Hur uppgradera Acer Predator G3-605 till Win11?

Permalänk
Medlem

Hur uppgradera Acer Predator G3-605 till Win11?

Har Acer Predator G3-605 och skulle vilja uppgradera till Windows 11.
Är det ett hopplöst case?
Bättre att köpa nytt?

Tråd flyttad till Support /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem

Om ditt system inte har minimum kraven fungerar det inte. https://www.microsoft.com/sv-se/windows/get-windows-11

Visa signatur

𝙙𝙖𝙩𝙤𝙧 Fractal Meshify C|AMD 9 7950X|RTX 3090 TI 24G|ASUS ROG STRIX X670E|32gb DDR5 RAM|Corsair 1200W
𝙡𝙖𝙥𝙩𝙤𝙥 ROG Zephyrus M16 rtx3070ti|Macbookpro M1pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av petero43:

Har Acer Predator G3-605 och skulle vilja uppgradera till Windows 11.
Är det ett hopplöst case?
Bättre att köpa nytt?

För att ge mer kontext om du vill ha det;

Windows 11 kräver bland annat att TPM2.0 är aktiverat, TPM är en hårdvarubaserad säkerhetslösning. Enligt dokumentation för din PC så saknar den TPM helt. Tyvärr kan jag inte heller se varken i dokumentation eller på bilder av moderkortet att det finns möjlighet att installera en TPM-modul i efterhand.

Det finns sätt att kringgå nästan alla krav för Windows 11, men om du inte verkligen måste ha Windows 11 av någon anledning hade jag inte försökt - även om du lyckas installera det så kommer delar av systemet antagligen inte fungera som de ska.

Fortsätt med Windows 10 eller köp nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paffs:

För att ge mer kontext om du vill ha det;

Windows 11 kräver bland annat att TPM2.0 är aktiverat, TPM är en hårdvarubaserad säkerhetslösning. Enligt dokumentation för din PC så saknar den TPM helt. Tyvärr kan jag inte heller se varken i dokumentation eller på bilder av moderkortet att det finns möjlighet att installera en TPM-modul i efterhand.

Det finns sätt att kringgå nästan alla krav för Windows 11, men om du inte verkligen måste ha Windows 11 av någon anledning hade jag inte försökt - även om du lyckas installera det så kommer delar av systemet antagligen inte fungera som de ska.

Fortsätt med Windows 10 eller köp nytt

Tack för svaret. då behöver jag inte fundera mer på det.
Mvh Peter

Permalänk
Medlem

Det går ju enkelt att kringå "kraven":
https://pureinfotech.com/install-windows-11-unsupported-pc/

En liten varning dock: det slutar med att du har W11 installerat.

Permalänk
Medlem

Uppgradera till w11

Tack för ditt sva, men jag vill inte ha en "unsupported" version av w11.
Så jag köper en ny dator den dagen jag absolut vill ha W11
Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av petero43:

Tack för ditt sva, men jag vill inte ha en "unsupported" version av w11.
Så jag köper en ny dator den dagen jag absolut vill ha W11
Peter

Jag är nog en av få som haft mycket problem - Clean installerat W11 & fått problem med att startmenyn inte går att öppna - det är fortsatt så på jobbdatorn till och från att menyn är långsam. Sökningar i datorn vi sök-baren är också extremt långsamma i jämförelse med W10. Så du behöver nog inte hetsa över till nya Windows Millenium.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Asus B650E-F | 32GB G.Skill DDR5 6000MHZ | PowerColor Red Devil 7900 XTX OC | Fractal Design North | Noctua NH-D15 chromax | Corsair RM850e | Kingston Fury Renegade M.2 2TB

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hittills har W11 betett sig bättre än W10 för mig på flera enheter i några månader

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP