Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Hur fungerar det egentligen med förmånds bilar låter ju som att det ör väldigt mucket dyraren en att köpa en privat om får ett löneavdrag på 7300kr och ett förmåndsvärde på minst 4275kr. Det blir ju en kostand på 11 575kr per månad vilket är betydligt mer en om man skulla köpa en pivat eller leasa en. Så varför väljer man förmånds bil över "privat" bil ?

Nyckelordet är bruttolön. Om du betalar 55+% i marginalskatt så märks det när man betalar med oskattade pengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Nu är det ju semestertider, hur har ni elbilsförare det vid laddstationerna, är det knökfullt och milslånga köer som kvällsblaskorna gjort hysteri kring genom åren?

Har idag kört Huddinge till Kramfors. Laddar på Ionity.
Laddat i Gävle, ingen kö, tog 8 minuter
Laddat i Sundsvall, ingen kö men var tvungen att byta laddare, tog 17 minuter.
Laddat i Sollefteå på Sveriges snabbaste laddare (360 kw), ingen kö, tog 11 minuter

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Hur fungerar det egentligen med förmånds bilar låter ju som att det ör väldigt mucket dyraren en att köpa en privat om får ett löneavdrag på 7300kr och ett förmåndsvärde på minst 4275kr. Det blir ju en kostand på 11 575kr per månad vilket är betydligt mer en om man skulla köpa en pivat eller leasa en. Så varför väljer man förmånds bil över "privat" bil ?

Nu har jag visserligen inte en förmånsbil men man kan inte räkna som du gör, har för mig det är enligt följande.
Avdraget om 7300 kr är på bruttolönen (innan skatt), detta gör att man förlorar runt 3500 - 4000 kr.
Förmånsvärdet är en summa som lönen räknas upp med innan man skattar, därefter dras den bort igen, vilket innebär att summan man betalar kanske ligger runt 1500 - 2000 kr.
Summan av detta blir då att man betalar runt 6000 kr för bilen, skiljer givetvis från person till person beroende på vilken lön man har och vilken skatt man betalar.

Edit: inser att jag kanske räknat högt eftersom dom med förmånsbil ofta har hög lön och således högre skatt, det gör att summan man betalar kan vara lägre än det jag nämnt, kanske ligger bättre om man säger mellan 4000 - 6000 kr kostar bilen.

Permalänk
Skrivet av Felixark:

7000 blir min totala nettokostnad. I det ingår fria mil, försäkring, service osv. När leasingtiden är slut, så väljer jag själv om jag ska sälja bilen privat eller låta leasingbolaget sälja den. Eventuellt överskott får jag behålla till 100%. Låter jag överskottet ligga kvar på bilkontot så kan jag använda de pengarna till att få en lägre månadskostnad om jag tar en ny bil

Det funkar ju som så att på min lön så läggs månadskostnaden + förmånsvärdet. Dessa skattas till 50%, så jag betalar ju bara halva totalen. På detta får jag även en subvention från företaget för att jag väljet en elbil. Ett ganska vanligt upplägg om jag förstått det rätt.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

7000 blir min totala nettokostnad. I det ingår fria mil, försäkring, service osv. När leasingtiden är slut, så väljer jag själv om jag ska sälja bilen privat eller låta leasingbolaget sälja den. Eventuellt överskott får jag behålla till 100%. Låter jag överskottet ligga kvar på bilkontot så kan jag använda de pengarna till att få en lägre månadskostnad om jag tar en ny bil

Det funkar ju som så att på min lön så läggs månadskostnaden + förmånsvärdet. Dessa skattas till 50%, så jag betalar ju bara halva totalen. På detta får jag även en subvention från företaget för att jag väljet en elbil. Ett ganska vanligt upplägg om jag förstått det rätt.

Men om det är ett löneavdrag (månadskostnaden) så läggs den väl inte på lönen, det dras väl från brutto lönen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Men om det är ett löneavdrag (månadskostnaden) så läggs den väl inte på lönen, det dras väl från brutto lönen?

