Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Snabbkoll: Passar skärmar i 40-tumsklassen vid datorn?

Permalänk
Medlem

Jag har en 32" ultrawide nu, men vill ha en 40" 16:9 (=ungefär samma bredd som den jag har, men lite högre).

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

Tänk ifall Windows (och program) hade stöd för att göra layout på samma sätt som man kan i OBS. Typ att man väljer att ladda "Layout 3" och då delar windows in skärmen i olika sektioner och vet att vänster spalt är spotify och i mitten har man en gaming sektion på 2560x1440 för spelet t.ex. Gjorde en liten mockup

Hade detta funnits hade jag absolut kunna tänka mig en 40-50" datorskärm.

Kolla in PowerToys till Windows.

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

Min 34" UW har varit både underbar och jobbig att spela med ibland. I t.ex. WoW som tillåter att man helt 100% kan modifiera sin UI så har jag byggt den runt att det egentligen är en 27" som jag behöver hålla kolla på hela tiden. Allt som är lite mer "titta ibland" t.ex. minimap, chatt etc är flyttat till sidorna.

I spel där jag inte kunnat göra det får man ju nackspärr direkt om man ska ha huvudet på en snurra liksom. Detta skulle ju bara vara värre för t.ex. en 40". Däremot gav det mig en idé.

Tänk ifall Windows (och program) hade stöd för att göra layout på samma sätt som man kan i OBS. Typ att man väljer att ladda "Layout 3" och då delar windows in skärmen i olika sektioner och vet att vänster spalt är spotify och i mitten har man en gaming sektion på 2560x1440 för spelet t.ex. Gjorde en liten mockup

Hade detta funnits hade jag absolut kunna tänka mig en 40-50" datorskärm.

<Uppladdad bildlänk>

Jag kör med DisplayFusion på min 48" 16:9 skärm
Funkar klockrent, framförallt när man jobbar!

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Kolla in PowerToys till Windows.

Bra tips och ska absolut kika in. Tyvärr så är ju just mjukvara fortfarande ett problemområde ifall man vill använda det som jag visade i t.ex. min mockup. Program idag är inte designade för "skärmar" som är t.ex. 360x1440p, eller ett förhållande på 1:4.

För att det skulle fungera som i min mockup behöver nog programmen designas för att passa dessa väldigt underliga bildförhållanden. UX mässigt så kanske spotify designas så att man bara ser spellistan, men inte sina spellistor. Vill man se spellistorna får man liksom "bläddra" i UIn. På många sätt så är det väl egentligen en widget typ jag är ute efter, där man begränsat vad som visas till en väldigt specifik sak.

Har ingen koll på UI/UX design, vad som fungerar i windows och widgets så det kanske redan finns!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chrisism8:

Bra tips och ska absolut kika in. Tyvärr så är ju just mjukvara fortfarande ett problemområde ifall man vill använda det som jag visade i t.ex. min mockup. Program idag är inte designade för "skärmar" som är t.ex. 360x1440p, eller ett förhållande på 1:4.

För att det skulle fungera som i min mockup behöver nog programmen designas för att passa dessa väldigt underliga bildförhållanden. UX mässigt så kanske spotify designas så att man bara ser spellistan, men inte sina spellistor. Vill man se spellistorna får man liksom "bläddra" i UIn. På många sätt så är det väl egentligen en widget typ jag är ute efter, där man begränsat vad som visas till en väldigt specifik sak.

Har ingen koll på UI/UX design, vad som fungerar i windows och widgets så det kanske redan finns!

Det vore nog ännu bättre om operativsystemen kunde hantera bildförhållanden och skärmar fritt, man kopplar in valfri skärmuppsättning och kan sedan dela upp ytan som man vill, ex vis kanske man vill ha en virtuell full-hd skärm på högkant på sin 4k skärm.
Då skulle man också kunna göra det möjligt att tilldela ett program en viss virtuell skärm i stället för att bara använda fönster som kan flyttas vart som helst på ytan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är van vid olika varianter med 27"/1440p (1 eller 2 dito) sedan många år nu, både på jobb och hemma. Det jag spontant tänkt skulle varit najs iaf hemma är väl 32" 4k eller något åt det hållet, det känns som en rimlig utveckling.
Tanken på de här 42" OLED-varianterna som nu dykt upp kittlar ju dock lite, men det känns ju som att det blir jättestort på skrivbordet. Dock inte avskräckande på riktigt samma sätt längre som de ännu större OLED-varianterna...
De här 42" 16:9 känns även på något sätt mer relevant än ultrawide, men det kanske är ren galenskap.

