Permalänk
Medlem

bättre kylpasta än AS3?

efter lite fight med datorbutiken fick jag detta mail för ett tag sedan:

"Vi kan skicka en kylpasta gratis, men då blir det ingen arctic silver 3 som kostar 129kr utan en Spire Stars 420 som dessutom är bättre än AS3."

Är det ngn som känner till den pastan?

Visa signatur

P180B, Tagan Easyconnect 580W, E6750, Gigabyte P35-DS4, 8GB GSkill PQ PC2-6400, Gainward 8800GTS, Scythe Mine, Creative X-FI XtremeMusic

Permalänk
Medlem

dn snackar så mycket skit..

Visa signatur

K#

Permalänk

Det finns bara ett material som leder bättre än silver och det är en blandning av coppar och silver som kallas cusil. Den är svindyr och ja ... jag har aldrig hört talas om spire stars, men om den innehåller cusil så äger den nog AS3 annars är det nog tvärt imot

Permalänk
Avstängd

Ni vet att OCZ Ultra och Arctic ceramique är bättre än AC3 va?

Kolla:

http://thecrucible.ca/reviews/thermal/index.php

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer

Kolla:

jag vet det iaf..

Permalänk
Medlem

Sledgehammer:
priset är inte så farligt häller...
dock är det nog lite svårt att få tag på här i swe...

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

inte så svårt med Arctic ceramique

Visa signatur

AMD 2100+ @ 1730Mhz | MSI KT3 Ultra2 | 512Mb DDR 1 256 TwinMos 1 256 NoName | 1 120Gb Maxtor Fluid 1 40Gb Seagate |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AcidE
inte så svårt med Arctic ceramique

Var kan man köpa i sverige? Någonstans i Göteborg?

Permalänk
Medlem

Varför inte nöja sig med AS3? vi snackar 1-2 grader Celsius här... sen vet man ju inte vilken av dem som sänker tempen bäst efter inkörning heller... det framgår ju inte i testet...

Jag anser att AS3 duger bra... den slår ju de flästa standardpastorna osv...

Visa signatur

.: AMD Athlon XP 2700+ luftkyld @ 2***mhz :.: Epox 8RDA :.: Twinmos 512 Mb DDR :.: Gainward GeForce 4 Ti 4200 128 Mb :.: Seagate 80 Gb | Seagate 160 Gb | Maxtor 200 Gb :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer

Kolla:

Jag är grymt kritisk till det testet. När det endast skiljer någon grad tror jag inte det beror på kylpastan utan snarare på andra omständigheter, tex hur den är applicerad, hur tjockt lagret är, hur gammal pastan är osv. Även om dom har gjort ett flertal tester så tror jag inte att man kan säga "den här pastan är bättre", det kan vara en ren tillfällighet.

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk

shin etsu (osäker på stavning) ska vara bättre än ac3 har jag hört..........

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]OC[chaos
Det finns bara ett material som leder bättre än silver och det är en blandning av coppar och silver som kallas cusil. Den är svindyr och ja ... jag har aldrig hört talas om spire stars, men om den innehåller cusil så äger den nog AS3 annars är det nog tvärt imot

Diamant leder väl iofs bättre än silver, ganska mycket bättre oxå.

Tror jag läst nåt om att nanotuber kan fås att leda värme MYCKET bättre än alla andra material. Fast det väl dröja innan Arctic Silver Nano kommer antar jag...

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

guld da?, leder inte det bättre än silver?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmuckeN!
guld da?, leder inte det bättre än silver?

Nej.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ED_209
Var kan man köpa i sverige? Någonstans i Göteborg?

Kylning.com är den enda jag vet om i nu läget som säljer artic ceramique i sverige, finns säkert fler då jag inte direkt sökt efter den produkten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wyned
Kylning.com är den enda jag vet om i nu läget som säljer artic ceramique i sverige, finns säkert fler då jag inte direkt sökt efter den produkten.