Ja. Men dras det 6000 från bruttolönen så är det ungefär hälften i nettolön 🙂

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Ja, men det resulterar ju i ett nettolöneavdrag i slutändan

Förenklat kan man säga att det fungerar såhär:
Säg att jag har 40.000 i bruttolön och betalar 30% i skatt. Min nettolön blir då 28.000 kronor.
Tar jag en förmånsbil som kostar 10.000 i månaden (brutto)har jag då en bruttolön på 50.000 istället. 30% skatt på 50.000 ge4 35.000 kronor nett. Jag får alltså 15.000 kronor i skatt. Det är den skatten som sedan dras av från min riktiga bruttolön: 40.000 - 15.000 = 25.000 kronor. I detta exemplet hade bilen således gett mig en nettokonstnad på 3.000 kronor. Någon får rätta mig om jag tänkt fel här

Edit 2, i detta exemplet hamnar jag i och för sig över gränsen för statlig skatt, men du förstår principen.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Det är lite olika.

Exempel 1

Lön 40 000
Förmånsvärde 5 000
Bruttolöneavdrag 5000

Blir beskattad för 40 000 men lönen beräknas på 35 000. Bruttolöneavdraget medför att min pension sänks med brutto 5 000.

Har varit med om att bruttolöneavdraget är samma som förmånsvärdet.

Exempel 2

Lön 40 000
Förmånsvärde 5 000

Blir beskattad för 45 000 men som om jag tjänar 40 000. Inget bruttolöneavdrag vilket medför att pensionen beräknas på 40 000

Exempel 2 är helt klart att föredra. Exempel 1 medför mindre lön netto och mindre avsatt till pension, om nu pension är en viss procent av bruttolön dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Ja, men det resulterar ju i ett nettolöneavdrag i slutändan

Förenklat kan man säga att det fungerar såhär:
Säg att jag har 40.000 i bruttolön och betalar 30% i skatt. Min nettolön blir då 28.000 kronor.
Tar jag en förmånsbil som kostar 10.000 i månaden (brutto)har jag då en bruttolön på 50.000 istället. 30% skatt på 50.000 ge4 35.000 kronor nett. Jag får alltså 15.000 kronor i skatt. Det är den skatten som sedan dras av från min riktiga bruttolön: 40.000 - 15.000 = 25.000 kronor. I detta exemplet hade bilen således gett mig en nettokonstnad på 3.000 kronor. Någon får rätta mig om jag tänkt fel här

Edit 2, i detta exemplet hamnar jag i och för sig över gränsen för statlig skatt, men du förstår principen.

Är det verkligen så, månadskostnaden dras väl av på bruttolönen?
Sen lägger man väl till förmånsvärdet så att man även betalar skatt på det?

Sen om jag förstod min kompis rätt (som håller på att kolla efter tjänstebil) så betalar han inte hela månadskostnaden utan företaget tar en bit av kakan.

Summan blir då att du betalar din del av månadskostnaden med oskattade pengar och sedan får du ett förmånsvärde som beskattas.

Men som sagt, jag har aldrig haft tjänstebil så jag kan vara ute och cykla.
Vill bara minnas att det var på detta sättet det funka på den tiden det var poppis med förmånsdator via jobbet och då trodde jag det borde funka på samma sätt med bil.

Edit: Men vi lämnar detta eftersom det inte hör till tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Nu är det ju semestertider, hur har ni elbilsförare det vid laddstationerna, är det knökfullt och milslånga köer som kvällsblaskorna gjort hysteri kring genom åren?

Kom till Varberg utmed E6 (vid lunchtid) och där var det lååång kö till Ionity/Mer.. Och typ allmänt kaos på hela rastplatsen.

Men några platser lediga hos Tesla, så fick bli där och det gick faktiskt väldigt smidigt!
Bilen är en MG Marvel R som hämtades i måndags så det var första gången jag laddade hemifrån 🙂

Tur Tesla öppnat sitt nätverk annars hade det blivit en lååång paus!

Visa signatur

ASRock B650-HDV/M.2 - AMD Ryzen 7 9800X3D - ASUS Radeon RX9070 - 64GB Lexar CL32 DDR5 @6400MHz - WD Blue SN550 500GB SSD - Samsung 32" G80SD OLED 4K 240 Hz Linux Mint

Permalänk
Medlem

Uppdaterade leasingpriser med aktuella prisjusteringar och justering för minskad bonus för MG 5 (61 kWh Luxury) och ZS (Luxury) för 3år/4500mil exkl försäkring och vinterdäck verkar landa på strax över resp. strax under 4 000kr.

