väl inte klaga för mycket 🤷🏼‍♂️

Visa signatur

• Alienware 34" OLED AW3423DWF • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk

När jag tänker efter kan snålheten komma in? När jag köpte min första Noctua beigefärgade fläkt för ordinariepris, så stack jag till butiken samma dag och bytte ut alla fläktar. Jag imponerades mycket. Men samtidigt var detta mer en struntsumma för mig.
Men så fort priset börjar stiga så gör mina krav detsamma. När jag var liten fick man saker av föräldrarna och tänkte inte att 20 000kr på en laptop var också 20 000kr minde i plånboken.

Permalänk
Medlem

Jag upplever precis samma sak. Jag köper i stort sett alltid den ”värsta” modellen av något när jag väl handlar men som du säger finns det nästan alltid något att anmärka på.

Men till skillnad från dig har jag blivit bättre på att acceptera att inget är perfekt på senare dagar vilket gör livet betydligt enklare.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När jag tänker efter kan snålheten komma in? När jag köpte min första Noctua beigefärgade fläkt för ordinariepris, så stack jag till butiken samma dag och bytte ut alla fläktar. Jag imponerades mycket. Men samtidigt var detta mer en struntsumma för mig.
Men så fort priset börjar stiga så gör mina krav detsamma. När jag var liten fick man saker av föräldrarna och tänkte inte att 20 000kr på en laptop var också 20 000kr minde i plånboken.

Mycket möjligt, köper jag en sak för säg... 60kkr, har jag betydligt högre förväntningar än om jag köper en billigare och sämre variant av samma sak för 1500kr. Man får alltid ställa saker i förhållande till sitt pris.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Har slutat shoppa elektronik då jag i 95% av inköpstillfällena blir missnöjd jämfört med vad jag byter ut, köper endast när produkter blir obrukliga / trasiga framöver.

Skulle inte Huawei t.ex. gett upp mjukvarustödet på min P30 skulle det varit min telefon fortfarande istället för en s22a men en telefon som inte fått säkerhetsuppdateringar på snart 2 år känns inte särskilt säkert som fortfarande kör android 10.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag har onekligen ändrats med åren. Kommer ihåg när man satt med DOS och optimerade alla drivrutiner etc för att få maximalt konventionellt minne ledigt och tyckte det var ROLIGT. Idag blir jag jätteirriterad när man måste göra mer än trycka på en knapp eller två för att komma igång med nya prylar.

Sedan kan det ju ha att göra med intentionerna hos tillverkarna också. DOS var inte användarvänligt, men det var den tekniken som fanns på den tiden och Microsoft gjorde väl så bra de kunde. Nu för tiden finns det närmast oändliga möjligheter att göra bra prylar, men tillverkarna använder inte tekniken för att göra produkterna bra utan mer för att kryssa i checkboxar om vilka features man stöder. Ofta använder man tom tekniken MOT användarna, t ex kräva att man ska registrera sig för att kunna använda en ny TV, smyger in reklam och begränsningar i firmware-uppdateringar, dark patterns på hemsidor osv.

Permalänk
Medlem

Jag stör mig mest på "dumma försämringar". Typ saker man kunnat göra på äldre modeller men som inte går på nyare. Min Samsung Galaxy s21 kan exempelvis inte spela in telefonsamtal, en helt idiotisk och onödig begränsning, som uppdateringen till Samsungs Android 12 medförde. Här tycks inte dyra köp hjälpa. Kameraappen har också blivit sämre jämfört med mina tidigare Samsung, undantaget Pro-läget.

Å ena sidan tycker jag att mycket är ganska bra och billigt numera. Även om en del är tunnare och flimsigare än förr. Å andra sidan är det ganska vanligt att saker har helt galna fel som vittnar om stressad eller obefintlig kvalitetskontroll. Haglöfsryggsäck med ett av höftbandens spänne monterat åt fel håll. 2 sovsäckar som skulle gå att "montera ihop" till 1, men där båda hade typ "vänsterdragkedja" (vi hade köpt en vänster och en högersäck, det var själva kedjan som var fel).

