Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Intressant att trenden mot extrema fälgar fortsätter, något som påverkar räckvidden rätt rejält.
Jag läste någonstans att Polestar är rätt "törstiga" på el jämfört med t.ex. Tesla, om det stämmer så kan det ju vara intressant att se om dom valt andra tekniker för att minska förbrukningen.

Nu är det ju inte bara trend som gör att det sitter stora fälgar på elbilar, utan det är för att bilen är tyngre och för att få bärighet så måste storleken på fälgarna upp. Antingen via större diameter eller ökad bredd, eller båda. Ytterligare en anledning kopplad till bilens vikt är att det krävs större bromsar vilket gör att diametern måste ökas. Nu vet jag inte vad nya Polestar väger men med ett så stort batteri så lär den vara en av de tyngre bilarna.

Permalänk
Skrivet av SweViver:

I Sverige betalar vi premium för allt. Iallafall vad vi tyckrr låter premium. Kan bero på att kronan är i fritt fall.

Tror MG4 kommer attrahera en helt annan publik än ZS och MG5 som är mer vanliga familjebilar. MG4 är ändå lite tuffare, mindre, snyggare och framförallt kvickare. Ska väl komma med nån MG4 variant som slår Marvel R Performance 0-100 med nästan en sekund läste jag. Så nog finns det en plats för en sån MG, speciellt med tanke på priset relativt till konkurrenterna.

Det vetifan, tycker den är ruggigt ful. Speciellt bakifrån, men övriga bilen är inte mycket att hänga i granen heller utseendemässigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Kostar ju typ som en XC90 T8 gjort i många år, så att Polestarversionen av en el-XC90 kostar samma är väl inte oväntat. Inte heller att de lägger sig kring 60 mil WLTP, Model X hamnar ju kring 53-56 mil WLTP med sitt 100 kWh batteri och lär väl vara lite mer aerodynamisk vilket alla inte uppskattar designmässigt.

Lär väl vara ett steg upp i kvalitet också ifall man kollar på PS2 mot XC40. Blir gissningsvis en fin och bekväm SUV.

Precis. Runt en miljon är inte jättemycket för en stor premium-SUV, speciellt inte en elektrisk med så mycket batteri. Tanken med polestar var ju också att lägga sig högre i hierarkin än Volvo, inte konkurrera med typ VW eller så utan mer med Porsche, och då ligger de ju rätt bra prismässigt. Sen är ju frågan om den strategin kommer att lyckas förstås, men det är en annan fråga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lidodido:

Kolla listen i nederkanten av sidorutorna, så är dom inte riktigt i nivå där de möts. Åtminstone inte på den Founders Edition och den Sportline jag fick låna. Men det syns inte så tydligt med svarta lister, blir säkert tydligare med krom. Men det är ju bara en list man typ tryckt dit, inte så att plåtarna ligger snett eller så 😀

BTW snygg färg, har valt samma på vår icke-sportline. Hade gärna haft svarta lister också men krom funkar nog mot ljusa färgen. Gillar inte bilen i mörk lack med krom, är som om fake-grillen blir lite för inramad jämfört med att bara vara ett stort gap.

Ska titta lite närmare.
Min fick förresten redan v3.0-uppdateringen installerad. Min säljare sa de hade fått info i slutet av förra veckan om att v3.0 nu ska börja rullas ut. När jag träffade honom på torsdagen hade han ingen aning :). Ska bli intressant att testa deras egen Navigering. Enligt Speicher electrified så ska Navigeringen ha blivit enormt mkt bättre och föreslår nu bra laddstopp. Visserligen har jag ju trådlös Apple CarPlay (jag äääälskar trådlös laddning i bilen samt trådlös CarPlay) men föredrar att kunna använda den inbyggda då den har koll på behov av laddning. Har även beställt en ADB2-box för att koppla ihop med ABRP. Ska kunna få den på stora skärmen nu istället för telefon vilket låter bra.

Man märker att man är mer uppdaterad genom att hänga i denna tråd. Säljaren ringde idag för att prata om en sak (vårt reg-bevis var visst för gammalt så får beställa nytt för att de ska kunna ta över vår inbytesbil, klantigt av mig) men då tipsade han också om Bonnet (förutom deras egen Powerpass) då det var så mkt billigare utan abb. Berättade för honom att de nu höjd priset rejält så det inte längre är värt det.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ironsavior:

Det låter ganska smidigt, har du någon uppfattning om hur mycket du betalade för laddning under denna resa?