Dock svårt att hävda att jag föredrar >40" i nuläget, även om det verkar lite intressant, så det får väl bli att jag iaf i nuläget inte gör det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

43" är the sweet spot imo! Detta är vad jag sitter med. 3st 43" i 16:9.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

43" är the sweet spot imo! Detta är vad jag sitter med. 3st 43" i 16:9.
https://www.bildtagg.se/uploads/2021/178/dx71gt89xjl6ap7nx6h1c3h.jpg

Det där är vad jag kallar en battlestation

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av radx:

43" är the sweet spot imo! Detta är vad jag sitter med. 3st 43" i 16:9.
https://www.bildtagg.se/uploads/2021/178/dx71gt89xjl6ap7nx6h1c3h.jpg

Du skall alltid vara värst
Jag uppgraderade nyss till 2x 32" 1440p på jobbet, tyckte de var 1x 32" för mycket 😅

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Skulle egentligen vilja ha en ultrabred skärm men då ska den naturligtvis inte vara lågupplöst på höjden som skräpet som säljs idag.
Har idag 2160 på höjden och 40+ tum men nått med minst 2160 på höjden och typ 1,5 ggr bredare hade varit optimalt för det är ju bristen på höjdupplösning som är bristen på det som felaktigt kallas ultrabrett, monitorer där man beskär bilden i höjdled jämfört med standardformatet med högst höjdupplösning borde kallas ultralåga för det är ju så de är gjorda.

Tja, det är väl en definitionsfråga. Är en 3440x1440-skärm en 2560x1440 med 880 pixlar extra på sidan eller en 3840x2160 som är avskuren med 400px på bredden och 720 på höjden? För mig som just nu sitter med en 34'' 3440x1440 och en 27'' 2560x1440 så anser jag att 34:an är en bredare variant av den andra skärmen, de är precis lika höga och har samma PPI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Du skall alltid vara värst
Jag uppgraderade nyss till 2x 32" 1440p på jobbet, tyckte de var 1x 32" för mycket 😅

haha nice! De måste ju kännas som en ordentlig upgrade!

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Tja, det är väl en definitionsfråga. Är en 3440x1440-skärm en 2560x1440 med 880 pixlar extra på sidan eller en 3840x2160 som är avskuren med 400px på bredden och 720 på höjden? För mig som just nu sitter med en 34'' 3440x1440 och en 27'' 2560x1440 så anser jag att 34:an är en bredare variant av den andra skärmen, de är precis lika höga och har samma PPI.

Eftersom det var länge sedan man hade så låga upplösningar i höjdled på bättre skärmar så är det en ultralåg skärm, 1600 linjer på höjden blev ju normen på bättre skärmar för 15 år sedan så att idag acceptera 1440 är ett stort steg bakåt, idag är ju 2160 standardupplösning och 4320 är det som är det "nya heta".
Spelare klamrar sig tyvärr ofta fast vid lågupplösta ultralåga skärmar i stället för att bojkotta dem så att marknaden snabbare övergår till högupplösta skärmar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Eftersom det var länge sedan man hade så låga upplösningar i höjdled på bättre skärmar så är det en ultralåg skärm, 1600 linjer på höjden blev ju normen på bättre skärmar för 15 år sedan så att idag acceptera 1440 är ett stort steg bakåt, idag är ju 2160 standardupplösning och 4320 är det som är det "nya heta".
Spelare klamrar sig tyvärr ofta fast vid lågupplösta ultralåga skärmar i stället för att bojkotta dem så att marknaden snabbare övergår till högupplösta skärmar.

Well, det är sant att det fanns ett fåtal skärmar med "WQXGA" för femton år sedan och jag ville verkligen ha en sådan då också. Men det har aldrig varit normen ens bland bättre skärmar och än idag är det väldigt ovanligt. 30 tum på 2560x1600 ger också synbart större pixlar än 27 tum på 2560x1440 eller för den delen 34 tum UW 3440x1440 (som ju är samma DPI).