En rätt kraftig ökning från 2700 som jag ger för min ZS idag :/ Som det ser ut nu så lutar det mot att inte ha någon bil efter att leasingtiden går ut nästa sommar.

Permalänk
Medlem

Körde tur och retur Stockholm - Härnösand här under veckan.
Inga köer på Hudik i söndags och inga köer i Gävle igår.

Total laddtid ca 25minuter då jag hade möjlighet att ladda till 90-95% innan båda resorna.
Man skulle nog kunna klara sträckan utan laddstopp egentligen om man snålade lite med gaspådraget

Fullkomligt älskar min Tesla Model 3 LR.
Kört ca 1600mil sen i slutet på december. Hade väldigt flyt med tidpunkten jag köpte bilen..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Är det verkligen så, månadskostnaden dras väl av på bruttolönen?
Sen lägger man väl till förmånsvärdet så att man även betalar skatt på det?
...

Edit: Men vi lämnar detta eftersom det inte hör till tråden.

För framtida läsare av tråden som har samma funderingar ...

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/f...

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem

Funderar på en Easse laddare, men förstod nu att tillsammans med en enegic lastbalansering så är det inte Easse appen som används. Utan allt görs via Enegics egna app och de styr Easse laddaren via molnet.
Bryr mig direkt inte om smarta hus funktioner och annat. Men någon simpel schemaläggare hade de lagt in.
Däremot hittar jag ingen info om man kan ställa in laddeffekt. Pga elbolagens effekttariff så kommer jag nog för det mesta vilja begränsa laddning till typ 3.7kw och inte köra på 11kw.
Någon som har en Enegics och kan ge någon klarhet vad man förlorar via Enegics lastbalanseringen vs endast en Easse?

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Funderar på en Easse laddare, men förstod nu att tillsammans med en enegic lastbalansering så är det inte Easse appen som används. Utan allt görs via Enegics egna app och de styr Easse laddaren via molnet.
Bryr mig direkt inte om smarta hus funktioner och annat. Men någon simpel schemaläggare hade de lagt in.
Däremot hittar jag ingen info om man kan ställa in laddeffekt. Pga elbolagens effekttariff så kommer jag nog för det mesta vilja begränsa laddning till typ 3.7kw och inte köra på 11kw.
Någon som har en Enegics och kan ge någon klarhet vad man förlorar via Enegics lastbalanseringen vs endast en Easse?

Har en Easee laddare fast utan enegics. Har deras gamla lastbalansering Watty som, om jag förstått det rätt också sätts med strömklämmor. Dessa styrs båda via Tibberappen. Och jag ser ingen anledning till att du inte skulle kunna styra din Easee med tibber även om du kanske måste läsa av lastbalanseringen med Energicsappen isf.
Jag kan dessutom göra inställningar i den vanliga Easee-appen om jag skulle vilja. Går att styra från vilken som.
Har du en nyare elmätare så skulle du dessutom kunna ha en Pulse istället och då kan du styra allt genom tibber-appen.

Sen känns det kanske onödigt att köpa en laddbox om du ändå bara ska köra den i 3,7kW? Gå från 16-20-25A huvudsäkring är inte några stora summor i månaden eller menar du att du inte kan ha högre?

Edit: Ok läste på lite om effekttariff och detta känns ju inte optimalt för Elbilsladdning.. Kan du inte ändra avtal?

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair Arctic Liquid Freezer III Pro MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Uppdaterade leasingpriser med aktuella prisjusteringar och justering för minskad bonus för MG 5 (61 kWh Luxury) och ZS (Luxury) för 3år/4500mil exkl försäkring och vinterdäck verkar landa på strax över resp. strax under 4 000kr.

En rätt kraftig ökning från 2700 som jag ger för min ZS idag :/ Som det ser ut nu så lutar det mot att inte ha någon bil efter att leasingtiden går ut nästa sommar.

Samma här. Leasar en kia ceed plug in hybrid för 2995:- till dec 23. Nu ligger samma bil, samma villkor på 4500:-. Tror det blir att köpa en begagnad bensinbil då jag inte känner för att lägga ut så mycket på en elbil i dagsläget. Planen var att leasa en elbil men priserna har stigit för mycket helt enkelt.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Sen känns det kanske onödigt att köpa en laddbox om du ändå bara ska köra den i 3,7kW? Gå från 16-20-25A huvudsäkring är inte några stora summor i månaden eller menar du att du inte kan ha högre?

