Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Kommer nog inte påverka tesla aktien något av någon högt uppsatt person lämnar företaget om det inte skulle ha varit Elon musk såklart. Då skulle nog aktierna rasat en del.

? Han lämnade företaget förra veckan, vi vet redan vad som hände med aktiekursen. Han tog 3 månaders paus precis innan han lämnade företaget, det är ett bra sätt att lugna marknaden. Det visar att det rullar på även utan honom.
Jag undrar över vad som händer i längden. Det är lite oroväckande när personen som de facto var ansvarig för FSD lämnar trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

? Han lämnade företaget förra veckan, vi vet redan vad som hände med aktiekursen. Han tog 3 månaders paus precis innan han lämnade företaget, det är ett bra sätt att lugna marknaden. Det visar att det rullar på även utan honom.
Jag undrar över vad som händer i längden. Det är lite oroväckande när personen som de facto var ansvarig för FSD lämnar trots allt.

Tror nog inte att det har något med att han lämnade utan hur aktie marknaden är just nu alltså väldigt ostabil. Sen så har ganska säker på att tesla har planerat för detta under en längre period och redan har någon som kan ta över i varje avdelning om någon skulle säga upp sig.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk

Har nyligen börjat kolla på det här med aktier och har läst/kollat på en hel del genomgångar för nybörjare. Det verkar som att nästan alla använder aktier som en form av långsiktigt sparande, och en liten minoritet som sysslar med intensiv daytrading. Det verkar inte som att folk gör något mellanting? Min tanke var att man som en delstrategi skulle försöka köpa billigt och sälja dyrt, inte varje dag men nån gång i månaden, för att i ett slutet system kunna generera pengar att återinvestera eller ta ut. "Funkar det inte så"?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Det verkar inte som att folk gör något mellanting? Min tanke var att man som en delstrategi skulle försöka köpa billigt och sälja dyrt, inte varje dag men nån gång i månaden, för att i ett slutet system kunna generera pengar att återinvestera eller ta ut. "Funkar det inte så"?

Det kan absolut fungera så. Utmaningen är att just köpa billigt och sälja dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Har nyligen börjat kolla på det här med aktier och har läst/kollat på en hel del genomgångar för nybörjare. Det verkar som att nästan alla använder aktier som en form av långsiktigt sparande, och en liten minoritet som sysslar med intensiv daytrading. Det verkar inte som att folk gör något mellanting? Min tanke var att man som en delstrategi skulle försöka köpa billigt och sälja dyrt, inte varje dag men nån gång i månaden, för att i ett slutet system kunna generera pengar att återinvestera eller ta ut. "Funkar det inte så"?

Jo det finns. Det kallas swing trading. Vill du göra det så måste du lära dig teknisk analys.

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Min tanke var att man som en delstrategi skulle försöka köpa billigt och sälja dyrt

Ja det låter ju enkelt 😂

Problemet är väl just hur man lyckas med det.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Har nyligen börjat kolla på det här med aktier och har läst/kollat på en hel del genomgångar för nybörjare. Det verkar som att nästan alla använder aktier som en form av långsiktigt sparande, och en liten minoritet som sysslar med intensiv daytrading. Det verkar inte som att folk gör något mellanting? Min tanke var att man som en delstrategi skulle försöka köpa billigt och sälja dyrt, inte varje dag men nån gång i månaden, för att i ett slutet system kunna generera pengar att återinvestera eller ta ut. "Funkar det inte så"?

Jag köper och/eller säljer något från portföljen om jag tror något är övervärderat/undervärderat av olika orsaker, ibland oftare, ibland mer sällan. Tyvärr måste jag meddela att det är synnerligen svårt att slå en global indexfond, har nästan exakt samma resultat... Det är givetvis möjligt, men det är mer sannolikt att göra sämre än global index.

Permalänk

Tack för svar. En del-undran av detta är: Om en aktie som folk har går bra, brukar de då behålla den för att det känns för skjutglatt att sälja, för att man är in it for the long run?