Jag förstår ju att du försöker skoja till det eller provocera genom att dra det till sin spets liksom. Kalla dagens "ultrabreda" för ultralåga och så. Samtidigt får jag lite känslan av ett spec-war med någon som sitter med prisjakt och letar fram de högsta specarna och säger att allt annat är skit. Och det är klart att om allt annat är samma så tar jag hellre högre upplösning, men allt annat är ju inte samma. Det finns en "8K"-skärm tillgänglig enligt prisjakt, den kostar minst 43000 för sina 32 tum (även om den har varit nere runt 30000 vid ett fåtal tillfällen) och det är på många sätt en bra skärm för arbete, dock inte för spel då den inte går högre än 60Hz. Endast två ingångar känns också lite snålt för en skärm som kostar mer än en normal månadslön.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Well, det är sant att det fanns ett fåtal skärmar med "WQXGA" för femton år sedan och jag ville verkligen ha en sådan då också. Men det har aldrig varit normen ens bland bättre skärmar och än idag är det väldigt ovanligt. 30 tum på 2560x1600 ger också synbart större pixlar än 27 tum på 2560x1440 eller för den delen 34 tum UW 3440x1440 (som ju är samma DPI).

Jag förstår ju att du försöker skoja till det eller provocera genom att dra det till sin spets liksom. Kalla dagens "ultrabreda" för ultralåga och så. Samtidigt får jag lite känslan av ett spec-war med någon som sitter med prisjakt och letar fram de högsta specarna och säger att allt annat är skit. Och det är klart att om allt annat är samma så tar jag hellre högre upplösning, men allt annat är ju inte samma. Det finns en "8K"-skärm tillgänglig enligt prisjakt, den kostar minst 43000 för sina 32 tum (även om den har varit nere runt 30000 vid ett fåtal tillfällen) och det är på många sätt en bra skärm för arbete, dock inte för spel då den inte går högre än 60Hz. Endast två ingångar känns också lite snålt för en skärm som kostar mer än en normal månadslön.

Jag försöker inte skoja till något för det är upplösning på höjden som oftast är viktigare vid annat än film så jag kan inte förstå hur man inte alltid utgår från de högsta modellerna och breddar dem för att kalla det ultrabrett, att kapa av en 4k panel på höjden så den blir 1440 gör den faktisk ultralåg och inte ultrabred.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jag försöker inte skoja till något för det är upplösning på höjden som oftast är viktigare vid annat än film så jag kan inte förstå hur man inte alltid utgår från de högsta modellerna och breddar dem för att kalla det ultrabrett, att kapa av en 4k panel på höjden så den blir 1440 gör den faktisk ultralåg och inte ultrabred.

Samtidigt kan man ju lika gärna se det som att man tar en 27-tumspanel med 2560x1440 och lägger till på bredden, då blir den ultrabred.

Och det känns mer naturligt, en 16:9 skärm som ska vara lika bred som en 34 tums 21:9 hamnar på ungefär 36 tum, det är ingen vanlig storlek. Däremot är ju 27 tum 16:9 bland de vanligaste storlekarna och då lika hög som en 34 tums UW.

Sen har vi hela diskussionen med alla som vill ha mer höjd istället för mer bredd. Detta startade när främst laptops började komma med 16:9-skärmar och folk tyckte de fick mindre plats på höjden "där man behöver mer plats för alla menyer och så". Om det verkligen var så varierade förstås, jag föredrar ju en laptop med 1366x768 över en med 1024x768 exempelvis, men för en given storlek i tum så blir ju en bredare skärm mindre förstås, så länge den är i landskapsläge. Men gränssnitten har ju anpassat sig genom åren sen dess, precis som media och spel, så man nyttjar ju höjden lite bättre idag och det produceras i princip ingen video i 4:3 exempelvis. Sen får man ju ha i huvudet att när denna diskussionen tog fart var skärmarna mindre och upplösningarna lägre, vilket innebar att folk ofta körde allt i helskärm och så, vilket många fortfarande gör visserligen men det är mer vana än att det skulle vara praktiskt. Men avancerade produktiva program, typ en IDE, ett CAD-program, videoredigering eller liknande, har ju paneler man kan placera lite som man vill idag och således funkar de bra på olika typer av skärmar och även flera.

Personligen föredrar jag en mer fyrkantig bild på en laptop där skärmen ändå är begränsad i storlek, men på skrivbordet med dagens stora skärmar och höga upplösningar så passar en bredare bättre för mig. Synfältet är ju rätt mycket bredare än det är högt liksom, och det är mer ansträngande att behöva böja nacken för att titta uppåt (och nedåt men inte lika illa) än att vrida på huvudet liksom. Det betyder inte att jag hade tackat nej till en 40 tums OLED i 4K eller så, men för jobb och liknande hade jag nog mestadels nyttjat nederdelen av skärmen ungefär som en ultrawide, men för video eller spel hade jag nog lutat mig tillbaka och kört i helskärm dock.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Samtidigt kan man ju lika gärna se det som att man tar en 27-tumspanel med 2560x1440 och lägger till på bredden, då blir den ultrabred.

