Permalänk
Medlem

Köpråd Server

Tjenamors,

Har väntat på att Intel ska släppa sin nästa generation Xeon (Sapphire Rapids) men det blir ju försenat gång på gång på gång på gång. Å nu fick jag ett mail från Bahnhof att min sketna Qnap med 2 av 4 hårddiskplatser trasiga hade fått malware (Bortrensat och NASen har inte längre access till internet) så dags att ge servertankarna en till vända i skallen, och tänkte att jag kan ju kolla med er grabbar om ni har något råd.

Serveridé
Vill ha en server till rackskåpet som primärt ska agera filserver (TrueNAS/ZFS), men hade väl varit trevligt om den kan sköta Plex och eventuell någon spelserver eller två. Vad jag läst så ska det inte vara några konstigheter att köra allt i VMs, typ ESXi som Host och därefter TrueNAS i en VM (Som får direktaccess till samtliga HDDs) och några få andra VMs för kringsysslorna.
Den kommer inte belastas något nämnvärt så utan jag är mer intresserad av att sänka energiförbrukningen (med tanke på dagens elpriser..), men vill samtidigt inte köpa något dåligt/slött som t.ex. ARM v7 Cortex skräpet som sitter i QNAPen, eller någon celeron eller annat. Samtidigt vill jag ha ECC för att förbättra driftsäkerheten (samt eventuellt förbättrar säkerheten med fillagringen, som är prio1).
Så sammanfattat

  • Rackmonterad

  • TrueNas/ZFS Innuti VM med exklusiv direktåtkomst till HDDs

  • Möjlighet att köra fler VMs

  • ECC

  • Prestanda är inte prio

  • Låg energiförbrukning

Jag tittade på Intel Xeon W-3323 som verkar vara senaste Xeon men som är längst ner på prestandalistan, men $1,000 för CPU + $1,000 för ett moderkort till den, och att den har 220W TDP lockar inte så mycket. Hur är det med Xeons, går den att klocka ner markant för att få den att snarare ligga runt 30-60W TDP?

Jag tittade också på en äldre Intel Xeon W-1390T som lockar mycket med dess fjuttiga 35W TDP. Kanske något snålt med 8c/16t och 2 minneskanaler men det skulle nog kunna fungera. Men den är ju tillverkade på 14nm vilket är antikt...

Därutöver är det ju först nästa generation som ger både PCIE5.0 OCH DDR5, vilket så klart är trevligt (och mer framtidssäkert) jämfört med att köpa nuvarande varianter som bara har PCIE4.0/DDR4.

Sammfattning
Så yeah... försöka stå ut 6-9 månader till till Sapphire Rapids släpps? Det är ju inte ens säkert någon trevlig 35-60W TDP CPU kommer släppas. Men det kanske går att klocka ner en kanske mer standard 120-160-200W TDP Xeon så den ligger på lägre? Eller ska jag istället köpa current gen och call it a day? Finns ju säkert någon som kommer vilja köpa den om 2-4år och då köpa vad som finns på marknaden istället? Eller är AMD något att titta på? Är ju inte för inget som Intel varit störst på server marknaden, typ för alltid..?

Sedan om någon har något förslag på ett bra rackchassi så mottages tips gärna, funderar på Inter-Tech 4U 4724 eller Inter-Tech 4U 4424 (Någon som kan se någon skillnad på de två förutom designen?). Men då jag har ett Inter-Tech 4U 40248 som chassi för gamingriggen som jag inte är helnöjd med så hade jag kanske velat titta på någon annan tillverkare.

Permalänk
Medlem

Vill du ha det senaste bara för att ha det så ska du såklart vänta.
Vad du vill göra kan göras med 2-3-4-5 år gammal hårdvara som inte direkt är några fantomer i elförbrukning och inte heller har speciellt kass prestanda.

Du går ju från en Qnap liksom, en RPI hade nästan slagit den på fingrarna 😁

Intertech 4424 verkar ha 6st backplanes med en kabel till varje som krävs, medan 4724 har två med tre anslutningar till HBA (eller om det blir 6st för den också, verkar inte vara expander).
Lite svårt att se på bilden och såg inget rakt av om SAS-stöd på 4424, däremot har 4724 det uttalat.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Känns som att det kan vara vettigare att köpa en billigare xeon-e för några tusen + ett moderkort till det isådana fall. pcie4+ddr4, men det räcker mer än väl för vad du skrivit.
Tar du en g-variant får du även deras kapabla quicksync till plex.

Permalänk
Medlem

Mullet.se eller begagnade enterprise-prylar från ex.vis ggsp.se etc.
Som hemmaserver borde det räcka med ngn form av LV cpu.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Hittade en artikel att det går att köra intels konsumentprocessorer med ECC-minne om man har moderkort med styrkrets som stödjer det. Tidigare har det bara gått med core i3 men enligt artikeln så funkar alder lake i5 och i9 också.

https://www.tomshardware.com/news/intel-enables-ecc-on-12th-g...

Edit: Jaha dessa moderkort släpps nog i handeln först när nya Xeon-serien kommer så det var nog inte mycket till hjälp.

Permalänk
Medlem

Det går att köra ECC-minne på AMDs konsument plattformar.

Permalänk
Snusfri

Jag kör med denna setup, fast kör inte rack som fungerar bra.
Moderkort: ASUS TUF GAMING B560M-PLUS
CPU: Intel i5-10400F
RAM: 64GB (Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) 2 Kit)
LSI: LSI 9223-8i 6Gbps IT Mode
HDD: 2x Exos X16 16TB + 4x3TB blandade.

Kör med Proxmox i botten, TrueNAS Core som VM med LSI passthrough för diskarna samt några andra VM's för Webserver bla.
Fungerar utmärkt för mig.

Enligt mig är det totalt overkill att kika på 10k+ CPU'er för det du tänker göra, prestandan på mina prylar är i överkant tillåmed.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ju mer RAM man har ju viktigare är det med ECC-minne - speciellt i servrar.

RAM räknas som en yta som exponeras för bl.a kosmisk strålning som ger stora kluster med laddade partiklar efter att den krockat med den första luftmolekylen och som kan ge bitflip på elektronik vid jordytan och sannolikheten räknas ofta som FIT - Fault in time ofta per 1 miljard timmar per Kbyte RAM. (kommer ifrån flyg och rymd där fel av den här typen kan ge katastrofala konsekvenser)

Detta skalar med RAM-storlek vilket gör att ju större rammängd man har i servern, ju större sannolikhet är att få en bitflip per tid någonstans i RAM-ytan - och vad värre är att 99% av dessa märks inte direkt som funktionsfel eller ger synliga artefakter och blir felet innan data tex. lagrars på disk så har man korruption i filerna som inte upptäcks förrän mycket långt senare och kanske blir väldigt kostsamt i konsekvens.

Det innebär att en NAS med bara 1 GB RAM hanterar datat säkrare än en server med 64GB med RAM utan ECC - förmodligen ännu större skillnad då en server med 64 GB RAM cachar data länge i RAM medans en NAS med 1 GB med RAM har större omsättning och kan inte spara data någon längre tid i RAM-Cache just för att det är trångt.

med andra ord bygger man dator för server-roll - använd ECC-minne! - och viktigare ju mer minne som stoppas in.

Det är också bara med ECC-minne i maskinen som man kan räkna om och hur många fel som faktiskt har inträffat över tiden då det ofta fins register för sådant på ECC-kapabla moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Tjenamors,

Har väntat på att Intel ska släppa sin nästa generation Xeon (Sapphire Rapids) men det blir ju försenat gång på gång på gång på gång. Å nu fick jag ett mail från Bahnhof att min sketna Qnap med 2 av 4 hårddiskplatser trasiga hade fått malware (Bortrensat och NASen har inte längre access till internet) så dags att ge servertankarna en till vända i skallen, och tänkte att jag kan ju kolla med er grabbar om ni har något råd.

Serveridé
Vill ha en server till rackskåpet som primärt ska agera filserver (TrueNAS/ZFS), men hade väl varit trevligt om den kan sköta Plex och eventuell någon spelserver eller två. Vad jag läst så ska det inte vara några konstigheter att köra allt i VMs, typ ESXi som Host och därefter TrueNAS i en VM (Som får direktaccess till samtliga HDDs) och några få andra VMs för kringsysslorna.
Den kommer inte belastas något nämnvärt så utan jag är mer intresserad av att sänka energiförbrukningen (med tanke på dagens elpriser..), men vill samtidigt inte köpa något dåligt/slött som t.ex. ARM v7 Cortex skräpet som sitter i QNAPen, eller någon celeron eller annat. Samtidigt vill jag ha ECC för att förbättra driftsäkerheten (samt eventuellt förbättrar säkerheten med fillagringen, som är prio1).
Så sammanfattat

  • Rackmonterad

  • TrueNas/ZFS Innuti VM med exklusiv direktåtkomst till HDDs

  • Möjlighet att köra fler VMs

  • ECC

  • Prestanda är inte prio

  • Låg energiförbrukning

Jag tittade på Intel Xeon W-3323 som verkar vara senaste Xeon men som är längst ner på prestandalistan, men $1,000 för CPU + $1,000 för ett moderkort till den, och att den har 220W TDP lockar inte så mycket. Hur är det med Xeons, går den att klocka ner markant för att få den att snarare ligga runt 30-60W TDP?

Jag tittade också på en äldre Intel Xeon W-1390T som lockar mycket med dess fjuttiga 35W TDP. Kanske något snålt med 8c/16t och 2 minneskanaler men det skulle nog kunna fungera. Men den är ju tillverkade på 14nm vilket är antikt...

Därutöver är det ju först nästa generation som ger både PCIE5.0 OCH DDR5, vilket så klart är trevligt (och mer framtidssäkert) jämfört med att köpa nuvarande varianter som bara har PCIE4.0/DDR4.

Sammfattning
Så yeah... försöka stå ut 6-9 månader till till Sapphire Rapids släpps? Det är ju inte ens säkert någon trevlig 35-60W TDP CPU kommer släppas. Men det kanske går att klocka ner en kanske mer standard 120-160-200W TDP Xeon så den ligger på lägre? Eller ska jag istället köpa current gen och call it a day? Finns ju säkert någon som kommer vilja köpa den om 2-4år och då köpa vad som finns på marknaden istället? Eller är AMD något att titta på? Är ju inte för inget som Intel varit störst på server marknaden, typ för alltid..?

Sedan om någon har något förslag på ett bra rackchassi så mottages tips gärna, funderar på Inter-Tech 4U 4724 eller Inter-Tech 4U 4424 (Någon som kan se någon skillnad på de två förutom designen?). Men då jag har ett Inter-Tech 4U 40248 som chassi för gamingriggen som jag inte är helnöjd med så hade jag kanske velat titta på någon annan tillverkare.

Kolla Synology om du vill ha en stabil set and forget-lösning.
Annars är det ju skitknepigt att bygga server själv idag. Närmast kommer man väl med SuperMicro men utan en bra ÅF kommer man ingen vart.

Pga att möjligheterna att välja Server-CPU idag är extremt begränsade hade jag gjort avkall på något. Vänta på W790 och köra den plattformen? Även om den har hög TDP kommer den ju inte dra särskilt mycket mer än en strypt CPU för samma uppgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Tjenamors,

Har väntat på att Intel ska släppa sin nästa generation Xeon (Sapphire Rapids) men det blir ju försenat gång på gång på gång på gång. Å nu fick jag ett mail från Bahnhof att min sketna Qnap med 2 av 4 hårddiskplatser trasiga hade fått malware (Bortrensat och NASen har inte längre access till internet) så dags att ge servertankarna en till vända i skallen, och tänkte att jag kan ju kolla med er grabbar om ni har något råd.