Min hjärna vill liksom ställa det mot tanken att "ja, det hade kanske gått någon procent bättre att behålla, men att sälja med lite vinst är bättre än att aldrig ha börjat med aktier från första början, och det var det roliga med att vara lite aktiv inom det som lockade".

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Tack för svar. En del-undran av detta är: Om en aktie som folk har går bra, brukar de då behålla den för att det känns för skjutglatt att sälja, för att man är in it for the long run?

Min hjärna vill liksom ställa det mot tanken att "ja, det hade kanske gått någon procent bättre att behålla, men att sälja med lite vinst är bättre än att aldrig ha börjat med aktier från första början, och det var det roliga med att vara lite aktiv inom det som lockade".

Här måste du göra en analys på vad du har köpt. Bara för att aktie går bra, så ska man inte sälja om man tror på bolaget och dess utveckling. För vad säger att nästa köp av aktie inte går åt andra hållet, samtidigt som aktien du precis sålde av fortsätta stiga.
Det gäller att följa bolagen man köper sig in i, just för att fånga dåliga tider, rapporter eller eventuellt om man vill utöka för att förra rapporten kanske var bra.

Stirra du bara på % och inte har gjort egen analys om bolaget så sälj. För då är det ren chansning du kör på.

Gå ALDRIG på tips från andra, speciellt inte facebook grupper.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Tack för svar. En del-undran av detta är: Om en aktie som folk har går bra, brukar de då behålla den för att det känns för skjutglatt att sälja, för att man är in it for the long run?

Min hjärna vill liksom ställa det mot tanken att "ja, det hade kanske gått någon procent bättre att behålla, men att sälja med lite vinst är bättre än att aldrig ha börjat med aktier från första början, och det var det roliga med att vara lite aktiv inom det som lockade".

Började t.ex. köpa Google 2018, köpt den kontinuerligt, den är upp mycket, men så länge jag tror på att värderingen fortfarande är inom vad som är rimligt kommer jag behålla den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Här måste du göra en analys på vad du har köpt. Bara för att aktie går bra, så ska man inte sälja om man tror på bolaget och dess utveckling. För vad säger att nästa köp av aktie inte går åt andra hållet, samtidigt som aktien du precis sålde av fortsätta stiga.
Det gäller att följa bolagen man köper sig in i, just för att fånga dåliga tider, rapporter eller eventuellt om man vill utöka för att förra rapporten kanske var bra.

Stirra du bara på % och inte har gjort egen analys om bolaget så sälj. För då är det ren chansning du kör på.

Gå ALDRIG på tips från andra, speciellt inte facebook grupper.

Hur bör vi följa ditt tips om att ALDRIG följa någons tips? Hahaha

Permalänk
Inaktiv

satan vilken vecka på USA börsen för daytradingen, helt galet vilka sjuka uppgångar i många papper, men jag ska inte klaga, sålde 80% idag. Chansar på några procent till på det sista på Måndag annars åker det ut illa kvikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon910:

satan vilken vecka på USA börsen för daytradingen, helt galet vilka sjuka uppgångar i många papper, men jag ska inte klaga, sålde 80% idag. Chansar på några procent till på det sista på Måndag annars åker det ut illa kvikt.

Känner du för att delge lite historik på din "daytrading" det senaste året?

Permalänk
Inaktiv

det är jättesvårt då det är så många nya papper på USA börsen jag handlat i de senaste 3-4åren

Daytrading går för mig ut på att köpa det som är i ropet och trendar, och jag gör massor med missar och förluster, tro inget annat.

Dok så gör jag ner rätt än fel, än så länge. Det jag har tradat mest i de senaste 2åren är bla Uran, olja, boitek och bränslecellsbolag

Många av dessa bolag är omsättningen helt död i mellan varven och mer el mindre omöjliga att komma ur utan att sälja ner kursen kraftigt så jag ligger sällan i dom mer än en vecka, max, oftast hoppar jag ut in och ut innan börsen stänger.

Jag är enbart ute efter rörelserna i aktierna och fundamenta och börsvärde osv struntar jag fullständigt i.

