Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Någon som har erfarenhet av dessa elhandlare?

Jag hittade dem via ett flashback forum.
Och några har dem och varit nöjda. Inga konstigheter, och el priser har varit "billigt" om man jämför med andra.

Skrivet av Dinkefing:

Okej jag trodd du syftade på Göta Energi. Men hur kommer det sig att de har portfölj och inte många andra? Är det någon slags vintertrygg de har eller?

När jag pratade med Göta Energi trodde dem det var för locka nya kunder, dem är inte lika stora som tex Vattenfall. Dem behöver inte var billigaste, dem får kunder ändå.
Kan vara dem storsatsar på Portfölj.
Kollar man historisk sett så låg portfölj priset i dec 125 öre i zon4 och zon3 100öre.
Mellan tex Januari och Juni ca 75-85 öre.
Är sjukt billigt jämfört med andra, Göta Energi hade jag tex 135 öre i Juni.

Årsunda El har ju inte heller någon bindningstid/uppsägningstid så man kan byta efter 14 dagar (står i villkoren)
Medan Jämtkraft är det tre månader uppsägningstid.

Så valde istället Årsunda El. Plus så hade de billigare årsavgift.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: ViVo X200 Ultra 16/512

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Inte en enskild nej, men om alla som har billig el resonerar att de kan slösa så kan det absolut göra skillnad.

De ”slösar” sannolikt redan precis som de gjort hela tiden… det är först när det börjar svida som man funderar vad man kan spara in på. Så ta en kall dryck och slappna av i den sista sommarvärmen istället imorrn är det kallt igen!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av AxxT:

Och några har dem och varit nöjda. Inga konstigheter, och el priser har varit "billigt" om man jämför med andra.

När jag pratade med Göta Energi trodde dem det var för locka nya kunder, dem är inte lika stora som tex Vattenfall. Dem behöver inte var billigaste, dem får kunder ändå.
Kan vara dem storsatsar på Portfölj.
Kollar man historisk sett så låg portfölj priset i dec 125 öre i zon4 och zon3 100öre.
Mellan tex Januari och Juni ca 75-85 öre.
Är sjukt billigt jämfört med andra, Göta Energi hade jag tex 135 öre i Juni.

Årsunda El har ju inte heller någon bindningstid/uppsägningstid så man kan byta efter 14 dagar (står i villkoren)

Tack men Göta Energi har inget som heter portfölj, du får gärna länka till den avtalsformen. Jag har Göta Energi och ser inget sådant avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Omsatte 6 miljoner senaste årsredovisningen och har hållit på några år, så vette tusan. Jämtkraft och Mälarenergi är etablerade företag, Jämtkraft den större. Ingen här som har erfarenhet av Jämtkraft?

Passar på att länka klagomålslistan för de som letar ny elhandlare:
https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnade...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag har mälarenergi och inte haft några problem dock har jag bundet 50 öre/kWh, går ut i december 😂😭

Det är väl bara att dra förlängningskabel till grannarna och ta 100öre/kwh, win/win!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Kör med Eon på allt, denna månad kom räkningen på 1200 kr förra var på 1100 kr hus på 145m2

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Kör med Eon på allt, denna månad kom räkningen på 1200 kr förra var på 1100 kr hus på 145m2

Dyrt.. jag hade -1200 på min elräkning 250kvm 1plan med källare.

Edit: Eon som nätägare och Svea Energy som elleverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Omsatte 6 miljoner senaste årsredovisningen och har hållit på några år, så vette tusan. Jämtkraft och Mälarenergi är etablerade företag, Jämtkraft den större. Ingen här som har erfarenhet av Jämtkraft?

Passar på att länka klagomålslistan för de som letar ny elhandlare:
https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnade...