Serveridé
Vill ha en server till rackskåpet som primärt ska agera filserver (TrueNAS/ZFS), men hade väl varit trevligt om den kan sköta Plex och eventuell någon spelserver eller två. Vad jag läst så ska det inte vara några konstigheter att köra allt i VMs, typ ESXi som Host och därefter TrueNAS i en VM (Som får direktaccess till samtliga HDDs) och några få andra VMs för kringsysslorna.
Den kommer inte belastas något nämnvärt så utan jag är mer intresserad av att sänka energiförbrukningen (med tanke på dagens elpriser..), men vill samtidigt inte köpa något dåligt/slött som t.ex. ARM v7 Cortex skräpet som sitter i QNAPen, eller någon celeron eller annat. Samtidigt vill jag ha ECC för att förbättra driftsäkerheten (samt eventuellt förbättrar säkerheten med fillagringen, som är prio1).
Så sammanfattat

  • Rackmonterad

  • TrueNas/ZFS Innuti VM med exklusiv direktåtkomst till HDDs

  • Möjlighet att köra fler VMs

  • ECC

  • Prestanda är inte prio

  • Låg energiförbrukning

Jag tittade på Intel Xeon W-3323 som verkar vara senaste Xeon men som är längst ner på prestandalistan, men $1,000 för CPU + $1,000 för ett moderkort till den, och att den har 220W TDP lockar inte så mycket. Hur är det med Xeons, går den att klocka ner markant för att få den att snarare ligga runt 30-60W TDP?

Jag tittade också på en äldre Intel Xeon W-1390T som lockar mycket med dess fjuttiga 35W TDP. Kanske något snålt med 8c/16t och 2 minneskanaler men det skulle nog kunna fungera. Men den är ju tillverkade på 14nm vilket är antikt...

Därutöver är det ju först nästa generation som ger både PCIE5.0 OCH DDR5, vilket så klart är trevligt (och mer framtidssäkert) jämfört med att köpa nuvarande varianter som bara har PCIE4.0/DDR4.

Sammfattning
Så yeah... försöka stå ut 6-9 månader till till Sapphire Rapids släpps? Det är ju inte ens säkert någon trevlig 35-60W TDP CPU kommer släppas. Men det kanske går att klocka ner en kanske mer standard 120-160-200W TDP Xeon så den ligger på lägre? Eller ska jag istället köpa current gen och call it a day? Finns ju säkert någon som kommer vilja köpa den om 2-4år och då köpa vad som finns på marknaden istället? Eller är AMD något att titta på? Är ju inte för inget som Intel varit störst på server marknaden, typ för alltid..?

Sedan om någon har något förslag på ett bra rackchassi så mottages tips gärna, funderar på Inter-Tech 4U 4724 eller Inter-Tech 4U 4424 (Någon som kan se någon skillnad på de två förutom designen?). Men då jag har ett Inter-Tech 4U 40248 som chassi för gamingriggen som jag inte är helnöjd med så hade jag kanske velat titta på någon annan tillverkare.

https://www.supermicro.com/en/products/system/workstation/tow...

Tror att den bara är att lägga på en rackplåt.

Permalänk
Medlem

Chieftech är väl det chassi som är lättast att få tag på som konsument tror jag. Komplett tror jag har bäst utbud på rack-server-sidan för konsument.
https://www.komplett.se/product/1163191/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Tjenamors,

Har väntat på att Intel ska släppa sin nästa generation Xeon (Sapphire Rapids) men det blir ju försenat gång på gång på gång på gång. Å nu fick jag ett mail från Bahnhof att min sketna Qnap med 2 av 4 hårddiskplatser trasiga hade fått malware (Bortrensat och NASen har inte längre access till internet) så dags att ge servertankarna en till vända i skallen, och tänkte att jag kan ju kolla med er grabbar om ni har något råd.