Angående låg kvalitet köpte jag en fattigmanspelarborrmaskin på Jula, en sådan man sätter en vanlig borrmaskin i. Efter att ha sågat ett par hål i en barnvagnshjulaxel och justerat höjden ett par gånger, rimligt försiktigt, märkte jag att "fastlåsningsskruven" inte tog. Det var gängorna i skruven som försvunnit. Inte mitt fel, skruven kunde lika gärna varit gjord av plast. Jag förväntade mig inte kvalitet eller precision, men här fick jag som förväntat med råge.

Min favoritförsämring just nu : även om man köper program har man tydligen inte köpt dem, säljaren kan när som helst stänga av "valideringen" så programmet inte funkar.

Extra-rant;
Ska ut och segla. Vi har såklart sjökort och GPS, men jag brukar komplettera med Eniros På Sjön (köpt för 179kr 2017). Men det funkar inte längre. Inte på min nya telefon eller på min äldre som jag köpte appen på. Eniro är inte till hjälp, de hoppas att deras nya prenumerationsapp ska göra mig nöjd. Men jag behöver inte de nya funktionerna. Jag klarar mig bra på det jag redan betalt för.
Missförstå mig inte, det är ok att företag plockar bort appar från affären. Det är ok att de inte anpassas till nya operativsystem. Men att de slutar fungera helt i onödan bara pga en korkad licenskontroll är ju bara dumt. Och det gör mig mer negativ till att betala för Eniros på sjön framöver. Får klara mig på reklamversionen.

Visa signatur

ASUS TUF B760, i5 14600K, 32GB RAM, RX 570, 4K Samsung u24e590, ASM1064 4xSATA PCIe, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sequoia, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
HTPC: ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580@1080p, Win 10 ESU
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10 LTSC; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Känner igen de där, man imponeras mer av billiga saker man behöver å inser jäklar denna överträffar alla förväntningar.

Tror de jag imponeras mest över här hemma är logitechs k400 tbord första versionen (dom nyare äre sämre), köpte den för typ 8år sedan då jag behövde ett tbord å mus för att kunna styra HTPCn från soffan. Och den har fungerat klockrent i alla år trots att jag tappat den i golvet åtskiljaktiga gånger, spillt vatten på den, suttit på den och jag har ALDRIG behövt byta betteriet i den heller som jag var orolig över.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Rent generellt är jag aldrig nöjd med någonting oavsett om vi pratar prylar, bilar, resor eller egna bedrifter. Jag köper oftast bara bra prylar men man kan alltid hitta fel med dem, är väl därför jag byter saker så pass ofta som jag gör också då jag är missnöjd med vad jag har och så köper jag något som är lite bättre men som jag ändå kommer hitta problem med.

Permalänk
Medlem

Att köpa en ny Iphone 13 i år var en riktig vånda. Snordyr och helt onödig. Kändes det som. Men min gamla SE 1st gen började faktiskt bli lite jobbig för ögonen. Optikern sade att jag har lite grå starr på ena ögat. Inte så det märks, menade han, men ändå. Yngre blir jag inte. Så jag köpte en ändå. Den låg i garderoben en vecka, oöppnad. Tänkte att jag kan alltid lämna tillbaka den. Men så stålsatte jag mig och började använda den. Bortsett från att den var för stor så var min första tanke: Varför, varför, har jag inte gjort detta tidigare?!? Jag köpte efter tre månader en 13 mini i stället, som jag egentligen ville ha från början, men jag nojade över batteritiden. Den är helt okej. Då visste jag att att jag skulle bli nöjd. Min 13 sålde jag till ena dottern. Allt är frid och fröjd! Jag är nöjd! Trots de ohemula kostnaderna.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hej jag själv både köper och använder en hel del olika prylar. De gångerna jag blir riktigt positivt överraskad är typ 100% när jag hittar en billig enkel pryl på utförsäljning/rea. Men när jag köper dyrare saker hittar jag mängder av brister överallt och jag känner aldrig att jag riktigt 100% är nöjd med köpet. Jag upplever detta även blir värre med åren. När man är ung så är det lättare att bli imponerad på något, när man är äldre har man ofta prövat på så mycket. Har man innan haft en laptop med så otroligt mycket skönare tangentbord, så är det svårt att imponeras på den nya.