Dom tar 65:- för det, men frakten blir ju 140:-, vilket svider lite grann.

Undrar om dom är villiga att skicka en tub i ett vanlig kuvert om man skulle skicka dom pengar först?

Annars hittade jag ett ställe i Tyskland som sålde för 3.90 Euro, plus frakt på 7 euro. Skulle man gå ihop några och köpa därifrån skulle det bli ganska billigt, kanske 50:- allt som allt, inkl frakt från den som beställer till dom som ska ha.....

Visa signatur

-dool

Permalänk

Kör AS2, den funkar bra. Tror inte jag blir någon lyckligare person om jag har 43 eller 44 grader faktiskt.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Re: bättre kylpasta än AS3?

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Cla77
[B]efter lite fight med datorbutiken fick jag detta mail för ett tag sedan:

"Vi kan skicka en kylpasta gratis, men då blir det ingen arctic silver 3 som kostar 129kr utan en Spire Stars 420 som dessutom är bättre än AS3."

vad jag vet kostar as3 65 kronor??!! det betalade jag i a f

Visa signatur

amd xp2500+@3200+ h20 kyld ,herkules radeon 9700pro h2o kyld ,Soltek SL-75FRN2 h2o kyld NB ,2*256mb twinmos m winbond 400mhz ,koolance pc2-601bw voltmoddad ,160gig seagate +annat godis till ett värde av 32000 kr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]OC[chaos

Cusil är tyvärr ett misstag, siffrorna på det var uträknat från elektrisk resistans för 30år sedan, när Bill Adams mätte om det. Sen räkna han ut att det var sämre än Koppar.
Skulle vara gött om cusil var så bra som dom tidigare siffrorna iofs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lureken
Varför inte nöja sig med AS3? vi snackar 1-2 grader Celsius här... sen vet man ju inte vilken av dem som sänker tempen bäst efter inkörning heller... det framgår ju inte i testet...

Jag anser att AS3 duger bra... den slår ju de flästa standardpastorna osv...

Standard pastan är nog "radio shack" den som industrier använder sig av och den är bättre än AS3

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Har Dyslexi så räkna med stavfel... men jag har allafall inte fel i staven
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silent Assassin
Standard pastan är nog "radio shack" den som industrier använder sig av och den är bättre än AS3

Standardpasta är vanlig kiselpasta, och den är *inte* bättre än AS3. För industrin är priset viktigare, extrem prestanda är bara relevant i kritiska applikationer (t.ex. överklockning).

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Standardpasta är vanlig kiselpasta, och den är *inte* bättre än AS3. För industrin är priset viktigare, extrem prestanda är bara relevant i kritiska applikationer (t.ex. överklockning).

Ok, konstigt nog så slog vita kletet AS3...

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Har Dyslexi så räkna med stavfel... men jag har allafall inte fel i staven
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt det där (tveksamma) testet ja.. Här är ett annat test (vet inte hur bra det är heller iofs) där reslutatet ser lite annorlunda ut - http://www.thetechzone.com/reviews/roundup/thermal_compound/p...

edit: Det vore väldigt konstigt ifall vanlig silikonpasta skulle prestera bättre än AS3. Jämför lite siffor, ELFAs Pasta P12 har en värmeledningsförmåga på 0.8 W/mK. Artic Silver 3 ligger på >9.0 W/mK.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

silikonpasta om jag får be.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
silikonpasta om jag får be.

Njae, engelska silicon = kisel. Tror "vanlig" pasta är kiselbaserad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Njae, engelska silicon = kisel. Tror "vanlig" pasta är kiselbaserad.

Nej nej, i artikeln dogman testar kylpastorna så är den vanliga "radio shack" kylpastan silikon (Silicone)
Så nej det är inte kiselpasta i testet. Är rätt så säker på att silikonbaserade kylpastor är vanligare än kiselbaserade. Se tex på elfas industrikylpasta, den är silikonbaserad.