Serveridé
Vill ha en server till rackskåpet som primärt ska agera filserver (TrueNAS/ZFS), men hade väl varit trevligt om den kan sköta Plex och eventuell någon spelserver eller två. Vad jag läst så ska det inte vara några konstigheter att köra allt i VMs, typ ESXi som Host och därefter TrueNAS i en VM (Som får direktaccess till samtliga HDDs) och några få andra VMs för kringsysslorna.
Den kommer inte belastas något nämnvärt så utan jag är mer intresserad av att sänka energiförbrukningen (med tanke på dagens elpriser..), men vill samtidigt inte köpa något dåligt/slött som t.ex. ARM v7 Cortex skräpet som sitter i QNAPen, eller någon celeron eller annat. Samtidigt vill jag ha ECC för att förbättra driftsäkerheten (samt eventuellt förbättrar säkerheten med fillagringen, som är prio1).
Så sammanfattat

  • Rackmonterad

  • TrueNas/ZFS Innuti VM med exklusiv direktåtkomst till HDDs

  • Möjlighet att köra fler VMs

  • ECC

  • Prestanda är inte prio

  • Låg energiförbrukning

Jag tittade på Intel Xeon W-3323 som verkar vara senaste Xeon men som är längst ner på prestandalistan, men $1,000 för CPU + $1,000 för ett moderkort till den, och att den har 220W TDP lockar inte så mycket. Hur är det med Xeons, går den att klocka ner markant för att få den att snarare ligga runt 30-60W TDP?

Jag tittade också på en äldre Intel Xeon W-1390T som lockar mycket med dess fjuttiga 35W TDP. Kanske något snålt med 8c/16t och 2 minneskanaler men det skulle nog kunna fungera. Men den är ju tillverkade på 14nm vilket är antikt...

Därutöver är det ju först nästa generation som ger både PCIE5.0 OCH DDR5, vilket så klart är trevligt (och mer framtidssäkert) jämfört med att köpa nuvarande varianter som bara har PCIE4.0/DDR4.

Sammfattning
Så yeah... försöka stå ut 6-9 månader till till Sapphire Rapids släpps? Det är ju inte ens säkert någon trevlig 35-60W TDP CPU kommer släppas. Men det kanske går att klocka ner en kanske mer standard 120-160-200W TDP Xeon så den ligger på lägre? Eller ska jag istället köpa current gen och call it a day? Finns ju säkert någon som kommer vilja köpa den om 2-4år och då köpa vad som finns på marknaden istället? Eller är AMD något att titta på? Är ju inte för inget som Intel varit störst på server marknaden, typ för alltid..?

Sedan om någon har något förslag på ett bra rackchassi så mottages tips gärna, funderar på Inter-Tech 4U 4724 eller Inter-Tech 4U 4424 (Någon som kan se någon skillnad på de två förutom designen?). Men då jag har ett Inter-Tech 4U 40248 som chassi för gamingriggen som jag inte är helnöjd med så hade jag kanske velat titta på någon annan tillverkare.

Hej!
Kolla på Dell poweredge 320 på ebay.de. Har en sådan och den drar mellan 70-80W med 4 st 6TB sas-diskar när den inte är hårt lastad. 24GB ECC minne fick jag billigt på tradera.

Den borde klara det du vill och drar rätt ok med ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag kör med denna setup, fast kör inte rack som fungerar bra.
Moderkort: ASUS TUF GAMING B560M-PLUS
CPU: Intel i5-10400F
RAM: 64GB (Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) 2 Kit)
LSI: LSI 9223-8i 6Gbps IT Mode
HDD: 2x Exos X16 16TB + 4x3TB blandade.

Kör med Proxmox i botten, TrueNAS Core som VM med LSI passthrough för diskarna samt några andra VM's för Webserver bla.
Fungerar utmärkt för mig.

Enligt mig är det totalt overkill att kika på 10k+ CPU'er för det du tänker göra, prestandan på mina prylar är i överkant tillåmed.

Instämmer här. Proxmox och sen TrueNAS i grunden. Bra länkad hårdvara också!

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Vill du ha det senaste bara för att ha det så ska du såklart vänta.
Vad du vill göra kan göras med 2-3-4-5 år gammal hårdvara som inte direkt är några fantomer i elförbrukning och inte heller har speciellt kass prestanda.

Du går ju från en Qnap liksom, en RPI hade nästan slagit den på fingrarna 😁

Intertech 4424 verkar ha 6st backplanes med en kabel till varje som krävs, medan 4724 har två med tre anslutningar till HBA (eller om det blir 6st för den också, verkar inte vara expander).
Lite svårt att se på bilden och såg inget rakt av om SAS-stöd på 4424, däremot har 4724 det uttalat.

Ahh, well spotted! Är ju hugget som stucket om man kör 2st eller 6st backplanes. Jag antar det är lite säkrare (?) att köra fler ifall att en pajjar så är det bara fyra diskar som blir oåtkomliga. Men å andra sidan händer ju sånt så ytterst sällan på sån "dum" elektronik som ett backplane. Blir väl kanske 4724 då, även om det blir marginellt sämre luftflöde. Tack!

Skrivet av Kwirek:

Känns som att det kan vara vettigare att köpa en billigare xeon-e för några tusen + ett moderkort till det isådana fall. pcie4+ddr4, men det räcker mer än väl för vad du skrivit.
Tar du en g-variant får du även deras kapabla quicksync till plex.

Äh pengar är väl inget problem så, och med tanke på de galna elpriserna så prioriterar jag en som är låg i drift, även om jag kanske i långa loppet inte tjänar in dess mindre förbrukning så känns det bättre att låta servern stå på 24/7. Plus känns värt att framtidssäkra med pcie5/ddr5, inte för den sannolikt någonsin kommer få enheter som nyttjar ens fulla pcie3.0, men ddr5 är ju lite värt i varje fall.
En g-variant tror jag ändå att jag kommer ta (och nyare varianter är det nästan ofrånkomligt att de har inbyggd gpu), är bra att ha om skiten träffar fläkten å jag inte kan fjärrstyra eller liknande att faktiskt kunna ansluta skärm osv till den. Och som du säger, trevligt med hårdvaruacceleration via GPUn där det är brukbart.

Skrivet av Mordekai:

Kolla Synology om du vill ha en stabil set and forget-lösning.
Annars är det ju skitknepigt att bygga server själv idag. Närmast kommer man väl med SuperMicro men utan en bra ÅF kommer man ingen vart.

Pga att möjligheterna att välja Server-CPU idag är extremt begränsade hade jag gjort avkall på något. Vänta på W790 och köra den plattformen? Även om den har hög TDP kommer den ju inte dra särskilt mycket mer än en strypt CPU för samma uppgift.

Synology är (afaik/imho) ett steg ner från Qnap, och Qnapen (förvisso en billigare modell, but still) jag har är skräp. Därför jag vill bygga en riktig server. Å om jag ska ha 4U som då ger mig 24 diskplatser så kostar en Synology/Qnap nästan lika mycket som en hel dator, men mycket sämre prestanda.
Men lutar åt att jag får la vänta och se vad Sapphire Rapids kommer med å hoppas de kommer med iaf någon 35-60W TDP variant.

Skrivet av SAFA:

Hej!
Kolla på Dell poweredge 320 på ebay.de. Har en sådan och den drar mellan 70-80W med 4 st 6TB sas-diskar när den inte är hårt lastad. 24GB ECC minne fick jag billigt på tradera.

Den borde klara det du vill och drar rätt ok med ström.

4 diskplatser är på tok för lite, likväl jag vill ha 4U pga kunna köra större fläktar -> mindre ljud, även om rackskåpet kommer stå i ett rum intill garaget eller liknande.

Skrivet av enoch85:

Instämmer här. Proxmox och sen TrueNAS i grunden. Bra länkad hårdvara också!

Skrivet av THB:

Kör med Proxmox i botten, TrueNAS Core som VM med LSI passthrough för diskarna samt några andra VM's för Webserver bla.
Fungerar utmärkt för mig.

Enligt mig är det totalt overkill att kika på 10k+ CPU'er för det du tänker göra, prestandan på mina prylar är i överkant tillåmed.

Så att köra proxmox å därefter truenas, är inga konstigheter att ge Truenas direktåtkomst till LSI korten och diskarna för att då få ut fulla nyttan av ZFS då? Då var det som jag antog, tack

Tack till alla svar i tråden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Men lutar åt att jag får la vänta och se vad Sapphire Rapids kommer med å hoppas de kommer med iaf någon 35-60W TDP variant.

undervolta/underklocka inte ett alternativ?

Håller absolut inte med om Qnap vs Synology, mest för att Synology haft bättre mjukvara för integrering med andra system och att jag haft en massa Synology och aldrig haft problem. Pris/prestanda är ju iofs som du påpekar inte i toppklass.

Personligen hade jag valt en 13900K och stängt av P-kärnorna/ kört affinity på E-kärnorna och kört på ett w790 moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

undervolta/underklocka inte ett alternativ?

Håller absolut inte med om Qnap vs Synology, mest för att Synology haft bättre mjukvara för integrering med andra system och att jag haft en massa Synology och aldrig haft problem. Pris/prestanda är ju iofs som du påpekar inte i toppklass.

Personligen hade jag valt en 13900K och stängt av P-kärnorna/ kört affinity på E-kärnorna och kört på ett w790 moderkort.

Det var en av frågorna om någon hade erfarenhet kring det, att undervolta/underklocka xeons. Vanliga processorer med vanliga moderkort går det ju klocka upp och ner lite vad man vill, men jag antar att servermoderkort kanske inte alltid har den funktionen då det inte är något företag direkt gör/sysslar med? Har du någon erfarenhet av det?

Med en 13900k är det väl inte helt säkert du får ECC dock? Vilket är prio1 mer än något annat. Plus varför betala för en hel processor om man tänkt stänga av halva? Jag hoppas med Sapphire rapids att de kommer släppa varianter som har 100% P-kärnor likväl som 100% E-kärnor. Jag antar att jag nog vill ha 100% E-kärnor, även om de saknar vissa instruktioner som P-kärnorna har (Iaf i min alderlake). Men är inte så mycket prestanda som jag är ute efter utan mer låg energiförbrukning, ett gäng cores för olika VMs som inte är slöa som Synology/Qnap med någon dassig ARM/Celeron eller liknande, samt ECC då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Det var en av frågorna om någon hade erfarenhet kring det, att undervolta/underklocka xeons. Vanliga processorer med vanliga moderkort går det ju klocka upp och ner lite vad man vill, men jag antar att servermoderkort kanske inte alltid har den funktionen då det inte är något företag direkt gör/sysslar med? Har du någon erfarenhet av det?

Med en 13900k är det väl inte helt säkert du får ECC dock? Vilket är prio1 mer än något annat. Plus varför betala för en hel processor om man tänkt stänga av halva? Jag hoppas med Sapphire rapids att de kommer släppa varianter som har 100% P-kärnor likväl som 100% E-kärnor. Jag antar att jag nog vill ha 100% E-kärnor, även om de saknar vissa instruktioner som P-kärnorna har (Iaf i min alderlake). Men är inte så mycket prestanda som jag är ute efter utan mer låg energiförbrukning, ett gäng cores för olika VMs som inte är slöa som Synology/Qnap med någon dassig ARM/Celeron eller liknande, samt ECC då.

Eftersom 12th gen stöder ecc via ws-chipset w680 tror jag det blir en nobrainer med w790. En deskriptiv blir ju i alla fall billigare per e-core än en xeon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Eftersom 12th gen stöder ecc via ws-chipset w680 tror jag det blir en nobrainer med w790. En deskriptiv blir ju i alla fall billigare per e-core än en xeon.

Åfan, visste inte att intel hade släppt chipset för att ge alder lake stöd för ecc. Det brukar ju annars vara låst till xeon.
Jag väntar nog på Sapphire rapids dock, eller i alla fall till de announcar lineupen och vad för konfigurationer som kommer.