Japp, se nedan. Posten "Hemma" varierar ju förstås beroende på elavtal men för min del blev det så här. Hela resan var strax under 110 mil. På hotellet ingick laddningen som sagt i priset för rummet. Hade jag inte kunnat ladda på hotellet hade jag varit hänvisad till Teslas laddare i Malung, och då hade slutsumman nog blivit ca 250-300:- högre.

Hemma: 57,10:-
Ionity: 155,15:-
Tesla: 91,20:-
------------
303,45:-

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Precis. Runt en miljon är inte jättemycket för en stor premium-SUV, speciellt inte en elektrisk med så mycket batteri. Tanken med polestar var ju också att lägga sig högre i hierarkin än Volvo, inte konkurrera med typ VW eller så utan mer med Porsche, och då ligger de ju rätt bra prismässigt. Sen är ju frågan om den strategin kommer att lyckas förstås, men det är en annan fråga.

Ja, nu är gigantisk SUV inget för mig men den hamnade där jag förväntade mig både vad gäller räckvidd och pris. Frågan är dock som du säger ifall de lyckas bli ett märke som kan konkurrera med Porsche som kan ta de pengarna över tid samtidigt som de fortfarande säljer mycket. Just nu när allt är svindyrt och 1 mille för en premium-SUV är nästan billigt så är det väl lättare men frågan är vad som händer om några år när priserna förhoppningsvis börjar krypa ned, kommer folk välja en Polestar 3 framför en Cayenne om prisskillnaden blir mindre?

Hade dock trott de skulle ta till med 120 kWh batteri för att nå den räckvidden så de har jobbat mer med aerodynamik än jag trodde de skulle göra baserat på vad de gjorde med Polestar 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Nu är det ju inte bara trend som gör att det sitter stora fälgar på elbilar, utan det är för att bilen är tyngre och för att få bärighet så måste storleken på fälgarna upp. Antingen via större diameter eller ökad bredd, eller båda. Ytterligare en anledning kopplad till bilens vikt är att det krävs större bromsar vilket gör att diametern måste ökas. Nu vet jag inte vad nya Polestar väger men med ett så stort batteri så lär den vara en av de tyngre bilarna.

De här argumenten dyker upp med jämna mellanrum, men finns det några faktiska belägg för dem? Som jämförelse säljer VW sina T6 Multivan med 7x17-fälgar som standard - det är en minibuss med totalvikt strax över 3 ton och 2500 kg släpvagnsvikt. Är det olika prestandakrav på den jämfört med andra personbilar, som gör att den av någon anledning skulle få ha mindre bromsar?

Nej, det är helt enkelt tufft med feta fälgar och när personbilar blir högre och bulligare ser det konstigt ut med oförändrad hjulstorlek, pga proportioner. Någon kinesisk tillverkare (NIO?) har behållit de lite mindre hjulen och folk tycker att den ser ut som en leksaksbil. Det säljer helt enkelt inte.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Japp, se nedan. Posten "Hemma" varierar ju förstås beroende på elavtal men för min del blev det så här. Hela resan var strax under 110 mil. På hotellet ingick laddningen som sagt i priset för rummet. Hade jag inte kunnat ladda på hotellet hade jag varit hänvisad till Teslas laddare i Malung, och då hade slutsumman nog blivit ca 250-300:- högre.

Hemma: 57,10:-
Ionity: 155,15:-
Tesla: 91,20:-
------------
303,45:-

Blir ju x2 med allt ätande av skräpmat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Blir ju x2 med allt ätande av skräpmat...

Minst

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Intressant att trenden mot extrema fälgar fortsätter, något som påverkar räckvidden rätt rejält.
Jag läste någonstans att Polestar är rätt "törstiga" på el jämfört med t.ex. Tesla, om det stämmer så kan det ju vara intressant att se om dom valt andra tekniker för att minska förbrukningen.

Panormaglastak är ju standard, kan det vara så att många tillverkare börjar anamma Teslas tänk där man kan utnyttja `det öppna taket vid sammansättning av bilen?

Hur mycket påverkar egentligen fälgarna provkörde en tesla model y för ett par veckor sedan med 20 tums färgerna med ganska tung högerfot och en del motorvägs körning och då hamnade förbrukningen på 143wh/km

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Ska titta lite närmare.
Min fick förresten redan v3.0-uppdateringen installerad. Min säljare sa de hade fått info i slutet av förra veckan om att v3.0 nu ska börja rullas ut. När jag träffade honom på torsdagen hade han ingen aning :). Ska bli intressant att testa deras egen Navigering. Enligt Speicher electrified så ska Navigeringen ha blivit enormt mkt bättre och föreslår nu bra laddstopp. Visserligen har jag ju trådlös Apple CarPlay (jag äääälskar trådlös laddning i bilen samt trådlös CarPlay) men föredrar att kunna använda den inbyggda då den har koll på behov av laddning. Har även beställt en ADB2-box för att koppla ihop med ABRP. Ska kunna få den på stora skärmen nu istället för telefon vilket låter bra.

Man märker att man är mer uppdaterad genom att hänga i denna tråd. Säljaren ringde idag för att prata om en sak (vårt reg-bevis var visst för gammalt så får beställa nytt för att de ska kunna ta över vår inbytesbil, klantigt av mig) men då tipsade han också om Bonnet (förutom deras egen Powerpass) då det var så mkt billigare utan abb. Berättade för honom att de nu höjd priset rejält så det inte längre är värt det.

Jo, såg att nästa års bilar får 3.2, och förbättrad infotainment och batterihantering (oklart om dessa förändringar är en del av mjukvaran eller rena hårdvaruuppgraderingar, men sannolikt mjukvaran). Såg också en video från den där tysken att Jan intervjuat Skoda som säger att äkta 1-pedalkörning, camping/dog-mode och lite annat kommer att komma nån gång i framtiden via mjukvara. Känns som att Skoda kommer visa sig vara ett bra val 🙂

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lidodido:

Jo, såg att nästa års bilar får 3.2, och förbättrad infotainment och batterihantering (oklart om dessa förändringar är en del av mjukvaran eller rena hårdvaruuppgraderingar, men sannolikt mjukvaran). Såg också en video från den där tysken att Jan intervjuat Skoda som säger att äkta 1-pedalkörning, camping/dog-mode och lite annat kommer att komma nån gång i framtiden via mjukvara. Känns som att Skoda kommer visa sig vara ett bra val 🙂

Appropå camping/dog-mode.
Merca kör forfarande med 30 minute "idle" så "dör" bilen (dvs den stängs av helt), helt utan förvarning (iaf var det så på min EQC).
Hade en pegått typ 208 som hyrbil, satt man längre än 20 eller 30 minuter, så började det en nedräkning på 60 sekunder som du kunde avbryta för att fortfarande ha igång bilen. Känns lite som merca ligger kvar i bränslebilstänken när det kommer till sådanna detaljer. Har man typ 80 kWh batteri så kostar det nog inte jättemycket(?) mer energi att sitta 30 mot 60 minuter i en elbil som "är igång" (dvs radio och AC/värme)

Permalänk
Medlem

Det är ju ändå rätt fascinerande detta med räckviddsångest (undra om det kommer med i nästa års SAOL) när folk inte vågar ta klivet över förrän det kommer en bil med ”normal” räckvidd (enligt deras utsago minst 100 mil) när de som kräver detta inte reflekterar över hur lång tid ett normalt stopp på vägen egentligen tar.

Jag menar, det är väl sällan någon tankar som bil samt får i sig en bit mat på under en halvtimme?

På den tiden har ju de flesta då lyckats ladda sin bil tillräckligt för att ta sig en bra bit på väg till sin destination?

Edit: förutsatt då att man kan ladda vid en restaurang såklart.

Permalänk
Medlem

Kan förstå det ändå, jag var en av personerna med lite oro innan bytet och ja reser jag norrut och mot inlandet så finns det ytterst lite infrastruktur så då vill man ha räckvidden.
Där jag är nu finns det en enda 11 kW inom 10 mil och det är inte riktigt rimligt på vintern. Då hade man nog hellre tagit sig hela vägen.

Å andra sidan är som många säger 99% av resorna inom räckvidd och inom 1-2 år är det nog lugnt med bättre laddinfrastruktur under förutsättningen att vi fortfarande har el i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Det är ju ändå rätt fascinerande detta med räckviddsångest (undra om det kommer med i nästa års SAOL) när folk inte vågar ta klivet över förrän det kommer en bil med ”normal” räckvidd (enligt deras utsago minst 100 mil) när de som kräver detta inte reflekterar över hur lång tid ett normalt stopp på vägen egentligen tar.

Jag menar, det är väl sällan någon tankar som bil samt får i sig en bit mat på under en halvtimme?

På den tiden har ju de flesta då lyckats ladda sin bil tillräckligt för att ta sig en bra bit på väg till sin destination?

Edit: förutsatt då att man kan ladda vid en restaurang såklart.

Precis, är väl just det som gör att folk får räckviddsångest utan att ha provat själv. Så många som snackar om att dom minsann vill kunna köra 50 mil i ett bräde och som mest stanna i 5 minuter och sen köra 50 mil till. Är som om folk helt tappat greppet om hur långt en räckvidd på 45-50 mil i en elbil faktiskt är.

Har kört Lycksele-Trondheim genom jobbet ett par gånger, på två chaufförer. Innan vi är framme är vi så spyless att vi håller på dö, och har då stannat åtminstone två gånger i Sverige men sannolikt tre, varav åtminstone ett matstopp men oftast både lunch och middag. Nu är det visserligen låga hastigheter i Norge så det tar lång tid, men det är inte mer än kanske 10-15 mil av sträckan. Hur långt är det då? Ja skulle jag gissa skulle jag säga 70-80 mil med tanke på hur drygt det är. Nä, det är 55 mil enligt Google. Alltså tillräckligt kort för att köra i ett bräde med en Model 3 LR t.ex, och jag skulle aldrig i livet göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

De här argumenten dyker upp med jämna mellanrum, men finns det några faktiska belägg för dem? Som jämförelse säljer VW sina T6 Multivan med 7x17-fälgar som standard - det är en minibuss med totalvikt strax över 3 ton och 2500 kg släpvagnsvikt. Är det olika prestandakrav på den jämfört med andra personbilar, som gör att den av någon anledning skulle få ha mindre bromsar?

Nej, det är helt enkelt tufft med feta fälgar och när personbilar blir högre och bulligare ser det konstigt ut med oförändrad hjulstorlek, pga proportioner. Någon kinesisk tillverkare (NIO?) har behållit de lite mindre hjulen och folk tycker att den ser ut som en leksaksbil. Det säljer helt enkelt inte.

Inte för att försvara stora fälgar på något sätt, det är i mina ögon också mest stil.

Men det är helt klart så att de bilar vi pratar om nu har betydligt mycket mer effekt än din vanliga multivan. Det betyder ju att man potentiellt måste göra av med väldigt mycket mer rörelseenergi vid inbromsningar i jämförelse.

Så bromsar måste definitvt biffas upp på många bilar av den anledningen. Dagens tunga, vridstarka elbilar maskerar otroligt bra för föraren hur mycket energi man kastar runt. Så det krävs inte så mycket tryck på de två pedalerna innan bromsar får det väldigt svettigt.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

De här argumenten dyker upp med jämna mellanrum, men finns det några faktiska belägg för dem? Som jämförelse säljer VW sina T6 Multivan med 7x17-fälgar som standard - det är en minibuss med totalvikt strax över 3 ton och 2500 kg släpvagnsvikt. Är det olika prestandakrav på den jämfört med andra personbilar, som gör att den av någon anledning skulle få ha mindre bromsar?

Nej, det är helt enkelt tufft med feta fälgar och när personbilar blir högre och bulligare ser det konstigt ut med oförändrad hjulstorlek, pga proportioner. Någon kinesisk tillverkare (NIO?) har behållit de lite mindre hjulen och folk tycker att den ser ut som en leksaksbil. Det säljer helt enkelt inte.

Varför jämföra äpplen med päron? Den transportbilen har en tjänstevikt på 2169 kg. Jämför det med t ex Polestar 2 LRDM Performance som har en tjänstevikt på 2113 kg och otroligt mycket mer prestanda.

Ha för hög profil på däcken kommer också göra att det kränger mer när man kör, speciellt tunga bilar. Visst kan man ändra totaldiametern för att få ned fälgstorlek och hyfsad låg profil på gummit men då måste man också öka varvtalet på motorn för att komma upp i samma hastighet, vilket kommer ge ökad förbrukning. Mindre totaldiameter = kortare sträcka per snurrat varv. Så gå ner på säg 17" fälgar och fortfarande normal profil skulle ge kortare räckvidd för att motorn ska jobba mer. Alternativt 17" fälgar och stor profil med stora gummisidor vilket ger köregenskaper som ingen vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Varför jämföra äpplen med päron? Den transportbilen har en tjänstevikt på 2169 kg. Jämför det med t ex Polestar 2 LRDM Performance som har en tjänstevikt på 2113 kg och otroligt mycket mer prestanda.

Ha för hög profil på däcken kommer också göra att det kränger mer när man kör, speciellt tunga bilar. Visst kan man ändra totaldiametern för att få ned fälgstorlek och hyfsad låg profil på gummit men då måste man också öka varvtalet på motorn för att komma upp i samma hastighet, vilket kommer ge ökad förbrukning. Mindre totaldiameter = kortare sträcka per snurrat varv. Så gå ner på säg 17" fälgar och fortfarande normal profil skulle ge kortare räckvidd för att motorn ska jobba mer. Alternativt 17" fälgar och stor profil med stora gummisidor vilket ger köregenskaper som ingen vill ha.

Nu har dock såväl vanliga elbilar som bilar med förbränningsmotor utväxling mellan motor och hjul, vilken förstås kan justeras efter behov, så just frågan om motorvarvtal känns lite krystad.

Sedan är det lite dumt att bygga höga bilar och därefter försöka få dem att bli som låga, men tillverkarna har lyckats övertala folk om att de behöver denna produkt som de haft högre (!) marginal på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Precis, är väl just det som gör att folk får räckviddsångest utan att ha provat själv. Så många som snackar om att dom minsann vill kunna köra 50 mil i ett bräde och som mest stanna i 5 minuter och sen köra 50 mil till. Är som om folk helt tappat greppet om hur långt en räckvidd på 45-50 mil i en elbil faktiskt är.

Har kört Lycksele-Trondheim genom jobbet ett par gånger, på två chaufförer. Innan vi är framme är vi så spyless att vi håller på dö, och har då stannat åtminstone två gånger i Sverige men sannolikt tre, varav åtminstone ett matstopp men oftast både lunch och middag. Nu är det visserligen låga hastigheter i Norge så det tar lång tid, men det är inte mer än kanske 10-15 mil av sträckan. Hur långt är det då? Ja skulle jag gissa skulle jag säga 70-80 mil med tanke på hur drygt det är. Nä, det är 55 mil enligt Google. Alltså tillräckligt kort för att köra i ett bräde med en Model 3 LR t.ex, och jag skulle aldrig i livet göra det.

Det är 45-50 mil mellan Stockholm och Göteborg. Har noll problem att köra den sträckan i ett svep om jag har sovit ordentligt och inte druckit för mycket vatten/läsk/kaffe/te (åtgärd tar dock inte lång tid). Lägger man på lite marginal så är det 55-60 mil i räckvidd. Mer än 50-60 mil (dvs 65-70 verkliga mil i räckvidd) utan längre stopp är dock mycket även med sådan väg, som dock drar mer energi per km. Just det är en del av kärnan i detta eftersom hastighet och väderförhållanden slår så mycket. 100 mil i snigelfart i "lagom" väder blir betydligt mindre i högre hastighet och lägre temperatur etc.

Det är även sannolikt att om man vet att man tänker köra extremt långt, så stannar man tidigare/mer än annars för att hålla ut.

skärmtangentbord...
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Varför jämföra äpplen med päron? Den transportbilen har en tjänstevikt på 2169 kg. Jämför det med t ex Polestar 2 LRDM Performance som har en tjänstevikt på 2113 kg och otroligt mycket mer prestanda.

Runt 2600 kg tjv på minibussen. När vi nu pratar frukter. Det är skåpbilen som väger 2 ton.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Det är ju ändå rätt fascinerande detta med räckviddsångest (undra om det kommer med i nästa års SAOL) när folk inte vågar ta klivet över förrän det kommer en bil med ”normal” räckvidd (enligt deras utsago minst 100 mil) när de som kräver detta inte reflekterar över hur lång tid ett normalt stopp på vägen egentligen tar.

Jag menar, det är väl sällan någon tankar som bil samt får i sig en bit mat på under en halvtimme?

På den tiden har ju de flesta då lyckats ladda sin bil tillräckligt för att ta sig en bra bit på väg till sin destination?

Edit: förutsatt då att man kan ladda vid en restaurang såklart.

Skrivet av Lidodido:

Precis, är väl just det som gör att folk får räckviddsångest utan att ha provat själv. Så många som snackar om att dom minsann vill kunna köra 50 mil i ett bräde och som mest stanna i 5 minuter och sen köra 50 mil till. Är som om folk helt tappat greppet om hur långt en räckvidd på 45-50 mil i en elbil faktiskt är.

Med det resonemanget har jag definitivt räckviddsångest. För en vecka sedan körde jag Göteborg - Örebro - Norrköping - Kalmar - Halmstad - Göteborg på en tank. Visst stannade jag och gjorde det jag skulle göra, men skulle aldrig få för mig att stanna för att jag måste ha bilen ståendes nånstans i en halvtimme. Äter gör jag oftast i bilen för att spara tid och nu under relativ post-covid så reser jag en del igen. Har haft elbil tidigare men då var inte infrastrukturen och tekniken på plats, nu är det på gränsen så jag tänker att man får ge det en bil till emellan och sedan kanske det fungerar.

Permalänk

Tror nog vi kan va överens om att alla har olika krav på hur man åker bil på bästa sätt osv.

Hade inga problem med stopp innan Elbil eller nu efter heller. Tycker laddstoppen är precis lagom pauser med en barnfamilj osv.

Man får väl anta att folk har den bilen som passar deras körstil annars får man väl byta. 😏

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da MusH:

Inte för att försvara stora fälgar på något sätt, det är i mina ögon också mest stil.

Men det är helt klart så att de bilar vi pratar om nu har betydligt mycket mer effekt än din vanliga multivan. Det betyder ju att man potentiellt måste göra av med väldigt mycket mer rörelseenergi vid inbromsningar i jämförelse.

Så bromsar måste definitvt biffas upp på många bilar av den anledningen. Dagens tunga, vridstarka elbilar maskerar otroligt bra för föraren hur mycket energi man kastar runt. Så det krävs inte så mycket tryck på de två pedalerna innan bromsar får det väldigt svettigt.

Det är det här jag vill åt i diskussionen, vad är det som särskiljer elbilar rent tekniskt som kräver större hjul?

Är det hårdare krav på nya bilar, t ex på bromssträcka eller undanmanöver, så pass att man tvingas använda större hjul för att få mer kontaktyta mot vägen?

Har man en gigantisk, icke frikopplande, roterande massa som driver upp rörelseenergin?

Är det något med kylningen kring hjulen som kräver mer utrymme? Jag har googlat, måhända slarvigt, och hittar inga källor som redogör för något "hårt" villkor som driver upp storleken. Vad kan det vara?

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Det är det här jag vill åt i diskussionen, vad är det som särskiljer elbilar rent tekniskt som kräver större hjul?

Är det hårdare krav på nya bilar, t ex på bromssträcka eller undanmanöver, så pass att man tvingas använda större hjul för att få mer kontaktyta mot vägen?

Har man en gigantisk, icke frikopplande, roterande massa som driver upp rörelseenergin?

Är det något med kylningen kring hjulen som kräver mer utrymme? Jag har googlat, måhända slarvigt, och hittar inga källor som redogör för något "hårt" villkor som driver upp storleken. Vad kan det vara?

Av de som har koll så har hjul oftast med proporttioner att göra. Ser bilen större ut så behöver hjulen vara motsvarande för att inte se ut som mg zs som annars har typ samma som mg5 men på zs ser det idiotiskt ut.
Sen att folk väljer att köpa till 22 tummarna istället för köra på standard är också helt konstigt tycker jag.
Bytte dimension på ena bilen förra året till en tjockare sidvägg som går både tystare och snålare och var billgare än VW konstiga dimention de hade på orginal...visst ser inte riktigt lika bra ut men vad gör det.
F1 har kört liten dimention i massa år.
Om man tittar 2018 så körde porsche med 911 GT3 R i racing med 18 tum fram och bak medans GT3 (gatubilen) körde 20 fram och 21 bak...
Så tror inte anledningen är mer än design, elbilarna bör inte ha någon större skillnad annars mot en vanlig suv...bara att flesta elbilar är i större segmentet där det funnits stora fälgar alltid

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Med det resonemanget har jag definitivt räckviddsångest. För en vecka sedan körde jag Göteborg - Örebro - Norrköping - Kalmar - Halmstad - Göteborg på en tank. Visst stannade jag och gjorde det jag skulle göra, men skulle aldrig få för mig att stanna för att jag måste ha bilen ståendes nånstans i en halvtimme. Äter gör jag oftast i bilen för att spara tid och nu under relativ post-covid så reser jag en del igen. Har haft elbil tidigare men då var inte infrastrukturen och tekniken på plats, nu är det på gränsen så jag tänker att man får ge det en bil till emellan och sedan kanske det fungerar.

Fast du har ju redan fått exempel här i tråden, ett laddstopp på 6 minuter gav tillräckligt med juice att ta sig fram.

Men du får ju gärna ta tid på ditt nästa stopp för att se hur lång tid det egentligen tar. Det kan väl ändå inte anses vara så obekvämt att ta ett stopp på 10-20 minuter på en sån resa som du gjorde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Fast du har ju redan fått exempel här i tråden, ett laddstopp på 6 minuter gav tillräckligt med juice att ta sig fram.

Men du får ju gärna ta tid på ditt nästa stopp för att se hur lång tid det egentligen tar. Det kan väl ändå inte anses vara så obekvämt att ta ett stopp på 10-20 minuter på en sån resa som du gjorde?

6 min är rätt irrelevant eftersom det var betydligt kortare totalsträcka, då detta bör vara i storleksordningen 100 mil. 6 min leder rimligen till att man kommer fram med relativt lite batteri och här ska det ju köras vidare.

Bästa fall är snarare i linje med hur mycket tid Nyland lägger i 1000 km challenge, lite beroende på väg (och väder...) förvisso. Dock förutsätter det att bilens laddegenskaper får styra, att det finns rejält snabba laddare på rätt ställen och noll strul eller kö. Han rensar ju bort det eftersom det är ett test av själva bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Med det resonemanget har jag definitivt räckviddsångest. För en vecka sedan körde jag Göteborg - Örebro - Norrköping - Kalmar - Halmstad - Göteborg på en tank. Visst stannade jag och gjorde det jag skulle göra, men skulle aldrig få för mig att stanna för att jag måste ha bilen ståendes nånstans i en halvtimme. Äter gör jag oftast i bilen för att spara tid och nu under relativ post-covid så reser jag en del igen. Har haft elbil tidigare men då var inte infrastrukturen och tekniken på plats, nu är det på gränsen så jag tänker att man får ge det en bil till emellan och sedan kanske det fungerar.

Förstår att behovet för sånt körande finns, men poängen är litegrann att man inte behöver stanna och stå och häcka i en halvtimme utan kan ta kortare stopp då och då vilket man normalt sett ändå gör under en resa. Det där stoppet som man tror tar 5 minuter är ofta snarare 10 minuter om man ska fixa kaffe och gå på toa och sträcka lite på sig eller vänta på att dom ska reda ihop en burgare på macken, och sen är det kö osv. Har man ett sånt stopp var 3:e timme så har du fort den laddning du behöver för en sån resa, särskilt om du kan tänka dig att förlänga nåt av stoppen med 5 extra minuter för att få känna dig lite extra utvilad.

Ska inte försöka övertyga dig om att elbil är perfekt för dig, men på en 13 timmar lång resa (enligt Google) så kanske man kan tänka sig 10-15 minuter extra stopp utöver de stopp man redan tar utan att det är jordens undergång. Och om det är helt otänkbart så är nog inte elbil för dig helt enkelt, om 5-10 år kanske vi är där 🙂

Edit: 1h 4 minuter laddning på den resan med en Ioniq 5 enligt ABRP. Kan förstå hur den laddtiden är ett problem, men det vore som sagt intressant att jämföra med hur många stopp du tar redan idag och se skillnaden. ABRP säger effektiv körtid 12h vilket innebär att ett 10 minuter långt stopp var 3:e timme (vilket ändå känns rätt lågt räknat) innebär 30 minuters paus redan nu, plus att du förmodligen måste tanka när du kommer fram vilket du slipper med en elbil, så säg att skillnaden på riktigt är 30 minuter. Kan som sagt förstå att det är ett problem för vissa om man ofta gör så långa resor, själv skulle jag nog bara vara en bättre och säkrare chaufför om jag la in de pauserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det vetifan, tycker den är ruggigt ful. Speciellt bakifrån, men övriga bilen är inte mycket att hänga i granen heller utseendemässigt.

Förvisso håller jag med, men smaken är som baken. Tur det... Jag tycker EV6 är anmärkningsvärt ful bakifrån men 99% av folket håller säkert inte med. Där har MG4 också fått lite inspiration tyvärr, fast de har lyckats göra baken ännu fulare på MG4 som det ser ut på bilderna.

Hursomhelst, jämfört med ZS EV så har MG4 iallafall lite karaktär och ser inte så anonym ut. Performance modellen lär också attrahera yngre köpare med sin prestanda som (på pappret iaf) är likvärdig med nästan dubbelt så dyra bilar, typ Mach-E GT.

MG4 är ingen bil för mig, men den kommer garanterat sälja bra. Framförallt med tanke på priset. I dagens läge är allt från 400 000 till 500 000kr faktiskt klassat som "billigt" för en elbil. Och kineserna snålar inte med utrustningsnivån.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Förstår att behovet för sånt körande finns, men poängen är litegrann att man inte behöver stanna och stå och häcka i en halvtimme utan kan ta kortare stopp då och då vilket man normalt sett ändå gör under en resa. Det där stoppet som man tror tar 5 minuter är ofta snarare 10 minuter om man ska fixa kaffe och gå på toa och sträcka lite på sig eller vänta på att dom ska reda ihop en burgare på macken, och sen är det kö osv. Har man ett sånt stopp var 3:e timme så har du fort den laddning du behöver för en sån resa, särskilt om du kan tänka dig att förlänga nåt av stoppen med 5 extra minuter för att få känna dig lite extra utvilad.

Ska inte försöka övertyga dig om att elbil är perfekt för dig, men på en 13 timmar lång resa (enligt Google) så kanske man kan tänka sig 10-15 minuter extra stopp utöver de stopp man redan tar utan att det är jordens undergång. Och om det är helt otänkbart så är nog inte elbil för dig helt enkelt, om 5-10 år kanske vi är där 🙂

Edit: 1h 4 minuter laddning på den resan med en Ioniq 5 enligt ABRP. Kan förstå hur den laddtiden är ett problem, men det vore som sagt intressant att jämföra med hur många stopp du tar redan idag och se skillnaden. ABRP säger effektiv körtid 12h vilket innebär att ett 10 minuter långt stopp var 3:e timme (vilket ändå känns rätt lågt räknat) innebär 30 minuters paus redan nu, plus att du förmodligen måste tanka när du kommer fram vilket du slipper med en elbil, så säg att skillnaden på riktigt är 30 minuter. Kan som sagt förstå att det är ett problem för vissa om man ofta gör så långa resor, själv skulle jag nog bara vara en bättre och säkrare chaufför om jag la in de pauserna.

Jag kan absolut ändra ett beteendemönster om det bedöms vara bättre. Min första och största aversion mot elbilar är att de hittills varit för dåliga som bilar, oavsett drivmedel. Hade en Model S anno 2015 och bytte den mot en klassisk Volvo S90 istället som nu går på HVO100 så ofta det går. För mig var det som natt och dag.

Problemen som jag ser det är två:

  1. Ska jag stanna längs vägen så är det i princip bara snabbmatskedjor som erbjuder laddning. Jag som gör mina resor relativt frekvent gillar att sticka in huvudet på andra typer av restauranger och då kommer man i situationen om man ska lämna bilen i en timme eller två, eller om man ska ladda först och äta sen. Jag är inte mentalt beredd att låta en laddare bestämma min mat eller diktera min tid så

  2. När jag är ute så här så blir det en del hotellnätter, alla har inte laddstationer och jag ser gärna att man laddar medan man sover istället för att stå som ett fån vid en stolpe. Detta är ett infrastrukturellt problem, både rent utrustningsmässigt med laddstolpar men också att noderna i större städer ännu inte kan leverera ström. Nu har någon börjat uppdatera lyktstolpar med laddstationer så det kanske kommer något smidigt i framtiden

På det stora hela är kapaciteten nu på plats, för de flesta funkar det. Sedan börjar vanliga biltillverkare ha intressanta bilar också. Så, jag tänker att om några år kan även jag som kanske har ett avvikande körmönster också ha en elbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Jag kan absolut ändra ett beteendemönster om det bedöms vara bättre. Min första och största aversion mot elbilar är att de hittills varit för dåliga som bilar, oavsett drivmedel. Hade en Model S anno 2015 och bytte den mot en klassisk Volvo S90 istället som nu går på HVO100 så ofta det går. För mig var det som natt och dag.

Problemen som jag ser det är två:

  1. Ska jag stanna längs vägen så är det i princip bara snabbmatskedjor som erbjuder laddning. Jag som gör mina resor relativt frekvent gillar att sticka in huvudet på andra typer av restauranger och då kommer man i situationen om man ska lämna bilen i en timme eller två, eller om man ska ladda först och äta sen. Jag är inte mentalt beredd att låta en laddare bestämma min mat eller diktera min tid så

  2. När jag är ute så här så blir det en del hotellnätter, alla har inte laddstationer och jag ser gärna att man laddar medan man sover istället för att stå som ett fån vid en stolpe. Detta är ett infrastrukturellt problem, både rent utrustningsmässigt med laddstolpar men också att noderna i större städer ännu inte kan leverera ström. Nu har någon börjat uppdatera lyktstolpar med laddstationer så det kanske kommer något smidigt i framtiden

På det stora hela är kapaciteten nu på plats, för de flesta funkar det. Sedan börjar vanliga biltillverkare ha intressanta bilar också. Så, jag tänker att om några år kan även jag som kanske har ett avvikande körmönster också ha en elbil.

Ja det kan jag helt köpa. Liiite kan man ju rucka på sitt beteendemönster men håller med om att matvalen blir väldigt enformiga om man vill kunna parkera utanför restaurangen och snabbladda. Då gäller det väl att det finns stora parkeringar med gott om laddning åtminstone hyfsat nära restaurangerna, med i alla fall skaplig kapacitet.

Har svårt att se att hotell som INTE erbjuder laddning kommer ha det så lätt om bara ett par år, så det lär ju kastas upp överallt den närmsta tiden. Har själv lättare att se att jag väljer hotell utifrån laddning än att jag väljer matställe utifrån det, annat än när tidspressen är maximal.