Vilak bolag jag handlar i är omöjligt att redovisa pgha att de handlar om så många att jag knappt vet vad de heter, de senaste veckorna har jag bla tradat i Geovax, Plugg power, UEC, Xela, Thoughbult industries, AMC, pluss en massa andra, som sagt, det är svårt att redovisa såhär då det rör sig om en massa bolag, och det skiftar med tiden.

Det här är dok inget jag rekomenderar till någon, jag har en långsiktigt portfölj som jag handlar i månadsvis men jag gillar volatiteten på börsen därför så kan jag inte hålla mig ifrån tradingen, men på sikt tjänar jag mer på de långsiktiga innehaven, tradingen gör att kapitalet flukturerar kraftigt. Brukar inet prata pengar men det finns dagar då jag förlorar 30-50k och dagar då jag tjänar 30-50k idag gjorde jag 34k efter avslutade affärer och curtage och förra vecka tappade jag närapå 40k på några timmar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon910:

det är jättesvårt då det är så många nya papper på USA börsen jag handlat i de senaste 3-4åren

Daytrading går för mig ut på att köpa det som är i ropet och trendar, och jag gör massor med missar och förluster, tro inget annat.

Dok så gör jag ner rätt än fel, än så länge. Det jag har tradat mest i de senaste 2åren är bla Uran, olja, boitek och bränslecellsbolag

Många av dessa bolag är omsättningen helt död i mellan varven och mer el mindre omöjliga att komma ur utan att sälja ner kursen kraftigt så jag ligger sällan i dom mer än en vecka, max, oftast hoppar jag ut in och ut innan börsen stänger.

Jag är enbart ute efter rörelserna i aktierna och fundamenta och börsvärde osv struntar jag fullständigt i.

Vilak bolag jag handlar i är omöjligt att redovisa pgha att de handlar om så många att jag knappt vet vad de heter, de senaste veckorna har jag bla tradat i Geovax, Plugg power, UEC, Xela, Thoughbult industries, AMC, pluss en massa andra, som sagt, det är svårt att redovisa såhär då det rör sig om en massa bolag, och det skiftar med tiden.

Det här är dok inget jag rekomenderar till någon, jag har en långsiktigt portfölj som jag handlar i månadsvis men jag gillar volatiteten på börsen därför så kan jag inte hålla mig ifrån tradingen, men på sikt tjänar jag mer på de långsiktiga innehaven, tradingen gör att kapitalet flukturerar kraftigt. Brukar inet prata pengar men det finns dagar då jag förlorar 30-50k och dagar då jag tjänar 30-50k idag gjorde jag 34k efter avslutade affärer och curtage och förra vecka tappade jag närapå 40k på några timmar.

https://sv.wiktionary.org/wiki/dock

Permalänk
Inaktiv

Man omsätter stora summer då man daytradar men det blir oftsat inga miljoner kvar i slutändan. Jag ligger på pluss de senaste 12mån, men det är inga jättesummor. 2021 omsatte jag 16milj på avanza i tradingdepån och gjorde ca 100k, och avgifterna låg på mer än vinsten....

Permalänk
Inaktiv

ja, jag vet att jag suger på stavning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon910:

Man omsätter stora summer då man daytradar men det blir oftsat inga miljoner kvar i slutändan. Jag ligger på pluss de senaste 12mån, men det är inga jättesummor. 2021 omsatte jag 16milj på avanza i tradingdepån och gjorde ca 100k, och avgifterna låg på mer än vinsten....

Dags att sluta med day trading

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon910:

Man omsätter stora summer då man daytradar men det blir oftsat inga miljoner kvar i slutändan. Jag ligger på pluss de senaste 12mån, men det är inga jättesummor. 2021 omsatte jag 16milj på avanza i tradingdepån och gjorde ca 100k, och avgifterna låg på mer än vinsten....

Så, du förlorar pengar på att "daytrayda"?

Låter inte som någon bra strategi.

Anledningen att jag frågar, är för att det är rejält svårt att gå plus på att köpa/sälja aktier varje dag. Att kunna slå robotar är extremt svårt. Kanske omöjligt.

Permalänk
Avstängd

100k på 16 miljoner omsättning på ett år är inte alls bra (förutom för Avanza då). Om du lyckas göra några procent med 16 miljoner omsättning så kan du givetvis lyckas få en årslön, men det är sant åt andra hållet med. Några procent åt fel håll och du har förlorat en årslön istället. Fundamentalt är det ren gambling och den stora vinnaren är Avanza.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Matvraket:

100k på 16 miljoner omsättning på ett år är inte alls bra (förutom för Avanza då). Om du lyckas göra några procent med 16 miljoner omsättning så kan du givetvis lyckas få en årslön, men det är sant åt andra hållet med. Några procent åt fel håll och du har förlorat en årslön istället. Fundamentalt är det ren gambling och den stora vinnaren är Avanza.

Jo, det var ungefär det jag var ute efter.

Det är extremt svårt att slå marknaden i det långa loppet.

Om du nu går plus på dina aktieaffärer, vad är det som gör att du har mer information än vad marknaden har?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Jo, det var ungefär det jag var ute efter.

Det är extremt svårt att slå marknaden i det långa loppet.

Om du nu går plus på dina aktieaffärer, vad är det som gör att du har mer information än vad marknaden har?

Det går att slå marknaden pga att människor agerar inte rationellt vare sig på upp eller ner sidan. Men att göra det på daglig basis är sannolikt ren gambling, dvs om du inte har någon genialisk algoritm. På lite längre tidshorisonter kan man vara duktig på att utnyttja människors maniska känslor, men det är fortfarande väldigt svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Så, du förlorar pengar på att "daytrayda"?

Låter inte som någon bra strategi.

Anledningen att jag frågar, är för att det är rejält svårt att gå plus på att köpa/sälja aktier varje dag. Att kunna slå robotar är extremt svårt. Kanske omöjligt.

Förlorar? Jag tolkade att han gick med 100k i vinst.

Permalänk
Inaktiv

tänk vilken moraliskt upplysande tid det skulle vara... om solstormar emp'ade hela det globala finans-/marknads instituten

Permalänk

Även om det nu knappt går att slå index över tid så måste det ju finnas tillfällen då ett klipp kan ske. Sitter man på aktier som man ser har gått upp 50 % och så säljer man dem, ja, då blir det ett klipp. Det kanske hade varit ett ännu större klipp att behålla dem, men börjar man inte då komma in i det filosofiska vars slutkläm skulle bli "varje på jorden levande människa är en idiot om den inte investerar i en indexfond", "alla bör träna och äta perfekt" ... "alla bör vara perfekta"?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

100k på 16 miljoner omsättning på ett år är inte alls bra (förutom för Avanza då).

Det är väl ändå lite beroende på storleken på arbetskapitalet? Om arbetskapitalet är 100k så är en vinst på 100k väldigt bra tycker jag. Om kapitalet år 1 miljon så är det också helt ok, 10% avkastning är inget som jag fnyser åt i varje fall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Matvraket:

Dags att sluta med day trading

Jag har som sagt långsiktiga innehav jag sätter av till månadsvis och tar del av tradingvinsterna och flyttar över till den långa depån.

Skulle aldrig sluta med tradingen , det är en som en hibby för mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Så, du förlorar pengar på att "daytrayda"?

Låter inte som någon bra strategi.

Anledningen att jag frågar, är för att det är rejält svårt att gå plus på att köpa/sälja aktier varje dag. Att kunna slå robotar är extremt svårt. Kanske omöjligt.

nä, 100k i vinst och curtaget var på 144k, men totalt blev det en vinst på 100k

Permalänk
Inaktiv

jaja, strunt samma, det var någon som undrade om jag kunde redovisa min trading och det gjorde jag så gott jag kunde.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Det är väl ändå lite beroende på storleken på arbetskapitalet? Om arbetskapitalet är 100k så är en vinst på 100k väldigt bra tycker jag. Om kapitalet år 1 miljon så är det också helt ok, 10% avkastning är inget som jag fnyser åt i varje fall.

100k är givetvis 100k - jättebra! Poängen är att om du haft omsättning på 16 miljoner så har du antagligen haft väldigt många trades om han då gjorde en synnerligen liten procentuell förlust på så hög omsättning så blir ju utfallet också signifikant