Jag själv kan idag inte komma på någon pryl som jag äger som jag är superstolt över utan alla har brister som skulle gå att lösa med "dagens teknik".

Känner verkligen igen mig. Testar alltid flera olika produkter innan köp och önskar varje gång att det gick att cherry-picka egenskaper från de olika för att skapa en (för mig) perfekt produkt.

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Avstängd

Nivån för hur många "fel/brister" man kan acceptera är direkt i proportion till kostnaden...

Gratis saker = klagar inte, eftersom det inte kostade något. Tycker inte ens man har någon som helst rätt att klaga då.

Permalänk

Jag tror att jag är så pass noga med att pricka in mest valuta för pengarna att jag vant mig vid "jag får vad jag betalar för" och därför har lägre förväntningar. Jag har sällan råd att uppgradera min teknik numera pga bilköp, bostadsköp och två barn på de senaste tre åren. Jag har haft min osmarta samsung 46" i 12 år. Jag har ryzen 2600. Jag har ett 970. Jag har en samsung s10. Allt kan ersättas för en förhållandevis liten peng men det kommer ge mig en känsla av att jag betalade för mycket utifrån hur jag använder min teknik. Jag har nog ändrat mitt konsumtionsmönster ganska rejält och saker får hänga med tills dom rasar eller tills jag inte klarar mig längre pga för dålig prestanda.

Permalänk
Medlem

Jag gillar att köpa dyrare hårdvara. Känns lite speciellt att ha flaggskeppet eller föregående flaggskeppet. Tycker 50/60-serien hade vart sååå tråkig att äga även om den räckte för det man gör.

Permalänk
Medlem

Brukar inte köpa nya prylar om jag inte behöver och säljer nästan alltid det gamla innan jag köper något nytt. Spontant har det varit väldigt få teknikköp jag inte varit nöjd med. Tycker det har varit mer tråkigheter med prylar där kvalitetskontroll varit låg och liknande än att jag varit missnöjd med prestanda eller så.

Visa signatur

7800X3D//4090
Debian // W10

Permalänk
Medlem

För mig är det inte svårare än att när man fick första jobbet efter studierna så var det mycket man verkligen behövde och fick ordentligt med värde. Idag så har jag allt som jag behöver och då blir inköp mest ersättningsprodukter när något gått sönder vilket inte är så värst exalterande. Nya produkter är ju dessutom gjorde för att dö efter ett par år, gör inte suget att köpa nytt större.

ATV4k som ersättare för HTPC var senast jag kände ett stort "yes". Var väl en 3 år sedan drygt.

Permalänk
Medlem

Det har ju med förväntningar att göra. Men jag tycker ändå att jag köpt flera produkter som är wow de senaste åren
Audioquest Nighthawk hörlurar köpte jag för jag kom över dem billigt på eBay. Slutade med att jag sålde hela uppsättningen lurar (vissa flerdubbelt dyrare). Vill inte lyssna på nåt annat.

Mediaspelaren Zappiti Neo är också ett sånt där köp där jag varje gång jag använder den tycker att den är fantastisk
Lite samma med SVS Prime högtalarna. Händer varje gång man kollar på en film med riktig Dolby TrueHD Atmos spår. Shit va bra de låter (dock ej till Netflix och annat man kollar på 90 % av tiden).

Det enda jag verkligen går bet på varje gång är gamingheadset 😆
Jag måste vara uppe i 30st snart senaste 6-7 åren. Är det inte batteri, så är det komfort, eller en mic som inte har NC, eller andra buggar.
Hur svårt som det vara att göra ett trådlöst HS som väger max 300gr, har dubbla anslutningar (BT, 2,4ghz), 50tim+ batteritid, mic med sidetone och mute indikator (lampa), och som låter helt okej.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2