Edit: Ok läste på lite om effekttariff och detta känns ju inte optimalt för Elbilsladdning.. Kan du inte ändra avtal?

Kommer kunna ladda upp till 14kwh med nuvarande huvudsäkring, men vill som sagt enkelt kunna strypa laddningen pga effekttariffen. Om man glömt ladda eller kört långt och behöver ladda upp snabbt så kan det vara trevligt att kunna gasa på. Annars blir det slöseri med pengar om bilen ändå kunde laddat långsammare över natten.

Effekttariffen tas ut av elnätsleveratören som man inte kan byta eller välja fritt.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem

Men på tal om laddning och semester så måste man ju få hata de som ska ladda till 95% för att ”så vi klarar oss hela vägen fram utan att stanna igen”.
Står och puttra på 15 kw sista halvtimmen istället för att göra flera stopp och faktiskt spara tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Skrivet av pi:

Samma här. Leasar en kia ceed plug in hybrid för 2995:- till dec 23. Nu ligger samma bil, samma villkor på 4500:-. Tror det blir att köpa en begagnad bensinbil då jag inte känner för att lägga ut så mycket på en elbil i dagsläget. Planen var att leasa en elbil men priserna har stigit för mycket helt enkelt.

Yes, ni landade ett halvår fel med leasing avtalen.. själv lyckades jag plocka en EV6:a till introduktionspriset, då min gick ut i "rätt" tid.

Om ni är nöjda med nuvarande bilar så skulle ni kunna kolla med företaget om de går med på att förlänga leasingen ett år, så kan ni skjuta på beslutet.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Kommer kunna ladda upp till 14kwh med nuvarande huvudsäkring, men vill som sagt enkelt kunna strypa laddningen pga effekttariffen. Om man glömt ladda eller kört långt och behöver ladda upp snabbt så kan det vara trevligt att kunna gasa på. Annars blir det slöseri med pengar om bilen ändå kunde laddat långsammare över natten.

Effekttariffen tas ut av elnätsleveratören som man inte kan byta eller välja fritt.

Ja jag såg det sen. Aja funkar det för dig så är väl det kanon. Jag tror iaf du ska kunna styra effekten ut ganska enkelt med all apparna du kan styra boxen med. Dom 2 jag har kan det och verkar ju som dom fixar ett samarbete mellan sig så vore konstigt om det inte gällde den appen med.

Skrivet av HenrikM:

Men på tal om laddning och semester så måste man ju få hata de som ska ladda till 95% för att ”så vi klarar oss hela vägen fram utan att stanna igen”.
Står och puttra på 15 kw sista halvtimmen istället för att göra flera stopp och faktiskt spara tid.

Riktigt drygt och man kan tycka väldigt egoistiskt gjort. Samtidigt så kan man väl egentligen inte hindra dom eller ha så mycket emot det då det är fullt valbart och inte ”fel”. Ungefär som man skulle hindra folk från att tanka fullt för att nästa person ska få tanka tidigare då dom ändå kan tanka på annan station längre fram.

Enda möjligheten att begränsa detta vore väl isf om Ionity skulle hindra laddning över tex 80, 85, 90 eller 95% när alla stationerna används för att skynda på processen. Kan tänka mig att det kan komma sånna här begränsningar framöver plus ett bättre kösystem.
Jag tvivlar på att det lär dröja evigheter innan vi kan bygga ut vårt elnät såpass att vi får laddstationer i samma takt som nya elbilar säljs.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair Arctic Liquid Freezer III Pro MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Det är skillnad på att spara tid och ta det lugnt.
Jag står själv hellre kvar 30 min än att behöva ta mig in och riskera kö på en annan laddare för en sista boost även om det laddatoppet hade varit bara 10 minuter.

Speciellt om du har barn och hundar så är det lättare att ta ett lite längre stopp än att behöva gör en "splash" extra

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Beställde en EQB 300 i mars med leverans september/oktober. Dåvarande pris var 4700kr/mån leasing. När jag ringer säljarna sa han att priset kan gå upp men han är osäker. Inte alls nöjd med nuvarande försäljare som inte kan ge tydliga besked. Men kan de göra så? Kan man ångra köpet ifall priset skulle gå upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Beställde en EQB 300 i mars med leverans september/oktober. Dåvarande pris var 4700kr/mån leasing. När jag ringer säljarna sa han att priset kan gå upp men han är osäker. Inte alls nöjd med nuvarande försäljare som inte kan ge tydliga besked. Men kan de göra så? Kan man ångra köpet ifall priset skulle gå upp?