Och det känns mer naturligt, en 16:9 skärm som ska vara lika bred som en 34 tums 21:9 hamnar på ungefär 36 tum, det är ingen vanlig storlek. Däremot är ju 27 tum 16:9 bland de vanligaste storlekarna och då lika hög som en 34 tums UW.

Sen har vi hela diskussionen med alla som vill ha mer höjd istället för mer bredd. Detta startade när främst laptops började komma med 16:9-skärmar och folk tyckte de fick mindre plats på höjden "där man behöver mer plats för alla menyer och så". Om det verkligen var så varierade förstås, jag föredrar ju en laptop med 1366x768 över en med 1024x768 exempelvis, men för en given storlek i tum så blir ju en bredare skärm mindre förstås, så länge den är i landskapsläge. Men gränssnitten har ju anpassat sig genom åren sen dess, precis som media och spel, så man nyttjar ju höjden lite bättre idag och det produceras i princip ingen video i 4:3 exempelvis. Sen får man ju ha i huvudet att när denna diskussionen tog fart var skärmarna mindre och upplösningarna lägre, vilket innebar att folk ofta körde allt i helskärm och så, vilket många fortfarande gör visserligen men det är mer vana än att det skulle vara praktiskt. Men avancerade produktiva program, typ en IDE, ett CAD-program, videoredigering eller liknande, har ju paneler man kan placera lite som man vill idag och således funkar de bra på olika typer av skärmar och även flera.

Personligen föredrar jag en mer fyrkantig bild på en laptop där skärmen ändå är begränsad i storlek, men på skrivbordet med dagens stora skärmar och höga upplösningar så passar en bredare bättre för mig. Synfältet är ju rätt mycket bredare än det är högt liksom, och det är mer ansträngande att behöva böja nacken för att titta uppåt (och nedåt men inte lika illa) än att vrida på huvudet liksom. Det betyder inte att jag hade tackat nej till en 40 tums OLED i 4K eller så, men för jobb och liknande hade jag nog mestadels nyttjat nederdelen av skärmen ungefär som en ultrawide, men för video eller spel hade jag nog lutat mig tillbaka och kört i helskärm dock.

Mycket är anpassat för långsmala stående format idag pga mobilerna så höjd är viktigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Mycket är anpassat för långsmala stående format idag pga mobilerna så höjd är viktigt.

Mycket på mobiler, inte på desktop.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Mycket på mobiler, inte på desktop.

Nja, vi är ju på en ganska "hög" sida just nu

Hade man vänt på skärmen hade formatet passat betydligt bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Nja, vi är ju på en ganska "hög" sida just nu
https://i.imgur.com/mBqDD2X.png
Hade man vänt på skärmen hade formatet passat betydligt bättre.

Tja jag vet inte. Problemet är väl ganska mycket den stora reklamblaffan i topp? Sidan presenterar ett antal artiklar enligt typ standard "blog-format", en skärm på högkant hade fått plats med fler artiklar men det hade också blivit något tight i bredd. Jag har kört med ett par 24'' skärmar på högkant på jobbet utöver huvudskärmen. Det passar väldigt bra för vissa saker. Jag har exempelvis haft Outlook där vilket ger en bra översikt över mail-listan men inte bra för att öppna ett mail i samma fönster. Långa loggfiler och liknande kan det också vara bra för. Det som jag uppskattade mest var nog att lägga vissa delar av Visual Studio där, typ Solution Explorer som redan är ett långsmalt "fönster" eller så.

Men jag tror att mycket av problemet kommer av att folk är så fast i att köra helskärm hela tiden. En ultrabred skärm passar ju jättebra för att ha två-tre fönster bredvid varandra, eller ett "komplicerat" program med många omflyttningsbara paneler (eller spel, film etc.). Men att köra webbläsaren i helskärm innebär ju för det mesta en väldig massa whitespace i onödan, alternativt extremt långa textrader eller så, om utvecklaren har missuppfattat responsiv design. En 4k-skärm i lite större storlek, eller än mer en 8K, har ju samma problem men än värre om man kör sin webbläsare med en sida anpassad för storlekar mellan typ XGA och 1080p eller så. Om man inte skalar förstås, och skalning kan ju absolut vara trevligt, men då hjälper förstås inte skärmen med att ge mer arbetsyta liksom.