ÅRSUNDA Kraft & Belysningsförening Ekonomisk förening
Registreringsår: 1918

Årsunda Eldistribution AB
Registreringsår: 1995

Skulle nog inte kalla det nya företag/föreningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

ÅRSUNDA Kraft & Belysningsförening Ekonomisk förening
Registreringsår: 1918

Årsunda Eldistribution AB
Registreringsår: 1995

Skulle nog inte kalla det nya företag/föreningar

Var Årsunda Eldist jag hittade, omsättning 6 miljoner och 0 anställda verkar inte särskilt seriöst, men det är den ekonomiska föreningen alltså som säljer förvaltat elavtal?

Edit: Och ek föreningen omsatte inga stora belopp heller
OMSÄTTNING 10 000 - 19 999 tkr

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Inte en enskild nej, men om alla som har billig el resonerar att de kan slösa så kan det absolut göra skillnad.

Värt att nämna är att regeringen betalade ut mer i bidrag till dom som "slösade". Hur slösar man el förresten? Gör inte i princip alla svenskar det Isf?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Värt att nämna är att regeringen betalade ut mer i bidrag till dom som "slösade". Hur slösar man el förresten? Gör inte i princip alla svenskar det Isf?

Det var en helt hjärndöd åtgärd ärligt talat. Förstår inte hur de tänkte där, om de tänkte alls. Själv fick jag inte en krona tillbaka från detta, jag var väl för duktig på att spara.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det var en helt hjärndöd åtgärd ärligt talat. Förstår inte hur de tänkte där, om de tänkte alls. Själv fick jag inte en krona tillbaka från detta, jag var väl för duktig på att spara.

Vilken förbrukning hade du dec, jan, feb och mars? Bor du i villa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Jag fick full ”återbetalning”, men fick inte heller en krona tillbaka från detta. Konstaterade efter lite räknande att jag hade betalat betydligt mer i skatt och moms under perioden än jag ”fick tillbaka”. (så kontentan var att de tog lite mindre än de brukar ta, inte att jag fick något, jag fick helt enkelt betala in lite mindre bara )

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jag fick full ”återbetalning”, men fick inte heller en krona tillbaka från detta. Konstaterade efter lite räknande att jag hade betalat betydligt mer i skatt och moms under perioden än jag ”fick tillbaka”. (så kontentan var att de tog lite mindre än de brukar ta, inte att jag fick något, jag fick helt enkelt betala in lite mindre bara )

Tror Alphahanne menar att han inte fick något bidrag alls.

Jag fick 100 kronor en månad. Fick tyvärr inget bidrag för att man investerat stora pengar i en kamin.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Varför betalar vi skatt på el, hur går resonemanget? Skatt på inkomst är förståeligt, men el är basalt och har byggts upp gemensamt.

Tekniskt sett så har vi (medborgare & skattebetalare) betalat för etablering och byggnation av alla kraftanläggningar när de byggdes, jag antar att löpande driftkostnader ryms inom priset, så varför skatt och vart tar skatten vägen?

Mvh

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

Varför betalar vi skatt på el, hur går resonemanget? Skatt på inkomst är förståeligt, men el är basalt och har byggts upp gemensamt.

Tekniskt sett så har vi (medborgare & skattebetalare) betalat för etablering och byggnation av alla kraftanläggningar när de byggdes, jag antar att löpande driftkostnader ryms inom priset, så varför skatt och vart tar skatten vägen?

Mvh

Jag tycker att skatt på lön borde tas bort, och sedan skatt på konsumption.
Så konsumerar man mycket, så betalar man mycket skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag tycker att skatt på lön borde tas bort, och sedan skatt på konsumption.
Så konsumerar man mycket, så betalar man mycket skatt.

Så är man sjuk mycket så kan man betala mer då också?
Nej tack!
Gillar man det systemet så kan man ta och flytta till USA.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Så är man sjuk mycket så kan man betala mer då också?
Nej tack!
Gillar man det systemet så kan man ta och flytta till USA.

Kan du förklara hur du kom fram till din slutsats?
Inlägget du svara på nämnde inte sjukvård alls.