Ni har väl ett skrivet kontrakt på 4700kr/mån?

Kolla vad som står där. Det är vanligt att det inkluderar en klausul angående ränteläget. men då bör det inte röra sig om 1000 lappar utan snarare om 100 lappar.

Men inte ens alla kontrakt har dem. Om de tänkt uppdatera priset till något nuvarande marknaspris så tror jag inte de kan göra det utan kontraktsbrott. Får du leveransen i år så bör du även pricka in bonusen så de har inte den att skylla på heller (går ner från 70k till 50k vid årsskiftet).

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Yes, ni landade ett halvår fel med leasing avtalen.. själv lyckades jag plocka en EV6:a till introduktionspriset, då min gick ut i "rätt" tid.

Om ni är nöjda med nuvarande bilar så skulle ni kunna kolla med företaget om de går med på att förlänga leasingen ett år, så kan ni skjuta på beslutet.

Tyvärr så är första generationen av MG ZS EV på tok för dålig för att jag ska vilja köpa den (men för privatleasingkostnaden så är den ett kap).

Är det inte så med att i princip alla leasingbilar fortfarande hamnar i Norge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Jag står själv hellre kvar 30 min än att behöva ta mig in och riskera kö på en annan laddare för en sista boost även om det laddatoppet hade varit bara 10 minuter.

Speciellt om du har barn och hundar så är det lättare att ta ett lite längre stopp än att behöva gör en "splash" extra

Det är ju därför det blir kö, för att folk ska ladda det där lilla sista då effekten sjunker till min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Ja jag såg det sen. Aja funkar det för dig så är väl det kanon. Jag tror iaf du ska kunna styra effekten ut ganska enkelt med all apparna du kan styra boxen med. Dom 2 jag har kan det och verkar ju som dom fixar ett samarbete mellan sig så vore konstigt om det inte gällde den appen med.
Riktigt drygt och man kan tycka väldigt egoistiskt gjort. Samtidigt så kan man väl egentligen inte hindra dom eller ha så mycket emot det då det är fullt valbart och inte ”fel”. Ungefär som man skulle hindra folk från att tanka fullt för att nästa person ska få tanka tidigare då dom ändå kan tanka på annan station längre fram.

Enda möjligheten att begränsa detta vore väl isf om Ionity skulle hindra laddning över tex 80, 85, 90 eller 95% när alla stationerna används för att skynda på processen. Kan tänka mig att det kan komma sånna här begränsningar framöver plus ett bättre kösystem.
Jag tvivlar på att det lär dröja evigheter innan vi kan bygga ut vårt elnät såpass att vi får laddstationer i samma takt som nya elbilar säljs.

Lite fel i jämförelsen, det vore som om du tankade bilen med ett sugrör sista litrarna och att det tog 5 minuter extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Edit : fick det att funka det tog bara några minuter innan det uppdaterades,

Det finns en inställning för det (under inställning/rapportör) i enegic app. Mitt tipps skulle vara att kolla med din installatör för att vara säker.

Du kan inte styra den med tibber app om du har enegic som effektvakt. Jag försökte och det verkar bara som man kan ha en 3eparts app att styra easse med.

Efter en stund så funkade det som tänkt
Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Ett bra kösystem skulle kunna göra det omöjligt att ladda förbi 80% om andra väntar.

Man kan ju drömma... Har sett folk som sitter med snacks och film i bilen för att ladda fullt. Irriterande!

Skaffa en bil med bättre räckvidd istället (bensin?) eller ladda över 80% när det inte är kö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Skaffa en bil med bättre räckvidd istället (bensin?) eller ladda över 80% när det inte är kö.

Eller så kan du skaffa en bensin-bil så slipper du stå och vänta på folk som laddar?

Men håller med, kanske att det ska vara en dyrare taxa över 80%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Eller så kan du skaffa en bensin-bil så slipper du stå och vänta på folk som laddar?

Men håller med, kanske att det ska vara en dyrare taxa över 80%.

Så gör ju många, Tesla har extra taxa om det är högt tryck om du ska ladda mer än 80% (tror det var 80). Många har en extra taxa efter 45 minuter.