Anser själv att bara beskatta konsumtion ställer till problem då upp till en nivå måste alla köpa saker efter den blir då skatten lägre då man kan spara istället för konsumera. Men det utesluter inte högkostnadsskydd på sjukvård/mediciner precis som idag.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Kan du förklara hur du kom fram till din slutsats?
Inlägget du svara på nämnde inte sjukvård alls.

Vad ingår när du betalar skatt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Sen har vi ju alla fina datacenter som bidrar massor med jobb (obs ironi) som får gratis el...

Skrivet av Aeig:

Mvh

På el betalar man ju även först skatt sedan moms på skatten. Politikerna som kom på det genidraget hoppas jag fick en guldmedalj.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Vad ingår när du betalar skatt?

Kan du formulera om frågan?
För antar inte svaret du söker är pengar.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vilken förbrukning hade du dec, jan, feb och mars? Bor du i villa?

Det spelar ingen roll. Min poäng var att det premierade slöseri. Uppenbart när folk som körde miningriggar fick pengar tillbaka.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det spelar ingen roll. Min poäng var att det premierade slöseri. Uppenbart när folk som körde miningriggar fick pengar tillbaka.

De betalade mindre skatt, tveksamt om mer än några gränsfall faktiskt fick tillbaka…

Sen var det en del idioter som mig som såg till att familjen inte frös i vintras som också fick tillfälligt sänkt skatt. Ve och fasa, det måste politikerna sätta stopp för. Alla ska frysa p.g.a. deras dålig beslut.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

De betalade mindre skatt, tveksamt om mer än några gränsfall faktiskt fick tillbaka…

Sen var det en del idioter som mig som såg till att familjen inte frös i vintras som också fick tillfälligt sänkt skatt. Ve och fasa, det måste politikerna sätta stopp för. Alla ska frysa p.g.a. deras dålig beslut.

Visst kan man ägna sig åt att förlöjliga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Sen har vi ju alla fina datacenter som bidrar massor med jobb (obs ironi) som får gratis el...

Vilka datacenter får gratis el? Elintensiv industri har kraftigt reducerad skatt på elen men jag har inte hört att man ger bort elen gratis.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Skippa inskomstskattediskussionen och sjukvården i USA. Har inget med trådens ämne.
/Moderator

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Dyrt.. jag hade -1200 på min elräkning 250kvm 1plan med källare.

Edit: Eon som nätägare och Svea Energy som elleverantör.

Solpaneler eller bunden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Solpaneler eller bunden?

Solpaneler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Visst kan man ägna sig åt att förlöjliga.

Du skulle inte vara lika glad om du förbrukade 28.000kwh/år efter vinterns och denna sommars-priser. Ja, jag har tattig uppvärmning (elpanna från 00-talet) och två hemmavarande tonåringar som har en fäbläss för att förbruka varmvatten med långa duschar. Har installerat lvfp som jag hoppas hjälper lite kommande vinter, men har inte råd att byta ut elpannan förrän nästa år. Så fortsätt du förlöjliga mig min din minimala förbrukning, det kan jag bjussa på eftersom jag är lite storsint av mig.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Du skulle inte vara lika glad om du förbrukade 28.000kwh/år efter vinterns och denna sommars-priser. Ja, jag har tattig uppvärmning (elpanna från 00-talet) och två hemmavarande tonåringar som har en fäbläss för att förbruka varmvatten med långa duschar. Har installerat lvfp som jag hoppas hjälper lite kommande vinter, men har inte råd att byta ut elpannan förrän nästa år. Så fortsätt du förlöjliga mig min din minimala förbrukning, det kan jag bjussa på eftersom jag är lite storsint av mig.

Har inte påstått att jag skulle vara glad i en sådan situation. Nej, jag förbrukar förhållandevis lite och även om jag slösat hade jag troligen inte kommit upp i nivå att få ta del av bidraget. Lik förbaskat sparade jag och hade ett iskallt badrumsgolv, för att hålla utgifterna nere lite OCH för att faktiskt bidra till att minska elåtgången nationellt. Man gör sina val.

Men snälla, sluta med härskarteknikerna, det är inte så 2022 direkt.

Visa signatur